milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 14 av 14
    OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    577 innlegg

Den store marsjtråden - 2019

Marsjevents
    Som i 2018 så bringer 2019 med seg noen events for oss som både søker og nyter det å gå langt. Jeg skal ikke ta absolutt alle her i dette innlegget men det får bli et utvalg av de mest interessante.

Vi begynner med International Marching Leauge (IML) marsjene i Europa som vel er mest tilgjengelig for de fleste:

Gilboa – 2 dager – 5-6 April
    Borås – 2 dager – 27-28 April
    Blankenberge – 2 dager – 4-5 Mai
    Wellingborough – 2 dager – 11-12 Mai
    Bern-Belp – 2 dager – 18-19 Mai
    Chantonnay – 4 dager – 30 Mai-2 Juni
    Diekirch – 2 dager – 15-16 Juni
    Viborg – 2dager – 29-30 Juni
    Castlebar – 4 dager – 4-7 Juli
    Jurbarkas – 2dager – 3-4 August
    Vaasa – 3 dager – 9-11 August
    Verdal – 2 dager – 24-25 August
    Arenzano – 2 dager – 7-8 September
    Seefeld – 3 dager – 13-15 September
    Brno – 2 dager – 28-29 September
    Fulda – 2 dager – 5-6 Oktober
    Barcelona – 12-13 Oktober

Også i IML kalenderen finner man Nijmegen, som for de fleste er høydepunktet i marsjkalenderen. I 2019 går Nijmegenmarsjen fra 16 til 19 Juli.

I «resten av verden» kategorien så blir det mest sannsynlig norsk deltagelse på US Freedom Walk i Arlington neste år. Også denne er i IML kalenderen og går over to dager: 19-20 Oktober 2019.

Det er også noen militære marsjer som går av stabelen:
    RAF WARMA – 2 dager – 27-28 April
    Garelochhead – 2 dager – 4-5 Mai
    Gardermarch – 1 dag – 29 September.

@Gehenna kan sikkert føre på flere som jeg ikke har kontrollen på!

Verdt å nevne er også Bjørn West Marsjen i Matre som går søndag 18. August.

Noen av oss liker jo også å gå lengre marsjer og da kan følgende nevnes:
    Coburg 24h (162km) – 13-14 April
    Dotentocht (100km) – 9 August
    Isle of Man 100mile – 17-18 August

Disse siste er for de virkelig interesserte og de krever mye trening og dedikasjon for gjennomføring, det er for de fleste oppnåelig å fullføre 100km på 24 timer. Undertegnede og @mailman gikk Dotentocht, kjent som dødsmarsjen, i 2016 og kommer fort til å ryke på minst en gjennomføring til. Jeg vet at det planlegges med deltagelse der i år, det er dog 50års jubileum for marsjen så det blir nok få plasser for førstegangs deltagere i 2019...

--------
    Ser ikke noe bedre sted å legge tråden enn på roten av utdanning og trening
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Sv: Den store marsjtråden - 2019

Kan supplere med at Bernmarsjen i år har 17.maifeiring med element fra Viking Strollers Marching Association nede i Sveits, og denne marsjgruppen tar sikte på å ta en av IML-marsjene årlig forutenom Nijmegen og da ha den som "sin" marsj utenom Nijmegenmarsjen. I fjor var det den franske 100årsmarkeringen etter WW.I i Ypres som var mål, selv om den belgiske IMLmarsjen var hovedmål. Året før Diekirch i Luxembourg og i 2014 hadde vi en delegasjon som dro til Dannewerk i Tyskland som gikk to dager og da inn til Dybbøl skandse i sønderjylland ifm markeringen av 150årsmarkeringen etter den Annen Schlesvigske krig (januar, is, utenlandske avdelinger på is, tok sin tid).

Jeg går ikke Nijmegen mer og har danske Hærvejsmartsen i St.Hanshelga som "min" marsj, V.S kommer vel dit engang, de også.

Videre at Elfsborgsmarschen i Göteborg ser ut til å gå av stabelen helga i første hele uka i juni.

Norske Sagamarsjen har aldri vært noe som jeg har fått delta på, men kanskje det lar seg gjennomføre i år. Me lyt sjao.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

3. Liker cwo-kp4, 93A likte dette
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Glemte aldeles helt - Leverskademartsen i Odense i mars. En kollega arrangerer en uhøytidelig todagersmarsj hvor ene dager en gåing og andre dagen er fotbasert sightseing i Odense med innlagt alkoholtilvenning. Har ikke dato i huggu, han selv står over pga beordring men en makker har ballen der. Kommer med dato når jeg har den.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    577 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    Glemte aldeles helt - Leverskademartsen i Odense i mars. En kollega arrangerer en uhøytidelig todagersmarsj hvor ene dager en gåing og andre dagen er fotbasert sightseing i Odense med innlagt alkoholtilvenning. Har ikke dato i huggu, han selv står over pga beordring men en makker har ballen der. Kommer med dato når jeg har den.
    Pleier ikke denne komme i siste halvdel av mars? Mener å huske det fra tidligere år. Dog, denne marsjen er vel for alle praktiske formål per invitasjon?

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Pleier ikke denne komme i siste halvdel av mars? Mener å huske det fra tidligere år. Dog, denne marsjen er vel for alle praktiske formål per invitasjon?
    2xRekti det. Men som alle andfre perfekt opplading til Nijmegen. Man kan gå Nijmegen utrent men det er slett ikke noen garanti for at det blir en smertefri opplevelse. Har jeg hørt...

Derfor går/gikk jeg alle disse tullballmarsjene land og strand rundt, og i år er det el bare RAF WARMA og Hærvejsmarchen jeg veit av blir noe av. pr idag, vel og merke.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    577 innlegg

NROF har ansvaret for å administrere norsk militær deltagelse.

Informasjon, nyheter, tips og triks til Nijmegenmarsjen finnes her.

Skille
    Tråden flyttet fra Førstegangstjeneste til et mer passende underforum.

cwo

Sist endret av cwo-kp4; DTG 061329A Jan 19 kl Begrunnelse: Flyttet tråden

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Mjo, jeg skulle akkurat til å trøkke ut noe tekst om at de også i år la lista på 400 pax. Litt uvisst hvor mange som fordeles til avdelingsvis og til individuell pulje, men det får bli som det er.

Førstegangs kan jeg ikke annet enn å råde til å gå i avdeling (f.eks NROF Bergen), det er en grunn til at det nederlandske Røde kors allerede i 1909 ga ut en rapport som påpeket at det var merkbart mange førstegangsgåere som gikk individuelt som brøt marsjen. Og du bryter ikke sammen med NROF Bergen.

9. Liker cwo-kp4 likte dette
    OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    577 innlegg

Som @Gehenna nevner så ligger lista i år også på rundt 400 norske deltagere totalt (militære). Det har ligget på rundt dette i alle fall de siste 5 årene som jeg har kontroll på. I fjor var det om jeg ikke husker helt feil isj 435 norske deltagere og av disse så var det vel en 410-415 som startet. Noen no-show og skader.

Førstegangsgåere. Det er absolutt en klar fordel å gå sin første marsj i tropp. Det her vært deltagere som har brutt også i NROF Bergen, men dette er en troppene med mest erfaring...

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    577 innlegg

OPPDATERING - Scottish Garelochhead Marches - SGM 2019

Jeg har i dag fått bekreftelse fra arrangør at marsjen kommer til å bli avholdt i år også. Det har vært utfordringer med å finne en militær samarbeidspartner i år, noe marsjen er avhengig av... For min egen del så har jeg ikke anledning til å delta eller til å være norsk admin i år. Likevel så kan interesse for deltagelse sendes til meg på PM så kan jeg sette de(n) de gjelder i forbindelse med marsjadmin SGM!

Kjapp oppsummering av marsjen
    Marsjen blir avholdt i nærheten av landsbyen Garelochhead i Vestre Skottland. Det er omtrent 45min med bil eller en liten time med toget fra Glasgow. Mat og forlegning har av erfaring vært over norm. Marsjen arrangeres av en liten, men veldig dedikert gruppe som er meget fremoverlent og løsningsorientert.

Selve marsjen går over to dager. Den første dagen er ganske kupert og lang, omlag 47-48km, men veldig behaglig å gå. Den andre dagen er lettere, først 4 km lett kupert, 5km kupert langs "hovedvei" standard, 9km kupert på gårdsvei, 9km flatt på god vei, en liten bakke og så de første 9 kilometerne motsatt vei av de første. Totalt 36 km.

Undertegnede og @mailman har gått denne 4 ganger nå, og det kommer til å bli flere!

12. Liker 93A, Gehenna likte dette
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Biter meg merke at 17' stigning i Bastard Hill her er avglemt, ja.

Det er en fin-fin marsj som alle burde prøve seg på, men som ren Nijmegentrening havner den vel på samme hylle som International Marching League-marsjen i Borås, Linnémarsjen for min del. For mye opp og ned. Men den kaller og kaller, så en eller annen gang reiser jeg vel over dit igjen. Glasgow er vel nærmeste flyplass.

Men en får sett både det ene og det andre, og jaggu er man ikke ved Loch Lomonds bredd også under weekendoppholdet. Noen har reist inn via Edinburgh, mens andre tok RAF WARMA først og deretter noen dager langs the Hadrian's Wall Path først (det er mye kulere enn bare å gå RAF WARMA og Garelochheadmarsjen). Var småsliten utpå søndagseftan i Garelochhead etter ni dager på marsj, si.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    577 innlegg

Trening og forberedelser

Dette blir ikke et utfyllende innlegg men heller en start som bygges videre på!

Nijmegen og andre langdistansemarsjer er utvilsomt en påkjenning for kroppen. Luftkrigsskolen gjorde en studie noen år tilbake og kom frem til et gjennomsnittlig kaloriforbruk på 7000-8000 kalorier per dag i Njimegen. Tar man i betraktning varmen, distansen og vekten så er dette et realistisk tall. Nijmegenmarsjen går av stablen i tredje uken av Juli hvert år, over de fem siste årene har dette medført en gjennomsnittstemperatur på over 30 grader på dag tid. Andre marsjer vil nok ligge noe lavere i kaloriforbruk, men av erfaring så vil man normalt passere 5000 kalorier på en 40 kilometers marsj.

Trening
    Påkjenningen på kroppen som følge av gjentatte dager med 35km(+) er ekstrem. Det lar seg gjøre med minimal trening, uten at det nødvendigvis fører til en veldig behagelig reise. En to-dagers marsj krever mindre trening enn hva en firedagers marsj gjør, det er av egen (og andres) erfaring utvilsomt et faktum. En normal to-dagers marsj av IML standard vil være minimum 2x20km, av militær standard 2x40km. Jeg skal i resten av innlegget ta for meg 2x og 4x 40km marsjer!

Før deltagelse på en 2x40km som eksempelvis RAF WARMA eller SGM i Garelochhead bør man ha 100km i beina, dersom man er førstegangsdeltager (mer om førstegangsdeltager senere), hvorav minst en 30km eller helst en tur på nærmere fire mil. En jevn stigning fra et par turer på 10-15km i rolig tempo til å begynne med, og opp til 25km i moderat tempo og noen kortere turer på rundt en mil i høyt tempo (6km/t+). Hensikten er å bygge både utholdenhet og hastighet. Ved å kombinere både hastighetstrening, «gå på klokka/GPS», og distansetrening vil man være godt rustet til deltagelse. På en todagers marsj er gjennomsnittshastigheten på 2x40km betraktelig høyere enn på en 4x40km. Av erfaring så vil en 2x40km ligge på over 6km/t jevnt gjennom dagen, mens det på 4x40km vil ligge på litt over 5km/t. Deltar man som enkeltmann/makkerpar vil naturligvis hastigheten være høyere enn ved deltagelse i tropp.

Spesifikt for 4x40km
    4x40km bringer med seg en ny dimensjon, mens de fleste klarer å gå 80km på trass, så vil dette i mindre grad være mulig på 160km. Samtidig så dobler man ikke bare distansen men også varigheten fra to til fire dager også føre til en større total belastning. Viktigheten av å gjøre de rette tiltakene hver dag og underveis blir større. For å ha gode forutsetninger for å gjennomføre en 4x40km på en god og relativ enkelt måte bør man i tillegg til forberedelsene for 2x40km, gjennomføre to turer på over 30km på påfølgende dager. Eller best av alt gjennomføre to 2x40km marsjer, eller et par 2x20 IML eller tilsvarende.

Restitusjon
    Etter treningsturer så vel som på marsjene er det noen umiddelbare handlinger som bør gjøres.
    1. Kaldt fotbad.
    Føttene får juling av å gå langt på harde underlag og vil hos de fleste hovne opp. Svalt til kaldt fotbad etter marsjdagen motvirker dette, samt bidrar til å løsne død hud. Død og hard hud er en sentral årsak til gnagsår og andre problemer med føttene.
    2. Dusj/generell renslighet
    Man blir skitten, enten det er svette, støv, eller annet som er hovedårsaken. Skitten og svett hud skaper mer friksjon og er grobunn for problemer i løypen. Fodbadet er med på å løsne huden, mens man sørger for å få det av når man dusjer, eller før man har fått på seg rent fottøy
    3. Næring
    Som nevnt innledningsvis. Man vil ha et stort kaloriforbruk i løpet av marsjdagene. Forbruket er større enn hva man klarer å erstatte. Mat, og kalorier inn er et aspekt. Svette fører til at man mister salter og mineraler. Etter fullført marsj må man fylle på kroppens lager så godt det lar seg gjøre.
    4. Søvn
    Ettersom antall marsjdager blir lengre vil behovet for søvn og hvile bli større. Så mye søvn og hvile som mulig anbefalles sterkt.

Forberedelser
    Jeg skiller ut forberedelser fra trening. Trening er her sett som det rent fysiske man gjør for å bli klar, mens forberedelser er da materiell, reise, osv.

Utstyr
    Det viktigste premisset hva gjelder forberedelser er å teste utstyret man skal bruke. Det er de som har møtt opp på Nijmegen med nytt og uprøvet utstyr. Det funker dårlig! Samme er det med utbrukt utstyr, noe jeg selv erfarte i fjor. Samme sko og samme såler som i 2017, som i tillegg hadde blitt brukt gjennom vinteren bød på problemer gitt.

Bruk treningsperioden til å teste ut skotøy, sokker, undertøy og andre tilpasninger som må gjøres. Det er også en klar nytte av å teste utstyret mot den distansen det skal brukes på. Av erfaring så er det først når man passerer 25-30km man virkelig ser om det problemer med utstyret som «ikke kan ignoreres». Her må den enkelte selv finne ut av hva som passer, gjøre nødvendige tilpasninger, og gjennomføre med stil!

Reise
    For de aller fleste av oss så er det en nødvendighet å reise til og fra marsjer. Begge deler er det viktig å ha et bevisst forhold til. I forkant så er det detaljer som å reise med sko/støvler og den uniformen man skal delta i, i håndbagasjen, som kan vise seg å være heldig. Stort sett alt annet man man få tak i, men uniform og inngåtte sko er det verre med. Fra sikre kilder så kan det beskrives som mildt sagt kjipt å måtte gå inn skoene på første marsjdag.

Sikre seg god nok tid! Nijmegen er forholdsvis enkelt: Fly til Amsterdam og direkte tog derfra... men andre marsjer er ikke nødvendigvis like enkelt. Eksempelvis Garelochhead, som ligger noe avsides til og man trenger å treffe rett tog eller eventuelt en taxi om man er flere!

Etter marsjen så vil man være sliten og i verste fall noe utfordringer med å gå. Vel, igjen så er det å sikre seg nok tid, da alt tar litt lengre tid enn hva man tror.

------
    Dette innlegget er på ingen måte utfyllende, som nevnt innledningsvis! Og det er mange andre tips og triks (både i ludo, dam, og andre brettspill) som er nyttige.
    Gode og seriøse tips kan fylles inn i nye innlegg!

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Du farer med vektige poeng her. Jeg har i tillegg til å kunne skilte med et snitt på omlag fire måneders periode for å inngå nytt skotøy, også hatt suksess med å aklimatisere meg mer enn hva man i Nijmegen får.

Jeg tok derfor i min tid initiativet til Øltimen fredagen før man idag slipper inn i leir, og da hadde jeg samtidig vært i Nijmegen siden tirsdag - onsdag uka før marsjen foregår.
    -Det er flette ubrukelig å marsjtrene fra februar av i indre Finnmark for så å skulle møte opp to dager før marsjstart og tro det er en lur ting. Norsk kollektiv påmelding tillater at man ankommer leir lørdag før marsjen kl. 1200. Det gir i det minste noe, men det er flust opp av eksempler av dem som helst vil ankomme enten søndag eller mandag (dagen før marsjen starter). Så lenge de får tak i startarmbånd - be my guest.
    Reise til Nijmegen anbefaler flere enn meg å gjennomføre lenge før marsjen etter mitt eksempel. Ulempen er at man må sikre seg sivilt kvarter til leiren åpner. Hjemreise etter den enkeltes forgodtbefinnede - jeg fløy en periode allerede fredags tidlig kveld samme dag marsjen avsluttes og det går fint men en må komme seg fra leir til byen og finne tog til AMS/Schipohl som sikrer at man når innsjekk før flight rundt 1900'ish. Da går man ut av OSL/Gardermoen rett før midnatt samme dag og for dem av oss som bor i Oslo, innebærer det hjemkomst halv ett - ett på natt til lørdag.

Dersom man kjører, tillater det på sin side at en kan avslappende søvn enten i leir (det er mye bråk der fredag) eller ta inn på hotell i sentrum sistenatta. Da slipper man lure tricks i Ludo som at Norsk KO vekker alle ca. 0800 eller at en tilfeldig løkpatrulje fra Bergen skal rekke sin buss til Schipohl som plutselig står utenfor telt. Istedet står man i ro og mak opp til egg & bacon, utømmelige mengder kaffe og treffer likesinnede som også er avslappede og rolige av seg. Noen ser dårlige ut fordi de er dårlige, det selges jo diverse fludium etter at marsjen er over også. Sånt trekker opp når frokosten siger på plass, bare å nippe til kaffen og observere elendet er et lite paradis i seg selv.

Ernæring. Som du sier, er det massivt forbruk av kilokalorier i Nijmegen. Måltidene i leir dekker behovet men enkelte av oss har hatt god nytte av å innta ekstra måltid i byen. Dette selv om sikringskosten i leir er rettet mot behovet deltakerne har marsjen igjennom.

Da jeg gikk sist, i 2015, så inntok jeg samtlige måltid i leir og fra og med dagen før marsjen også wienersnitzel e.l ved en kafe rett ved jernbanen. De tilbød en enorm tallerken med masse på, og inntaket sikret fullkosten jeg behøvde dengang. Jeg hadde min rangel på ankomstdag som det året var onsdag uka før, og deretter gikk det i hydrering og aklimatisering over en lav Adidas GSG9.7. Sko, altså.

Det sies at man skal drikke masse vann. Joda, du skal da vel ta inn væske men hvor mye rekker kroppen din ta til seg i løpet av for eksempel én time, da ? En liter ? To ? Opptil en halv liter. Det betyr at du må planlegge væskeinntaket om du skal følge normen om å "drikk vann". Du kan fint drikke vannet i krana i leir, men da bør du også begynne med det ved ankomst, og ikke starte med det idet du går ut første dag - bakteriefloraen i kranvannet har vist seg kranglete med norsk springann som magen generelt sett er tilvennet før oppmøte der nede. Igjen, bruker du tiden på tilvenninga slipper du å i verste fall drite på deg der ute i sporet og det er dem som har gjort det i Nijmegenmarsjen. Det er ikke alltid Immodium er det beste, for den utsetter vel kanskje bare moroa til du sitter og skal hjem?

Materiell. Jeg har gått i M-85 og jeg har gått i M-53 før jeg fikk nevene i - der nede, as it happens - M-98. Jeg har gått med Ludvigsekken med oppkappa alu-bolter tilpasset vektkrav og jeg har gått med Ludvig og stridssekk med poser med sand i tilpasset det rask man har med på etappene. Jeg hadde det best med stridsvesten på, da kom det ironisk nok føring om at skuddsikker ikke var aprobert som pakning (vesten er vel som GRU, andrelinjes så der gikk man klar). Jeg forholder meg til at skuddsikker ikke er tillatt.
    Jeg har gått med patruljehatten som gir rikelig skygge og for dem av oss som blir solbrent er det et rent HMS-tiltak på linje med at SAN i leir og på rast og for så vidt også ute i sporet går og deler ut solkrem til alle (norske) militære deltakere.
    Som med fottøy har uniformen sitt å si for opplevelsen i Nijmegen - todagersmarsjer som sådan, satt alene, er det IMHO ikke behov for de samme hensyn men skal du anvende todagersmarsjene inklusive International Marching Leagues 2x (3x) 20'ish kilometer for spesifikk trening til Nijmegen er det i min bok selvsagt at du også trener i det materiell og den bekledning du skal gå Nijmegenmarsjen med. Train as you fight, and all that jazz.
    Todagersmarsjene kan anvendes til standpunktprøver. RAF WARMA kommer tidlig etter at snøen har tint og er sånn sett perfekt for å måle eget standpunkt med tanke på form og eventuelle problemfelt kroppen kan finne på.

Gnagsår ? Javel, teip opp om det er på beina, smør opp om det er mellom stortærne (les. "i skrittet"). Fungerer mottiltakene på neste todagersmarsj, så fungerer det sannsynligvis også i f.eks Nijmegenmarsjen. Rart ? Ikke akkurat.

Norsk KO sier en skal ha minimum 300km i beina. Jeg hadde ett år bortimot 2.800km i beina, det ble motsatt effekt for meg enn forventningen min og jeg røyk ut med skader jeg ikke kom meg igjennom marsjen med. Ingen varige, men de varte til langt på høsten. Å trene seg opp på ren marsjtrening fra 300km og oppover er bare bra for deg, er du av dem som trener regelmessig med utholdenhetstrening, styrke- og kondisjonstrening så stiller du enda mer forberedt. Da kan du ikke starte med dette etter St. Hans, det er fra og med nå du trenger å få trent. All trening skal være langsiktig for å unngå skaderisiko, for kort periode desto større sjans for å gå på seg "noe" når du står midt oppi det.

Reise til og fra todagersmarsjer.
    Jeg har hatt den udelte glede det er å gå andre marsjer enn Nijmegenmarsjen, akkurat som @cwo-kp4 og @mailman har.
    Første gang jeg reiste til RAF WARMA, spurte jeg ham som kunne alt dette om hvordan han tok seg over dit. Han reiste via London. OK, sjekke flights og togtabeller, hm, her så det ut for at man skal overnatte ei natt i London på vei dit og ei på heimveien. Hm, koster litt, plutselig.
    Det er ikke alltid andres løsning er den beste - det går da fint an å ta fly til BHX Birmingham og så ta toget omlag 40 minutters tid derfra til rett sted, istedet. Det enkleste er ofte det beste, si. Det innebærer avreise OSL Gardermoren ca 0630 og ankomst BHX Birmingham International ca. 1000 lokal tid. Akkurat i tide til lunch. De av oss som har sett hhv Morse, Lewis eller Endeavour på detektimen på TV vet hva britisk lunch innebærer. Mat & drikke. Man slipper inn i leir, der også, til fastsatt tid. Da kan ventetiden gå med til aklimatisering og det å ta inn over seg atmosfæren britene omgir seg med.

Avreise derfra har for norske deltakere stort sett gått mandagen etter marsjen etter frokost i leir. Flight hjemover ca. 1000'ish og ankomst litt før kvelden. Perfekt.

Ett år tok jeg og en kollega avreise med toget utenfor leir til Carlisle.Vit dóg at privatiseringen av den såkalt "gode jernbanen" i Storbritania medfører at det ene toget koster X kroner fra A til B, det neste tre ganger så mye. Guess how I know.. Vel framme i Carlisle - en tur som forresten fint kan igangsettes allerede søndag etter endt RAF WARMA, så er det nevnt, så innlosjerte vi oss på vandrerhjem (sic) i byen og fra tirsdag av tuslet vi langsetter the Hadrian's Wall path - en rute turløyper kalt opp etter keiser Hadrian som beodret muren som beskyttelse mot de ville horder i Caledonien. Man kan overnatte på b n'b's (ikke Airbnb men ordentlige b n'b's) langsetter og tar man sikte på to mils marsj før ny overnatting kan man gå med f.eks 27kg unødvendige kilo i sekken. Jeg sendte hjem alt av skittentøy og litt til da jeg kom til et posthus ute på bøgda..

Makker og meg måtte forresten avbryte vandringen i retning Newcastle fordi et kjørstepar som var på date, hadde undervurdert været og hun var ikke bare nedkjølt men i sine finsko hadde hun også tråkket over oppe på fjellet hvor the Hadrian's Wall path går... Vi fikk dem ned fra fjellet og returnerte til vårt herberg for øl og fokus på neste todagers - Garelochhead. Vi møtte en ubåtfyr i Glasgow på vår ankommende jernbanestasjon, og ruslet 800m NORD til vår jernbanestasjon som ledet oss til Garelochhead noe tidlig for at leiren hadde åpnet. Hadde vi pr ankomst vist åpningsvinduet, ville vi installert oss på en av de få puber i landsbyen og sittet der til klokka ble rett.
    Vi returnerte via Glasgow hvor jeg og ubåtjegern sov på hotellet ved inngangen på flyplassen, makker reiste hjem en annen vei. Vi fløy hver til vårt dagen etter endt marsj, andre har reist inn og ut ifm Garelochhead via Edinburgh og bra for dem.

16. Liker cwo-kp4, Rittmester, yamaha, aquila, Eeo likte dette
    OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    577 innlegg

Nijmegenupdate curtesy of @Gehenna!
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    I dag er det to uker til avdelinger kan meldes opp for årets Nijmegenmarsj hos https://www.nrof.no/nijmegen-2019/

Det er også fire uker til individuelle deltakere kan melde seg opp.

18. Liker Gehenna likte dette
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Jeg kan brilliere med enda mere, jeg (selvsagt).

I dag åpnet nederlenderne for SIVIL påmelding på www.4daagse.nl/en for dem som har sett for seg å gå ei mil lengre uten pakning, bo sivilt og ikke ha fasilitetene innen synsvidde.

Hell og lykke uansett om det blir grønn eller rød/hvit rute du skal gå. Neste år går jeg blå (30km) som ordonnans med jentungen når hun har fylt sine 11 år, som jo tidligste tidspunkt for oppmøte er.

20. Liker cwo-kp4, Znuddel likte dette

Lignende tråder

1. Skjitprat i skinnsalongen (2019)
    By Znuddel in forum Messeprat
    Svar: 3812
    Nyeste innlegg: 45 Minutter siden,
  2. Treningsdagbok Fallskjermjeger 2019
    By sobos in forum Treningsdagbøker
    Svar: 31
    Nyeste innlegg: DTG 102335A Jun 19,
  3. Forsvarsbudsjettet 2019