Støtt Milforum på Vipps #587 879

Fleecejakke fra Milrab - Terningkast 5

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • onkel smerte
    Trådstarter
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Veteran

    • 2006
    • 2106

    Fleecejakke fra Milrab - Terningkast 5

    Har brukt Fleecejakke fra Milrab et halvt års tid nå.
    Ved bestilling så ankom pakken ganske kjapt. Pakket rett opp og tatt i bruk med en gang. Satt som et skudd, for min del. Det virker som om de treffer riktig på størrelsen (de er hverken små eller store i størrelsen, men spot on).
    Jakken sitter godt på kroppen, gir grei bevegelsesfrihet og gjør det den skal. Det er ikke noen ekstremværsjakke, men for min del som fort blir varm, så var denne helt perfekt. Den beskytter greit mot vind og regn også, selv om man selvsagt blir våt etter en stund. Skal gi den en runde med impregneringsspray etterhvert, bare for å teste.
    Har brukt den i tjeneste og privat.
    I tjeneste er den knall som garnisonsbekledning, eller bare til å trekke fort på seg ved pauser og lignende. Veldig fin å ha med til skytebanetjeneste.
    Sivilt har den blitt brukt til fjellturer, både med og uten sekk og den fungerer veldig godt til det formålet også.
    Om man skal peke litt på negative sider, så oppdaget jeg at ved varmgang i en lett aldrende kropp på fjelltur, så oppstod det litt kondens inne i armene på den, men når jeg åpnet glidelåsen under armene så løste dette i stor grad problemet, selv om det tok litt tid å tørke den helt opp. Måtte vrenge den ved første kaffipausen og da tørket den veldig fort. Dette kondensproblemet forsvant til en viss grad etter første gangs vask, men dukker opp om jeg ikke åpner glidelåsen under armene.
    Lommene på den er helt greie, man får plass til det man kan forvente å måtte ha med seg i en jakkelomme.
    Click image for larger version

Name:	milrab_jakke.jpg
Views:	1
Size:	26,0 KB
ID:	873657

    Oppsummering:
    Pluss-siden:
    Jakken er rimelig, og ofte på gode tilbud. Den sitter godt, bråker ikke, og fremstår som god kvalitet på tross av lav pris. Komforten i jakken er veldig god.
    Jakken står imot normalt vær og vind.

    Minus-siden:
    Kondensen som oppstår i armene ved varm og svett kropp. Denne kan ta litt tid å tørke opp, men er egentlig ikke noe stort problem.

    Click image for larger version

Name:	Terning-5.png
Views:	1
Size:	28,4 KB
ID:	873658


    Link til jakken hos Milrab.




    NB!
    Gjør oppmerksom på at denne produkttesten er totalt uavhengig og basert på egne erfaringer. Den er ikke sponset eller oppfordret av produsenten.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*
  • essal
    OR-6 Oversersjant
    Veteran

    • 2009
    • 8696

    #2
    Sv: Fleecejakke fra Milrab - Terningkast 5

    Skal vi også diskutere disse? I så fall:

    Jeg har hatt en slikt (da av Forsvarets) siden 2010 eller 2011. Husker ikke. Har brukt den i underkant av 10 dager, og alle dagene var i første året.

    Både denne og Forsvarets (som så vidt jeg vet, er identiske), er i mine øyne et plagg som er 100% skivebom. Å ødelegge et fleece-plagg ved å legge membran på baksiden gjør at du får tilnærmet 0 effekt av varmen som fleecen er kapabel til. Det er derfor denne fleecen, i motsetting til omtrent 100% av all annen fleece, føles kald mot kroppen. En får faktisk ingen effekt av fleecen som er på utsiden, og mesh'en på innsiden gir nada i form av varme (men som holder på vann!). Dette er av alle praktiske formål en ikke-vanntett-men-vindtett-og-dårlig-pustende jakke med mykt yttertøy. Hvis det var intensjonen, så er de 100% på skiven, men da er det veldig misledende å bruke beskrivelsen fleece, til tross for at det teknisk sett er riktig i form av at ytterstoffet er en fleece variant. Grunnen til at alle foretrekker Trangoworld sin fleece i Forsvaret er at det er ren fleece uten den idiotiske membranen er fordi den er varm og puster, som gjør den til et fint mellomplagg uten f.eks. Gore-Tex når det er kaldt og blåser, eller et fint ytterplagg når det er kaldt og vindstille.

    Så, tilbake til Milrab sin:
    Som ytterplagg: 1,5/10. Får poeng for å være reglementert til bruk i GARNISON (leir og skytebane) og for at den er vindtett. Det er egentlig ikke noe jeg ser etter i fleece-plagg, men vindtett kan være fint det.
    Som mellomplagg: 0/10. Om jeg er kald, så tar jeg heller på meg mer undertøy, en faktisk fleece genser eller en kombinasjon av alle.
    Sånn for å underbygge mitt ståsted, så har jeg brukt diverse fleecejakker, gensere og bukser fra Patagonia, North Face, Helly Hansen, Norrøna, Trangoworld, Wenaas, Blåkläder og et par andre- og alle de har vært milevis forran. Eneste Milrab tar alle (utenom Wenaas og Blåkläder) på er pris og at den er reglementert til veldig begrenset bruk.

    Konklusjon: Nei, nei, nei. Ikke en gang om jeg får den gratis. Kan vurdere å bruke den jeg har hvis jeg har rotet vekk samtlige overdeler jeg har utlevert eller eier og må ha en reglementert overdel.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

    Kommentér

    • Simplex
      OR-5+ Vingsersjant
      Veteran

      • 2006
      • 1086

      #3
      Sv: Fleecejakke fra Milrab - Terningkast 5

      Bruker den en del i garnison, men som oftest halvåpen for at den ikke skal bli for tett. Som mellomplagg helt ubrukelig, men som ytterplagg i garnison ganske kurant.
      Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

      Kommentér

      • essal
        OR-6 Oversersjant
        Veteran

        • 2009
        • 8696

        #4
        Sv: Fleecejakke fra Milrab - Terningkast 5

        Opprinnelig skrevet av Simplex
        Bruker den en del i garnison, men som oftest halvåpen for at den ikke skal bli for tett. Som mellomplagg helt ubrukelig, men som ytterplagg i garnison ganske kurant.
        Den er faktisk reglementert i Hæren til at glidelåsen skal være minst 3/4 deler lukket...
        - Don't confuse enthusiasm with capability

        Kommentér

        • Simplex
          OR-5+ Vingsersjant
          Veteran

          • 2006
          • 1086

          #5
          Sv: Fleecejakke fra Milrab - Terningkast 5

          Opprinnelig skrevet av essal
          Den er faktisk reglementert i Hæren til at glidelåsen skal være minst 3/4 deler lukket...
          Her venter skjenn!
          Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

          Kommentér

          Googleannonse

          Collapse

          Forumstruktur

          Collapse

          Working...