Milforum - diskusjonsforumet for alle tema fra sikkerhets- og forsvarspolitikk, taktikk og stridsteknikk, rekruttering og utdanning, nyheter og analyser, informasjon om forsvar og samfunnssikkerhet, utstyr og materiell, aktuelle hendelser og militærhistorie, til politi, sivilforsvar og annen type beredskap

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv (global main ad)
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 64

Tråd: Egen rekruttskole/soldatutdanning for HV

OF-1 Løytnant / S-2 Milforum
    Ble medlem
    2008

Egen rekruttskole/soldatutdanning for HV

https://forsvaretsforum.no/her-skal-...danne-soldater

HV-17 skal opprette egen soldatutdanning for soldater fra Finnmark. Det blir 6 måneder førstegangstjeneste og deretter rett inn i HV.

Det fremkommer i artikkelen at man vurderer å gjøre noe lignende andre steder man har rekrutteringsutfordringer også.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Sv: Egen rekruttskole/soldatutdanning for HV

Finnes det noen erfaringer fra da Værnes hadde tilsvarende rekruttskole frem til julen 2008?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Hvordan i all verden har man 'rekrutteringsproblemer' med tvungen verneplikt? Løsningen er ihvertfall ikke å drive og flytte og nedlegge og opprette i sykluser...
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Ble medlem
    2008

Hæren (og sjø + luft) utdanner ikke nok soldater med bosted i Finnmark. En større andel av befolkningen er HV-soldater i Finnmark enn i f.eks. Oslo. Utfordringen er antall personer som gjennomfører førstegangstjeneste (fra avgrensede geografiske områder), ikke antall personer som er vernepliktige i utgangspunktet.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Hvordan skal en garantere at disse blir boende i Finnmark?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Ble medlem
    2008

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Hvordan skal en garantere at disse blir boende i Finnmark?
    Er vel ingen garanti, men større sjanse for at en som allerede bor der blir boende enn at jeg flytter opp.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Ad nauseum:

Når hær/sjø/luft plukker sine vernepliktige ser de på hvem de selv trenger: ungdommene de da ender med, viser seg å være av typen som a) etterpå flytter til byen for å studere. b) Bosetter seg i nevnte by/bymiljø hvor de får en godt betalt kontorjobb. Og c) Ikke kan tenke seg å flytte tilbake til det «gudsforlatte hølet» de kom fra, i hvertfall ikke før egne barn har flytta hjemmefra og de er blitt gamle og vemodige.

Det HV trenger er folk som med statistisk sannsynlighet blir boende i sitt «gudsforlatte høl», som gjerne har fysiske yrker hvor de jobber utendørs, som liker å skru bil/kjøre scooter på fritiden og som dessverre ikke passerer nåløyet til hær/sjø/luft.

Løsning 1. Tvungen verneplikt på alle. Koster mye penger vi ikke har, men vil gi en geografisk spredt pool å plukke til HV fra.
    Løsning 2. Tvinge hær/sjø/luft til å plukke suboptimalt. Geografisk opohav vektes tyngre enn score på sesjon. Dette hadde blitt populært..
    Løsning 3. Flytte alle objekter som i dag ligger i «gudsforlatte høl» og FLF innenfor ring3. (HV kan i dag fylle hele sin struktur innenfor HV-02 teig, det er bare ikke her soldatene trengs.
    Løsning 4. Opprett egen rekruttering for HV, der det rekrutteres utifra egne behov.

Velg en av disse løsningene, eller send Kristoffersen en bedre løsning. Jeg tror han ville satt pris på gode innspill.

Hvorfor alt mulig skal legges ned/gjenopprettes med ujevne mellomrom har jeg ingrn fornuftig forklaring på. Men det er sikkert noen blåruss her som kan forklare lønnsomheten i det..
    Sist endret av Signal_m; DTG 161017A Jan 19 kl Wednesday Begrunnelse: Træææg
    Aldri mer 13

Ble medlem
    2008

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Ad nauseum:

Når hær/sjø/luft plukker sine vernepliktige ser de på hvem de selv trenger: ungdommene de da ender med, viser seg å være av typen som a) etterpå flytter til byen for å studere. b) Bosetter seg i nevnte by/bymiljø hvor de får en godt betalt kontorjobb. Og c) Ikke kan tenke seg å flytte tilbake til det «gudsforlatte hølet» de kom fra, i hvertfall ikke før egne barn har flytta hjemmefra og de er blitt gamle og vemodige.

Det HV trenger er folk som med statistisk sannsynlighet blir boende i sitt «gudsforlatte høl», som gjerne har fysiske yrker hvor de jobber utendørs, som liker å skru bil/kjøre scooter på fritiden og som dessverre ikke passerer nåløyet til hær/sjø/luft.

Løsning 1. Tvungen verneplikt på alle. Koster mye penger vi ikke har, men vil gi en geografisk spredt pool å plukke til HV fra.
    Løsning 2. Tvinge hær/sjø/luft til å plukke suboptimalt. Geografisk opohav vektes tyngre enn score på sesjon. Dette hadde blitt populært..
    Løsning 3. Flytte alle objekter som i dag ligger i «gudsforlatte høl» og FLF innenfor ring3. (HV kan i dag fylle hele sin struktur innenfor HV-02 teig, det er bare ikke her soldatene trengs.
    Løsning 4. Opprett egen rekruttering for HV, der det rekrutteres utifra egne behov.

Velg en av disse løsningene, eller send Kristoffersen en bedre løsning. Jeg tror han ville satt pris på gode innspill.

Hvorfor alt mulig skal legges ned/gjenopprettes med ujevne mellomrom har jeg ingrn fornuftig forklaring på. Men det er sikkert noen blåruss her som kan forklare lønnsomheten i det..
    Nå er det vel løsning 4 her de prøver ut nettopp i Finnmark?

OR-4 Ledende spesialist
    Ble medlem
    2013

De hadde et liknende opplegg da jeg og mine jevnaldrende var inne til førstegangstjeneste før årtusenskiftet, og status i dag er at ingen av mine bekjente som avtjente 6mnd førstegangstjeneste i HV etter dette har hatt noe som helst med HV å gjøre.

De av oss som var inne 12mnd vanlig førstegangstjeneste i Hæren, ble derimot mange av oss kalt inn til HV da vi nærmet oss 30.

Ble medlem
    2008

De soldatene som hadde 6mnd HV førstegangstjeneste er på generelt grunnlag bedre utdannet for HV enn de fra luft og sjø. Men de med 12mnd fra Hæren er langt å foretrekke. Områdesjefene slåss om de med utdanning fra den skarpe enden av Hæren, kanskje spesielt GSV og HMKG (tidligere også jeger og oppklaring, men der er det ikke ordinær førstegangstjeneste lengre). Årsaken er at de er kjent med lett infanteri, ikke mye behov for vogndriller i HV i dag.

OR5+ Sersjant 1.klasse / Vingsersjant
    Ble medlem
    2010

Som et sidespor, så er det vel fortsatt slik at hvis man flytter til Finnmark etter endt studering, så vil staten skrive ned deler av studielånet fra deg. Nå vet ikke jeg hvor mange som benytter seg av dette, eller hvor mange av disse igjen som har avtjent førstegangstjeneste, men man skulle jo tro at man kunne finne noen ekstra her.
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Stemmer @aquila, poenget mitt er at dette er presset frem av et behov. Jeg blir forøvrig overasket om ikke også enkelte fra områder som Ørland, Andøya og Evenes etc. også får plass på skolen..
    Aldri mer 13

Ble medlem
    2008

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Stemmer @aquila, poenget mitt er at dette er presset frem av et behov. Jeg blir forøvrig overasket om ikke også enkelte fra områder som Ørland, Andøya og Evenes etc. også får plass på skolen..
    Det er en naturlig oppfølging om dette funker bra.

OF-2 Kaptein / S-5 Milforum
    Ble medlem
    2006

Seks måneders HV-opplæring for deretter direkte overføring til HV har vært gjort mange ganger, både på 60-, 70-, 80- og 90-tallet i regi av Hæren (bl.a. på Evjemoen og Høybuktmoen), før det ble gjort helt i regi av HV da Heimevernets Utdanningssenter Værnes ble opprettet, jeg tror i 2002, for deretter å bli nedlagt igjen ca. 2007. Utdannelsen på Værnes var helt drevet av HV, og rettet nærmest 100% mot objektsikringstropp og O&K-tropp. Nå sluttet jeg som troppssjef i HV i 2005, men erfaringene med de første vi fikk fra Værnes var svært gode. De kunne en god del lett infanteri, og spesielt objektsikring og overvåking & kontroll. Som @aquila sier, mye bedre enn de som f.eks. hadde vært på ubåt, eller vært hjelpemann i Forsvarets Overkommando eller vært operasjonsassistent på Luftforsvarets Stasjon Vardø eller vært sesjonsassistent i førstegangstjenesten. Det som manglet var at bare de som hadde vært inne januar-juni hadde skikkelig vintertrening, den halvparten som hadde vært inne juli-desember manglet det. Jeg hadde også et par i troppen som hadde vært udannet tilsvarende i Hær-regi på Høybuktmoen 1996/1997, der var også lett infanteri-ferdighetene OK, men ikke så målrettet mot HVs oppdrag.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Det med manglende vintertrening kan vel tildels bli en utfordring også i denne omgang. Vet du @hvlt om nedleggelsene alltid har skyldtes økonomi eller om de har vært begrunnet annerledes?
    Aldri mer 13

Ble medlem
    2006

HVUV, Heimevernets Utdanningssenter Værnes, var en kjempesatsing, og det største som har blitt gjort i HV, fra det startet opp i 2002. Man hadde to kompanier som utdannet ca. 200 HV-soldater hver på 6 måneder, dvs. ca. 800 pr. år, samt at man hadde ordinær to-årig befalsskole og ettårig UB-utdanning for HV.

Grunnen til at det ble lagt ned bare 6-7 år senere var økonomisk, og at man mente man ville få "nok" HV-soldater av de som har gjort ordinær førstegangstjeneste i en av forsvarsgrenene. Nå er det vel ikke akkurat nytt i Forsvaret at man lager en større satsing og bruker masse ressurser (samt at man får folk til å flytte til et nytt sted) på å bygge opp en ny organisasjon, og så legger den ned etter noen få år...
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Hæren (og sjø + luft) utdanner ikke nok soldater med bosted i Finnmark. En større andel av befolkningen er HV-soldater i Finnmark enn i f.eks. Oslo. Utfordringen er antall personer som gjennomfører førstegangstjeneste (fra avgrensede geografiske områder), ikke antall personer som er vernepliktige i utgangspunktet.
    Jeg må presisere: Det jeg reagerte på er opprettelsen av en egen rekruttskole igjen - i Finnmark (GP) og uttalelsen om at de har rekrutteringsproblemer. Man blir ikke rekruttert til HV eller førstegangstjenesten. Det er ikke 'rekruttering' som er problemet. Problemet er at det ikke er en samkjørt og konsentrert innsats på tvers av grenene.

Hvis HV trenger folk til strukturen sin som har geografisk tilhørighet, så bør de gjøre det slik at samtlige med tilhørighet til f.eks Finnmark, med førstegangstjeneste i Hæren eller HV, blir oppsatt i StorFinnmark HV distriktområde, ellerhvadetheter. Hvis det er et absolutt krav at de må bo i Finnmark, så sliter de.

Ta f.eks Han Peder ifra et sted i Finnmark. Han vil oppleve noe nytt og spennende, kommer seg til førstegangstjeneste i Garden. Gutten får da smaken på det ville livet i hovedstaden, og sverger på at han skal studere, leve og bo der etter førstegangstjenesten.
    Det som videre skjer med Han Peder, er at når det nærmer seg dimisjon fra HMKG, så får Han Peder være med på noen infobriefer om ymse avdelinger som tilbyr fart, spenning og et varmere klima av og til. Han Peder finner da ut at han skal jobbe noen år til i Forsvaret, for det var jo ikke så ille det der.

Fast forward, Han Peder har blitt 28, går på T35 hos en av de avdelingene som driver med det. I mellomtiden har han vært smart og investert i en liten kåk i et mer sentralt strøk enn Finnmark. Planen til Han Peder er jo nå å studere en bachelor i noe.
    Han slutter da i Forsvaret når han er 30, for å starte på bachelorgraden sin, for i motsetning til mange av sine samtidige, så har Han Peder jevnt og trutt spart litt penger når lønna var stor (etter INTOPS og/eller øvelser).

Så. Skal han da til HV i Finnmark? Han bor jo ikke i der lenger, men kommer på besøk til mamma og pappa av og til, ikke sant.

Alternativt så gjør ikke Han Peder noe annet enn førstegangstjenesten, og starter sporenstreks på bachelorgraden sin etter dimmisjon, fremdeles ikke bosatt i Finnmark, for mulighetene i og rundt f-eks hovedstaden elleren av de andre store byene er mye større. Så. Skal han da til HV i Finnmark?

Jeg har ikke noen god løsning på 'rekrutteringsproblemet' til HV for hånden, dessverre.

OR-7 Stabssersjant / Ass S-2 Milforum
    Ble medlem
    2007

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    HVUV, Heimevernets Utdanningssenter Værnes, var en kjempesatsing, og det største som har blitt gjort i HV, fra det startet opp i 2002. Man hadde to kompanier som utdannet ca. 200 HV-soldater hver på 6 måneder, dvs. ca. 800 pr. år, samt at man hadde ordinær to-årig befalsskole og ettårig UB-utdanning for HV.

Grunnen til at det ble lagt ned bare 6-7 år senere var økonomisk, og at man mente man ville få "nok" HV-soldater av de som har gjort ordinær førstegangstjeneste i en av forsvarsgrenene. Nå er det vel ikke akkurat nytt i Forsvaret at man lager en større satsing og bruker masse ressurser (samt at man får folk til å flytte til et nytt sted) på å bygge opp en ny organisasjon, og så legger den ned etter noen få år...
    Selv om det ble begrunnet økonomisk så kan jeg ikke huske at de som gikk 6 måneder på Værnes var spesielt imponerende.
    Først og fremst fordi man hadde egne HV instruktører med ofte lavt erfaringsnivå og dermed lærte bort mye "ludo".

Og selv om det finnes andre utdannelser som er langt mindre feltmessig eller målrettet enn dette så hadde jeg mindre jobb med å gjøre brukbare HV soldater av noen med 12/9 måneders kontortjeneste enn de fra Værnes.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-4 Korporal

Ble medlem
    2013

Et problem med Værnes HVUV var at man brukte UB korporaler til utdanning av soldater.
    Man fikk da folk med 6 måneder i forsvaret som verken har kunnskap eller erfaring nok til å drive med utdanning.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Cardking Vis post
    Et problem med Værnes HVUV var at man brukte UB korporaler til utdanning av soldater.
    Man fikk da folk med 6 måneder i forsvaret som verken har kunnskap eller erfaring nok til å drive med utdanning.
    Nuvel...Det gjelder jo forsåvidt på Madla og, der den lure løsningen med 'UB RI' dessverre fikk livets rett. Men. Det er ikke UB korporalene som legger føringer for hvordan utdanning skal se ut, faglig innhold, læringsplaner osv. UB-korpene er kun det utøvende ledd og et produkt av et system som ikke fungerer. Utfordringen med å bruke UB-korper, er jo at altfor mange ser på de som tilnærmet gratis, da lønna deres i praksisperioden er betalt av skolen. Samme med pliktsjanter. Og så er det da noen som ikke gidder å gjøre en skikkelig jobb, så da gir man bare bort masse oppgaver til uerfarne mennesker som fremdeles er under utdanning. Da blir det feil.

Det er ingenting i veien for at en UB-korp kan drive utdanning på et enkelt nivå innenfor f.eks grunnleggende sanitet, våpentjeneste, e.l, men da burde de kun utføre andres (kvalitetssikrede) planer. I mine øyne da..

Ble medlem
    2008

Er ikke litt av tanken bak OR-systemet at det skal være tilgjengelig flere erfarne sersjanter som kan bidra her? Såvidt jeg kan lese av artikkelen også, så skal det hentes inn instruktører fra resten av HV etter behov. Jeg synes forøvrig det er litt dumt at man ikke kan samle HVSKS og HV-rekruttskole, f.eks. på Værnes. Da hadde man hatt tilgang på instruktører av høy kvalitet, og da kunne også soldatene inne til førstegangstjeneste vært øvingsobjekt for HV-befal på kurs.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Er ikke litt av tanken bak OR-systemet at det skal være tilgjengelig flere erfarne sersjanter som kan bidra her?
    Jo. Men vi diskuterte gamledager
    Såvidt jeg kan lese av artikkelen også, så skal det hentes inn instruktører fra resten av HV etter behov. Jeg synes forøvrig det er litt dumt at man ikke kan samle HVSKS og HV-rekruttskole, f.eks. på Værnes. Da hadde man hatt tilgang på instruktører av høy kvalitet, og da kunne også soldatene inne til førstegangstjeneste vært øvingsobjekt for HV-befal på kurs.
    Jeg er ening at det kunne hatt fordeler å samle de to, men ulempene oppveier de. En av ulempene er at da ser man sitt snitt til å spare penger, og de på skolen ville ha fått enda mer oppgaver, og økonomene hadde kunne kutte årsverk. Det er nivåforskjeller på HVSKS og en rekruttskole.. Rekruttskoler driver emd grunnleggende soldatutdanning, HVSKS 8og andre våpenskoler forøvrig driver med fagspesifikk utdanning og OST, f.eks).
    Sist endret av cwo-kp4; DTG 172004A Jan 19 kl Thursday Begrunnelse: Fikset sitat cwo - mod

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Er ikke litt av tanken bak OR-systemet at det skal være tilgjengelig flere erfarne sersjanter som kan bidra her? Såvidt jeg kan lese av artikkelen også, så skal det hentes inn instruktører fra resten av HV etter behov. Jeg synes forøvrig det er litt dumt at man ikke kan samle HVSKS og HV-rekruttskole, f.eks. på Værnes. Da hadde man hatt tilgang på instruktører av høy kvalitet, og da kunne også soldatene inne til førstegangstjeneste vært øvingsobjekt for HV-befal på kurs.
    HVSKS har nok litt begrenset med personell som har tid til dette. Så kan det jo tenkes at the usual suspects som støtter HVSKS har nok med sivilt arbeid, sin HV stilling og HVSKS kurs til at en ikke kan bidra til HVUV.

Hvem er da igjen? Skal HV sende ansatte? Trsjt’er/befal som sier de har tid? Er de kvalifisert? (her er svaret dessverre ofte nei).

Og er det positivt å ha så mange instruktører bare komme og gå ut i fra hvilken del en skal undervise/støtte? Der tror jeg svaret er et rungende nei, ikke fordi en ikke finner personell som kan undervise våpensystemer eller radioer på en god måte, men fordi de som underviser ikke blir med hele veien for å følge opp at læring har forekommet.

Ellers er 6 mnd lite tid. Her burde utdanningsplanen være ekstremt solid med MYE arbeid. Ikke noe sånn ferdig halv 4 fordi lederene ikke har mulighet til overtid. Disse soldatene må kjøres beinhardt for å kunne komme på et nivå som gjør at de løfter distriktet.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Should have, could have, would have, Ikke faen om det finnes politikere med betalingsvilje til å løfte noe som helst. Dette er enda en relativt god tanke, som etter en runde med kalkulator er/blir vingeklipt. Det er klart lengre utdanningstid, top notch instruktører, berett, kjøretøy og mer tid til øving hadde vært prima for HV.

Men nå er engang oppgaven å stille X antall soldater, pengene gitt Y, og misforholdet mellom de to gir resultat Z.
    Aldri mer 13

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Sånne tilnærmede fallitterklæringer som det der, er en av grunnene til at jeg slutta i Forsvaret...."Løs oppdraget! - Ja, da løser jeg det med bataljonen min..NEI! Det har du ikke penger til!! - Neivel, da kan jeg få det til med en bataljon i minus da, kanskje..NEIII!!!! for lite penger. - Jaha, hva med en kompanistridsgruppe, passer det inn i budsjettet ditt? Nei, løs det med de ressursene du har tilgjengelig! - Ja, ok. Skal vi se...etter å ha avgitt folk hist og pist, lagt ned et og annet fagfelt, overført ressurser til den og den skolen/prosjekt/whatever, så sitter jeg igjen med ca 20 til 30 gubbs, men om de skal løse dette oppdraget, så trenger vi midler til Ø, ammo, transport, etc...NEI!! Du får ikke mer penger enn å løse det på NA. Innenfor tidsrammen gitt av høyere! - Ja, akkurat, men da trenger jeg bataljonsressursene mine...ikke det nei..."

Beklager. Bare måtte

Men jeg ser poenget ditt, @Signal_m

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Og jeg ser ditt @jaffar, vi er nok veldig enige. Valget på alle nivåer står mellom å fortsette som før, si opp (og bli erstattet av noen som kan fortsette), eller bli fjernet (og erstattet av noen som kan fortsette). All den tid denne slipsteinsvalsen går og går, blir forsvaret aldri godt.
    Aldri mer 13

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Det er derfor hele greien er en dårlig plan. Om det ikke er penger i HV til utdanning, så bruk Hæren til å gjøre det for oss. X antall Finnmarkinger får plass på GSV og manøverbataljonene i Nord, uten å få lov til å ta 18 mnd fgtj. Med unntak av disse få som ender opp på heltid, så får en da soldater som har mye lengre utdanning og nivå enn hva HV klarer.

Det er 0 problem å forklare noen O/K eller objektsikring hvis de kan alt som tradisjonelle fotlag kan. Eventuelt så kan en kaste alle Finnmarkingene i KDO lag slik at de også får nok praksis innen piggtråd, AKP og VKP hvis det er det noen mener er fornuftig.

Rekrutt
    Ble medlem
    2017

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Det er derfor hele greien er en dårlig plan. Om det ikke er penger i HV til utdanning, så bruk Hæren til å gjøre det for oss. X antall Finnmarkinger får plass på GSV og manøverbataljonene i Nord, uten å få lov til å ta 18 mnd fgtj. Med unntak av disse få som ender opp på heltid, så får en da soldater som har mye lengre utdanning og nivå enn hva HV klarer.

Det er 0 problem å forklare noen O/K eller objektsikring hvis de kan alt som tradisjonelle fotlag kan. Eventuelt så kan en kaste alle Finnmarkingene i KDO lag slik at de også får nok praksis innen piggtråd, AKP og VKP hvis det er det noen mener er fornuftig.
    Det ser ut til at man nå kommer til å gå bort ifra O/K- og Obj.-tropper og tilbake til gevær- og jegertropper i Heimevernet. Hensikten er, slik jeg forstår det, å trene mer på militære ferdigheter og ikke på vakt og sikring, noe jeg er enig i. Førstnevnte trenger mye trening mens sistnevnte kan gjennomføres av en soldat med god SOLOAPEFE og selvtilliten kjennskap til våpen, egne ferdigheter og eventuelt ROE gir.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Sitat Opprinnelig skrevet av Spiralou Vis post
    Det ser ut til at man nå kommer til å gå bort ifra O/K- og Obj.-tropper og tilbake til gevær- og jegertropper i Heimevernet. Hensikten er, slik jeg forstår det, å trene mer på militære ferdigheter og ikke på vakt og sikring, noe jeg er enig i. Førstnevnte trenger mye trening mens sistnevnte kan gjennomføres av en soldat med god SOLOAPEFE og selvtilliten kjennskap til våpen, egne ferdigheter og eventuelt ROE gir.
    Det var hele poenget mitt. La noen andre gjøre det- spar penger og få bedre soldater. Eneste en må forsikre seg om, er at disse lover på tro og ære at de skal bli i Finnmark til de dør, som en sikkert kan få til på en eller annen finurlig måte.

Eneste utfordringen der er vel at Hæren/Luft/Sjø gjerne går til lengre modell (16 + rep, 18 ol.), og da står HV på et enda mindre grunnlag å rekruttere fra. Det kan jo bety at HV står ovenfor et virkelig rekrutteringsproblem når folk kan velge å få unnagjort hele verneplikten i en smell i stedet for å gå å sture i HV til en blir 44. Skjer det så har HV større problemer enn at de ikke har egen grunnutdanning.

Ble medlem
    2006

Nå var jeg med på den forrige endringen, dvs. da HV-geværtropper ble omgjort til henholdsvis Objektsikringstropper og Overvåking & kontroll-tropper. Dette skjedde helt på begynnelsen av 2000-tallet (ca. 2000/2001). Bakgrunnen var nettopp at med den begrensede treningen HV får (den gangen [virkeligheten var vesentlig dårligere] på papiret 5 dager pr. år), var det ikke mulig å omskolere soldatene man får (mange fra Sjø og Luft) til brukbare geværsoldater for alle stridsformer. Det var nødvendig å spesialisere på det som er nødvendige stridsteknikker for henholdsvis objektsikring og overvåking og kontroll for å nå et tilstrekkelig nivå innen dette. I dag er den årlige treningen redusert til 4 dager pr år, og jeg kan ikke se at det med dette er mulig å få gode "generelle" geværsodater ut av et blandet materiale med mange forskjellige typer førstegangstjeneste i Hær, Luft og Sjø.

OF-2 Rittmester / fung S-1 & S-4 Milforum
    Ble medlem
    2006

Enig med @hvlt. Hvorfor ikke heller gå tilbake til den gangen soldater i Sjø og Luft hadde 15 måneders førstegangstjeneste, eller for den saks skyld innføre 16 eller 18. Da har de brukt opp hele vernepliktsperioden når de er ferdig med tjenesten, og er således ikke gripbar for HV. Til gjengjeld får vi høyere kompetanse i disse forsvarsgrenene innenfor de spesialitetene de skal kunne, og vi sparer penger fordi vi trenger å ta inn og utdanne færre rekrutter.

Så kan de som har tjenestegjort 12 måneder eller mer i Hæren være den primære kilden til nye HV-soldater, når de har vært gjennom sin periode i Hærreserven.

I tillegg må vi sannsynligvis ha dedikert utdannelse for HV-soldater for å få tilstrekkelig omfang. Som diskutert ganske grundig over kan ikke ansvaret for dette gis til ferske UB'er, som uansett er en utrydningstruet rase, men være en intensiv 6 måneders utdanning ledet av erfarne sersjanter. Jeg mener det er mulig å utdanne gode soldater til områdestrukturen på denne tiden så lenge man spesialiserer seg mot dens oppdragsportefølje.

(Nå er dette muligens mat for en helt egen tråd, men for innsatsstyrkene mener jeg at et minimum burde være 12 måneder med relevant tjeneste (fortrinnsvis lett infanteri eller storm) i Hæren, og årlig tjeneste minimum som nå. OG at disse egentlig burde settes opp som lette kompanier i Hæren for å supplere dagens bataljoner, og ikke være en del av HV.)
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Vilken fordeler ser du for deg ved å ligge innsatsstyrkene inn under hæren?
    Litt av utfordringene blir jo at de fleste av dem ligger på steder med særdeles lite hærorg.
    When in doubt,empty your magazine.

Ble medlem
    2006

En fordel er å indoktrinere innsatssoldatene i korrekt stridsteknikk sammen med en mer profesjonell avdeling.
    En annen kan være å gi dem en tilhørighet til "Forsvaret" og ikke til "Heimevernet" (her kan jeg muligens ta feil, men i media og sosiale media virker det ofte som folk ser på HV som noe annet enn Forsvaret).
    En tredje kan være å bli kvitt uheldige subkulturer med cowboyer som finner på sine egne greier, og ikke har befal med nok tyngde til å stoppe tøvet (igjen; slik opplevd utenfra, siden jeg ikke er der selv).

Et lett kompani, som 25-30 dager i året øver sammen med sin hæravdeling, kan også lett flyttes med C-130 til der det måtte være behov for dem.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Problemet er som sagt at med få unntak er ikke hæren der HV er.
    Skal alle innsatsstyrkene til Rena,Setermoen eller Skjold for å trene 3-4 ganger i året(eller 2x14/15)så blir det et loghelvete,og dyrt.
    When in doubt,empty your magazine.

Ble medlem
    2006

Og effektivt. Du glemte effektivt.

Dersom det er et loghelvete for Forsvaret å ratte noen hundre pax rundt i Kongeriket en håndfull ganger i året burde Forsvaret kanskje finne seg noe annet å drive med?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Så kan de som har tjenestegjort 12 måneder eller mer i Hæren være den primære kilden til nye HV-soldater, når de har vært gjennom sin periode i Hærreserven.
    Hvis du har 16 + Rep eller 18, så er en da ferdig med sin verneplikt relativt raskt innen en kommer inn i HV i og med at tjenesteplikten er 19 måneder. Så da er vel spørsmålet om det finnes nok 12 måneders soldater til å fylle opp i frafallet pga. alder i HV, og her tror jeg svaret er nei, og blir mer og mer nei jo lengre frem i tid en går.

1: Gjøres ved at folk evner å ta til seg forandring, og ikke minst søker dette. Det er dog gjerne et ledelsesproblem, og ledelsen er yrkesoffiserer/sjt'er og kommer gjerne fra Hæren... For en sjef som bryr seg om mer enn å bare tjenestegjøre i en komfortabel stilling i nærheten av fødestedet, så er dette 0 problem.
    2: ??? Jeg kjenner at jeg ikke bryr meg. Det er faktisk irrelevant om Ole Bortaforstua tror at HV er separat fra Forsvaret for de fleste av oss, med mindre vi driver med kommunikasjon.
    3: Som 1.

En Innsatsstyrke kan da flyttes hvor en vil, enten de har trent på å sammarbeide med en Hæravdeling eller ikke. Det er ikke verre enn at en møter opp, og sjefen sier at "her har du 200 geværgubbs" til bataljonssjefen- så skal HV kunne løse stort sett de samme oppgavene som fotstyrken i TMBN eller andre lette infanteri avdelinger. Kansje det blir litt lavere måloppnåelse og litt flere tap, men sånn går det når en har 15 dager i året på å bli god.

OR5+ Sersjant 1.klasse / Vingsersjant
    Ble medlem
    2010

Siden nå tråden er helt sporet av:

Snakkes det her om å gjøre innsatsstyrkene om til lette infanterikompanier, som på ordre skal overføres til hæren etter behov. Som en tenkt styrkebrønn til den stående strukturen med andre ord?

Skal de da også utføre dagens oppgaver, eller skal noen andre overta dem?
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-4 Korporal

Ble medlem
    2013

Greit at man ønsker egen førstegangstjeneste for HV igjen,
    men gi nå folkene 12 måneder og et skikkelig infanteri opplegg.
    De fortjener bedre en 6 måneder, spesielt med tanke på at dette er folk som bor i det fylke som er det som kommer til å bli invadert av Russland om de noen gang kommer.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

@Cardking

Hvilke kapasiteter vil du legge ned/redusere for å gi HV en lenger fgtj enn de planlagte 6 månedene? Norsk forsvarspolitikk er ett nullsumspill, du får ikke i pose og sekk.
    Aldri mer 13

OR-4 Korporal

Ble medlem
    2013

Kan legge ned Forsvarsbygg ?
    Har ikke gjort meg noen mening om hva som evt bør legges ned.
    Norsk forsvarspolitikk er for øvrig et minus spill, der det mindre og mindre for vært år som går.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Fremtidens rekruttskole?
    By Hulkinator in forum S-1 4. Ordning for militært tilsatte (OMT)
    Svar: 53
    Nyeste innlegg: DTG 201637A Jul 18, Friday
  2. For sent å bytte rekruttskole?
    By HFL in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 261702A Aug 08, Tuesday
  3. Rekruttskole juli 2008
    By eHa in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 052316A Jun 08, Thursday
  4. Rekruttskole på Madla
    By Krigs_Hisser in forum S-3 2. Totalforsvaret