milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 8 av 8
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    163 innlegg

Tildeling av krigsdekorasjoner fra andre verdenskrig - hjelp

Her er saken i et nøtteskall: Min far har nylig funnet ut at hans far, min farfar, er tildelt dekorasjoner for innsats under andre verdenskrig. Farfar er død, men min far ønsker å få utdelt dekorasjonene.

Litt bakgrunn: Farfar var uteseiler i handelsflåten når andre verdenskrig nådde Norge 9. april 1940, og fortsatte i handelsflåten frem til fartøyet hans ble kapret av en tysk raider i Stillehavet i 1942. Han ble tatt som krigsfange og satt resten av krigen i japansk krigsfangenskap, frem til han ble befridd når Japan kapitulerte i 1945. Det var liten forståelse for dette i det befridde Norge når han kom hjem på nyåret 1946, og det endte med at han mønstret på igjen i utenriksfart i juli 1946. Farfar fortsatte å seile, men slet desverre med alkohol og det vi i ettertid har kommet frem til er PTSD, frem til sin for tidlige død. Farfar døde på seint 60-tall, uten å ha fått tildelt medaljene han har fått tildelt.

Min far har nylig funnet ut gjennom Krigsseilerregisteret at farfar er tildelt Krigsmedaljen og Haakon VIIs Frihetsmedalje. Medaljene ble ikke utdelt grunnet "mangelfull adresse". Jeg tror det vil bety veldig mye for min far å få et håndfast bevis på anerkjennelse av farfars innsats.

Problemet vårt er at vi er veldig usikre på hvordan vi skal gå frem for å få utdelt disse dekorasjonene. Krigsseilerregisteret viser til både Sjøfartsdirektoratet og Forsvarsdepartementet, men det er mangelfull informasjon om hvordan man skal gå frem for å få utdelt disse allerede tildelte medaljene på de respektive etatenes nettsider.

Er det noen her som kan peke oss i riktig retning?

2. Liker Hulkinator, 93A, Gehenna likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1318 innlegg

Sv: Tildeling av krigsdekorasjoner fra andre verdenskrig - hjelp

Hei,

Jeg ville sendt en e-post til postmottak@fd.dep.no og spurt. Foruten Krisgsmedaljen og Haakon VIIs Frihetsmedalje skulle han også være berettiget til Deltagermedaljen 9. april 1940–8. mai 1945.

Edit: Stor ære for din farfar, han er verd å minnes, selv om dere kanskje ikke har så gode minner om ham. Innsatsen sjøens folk gjorde for alliert seier og en fri verden er unik. Jeg vil anbefale på det sterkeste å lese "Handelsflåten i krig 1939-1945" i fem bind, det definitive verket om Handelsflåten. Bind 3 "Sjømann - lang vakt" og bind 4 "Krigsseiler - Krig, hjemkomst, oppgjør" (begge skrevet av Guri Hjeltnes) er spesielt om sjøfolkene.

Så har man selvfølgelig romanrekken i 6 bind til Jon Michelet, "En sjøens helt" der siste bind kom nylig like etter at Michelet var død. Oppmerksomheten om krigsseilerne ble først vekket i 1967 med Per Hanssons dokumentarroman "Hver tiende mann måtte dø", som også er svært lesverdig.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

4. Liker 93A likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1318 innlegg

Den siste kan du forresten lese fra Nasjonalbiblioteket her: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-n..._2007051100019
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    432 innlegg

Jeg ville også prøvd Forsvaret, da for deltagermedaljen:
    https://forsvaret.no/fakta/uniformer...3%B8rsm%C3%A5l
    De kan forhåpentligvis henvise videre til korrekt søknad, fremgangsmåte eller departement som skal behandle søknaden.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

7. Liker 93A likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    163 innlegg

Takk for gode innspill!
    @Hulkinator: Deltakermedaljen tildeles desverre ikke post mortem, ref lenken din. Takker dog for forslaget!

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    89 innlegg
    Sitert
    314 innlegg

Eg trur eg ville tatt kontakt med Veteraninspektøren. Det er kanskje ikkje rett adresse, men der bør ein kunne peike i rett retning.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Som det er nevnt over, tildeles ikke Deltakermedaljen ei heller med rosett, posthumt. Dersom den ble tildelt dengang da, er saken noe anderledes stilt som jeg leser trådstarters innlegg og da allerede tildelte dekorasjoner fra da vedkommende levde.

Alle gode forslag over, jeg ville gått "over" veteranadministrasjonen siden dekorasjonene ble administrert av annen etat. Dóg er veteranadministrasjonen likevel et godt utgangspunkt siden Krigsmedaljen igjen er tatt i bruk, og de sannsynligvis har sine kontakter for dette på tvers av etater.

Bra sak, denne tar jeg for gitt vil løse seg.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1318 innlegg

Hvis han en gang er tildelt Deltagermedaljen (som han burde ha blitt, men utdelingen av den var i stor grad basert på at man selv måtte sende inn dokumentasjon, noe mange ikke gadd i årene etter krigen) burde det være mulig å få en ny medalje. Men da må du ha dokumentasjon på at han har fått den, da det ikke ble laget noe register over de som ble tildelt den. Uansett, både Krigsmedaljen og Haakon VIIs frihetsmedalje rangerer mye høyere og viser en innsats langt over det som trengtes for å få Deltagermedaljen. I hvert fall ut fra det jeg finner på nettet er det Forsvarsdepartementet som har ansvaret for utdeling av disse.

Lignende tråder

1. ANDRE VERDENSKRIG 70 ÅR ETTER
    By Rittmester in forum S-5 3. Militærhistorie
    Svar: 2341
    Nyeste innlegg: DTG 021032A Sep 15,
  2. Andre verdenskrig 70 år etter - diskusjon (DIS)
    By Rittmester in forum Fagdiskusjoner
    Svar: 310
    Nyeste innlegg: DTG 010017A Sep 15,
  3. Norge og andre verdenskrig
    By BeTe in forum Generell militærhistorie
    Svar: 62
    Nyeste innlegg: DTG 212356A Dec 09,
  4. Andre verdenskrig (spørsmål)
    By anders 1234 in forum Generell militærhistorie
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 130101A Feb 08,
  5. Anbefal bøker om den andre verdenskrig