Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Bli i Forsvaret

Rekrutt
    Ble medlem
    2018

Bli i Forsvaret

Jeg er nå et halvt år inn i in førstegangstjeneste i luftforsvaret og har funnet ut at jeg ønsker å fortsette. Problemet er at jeg ikke vet helt hva jeg kan/vil gjøre videre. Avdelingen min pleier ikke å ha spesialiststillinger så å fortsette i samme avdeling virker lite sannsynlig. Av det jeg klarer å finne på forsvarets sider ser det ut som om mulighetene mine først og fremst er krigsskolen, ingeniør eller grenader i hæren. Når det gjelder krigsskolen og ingeniør synes jeg det er vanskelig å få et innrykk av hva slags stillinger man vil få etter endt utdanning. Er dette først og fremst administrative stillinger eller vil man fortsatt kunne ha muligheten til å være ute i felt? Kom gjerne med forskjellige erfaringer om utdanninger og tjenester etter førstegangstjeneste.

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2008

Sv: Bli i Forsvaret

Krigsskole utdannede blir offiserer. Typisk første stilling er troppssjef. Da er man å finne i felt. Offiseren skal stå får den mer overordnede ledelsen, stå for planleggingen av avdelingens operasjoner. Hjernene bak det som skjer i en avdeling skal i prinsippet være offiserene. De bidrar først og fremst med tankekraft. Krigsskole er en militær høyskoleutdanning, så studiespesialisering er en forutsetning. Offiserer er nok oftere å finne bak et skrivebord, men gode offiserer er også mye ute i felt særlig de første årene av karrièren.

Dersom målet er å være mye i felt så er kanskje grenader og etterhvert sersjant mer riktig for deg.

Det er også et spørsmål om hvor lenge du ser for deg å være i Forsvaret. Krigsskole og offiser retningen er karrièrevalg for et relativt langt arbeidsliv i forsvaret. Utdanningen er 3 år og etter det følger 3 år med praksis. Deretter har man jobb til man er 60 om ønskelig (og man ikke gjør noe veldig dumt). Forsvaret ønsker seg at offiser er et valg for livet for mange.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2006

Det må jo sies at et ganske stort antall offiserer slutter i Forsvaret på stort sett alle nivåer fra løytnant til generalløytnant (fra 3 til 30 år etter fullført KS) for å gå over i en sivil karriere, oftest for lederstillinger i næringslivet. Blir man lei av det grønne eller blå er det gode karriereveier utenfor Forsvaret og.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Rekrutt
    Ble medlem
    2018

Tusen takk for utfyllende svar! Er heldigvis fortsatt litt tid til søknadsfrister og opptak sån at jeg får tenkt litt mer.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av Marols Vis post
    Jeg er nå et halvt år inn i in førstegangstjeneste i luftforsvaret og har funnet ut at jeg ønsker å fortsette. Problemet er at jeg ikke vet helt hva jeg kan/vil gjøre videre. Avdelingen min pleier ikke å ha spesialiststillinger så å fortsette i samme avdeling virker lite sannsynlig. Av det jeg klarer å finne på forsvarets sider ser det ut som om mulighetene mine først og fremst er krigsskolen, ingeniør eller grenader i hæren. Når det gjelder krigsskolen og ingeniør synes jeg det er vanskelig å få et innrykk av hva slags stillinger man vil få etter endt utdanning. Er dette først og fremst administrative stillinger eller vil man fortsatt kunne ha muligheten til å være ute i felt? Kom gjerne med forskjellige erfaringer om utdanninger og tjenester etter førstegangstjeneste.
    Jeg har nå bikket 40 og en del av de på min alder som fortsatte i forsvaret er nå type kompani/batteri/eskadronsjefer og med en karriere bak seg hvor de stort sett har vært i felt. Andre derimot gikk et løp hvor de trakk mer mot stabene og hovedstaden med det resultat at de er på ObLt nivå med pene negler.

Alt går men man kan aldri garantere å havne nøyaktig der man ønsker til evig tid. Samtidig har mennesker en tendens til å forplante seg og når du sliter med unger fulle i kolikk og barnehagesykdommer så kan det jo være greit med et par år på en våpenskole eller noe sånt.

Et godt råd som sikkert ikke alle er enige i er at man ikke bør søke en militær karriere nærmest kun for det formål å "omsette" den i det sivile etterpå. I alle fall de karrierene som innbefatter KS og mange år i uniform. Man er ikke SÅ ettertraktet ute i det sivile og færre og færre har hatt befatning med forsvaret og vet hva som bor i lederutdanningene der. Dessuten har ledelse et stort innslag av faglig dyktighet som man må gå på en dertil egnet skole for å lære, med mindre man higer etter en karriere i HR.

Så se for deg hvor du vil være som en ung 40 åring, både geografisk, jobbmessig og sivil status (familie) Tenk deretter på utdanning/lønn, egne evner på skolebenken og sett deg så et mål som du går "all-in" på. Skulle det bli KS så kan jeg nærmest garantere deg mange gode feltdøgn i mange år fremover
    Artillery is the God of War

Rekrutt
    Ble medlem
    2018

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Jeg har nå bikket 40 og en del av de på min alder som fortsatte i forsvaret er nå type kompani/batteri/eskadronsjefer og med en karriere bak seg hvor de stort sett har vært i felt. Andre derimot gikk et løp hvor de trakk mer mot stabene og hovedstaden med det resultat at de er på ObLt nivå med pene negler.

Alt går men man kan aldri garantere å havne nøyaktig der man ønsker til evig tid. Samtidig har mennesker en tendens til å forplante seg og når du sliter med unger fulle i kolikk og barnehagesykdommer så kan det jo være greit med et par år på en våpenskole eller noe sånt.

Et godt råd som sikkert ikke alle er enige i er at man ikke bør søke en militær karriere nærmest kun for det formål å "omsette" den i det sivile etterpå. I alle fall de karrierene som innbefatter KS og mange år i uniform. Man er ikke SÅ ettertraktet ute i det sivile og færre og færre har hatt befatning med forsvaret og vet hva som bor i lederutdanningene der. Dessuten har ledelse et stort innslag av faglig dyktighet som man må gå på en dertil egnet skole for å lære, med mindre man higer etter en karriere i HR.

Så se for deg hvor du vil være som en ung 40 åring, både geografisk, jobbmessig og sivil status (familie) Tenk deretter på utdanning/lønn, egne evner på skolebenken og sett deg så et mål som du går "all-in" på. Skulle det bli KS så kan jeg nærmest garantere deg mange gode feltdøgn i mange år fremover
    Takk for innspill! Gøy å høre at det er gode muligheter til å være mye i felt også etter KS, da frykt for å få en veldig administrativ stilling er det som har gjort at jeg har tvilt en del på den retningen. Når det gjelder grenaderstillinger i hæren har jeg hørt at det er veldig vanskelig å komme inn fra luftforsvaret. Noen som har erfaringer rundt det?

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012

Sitat Opprinnelig skrevet av Marols Vis post
    Når det gjelder grenaderstillinger i hæren har jeg hørt at det er veldig vanskelig å komme inn fra luftforsvaret. Noen som har erfaringer rundt det?
    Eg kjenner to grenaderar i HRS miljøet på Rena med fyrstegognsteneste i hhv Sjø og Luft, så det er ikkje umogeleg vertfall.

Kva slags teneste har du no då?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Rekrutt
    Ble medlem
    2018

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Kva slags teneste har du no då?
    Er hunderøkter, så ikke en av de tjenestene med mest stridsteknikk, skyting, felt osv. men har en del av dette. Vil anta at denne typen ferdigheter vil ha noe å si på opptaket.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Nyeste innlegg: 20-05-14, 11:50

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •