milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
    OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    95 innlegg

Samanslåing av justissektorens utdanningsentre?

Det har vore litt støy i det siste rundt politiutdanninga. Fyrst om ein burde linjedele politiutdanninga for å få meir spesialiserte betjentar ved fullført politihøgskule, og no er det komme fram eit forslag om å slå saman politiutdanninga ved Politihøgskulen (PHS) og fengselsbetjentutdanninga ved Kriminalomsorgens Høgskule og Utdanningssenter (KRUS).

Linjedeling av PHS: https://www.politiforum.no/artikler/...-pa-phs/455214

Samanslåing PHS og KRUS: https://www.politiforum.no/artikler/...ekymret/455288

Eg tenkte me kunne sjå litt nærare på utdanningsløpet for desse to etatane. I tillegg kan me sjå litt på tolletaten, så får me samla dei tre blåskjorteetatane i eitt innlegg.

Politi- og Lensmannsetaten
    Statens Politiskule blei grunnlagd i 1920, og haldt til på ulike stadar i Oslo før den etter krigen blei plassert i Gardekaserna i Slemdalsvegen 5, der PHS avd. Oslo er den dag i dag. På starten av 1990-talet blei det sett saman ei prosjektgruppe for å sjå på omgjering av den då toårige Politiskulen, til den treårige Politihøgskulen. Hausten 1992 byrja det fyrste kullet på den treårige høgskuleutdanninga, og våren 1993 blei det siste kullet av den toårige politiskulen uteksaminert. Far min var faktisk i dette siste kullet, og før dei gjekk over til høgskuleutdanning var politiskulen linjedelt, med ei politilinje og ei lensmannslinje, der sistnemnde hadde noko ekstrafag som til dømes ”tvangsfullbyrding”.

Politiutdanninga har sidan overgangen til høgskule-nivå vore ei ulønna, 3-årig utdanning. Skuleåra blir i politiverden kalla for B1, B2 og B3. B1 og B3 blir heldt sentralt ved ein av Politihøgskulens studiesenter i Oslo, Stavern eller Bodø (Inntil i sommar også Kongsvinger, men PHS-utdanninga der er no lagt ned). I B2 er politistudentane i praksis ved eit av landets politidistrikt. Dei vil i løpet av året også ha sentral utdanning for å få kode 160 (Utrykkingskøyring) og ”leiropphold”, med taktikk og våpentrening.

Kriminalomsorgen
    Fengselsbetjentutdanninga derimot, er eit lønna toårig høgskulekandidatstudium, der ein har anledning til å bygge på til bachelor seinare. 1. og 4. semester tek stad ved KRUS i Lillestrøm, medan 2. og 3. semester skjer ved eit av Kriminalomsorgens såkalla ”utdanningsfengsel”. Ved fullført utdanning venter eit år pliktteneste.

Tolletaten
    Tollutdanninga er også lønna, og varer 26 månader, med ei blanding av sentral utdanning og praksis ute ved tollregion. Etter dette venter 22 månader pliktteneste. Biletet illustrerar utdanningsforløpet.
    Navn:		utdanning4.png
Visninger:	99
Størrelse:	24,6 KB

Som ein kan sjå er utdanningane ganske så forskjellige, på godt og vondt. Det er nok greit å lufte denne debatten no, men eg sitt litt med kjensla "If it aint broken, dont fix it", og ser tilbake med grøss og gru på tidlegare eksempel av sentralisering, samling av krutt og alt det der i diverse delar av offentleg sektor.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

2. Liker Rittmester, Hulkinator, 93A likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    162 innlegg
    Sitert
    617 innlegg

Sv: Samanslåing av justissektorens utdanningsentre?

På en måte kan jeg se gode argumenter for å kjøre noe felles, og da ut fra en felles administrativ ledelse etc. Noen ting er jo litt likt, og man kan sikkert nærme seg hverandre i hvordan man gjennomfører utdanningen.

Samtidig er det nok mye i "If it ain't broken, don't fix it". Og etatene har i dag ganske så forskjellig kultur, så det kan medføre endel utfordringer å slå sammen utdanningene.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    345 innlegg

Sv: Samanslåing av justissektorens utdanningsentre?

Eftersom ledelsen ved KRUS og PHS er positive til en sammenslåing og dette er noe som blir diskutert i Justis og POD så tror jeg dette kommer til å skje. Når, vet jeg ikke, om 8-10 år, kanskje. Først bør de bli ferdige med det nye beredskapssenteret og så, forhåpentligvis pusse opp noen politidistrikter som trenger det sårt. Jeg har ikke like stor tro på at Tolletaten blir en del av dette. Hvis de når det gjelder utdannelse, skulle knytte seg nærmere opp mot noen, så tror jeg det vil bli Skatteetaten (noe som allerede har skjedd da Skatteetaten har tatt over flere av Tolletatens oppgaver). Men nå er vel ikke utdannelsene ved PHS og KRUS så veldig sammenlignbare, så det vil kanskje bli en ordning hvor det første semesteret er felles (noe a la lege- og tannlegestudiet hvor de 2 første årene er felles) for så å skille lag og så evt. noen felles fag i løpet av studiet. Når det gjelder plassering, så ville jeg ikke bli forbauset om man endte opp i Lillestrøm eftersom KRUS allerede er på plass der og politikere (særlig Venstre) som ønsker PHS dit.
    Men det er jo en del ting som må på plass først. KRUS er en 2-årig lønnet etatsskole med muligheter for påbygging til Bachelor, mens PHS er en ulønnet 3-årig høgskole. Men KRUS vil kunne bli en kickass vernepleier/sosionomutdannelse hvis den blir et 3-årig høgskoleløp som PHS.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

5. Liker Rittmester, Lille Arne, Simplex, 93A likte dette

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •