milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 64 av 64
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    48 innlegg

Sv: Egen rekruttskole/soldatutdanning for HV

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Det er derfor hele greien er en dårlig plan. Om det ikke er penger i HV til utdanning, så bruk Hæren til å gjøre det for oss. X antall Finnmarkinger får plass på GSV og manøverbataljonene i Nord, uten å få lov til å ta 18 mnd fgtj.
    Det der (å øke andelen Finnmarkinger innkalt ikke bare i GSV og Indre Troms, men i hele Forsvaret, inkludert Sjø/Luft) har vel sjefene og distriktsrådene i HV-16 og HV-17 prøvd i 5-10 år allerede (første gang jeg hørte om de tankene het distriktssjefen her Rune Solberg...), uten å få gjennomslag i Vernepliktsverket og/eller de andre tre "kundene" deres.

Løsning 2 i innlegg #7 er altså prøvd, og funnet ubrukelig/umulig. Løsning 3 hadde jo vært kjempeartig, mens løsning 1 selvsagt hadde vært bedre enn løsning 4, ikke bare for HV, men også for resten av Forsvaret (og ikke minst; landet...), men det ville kreve at vi bevegde oss mot 2%-målet betydelig fortere enn Erna vil, og dermed altså politisk uspiselig.

...disse lover på tro og ære at de skal bli i Finnmark til de dør, som en sikkert kan få til på en eller annen finurlig måte.
    Tankene dine om denne finurlige måten er vi sikkert mange fler enn meg som vil høre mer detaljert om...

Sjansen for at en Finnmarking etter gjennomført førstegangstjeneste (i HV eller helt andre steder...) flytter til sentrale strøk, som f.eks. kommunen med flest samer (det er vel fortsatt Oslo?), den er selvsagt tilstede, men sannsynligheten for at de enten blir boende i hjemfylket, eller flytter hjem noen år etter endt utdannelse, er nok betydelig større enn sannsynligheten for at ferdigutdannede soldater med bakgrunn sørpå kommer til å (helt frivillig) flytte nordover og tjenestegjøre i HV-17...

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    619 innlegg

En kan jo f.eks. plukke fra noe annet enn 18 åringer? Når jeg var i CSSBn så var vel snittalderen noe sånn som 25 år, de fleste av de hadde utdanning (dvs. yrkesfag), fast jobb, hus, kone, unger osv. Av disse, så virker det veldig som om de fleste av de som hadde en eller flere av de tingene, har blitt boende der de hadde jobb/hus/kone/unger. Så om en kombinerer dette med å rekruttere mer fra Finnmark, så tror jeg sjansen for at de flytter vekk er mindre. Grunnen til at jeg begrenser det til Nord, er rett og slett for at om du sender 18 år gamle Finnmarkinger uten utdanning, jobb, hus, kone, unger osv. til storbyer (Stavanger, Bergen, Oslo) i Førstegangstjeneste så er nok sjansen for at de flytter fra Finnmark høyere enn om de holdes "hjemme".

Og hvis dette er et problem for Forsvaret, så må da Forsvaret være bøyelige for at dette problemet skal løses på en effektiv måte. Jeg tror en fint kunne klart løsning 2 uten at dette betyr at hele kull er evneveike. Det er snakk om 40 personer av ~7500 soldater, og en trenger ikke velge de 40 aller mest evneveike av de (bare for at de garantert er ute av stand til å forlate Finnmark på egenhånd). De skal jo inn i HV uansett, så det burde jo være mulig for dem å tjenestegjøre andre steder også- til tross for at behovet for å forsvare Finnmark krever omtrent samme evnenivå som Abu Hajar (iom at det er meat shields).
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    48 innlegg

Ikke uenig i at førstegangstjeneste godt kunne vært gjennomført senere enn 18-19, f.eks. 25 som du antyder, når mange (i alle fall yrkesfaglig anlagte) er ferdig etablert med jobb og bolig der de faktisk tenker seg å bo resten av livet, men det har jo diverse utfordringer for Forsvaret, f.eks. økonomisk. Mange flere huslån å betale renter på mens de er "frosset", kanskje koner (menn også, for all del... Bare tenk, hva om både han og hun blir innkalt samtidig, etter å ha fått unger? ) og barn inne i bildet også, som ikke bare koster penger, men også har meninger om hvor jævlig det er at Ola (eller Kari) Nordmann må inn i Forsvaret (selv om Ola/Kari selv er godt motivert...) akkurat dette året, osv osv...
    Det blir jo litt i samme retninga som VAB (prester, tannleger, jurister), som får tjenesten utsatt til etter ferdig utdannelse. Ikke umulig, men kan ha sine negative sider.

Helt enig i at løsning #2 burde vært gjennomførbart, men det krevde tydeligvis (gjetter jeg på, ettersom man aldri klarte å gjennomføre det...) at GIHV ga noen ordre han/hun ikke kunne (og Forsvarssjefen ikke ville...) gi, f.eks. til de andre grensjefene om hvem de skulle få "låne" fra VPV i ett år før HV fikk overta dem de neste 25 år av livet...

4. Liker Rittmester likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    619 innlegg

Vel, per i dag så har Luft/Sjø/Hær de i 4 år (1 + 3 mob disp), så forskjellen er ikke så utrolig stor, det er bare snakk om å sende de Forsvaret har behov for inn i fgtj for å så dra dem inn i HV så fort som mulig etter.

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    184 innlegg
    Sitert
    891 innlegg

...behovet for å forsvare Finnmark krever omtrent samme evnenivå som Abu Hajar (iom at det er meat shields).
    Fingeren min var på vei til like-knappen men bråstoppet da jeg så dette her. Jeg håper det er flås? Om noe trenger forsvaret av Finnmark soldater med initiativ, forståelse for hensikt og målsetninger og nok kunnskap om motstanderens kapasiteter til å gjøre en forskjell så lenge ammunisjonen varer og de greier å holde seg i live. Og det ned på tropps/lags/enkeltmannsnivå, for selv et område har antagelig for stort fotavtrykk til å fungere som en struktur særlig lenge.
    "...en og annen av dem fikk arbeidet seg opp og ble ærekjære, av noen av dem ble det likefrem kondisjonerte folk,..."

7. Liker Rittmester, 93A, LVGRP99 likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    559 innlegg
    Sitert
    1351 innlegg

Det betyr ikke at det bare er de med studieforberedende som tilfredsstiller dette (det er vel de som forlater fylket i stort antall for godt). Man trenger da langt fra være dum for å være fisker eller reingjeter!
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

9. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    184 innlegg
    Sitert
    891 innlegg

Yup. Det kan nok være like bra og viktig å være street- /viddesmart som skoleflink. Men Abu Hajar har vi ikke bruk for.
    "...en og annen av dem fikk arbeidet seg opp og ble ærekjære, av noen av dem ble det likefrem kondisjonerte folk,..."

11. Liker mailman, Rittmester, LVGRP99 likte dette
    OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    583 innlegg

Så lenge en slik rekrutt og fagutdanning gjennomføres skikkelig så tror jeg at dette kan bli en bra greie, og noe som sikket kan adopteres i sør-norge også. Tar man for eksempel modellen som benyttes på gardeskolen, HMKG Kp 6, på Terningmoen så er det som kjent en rendyrket infanterirekruttskole som utdanner tre til fire kull i året. Dersom man tar denne modellen, som i dag er på omlag 8-10 uker baser på innrykk og antallet røddager og legger til ytterlige 8-10 uker i form av en fag- og samtreningsperiode så blir det bra.

Fag- og samtrening vil ta for seg strid opp til troppsnivået. Jeg ser for meg følgende milepæler:
    Laget i forsvar mot panser (PØP)
    Laget og troppen i angrep Skarpt - lyse
    Laget i angrep - mørke
    Troppen i forsvar - mørket

Ambisjonsnivået bør være å utdanne et kompani to ganger i året. Strukturen vil da måtte være noe som dette:
    KP Stab:
    KpSj - OF2
    KPSjt - OR7
    KpAdj - OF1/OR6
    Hovedinstruktør - OR6/7
    Instruktør - OR6
    Instruktør - OR5+

Fire identiske tropper à
    TrSj - OF1+
    TrSjt - OR6
    Instruktør - OR5
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

13. Liker 93A, mailman, LVGRP99 likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    247 innlegg
    Sitert
    462 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Yup. Det kan nok være like bra og viktig å være street- /viddesmart som skoleflink. Men Abu Hajar har vi ikke bruk for.
    Her har du noen som er viddesmar:
    https://www.side3.no/finnmarksgerilj...-ubedt-4450645
    Du får en ekstra like for det uttrykket.
    When in doubt,empty your magazine.

15. Liker Lille Arne, LVGRP99 likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    438 innlegg

@cwo-kp4 du hoppa over NKKP, samt at Forsvaret endrer seg med noen forskjeller for fremtiden:
    OR5+ fjernes på sikt og de fleste OR5 LF vil bli OR4. OR5 instruktører vil da være høyt utdannede tidligere LF med fartstid; jeg er ikke uenig i at en slik utdanning bør ha erfarne instruktørerer, men da må systemet også kunne ta vare på dem.
    8år i Forsvaret; velkommen til GP.
    Brigaden sliter nok med pendlere til Brig-N (Bardufoss, Setermoen, Skjold) om de ikke også skal få en base til hvor de som har etablert seg i Østlandet skal sutre over hvor langt det er å dra til Nord osv.
    Pér i dag er det få incentiver igjen som vil gi T35/T60 fordeler ved å flytte til Finnmark i en alder av 28, med få år igjen av kontrakten sin, kontra eventuelt å slutte for å begynne sivilt eller å begynne på studier.

Det går seg nok til, jeg er svært positiv til både Porsangmoen med Hálkavárre og Skjold med Maukstadmoen, da det er to av de bedre øvingsområdene, forruten kanskje Setermoen for å kunne øve hele døgnet og hele året. I motsetning til for eksempel Sessvollmoen/Trandum med flyovergang hvert 3 minutt og skytebaner som ikke kan brukes til avdelingsvåpen. (Helios og Signalpistol er også NoGo)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

17. Liker Rittmester, LVGRP99, cwo-kp4 likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    619 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Fingeren min var på vei til like-knappen men bråstoppet da jeg så dette her. Jeg håper det er flås? Om noe trenger forsvaret av Finnmark soldater med initiativ, forståelse for hensikt og målsetninger og nok kunnskap om motstanderens kapasiteter til å gjøre en forskjell så lenge ammunisjonen varer og de greier å holde seg i live. Og det ned på tropps/lags/enkeltmannsnivå, for selv et område har antagelig for stort fotavtrykk til å fungere som en struktur særlig lenge.
    Nå går vi langt utenfor hva tråden handler om, men nja, det er ikke 100% tull fra min side. Jeg har ingen tro på at noen som helst del av (eller hele) Forsvaret skal klare å forsvare Finnmark mot en invasjon fra Russland med dagens materiell og antall soldater. Ved tilføringen av Javelin og MANPADs (og forhåpentligvis en drøss med LTK S/V) så vil dette kunne ha en større effekt, men sånn basert på antallet Javelins som finnes rundt i Forsvaret så har jeg ikke troen på at antallet i HV blir høyt nok. Rent sånn styrkeforholdsmessig så får jeg ikke regnestykket til å gå opp som betyr at de får Finnmark om de vil ha det.

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    184 innlegg
    Sitert
    891 innlegg

Jeg har heller ingen tro på at det skal gå an å stoppe russerne på grensa om de virkelig vil ta (Øst)Finnmark. Det vil være idioti å legge HV i sperrestillinger og møte et eventuelt angrep frontalt. HVs svært begrensede ildkraft må brukes på dypet for å bremse opp momentum og legge til rette for andre avdelingers bekjempelse. Dersom en eneste Javelin brukes opp på MT-LBVen til et geværlag er den bortkastet.

Og dette får du ikke til med en gjeng duster som skyter på alt som rører seg, fordi de ikke har lært seg å skille på gull og gråstein.

20. Liker LVGRP99, essal, 93A, Hulkinator likte dette
    OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    101 innlegg

Eg tykjer halvårleg rekrutt- og fagutdanning for Heimevernet høyres ut som ein god ide, gitt at tidlegare fråsegn i denne tråden om effektiv/intens teneste samt erfarne/gode instruktørar går i orden. Til tross for at eg er for ung til å ha opplevd AG3, ørten mobiliserbare infanteribrigadar og kanskje den Norske Hærens høgdepunkt; 6. Divisjon på 90-talet og tidleg 2000, vil eg sei at om ikkje alt, så var i alle fall ein god del ting betre før. No snakkes det om separat rekruttutdanning i Hæren, så då kan me like godt børste støv av dei gamle våpen- og troppeslagsvise rekruttskulane/øvingsavdelingane. Om me legg opp til to innrykk i året kan me ha 6 mnd rekrutt- og fagutdanning for Landforsvaret (Ja, la oss i same slengen samle norsk landmilitær verksemd under ein paraply), og etter dette overføring til mobiliseringsavdeling, +6 mnd i Hæren og overføring til mobiliseringsavdeling eller +12 mnd i Hæren og bli ferdig med heile verneplikta i fredstid (Grenaderopptak kan søkes til etter 12 mnd teneste). Så får Hæren, Hærreserven og Heimevernet det personellet dei treng, utdanna til den stillingen dei skal ha.

Dette er forsåvidt ikkje noko revolusjonerande og unikt tankegods her på forumet, men det føles god å få ut litt eigen frustrasjon igjennom tastaturet.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

22. Liker Hulkinator, cwo-kp4, Eeo, LVGRP99 likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Hvis jeg prøver å komme tilbake til det originale temaet i denne diskusjonen.... Ja, jeg vet.. Ikke særlig populært...

HV skal være landsdekkende med ca 40 000 vernepliktige i sine rekker. Vi bør rekne med at en uforholdsmessig stor del av disse bør være i Finnmark, sett i forhold til sin befolkning....

I dag bor det i underkant av 25 000 personer i Finnmark i vernepliktig alder (kvinner og menn mellom 20 og 44)... Det var SSB som ledet meg til denne alders inndelingen....

I Norge er det samme tallet underkant av 1 777 000...

I Norge betyr det at 2,25% av Norges befolkning i vernepliktig alder tjenestegjør i HV.

Hvis vi antar at HV i Finnmark har behov for 2500 vernepliktige (10 HV områder og innsatsstyrke), betyr det at 10% av de vernepliktig alder må tjenestegjøre i HV. 4 ganger gjennomsnittet for Norge...

Min lille analyse overbeviser meg at det er en god ide å ha en rekrutt skole for HV i Finnmark. Vi kan ikke garantere at alle blir boende i Finnmark, men jeg tror oddsen er høyere enn å ha den i Bærum eller indre Østland. I tillegg vil det være motiverende for rektuttene å kunne reise hjem i helgene...

Jeg gjennomførte selv rekruttperiode i nitten pil og bue på Porsangmoen. Treningsmuligheter var svært gode, selv om det var for langt for meg å reise hjem i helgene... Jeg bor heller ikke i Finnmark, men er blant de 2,25% som likevel er i HV....

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    438 innlegg

Må bare skyte inn: Det er ikke "bare bare" å reise hjem i Finnmark, noe lange distanser og ikke alt for godt kollektivtilbud.
    Ellers så hadde du mange gode argumenter!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

"Bare bare" er det ikke, men tror ikke de barske Finnmarkinger er bortskjemt med kollektiv transport heller. Jeg hadde en fra Kirkenes på laget når jeg var på Porsangmoen. Han var kanskje ikke hjemme vær helg, men oftere hjemme enn oss andre. Det er iallefall enklere å komme seg hjem for Finnmarkingene enn alternativene:
    -Indre Troms.
    -Dombås, Rena eller andre leire på Østlandet.
    Det vil også være større mulighet for samkjøring hjem, da flertallet av de tjenestegjøre vil være fra Finnmark.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    438 innlegg

Oppfølgingspørsmål:
    Hvem skal være befal, både på rekruttskolen, samt i områdene?
    Skal alle utdannes igjennom HV sin kursmodell? Eller vil der og være aktuelt å sende kandidater til LF-skole, eventuelt befalskole for å kunne tjenestegjøre ved en annen Hæravdeling og så komme tilbake til GP?
    Jeg tror det vil være stor nytte av ekstern erfaring for omsoldater og befal i HV17. Jeg kjenner en fra Finnmark som studerer i Tromsø, han er i HV17.
    (Jeg kjenner og en som bor i Romerike som er med i HV17, men det er en annen sak)
    Burde HV16, BRIG-N og HV17 samarbeide i større grad? For at personellet skal få bredere erfaring, bygge kompetanse til landforsvaret og totalforsvaret med AO i Finnmark.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Basert på artikkel med uttalelser fra HV-17 når det gjelder rekruttskole vil det være interne ressurser i tillegg til at de får tilført 2 stillinger. De vil også hente inn ekstra eksterne ved behov.

I tillegg skal Hæren etablere rekruttskole med 10 stillinger for GSV på GP.

Forhåpentligvis vil det være litt samarbeid mellom disse rekruttskolene siden de er samlokalisert.

28. Liker Rittmester, LVGRP99, Hulkinator likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    48 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av IamOrjan Vis post
    (...)når det gjelder rekruttskole vil det være interne ressurser i tillegg til at de får tilført 2 stillinger.
    Man må vel kunne formode at både de "interne ressursene" og særlig de 2 tilførte stillingene i hovedsak (sikkert med enkelte unntak av og til, ref. "ved behov") blir fast ansatte ved distriktsstaben i HV-17, og der er det vel krav til ordinær befalsskole for å få jobb, ikke nok med bare HV-kursrekka?

Ute i områdene blir det vel fremdeles som det alltid har vært; en kombinasjon av vernepliktig befal, i den grad slike er å finne hos Vernepliktsverket, og HV-kurset befal...

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Som et sidespor, så er det vel fortsatt slik at hvis man flytter til Finnmark etter endt studering, så vil staten skrive ned deler av studielånet fra deg. Nå vet ikke jeg hvor mange som benytter seg av dette, eller hvor mange av disse igjen som har avtjent førstegangstjeneste, men man skulle jo tro at man kunne finne noen ekstra her.
    En ordning hvor man fikk ekstra nedskrivning ved hv-tjeneste nordpaa samtidig hadde da kanskje vaert tenkbart?

Sent from my Lenovo TAB 2 A10-70F using Tapatalk
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

31. Liker Simplex likte dette
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    438 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Ute i områdene blir det vel fremdeles som det alltid har vært; en kombinasjon av vernepliktig befal, i den grad slike er å finne hos Vernepliktsverket, og HV-kurset befal...
    Hvis man antar at sitatet under simulerer tall for antall personer

Sitat Opprinnelig skrevet av IamOrjan Vis post
    Hvis vi antar at HV i Finnmark har behov for 2500 vernepliktige (10 HV områder og innsatsstyrke), betyr det at 10% av de vernepliktig alder må tjenestegjøre i HV. 4 ganger gjennomsnittet for Norge...
    Og kravet for LF-skole er 12mnd førstegangstjeneste, mens BS skal kunne rekruttere direkte fra VGS (korrekt?)
    Vil da Finnmarkinger på sikt bli ekskludert fra øvrig militærtjeneste; vervet soldat, befal, offiser?
    Offiser kan man vel bli ved å søke Krigsskole, men man blir vel kanskje ikke presentert det som en relevant tjenestevei for å beholde befolkning i Finnmark?

Jeg håper det kommer en mulighet for at disse rekruttene kan videreutvikle seg og være "plug-in" i Hær-avdelinger.
    Spesielt om det er innenfor fagfelt utenfor Infanteriets fortreffeligheter (Sanitet, Samband, Logistikk, Etterretning, Ingeniør, MP og kanskje til og med Kavaleri)
    Etter 6mnd HV-rekrutt, med infanterifokus bør enkelte sendes til Hæren for opplæring innenfor disse fagområdene, i henhold til Hærens utdanningsplaner (3mnd-6mnd?).
    Da vil HV17 få god nok fagtyngde i sitt distrikt.
    MP-rekrutt blir man bare to ganger i året, i januar og i august ved FMPA Sessvollmoen, MP-utdanningen fortsetter således direkte etter rekrutt og man bruker 6mnd fra rekruttskolen er ferdig til man er MP-soldat.
    Logistikk, med de krav som kommer til sivile og militære førerkort, kompetansebevis på alt fra truck til kran, opplæring i forsyningsklasser og forståelse for forsyningskjeden.
    Og ikke minst sanitet og samband, om det skal være samb/san-soldater: bør disse få faglig påfyll fra manøver eller respektive fagområder? Å kunne fagområder fra masseskade til BMS er vel ikke det mest relevante, men en form for utdanning innen for spesifikke roller bør tenkes ut så det er plug and play mens soldatene er gripbare; dvs unge nok til å kunne gjennomføre 3-4mnd lengre tjeneste.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Hvis man antar at sitatet under simulerer tall for antall personer

Og kravet for LF-skole er 12mnd førstegangstjeneste, mens BS skal kunne rekruttere direkte fra VGS (korrekt?)
    Vil da Finnmarkinger på sikt bli ekskludert fra øvrig militærtjeneste; vervet soldat, befal, offiser?
    Offiser kan man vel bli ved å søke Krigsskole, men man blir vel kanskje ikke presentert det som en relevant tjenestevei for å beholde befolkning i Finnmark?

Jeg håper det kommer en mulighet for at disse rekruttene kan videreutvikle seg og være "plug-in" i Hær-avdelinger.
    Spesielt om det er innenfor fagfelt utenfor Infanteriets fortreffeligheter (Sanitet, Samband, Logistikk, Etterretning, Ingeniør, MP og kanskje til og med Kavaleri)
    Etter 6mnd HV-rekrutt, med infanterifokus bør enkelte sendes til Hæren for opplæring innenfor disse fagområdene, i henhold til Hærens utdanningsplaner (3mnd-6mnd?).
    Da vil HV17 få god nok fagtyngde i sitt distrikt.
    MP-rekrutt blir man bare to ganger i året, i januar og i august ved FMPA Sessvollmoen, MP-utdanningen fortsetter således direkte etter rekrutt og man bruker 6mnd fra rekruttskolen er ferdig til man er MP-soldat.
    Logistikk, med de krav som kommer til sivile og militære førerkort, kompetansebevis på alt fra truck til kran, opplæring i forsyningsklasser og forståelse for forsyningskjeden.
    Og ikke minst sanitet og samband, om det skal være samb/san-soldater: bør disse få faglig påfyll fra manøver eller respektive fagområder? Å kunne fagområder fra masseskade til BMS er vel ikke det mest relevante, men en form for utdanning innen for spesifikke roller bør tenkes ut så det er plug and play mens soldatene er gripbare; dvs unge nok til å kunne gjennomføre 3-4mnd lengre tjeneste.

https://forsvaret.no/utdanning

Man kan ikke lengre søke seg direkte på befalsskole i følge Forsvarets nettsider. Man kan enten gjennomføre førstegangstjeneste eller søke Krigsskole.

Jeg tror ikke Finnmarkinger vil bli ekskludert fra å gjennomføre normal førstegangstjeneste i våpengrene hvis man ønsker seg det på sesjon. Tror heller gapet mellom de som gjennomfører normal førstegangstjeneste og HVs behov i Finnmark må fylles med de som tar et 6 mnds HV løp. Dette tror jeg Vernepliktsverket greier fint.

34. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-5 Sersjant

Ble medlem
    2016
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    372 innlegg

Jeg frykter flere her inne vil bli alvorlig skuffet når denne skolen er oppe og går. Det finnes ikke penger i organisasjonen til å gjøre ting ordentlig bra, det er heller ingenting som tilsier at mangelen på penger også i fremtiden vil være den sterkt begrensende faktoren.

Jeg tipper gnæget de med erfaring fra forsøket på Værnes tidlig på 2000-tallet har luftet her inne, vil gjentas om Finnmark om en 10-års tid.
    Aldri mer 13

36. Liker Kdo_Under likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    227 innlegg
    Sitert
    1107 innlegg

Brannfakkel.
    Hva om HV, og Forsvaret tok inn over seg at man ikke får flere folk enn de man har i dag.

Og deretter jobber med de tilgjengelige midlene man har i Finnmark.
    1. Sørge for at de som er der i dag beholdes i stilling. Kanskje, disse blir ett middel til å rekruttere inn nye?
    2. Sørge for å utstyre disse med materiell som gjør de i stand til å løse noen oppdrag med de få hodene de har.
    3. La profesjonelle instruktører fra resten av landet rotere inn med jevne mellomrom for å gi relevant opplæring.
    4. Sørge for at de som er der har nok midler til å øve i større grad enn nå.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Lignende tråder

1. Fremtidens rekruttskole?
    By Hulkinator in forum S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
    Svar: 54
    Nyeste innlegg: DTG 042140A May 19,
  2. For sent å bytte rekruttskole?
    By HFL in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 261802A Aug 08,