Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Terrorisme - gisseltaking og kidnapping

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Terrorisme - gisseltaking og kidnapping

Vi har en pågående kidnappingsak, hvor Anne-Elisabeth Falkevik Hagen har vært borte siden 31.oktober 2018.

Mer kan leses blant annet her:
    https://www.aftenposten.no/article/ap-9mab79.html

Nå er dette etter alt å dømme ikke terrorisme, men økonomisk motivert kriminalitet. Men, man kunne jo tenkt seg ektefellen til en fremtredende politiker ble kidnappet for å påvirke politiske beslutninger, og da er det straks terrorisme. Uansett er det en trussel mot samfunnssikkerheten.

Er vi godt rustet for å håndtere dette? Burde samfunnet hatt større grad av sikkerhetsbevissthet og -mekanismer, eller er det fortsatt viktigst å beholde et så åpent og tillitsbasert samfunn som vi har i dag?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2008

Sv: Terrorisme - gisseltaking og kidnapping

Dette har jeg faktisk fundert litt på i går og i dag. Vi må mange år tilbake i Norge for å finne et uoppklart drap. Og så dukker en sak som dette opp. Det norske samfunnet er ikke vant til kriminelle av dette kaliberet.

Samfunnet er overhode ikke rustet til at denne type kriminalitet får innpass. For de kriminelle er dette risikovurdering. Hva er sjansen for å bli tatt? Hva er gevinsten? Hva er konsekvensen av å bli tatt?

Kanskje er nøkkelen til å hindre denne typen kriminalitet at politiet har enda bedre innsikt i økonomiske transaksjoner. Kontantøkonomien og nå kryptovaluta gjør det mulig for bakmennene å skjule seg. Ta man bort kontanter f.eks. så blir man straks mer synlig. Men her er vel utfordringen at jeg nok tør vedde en tier på at dette ikke er noen norsk bande.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005

Det ope og tillitsfulle samfunnet vi har hatt i Norge i mange år er ein av dei store fordelane med det norske samfunnet. Dessverre er dette samfunnet under angrep. Noko som nok betyr at vi må bli meir sikkerheitsbeviste og då kan vi ikkje vere så opne som vi har vore.

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2006

Normalt er jeg tilhenger av globaliseringen, men dette er virkelig tragisk, at slikt som vi bare har sett i andre land, stort sett langt borte, nå dukker opp i furete værbitte. Som bl.a. oppmann i idrettslagets hoppgruppe og som oppmann for barne- og ungdomsfotballag for 15-25 år siden hadde jeg i samme fotballag og også hoppgruppe både barn av enslige mødre som levde av sosialhjelp og barna til et par av Norges rikeste (både Stein Erik Hagen, Atle Brynestad og Anette Olsen så vidt jeg husker!). Jeg var aldri inne på tanken at disse skulle behandles forskjellig eller være i fare for kidnappere og annen kriminalitet. Det er ille for både dem selv og de andre hvis barn hvis foreldre tilfeldigvis er svært rike skal isoleres fra samfunnet av redsel for å bli kidnappet.

Det snakkes om at dette må være utenlandsk kriminialitet, men de må i hvert fall ha hatt med folk med godt kjennskap til norske forhold, som kan norsk etc. Dette var jo en svært lite profilert "riking-familie" som levde ganske enkelt og tilbaketrukket. Jeg ville ikke tro det ville være førstevalget for f.eks. italiensk mafia uten noen forbindlser i Norge.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Oversersjant

Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Det snakkes om at dette må være utenlandsk kriminialitet, men de må i hvert fall ha hatt med folk med godt kjennskap til norske forhold, som kan norsk etc. Dette var jo en svært lite profilert "riking-familie" som levde ganske enkelt og tilbaketrukket. Jeg ville ikke tro det ville være førstevalget for f.eks. italiensk mafia uten noen forbindlser i Norge.
    Tja. Det enkleste ville vel være å sjekke ligningen - man trenger ikke sjekke årets ligning. Alle lokalaviser har lister over bygdas rikeste og de landsdekkende avisene har nasjonale lister, så kan man google litt og finne adressene deres. Så kan man drive litt oppklaring. Huset til Hagen, ut fra bildene i avisene, ligger relativt ubeskyttet. Det ser ikke ut til å være noen form for fysisk sikring utover muligens overvåkningskamera og sannsynligvis en alarm. En liten skogflekk dekker en side av tomten. Mange steder man kan slå til her. Jeg vil tro at han er et lettere offer enn mange andre milliardærer her hjemme.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2006

Joda, men bare for å komme dit må de jo i hvert fall vite at slikt står i norske aviser og hvis du i det hele tatt ikke har kjennskap til norsk språk vil det være litt vanskelig å finne fram til det med bare bruk av Google Translate. Derfor mener jeg det er sannsynlig at de i hvert fall har hatt som medskyldig på en eller annen måte minst en som i hvert fall har en del kjennskap til Norge og norsk. La oss si jeg ønsket å gjøre noe slikt i et land jeg har svært lite kjennskap til, la oss si Bulgaria. Jeg tror jeg ville rekruttert en som i hvert fall har vært i Bulgaria, og fortrinnsvis har bodd der og som forstår bulgarsk, før jeg forsøkte meg på det.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2010

Hvis arbeidsmarkedet er globalisert, er det vel ikke unaturlig at og det kriminelle arbeidsmarkedet er globalisert?
    Sapere aude

OR-6 Oversersjant

Ble medlem
    2006

Enig med deg i at minst en av dem kan norsk.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Hvis arbeidsmarkedet er globalisert, er det vel ikke unaturlig at og det kriminelle arbeidsmarkedet er globalisert?
    Det har det vært i årevis,både når det gjelder vinningskriminalitet(tyveri på godt norsk),til mer alvorlige tilfeller av voldelige innbrudd.
    When in doubt,empty your magazine.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2007

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Er vi godt rustet for å håndtere dette? Burde samfunnet hatt større grad av sikkerhetsbevissthet og -mekanismer, eller er det fortsatt viktigst å beholde et så åpent og tillitsbasert samfunn som vi har i dag?
    Vi burde gjøre noe med naiviteten vår på generell basis, selv om det er en tapt sak om man ser på folks Facebook-vaner.
    Samfunnet burde ikke etter min mening bli mer sikkerhetsfokusert(Når det gjelder kriminalitet) da det ikke fører med seg noe lavere grad av lovbrudd.

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Dette har jeg faktisk fundert litt på i går og i dag. Vi må mange år tilbake i Norge for å finne et uoppklart drap. Og så dukker en sak som dette opp. Det norske samfunnet er ikke vant til kriminelle av dette kaliberet.

Samfunnet er overhode ikke rustet til at denne type kriminalitet får innpass. For de kriminelle er dette risikovurdering. Hva er sjansen for å bli tatt? Hva er gevinsten? Hva er konsekvensen av å bli tatt?

Kanskje er nøkkelen til å hindre denne typen kriminalitet at politiet har enda bedre innsikt i økonomiske transaksjoner. Kontantøkonomien og nå kryptovaluta gjør det mulig for bakmennene å skjule seg. Ta man bort kontanter f.eks. så blir man straks mer synlig. Men her er vel utfordringen at jeg nok tør vedde en tier på at dette ikke er noen norsk bande.
    Vi var faktisk mer vandt til kriminalitet tidligere både grov og mindre alvorlig kriminalitet.
    Det er en generell trend at kriminaliteten går ned, spesielt i Europa. Det som står tilbake er noen få tilfeller av meget grov kriminalitet som krever rask oppklaring og enda raskere reaksjoner om man kan se det skje.

Jeg tror vi er på vei til å nå et punkt hvor man kan oppklare det som har med penger å gjøre innen noen uker. Denne spesielle saken har jeg ikke satt meg inn i så jeg skal ikke være for skråsikker.

Sitat Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    Det har det vært i årevis,både når det gjelder vinningskriminalitet(tyveri på godt norsk),til mer alvorlige tilfeller av voldelige innbrudd.
    Litt på siden av trådens hovedfokus, men globaliseringen er ofte mer komplisert.
    Da jeg jobbet i anleggsbransjen så var tyverier av mellomstore maskiner ofte ett problem. I følge alle så ble dette stjålet av øst europeere og eksportert dit.
    I følge enkelte firmaer som drev med service og support så havnet like ofte disse maskinene hos norske entreprenører som garantert visste at dette var tyvegods.

Å ta tak i økonomisk kriminalitet er en god plattform for å holde økonomisk kriminalitet nede.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Nyhetstråd: Terrorisme nasjonalt og internasjonalt
    By vossajazz in forum S-2 3. Sikkerhet
    Svar: 35
    Nyeste innlegg: 05-01-19, 02:31
  2. Terrorisme - Sammensetning av celler
    By Rittmester in forum S-2 3. Sikkerhet
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 19-08-16, 12:26