milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 7 av 7
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Lightbulb Fokus: Finnmark landforsvar

De landmilitære styrkene i Finnmark samles nå innunder én felles ledelse: Finnmark landforsvar (FLF). Både Hæren og Heimevernets avdelinger i Finnmark vil sortere under FLF. Det samme gjelder den nyopprettede Kavaleribataljonen og det nye jegerkompaniet ved Garnisonen i Sør-Varanger.

https://forsvaret.no/aktuelt/haeren-styrkes-i-finnmark

Navn:		20190110-7H2U7877-2.jpg
Visninger:	319
Størrelse:	88,8 KB
    Sist endret av Rittmester; DTG 121244A Jan 19 kl
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Liker Hulkinator, cwo-kp4, 93A likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Sv: Fokus: Finnmark landforsvar

150 soldater klare på Porsangmoen:
    https://forsvaretsforum.no/150-solda...på-porsangmoen
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Jeg har et par historiske spørsmål om de gamle landforsvarene i Nord-Norge (på 1970/1980-tallet), dvs. Finnmark Landforsvar (FLF), Troms Landforsvar (TLF), Nord-Hålogaland Landforsvar (NHLF) og Sør-Hålogaland Landforsvar (SHLF):

For det første, teiggrensene: Jeg regner med at teiggrensen mellom FLF og TLF gikk på fylkesgrensen, eller gikk den eventuelt lengre vest? Teiggrensen mellom SHLF og NHLF gikk i Tysfjord (offiselt kommunegrensen mellom Tysfjord kommune og Ballangen kommune), men hvor gikk teiggrensen mellom TLF og NHLF? I hvert fall ikke på fylkesgrensen.

Jeg så en gang at FLF hadde underkommandoer benevnt forsvarsavsnitt, med felles kommando over hær- og Land-HV styrker i en begrenset del av fylket. Jeg har i hvert fall sett Porsanger Forsvarsavsnitt omtalt (bl.a. skulle en mobiliserings-infanteribataljon fra IR 4 med mannskaper stort sett fra Oslo, omtalt som FUS I, Forsvarssjefens utrykningsstyrke nr. 1, mobilseres og overføres til Porsanger Forsvarsavsnitt ved et forholdsvis tidlig beredskapstrinn), jeg regner med at dette stort sett omfattet GP (den gangen en infanteribataljon, ett feltartilleribatteri, ett lett luftvernbatteri og en stridsvogntropp) med mob-tillegg (som bl.a. økte stridsvogntroppen til en eskadron) og lokale HV, FUS I og muligens også ytterligere mob-hæreavdelinger. Jeg mener jeg har sett omtalt Varanger Forsvarsavsnitt også, muligens også Alta Forsvarsavsnitt? Kjenner noen mer til detaljene i dette? Minst et sted var det en tilsvarende kommando i Sør-Norge, Stor-Oslo Forsvarsavsnitt SOFA, som var en underkommando under FDI 4 (Akershus Regiment etter omgjøring til territorielt regiment på midten av 1990-tallet) som geografisk omfattet distriktet til Stor-Oslo HV-distrikt HV-02, og omfattet hele HV-02, men som også hadde underlagt hæravdelinger, bl.a. et par lokalvernbataljoner. Sjefen for HV-02 ble ved mobilisering sjef for SOFA, og på siste del av 1980-tallet og på 1990-tallet hadde SOFA (deler av) det gamle hovedkvarteret til Forsvarskommando Sør-Norge i Holmenkollen som krigshovedkvarter. Men kjenner noen mer til forsvarsavsnitt i Finnmark på 1970/1980-tallet?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010

Jeg fant denne boka på Nasjonalbiblioteket, @hvlt , som omhandler Finnmark Landforsvar fra 1944-94. Uten å ha lest for mye i den tror jeg den vil svare på noen av spørsmålene dine.
    https://www.nb.no/items/6fcd752c3f30...orsvarsavsnitt

Rettelse, fant faktisk flere bøker der, men noen av de krever oppmøte hos NB for å få lest:
    *Landforsvarets krigsplaner under den kalde krigen: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2015042708020
    *SørHålogaland landforsvar, infanteriregiment nr 14, fra vikingtid til 1995: https://www.nb.no/items/4330f676a58a...orsvarsavsnitt
    *Også fra 1966 har vi denne: Informasjon for forsvaret: Forsvarets oppgaver, organisasjon og virkemidler:
    https://www.nb.no/items/b3f87b9fb29a...orsvarsavsnitt
    *Og kanskje litt for spesielt interesserte; Hålogaland sambandsbataljon 1911-1995: https://www.nb.no/items/eefa8e014344...orsvarsavsnitt
    Sist endret av yamaha; DTG 121922A Jan 19 kl Begrunnelse: mere lesestoff
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Takk, i "Finnmark Landforsvar 1944-1994" (Finnmark Landforsvar, Alta bataljon og Varanger bataljon ble nedlagt fra 1995 og erstattet av Finnmark regiment) står det temmelig lite om krigsoppsetning fra den kalde krigen, det var nok stadig gradert informasjon da boken ble skrevet. Finnmark landforsvar hadde det operative ansvaret for landforsvaret i hele fylket, dvs. opprinnelig også Troms øst for Lyngen. Det var opprettet fire underkommandoer, Øst-Finnmark Forsvarsavsnitt (ØFA), Porsanger Forsvarsavsnitt (PFA), Alta Forsvarsavsnitt (AFA) og Nordreisa Forsvarsavsnitt (NFA). Det siste ble da teiggrensen mellom FLF og TLF ble endret til å gå langs fylkesgrensen overført til TLF. Det står ikke når denne endringen av teiggrensen foregikk, ikke en gang om det var på 60-, 70- eller 80-tallet. Sjefen for Varanger bataljon (oppsettende avdeling for Hærens mobiliseringsavdelinger i Øst-Finnmark) ville ved mobilisering være sjef for ØFA. Sjefen for Alta bataljon (oppsettende avdeling for Hærens mobiliseringsavdelinger i Vest-Finnmark) ville ved mobilisering være sjef for AFA. Sjefen for GP ville ved mobilsering være sjef for PFA. Det står ikke særlig mer i "Landforsvarets krigsplaner under den kalde krigen" (som jeg har). Det står litt om at en del (til dels tyngre) mobilseringsavdelinger fra Østlandet ved mobilsering skulle flytranporteres til alle forsvarsavsnittene, men ikke noen detaljer. Heller står det ingen detaljer om hvilke mobiliseringsavdelinger Alta bataljon og Varanger bataljon skulle sette opp, bortsett fra at Alta bataljon atte opp "Alta feltbataljon" og andre styrker.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

7. Liker 93A, Hulkinator likte dette
    OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005

Porsangmoen garnison øvde på å huse 3.000 pax en tid. Regimentsforband, med andre ord. REP-leiren fullpakka med folk, leiren og nære skytefelt var stappet med telt og andre løsninger for å forlegge antallet.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Jeg fant litt i "Akershus infanteriregiment nr. 4" om Forsvarssjefens utrykningsstyrke nr. 1, dvs. en bataljon fra IR 4 som skulle overføres til Porsanger ved mobilisering, og som skulle mobiliseres på et forholdsvis lavt beredskapstrinn. Dette var Bn 3/IR 4 (3. feltbataljon, Jegerkorpset - Akershus infanteriregiment nr. 4). Oppdraget kom etter den sovjetiske demonstrasjonen mot grensen i 1968.

Repetisjonsøvelser for bataljonen med overføring til Porsanger ble gjennomført:
    August/september 1972 (bataljonssjef: oberstløytnant Erik Woldmo)
    August/september 1977 (bataljonssjef: oberstløytnant Erik Woldmo)
    Juni/juli 1981 (bataljonsjef: oberstløytnant Alf-Jacob Ornum)
    Mars 1985 (bataljonssjef: oberstløytnant Jon Rogstad)
    August/september 1990 (bataljonssjef: oberstløytnant Geir Holmenes)
    Bataljonen hadde sin sannsynligvis siste repetisjonsøvelse mai/juni 1994, men det står ikke at det var med overføring til Porsanger (bataljonssjef: oberstløytnant Svein Ruderaas).

Frekvensen av repetisjonsøvelser for denne bataljonen var ikke spesielt høy, faktisk litt lavere enn min temmelig lavt prioriterte mob-bataljon, Bn 3/IR 3, hadde i samme periode (August/september 1973, august/september 1977, mars 1982, august/september 1985, februar/mars 1988, november 1992 [deretter nedlagt]).

Lignende tråder

1. Nytt heimevernsdistrikt i Finnmark
    By Dommern in forum Heimevernet
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 091904A Jun 09,
  2. Finnmark 7th Jaeger Company??
    By Balthazar in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: DTG 162035A Sep 06,
  3. UB-Finnmark Jeger
    By kongla in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 17
    Nyeste innlegg: DTG 291816A Jul 06,
  4. HVUB Finnmark
    By Ghost in forum S-3 2. Totalforsvaret
    Svar: 45
    Nyeste innlegg: DTG 151913A Sep 05,
  5. Finnmark 7th Jaeger Company??
    By Balthazar in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 010200A Jan 70,

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •