milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Luftvernartillerist?

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Luftvernartillerist?

Hei!
    Skal snart på sesjon del 2, og har noen spm angående luftvernartilleribataljonen. Jeg har prøvd å lese litt på nett, men det er veldig varierende. Noen mener det er veldig givende mens andre mener det er gørr kjedelig. Videre er det også enkelte som mener det er fysisk tungt mens andre sier det er en rolig tjeneste...

Så, det jeg lurer på er hvordan det er å være i LVABn? Er det veldig tungt fysisk gjennom hele tjenesten? Er det f.eks. noen krav på sesjon for å få muligheten eller er det slikt at det er anbefalt at man bør feks kunne springe 3k på så så kort tid? Og tilslutt, er det givende?

Selv har jeg fram til nylig ikke hatt lyst til å komme i førstegangstjeneste, men har endret mening. Derfor er jeg også villig til å trene meg opp.

Takk for svar

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    44 innlegg

Sv: Luftvernartillerist?

Den gang for 20 år siden) jeg var i en NASAMS-LVABN (dvs, det het "Luftverngruppe" den gangen, ikke bataljon), så var det både givende og innimellom rolig/kjedelig, og ikke spesielt fysisk tungt.

Avhengig av hva slags stilling du ender opp i kan du (som meg) ende med å kjøre beltevogn, bo i telt og høre på radio (dvs sitte sambandsvakt...) på en fjelltopp hele øvelsen, uten å se andre enn resten av laget ditt, og kanskje noen som leverer forsyninger i snøstorm midt på natta, eller du kan ende opp på et launcher-lag og drille på å lade missiler inn og ut av launcheren, eller på ildledningslaget, som rigger opp/ned og drifter ildledningssentral og sensorer (radar/varmesøkende kamera).

Tror ingen ble kastet ut/dimmet mot sin vilje den gangen, selv ikke han (nei, det var ikke meg...) som brukte >20 min på tremila ("kravet" var 15...), men det var den gang da... Nå kommer du vel neppe forbi sesjon 2 uten å tilfredsstille de fysiske kravene. Men luftvern er ikke mer krevende enn annet, jeg vil nok heller si mindre. Man er i all hovedsak kjøretøysoppsatt (det gamle "bærbare" Robot 70-systemet er utfaset), så kravene til å løpe langt og fort med tung sekk er i begrenset grad tilstede.

Siden det som sagt er mye kjøretøy, så er det også relativt gode muligheter for å bli vognfører, enten på MB, BV206 eller forskjellige varianter av Scania, forutsatt at du har minst klasse B ved innrykk.

3. Liker 93A, Lille Arne, cwo-kp4, Hulkinator likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    83 innlegg

Finnes det fysisk krevende tjeneste i Luftforsvaret?
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

5. Liker Gehenna likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    178 innlegg
    Sitert
    828 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Sola Vis post
    Hei!
    Skal snart på sesjon del 2, og har noen spm angående luftvernartilleribataljonen. Jeg har prøvd å lese litt på nett, men det er veldig varierende. Noen mener det er veldig givende mens andre mener det er gørr kjedelig. Videre er det også enkelte som mener det er fysisk tungt mens andre sier det er en rolig tjeneste...

Så, det jeg lurer på er hvordan det er å være i LVABn? Er det veldig tungt fysisk gjennom hele tjenesten? Er det f.eks. noen krav på sesjon for å få muligheten eller er det slikt at det er anbefalt at man bør feks kunne springe 3k på så så kort tid? Og tilslutt, er det givende?

Selv har jeg fram til nylig ikke hatt lyst til å komme i førstegangstjeneste, men har endret mening. Derfor er jeg også villig til å trene meg opp.

Takk for svar
    Det med fysisk krevende er faktisk litt hva man selv gjør det til.

De typiske jegertjenestene er jo kjent for å gå langt med tung sekk osv men de kan også ha lange perioder der de ligger (bokstavelig talt) i en skjult OP i dagevis. Snittet kan derfor diskuteres selv om de jo må ha et visst nivå.

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan NASAMS fungerer for tiden men de har mye utstyr som skal rigges opp og ned og det innebærer en del god gammeldags sjauing. Det er faktisk slitsomt for enhver når det skal skje i en snøkave.

Jeg anbefaler deg uansett å trene opp kroppen og skulle du komme inn så hjelper et godt fysisk grunnlag på absolutt alle måter. Det være seg å takle dager med mye arbeid men også å finne mening i dagene som kan være litt kjedelige, for de kommer, garantert. Et godt fysisk utgangspunkt er bra også for den mentale helsen og det er god medisin gjennom hele tjenesten. Er du oppegående og kvikk får du også overskudd til å ta en treningsøkt etter at dagens gjøremål er over, fremfor å størkne fast på brakka foran et spill eller en tv-serie.
    Artillery is the God of War

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    44 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    >20 min på tremila (...)
    Mente jo selvsagt 3000 meter... 20 min på tremila hadde vært verdensrekord, og vel så det...

8. Liker Eeo likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    123 innlegg
    Sitert
    503 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Finnes det fysisk krevende tjeneste i Luftforsvaret?
    Du får spørre en F16/F35 pilot. Eller en fra 330 Skvadronen. Eller FAST fra Baseforsvaret. F.eks.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    123 innlegg
    Sitert
    503 innlegg

Hei!

Takk for svar
    Noen liker brunost, noen liker det ikke Fra spøk til å svare på det du lurer på. TJenesten i Luftvern og alle endre tjenestesteder blir akkurat så givende eller stusselig som du gjør det til. Det jeg vet, er at LV har ting på stell. De har Rekruttskole hos seg selv, dvs at de båndene du knytter i løpet av rekrutten, opprettholdes sort sett gjennom hele førstegangstjenesten. En annen ting er at du fortere blir siktet inn på faget Luftvern, noe som er fordelaktig for både deg og avdeling.

Tjenesten kan til tider være ensformig og slitsom, men det gjelder alle retninger i Forsvaret. Det er ikke alltid dødsgøy å givende å sitte i OP på GSV eller loke rundt i en oppklaringsvavdeling heller.

Mitt inntrykk av mannskapen i Luftvern, er at de er en sammensveiset gjeng som har gode ledere, gode faglige rutiner (noe som igjen gir stabilitet og trygghet), og at de gir 100% stort sett hele tiden. De tar også oppdragene sine svært alvorlig.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    577 innlegg

@Sola Det vil etterhvert også komme muligheter som luftvernartillerist i Hæren, Artilleribataljon, Kampluftvernbatteriet.
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    877 innlegg

Jeg har også veldig godt inntrykk av LV-bn, de får fram selvstendige, ansvarsfulle soldater. Med mindre ting har forandret seg de siste par årene rekrutterer de også fra sine egne soldater til spesialiststillinger, så det kan være en vei til å jobbe noen år eller en hel karriere.
    "Documents also do not forget or misinterpret information although it must be remembered that their authors may have. "

13. Liker jaffar, LVGRP99 likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    83 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Du får spørre en F16/F35 pilot. Eller en fra 330 Skvadronen. Eller FAST fra Baseforsvaret. F.eks.
    Min kommentar var vel et forsøk på en tørrvittig kommentar, med en undertone av sannhet. Men, kanskje den feilet.

Joda, men her snakker vi om fgtj. I min tid vil jeg påstå at det ikke fantes. Enten var det baseforsvar (san/v&s) i leir, MP i leir, eller luftvernartilleri med tilhold i/rundt fast installasjon eller mobilt med kjøretøy (om man ser bort fra velferdsass, adm.ass, hangarsoper, kopiassistent og disse leirstillingene). Så med det som utgangspunkt kan jeg spørre på nytt. Finnes det fysisk krevende førstegangstjeneste i Luftforsvaret? Det gjorde hvertfall ikke da (1999/2000).
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    123 innlegg
    Sitert
    503 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Min kommentar var vel et forsøk på en tørrvittig kommentar, med en undertone av sannhet. Men, kanskje den feilet.

Joda, men her snakker vi om fgtj. I min tid vil jeg påstå at det ikke fantes. Enten var det baseforsvar (san/v&s) i leir, MP i leir, eller luftvernartilleri med tilhold i/rundt fast installasjon eller mobilt med kjøretøy (om man ser bort fra velferdsass, adm.ass, hangarsoper, kopiassistent og disse leirstillingene). Så med det som utgangspunkt kan jeg spørre på nytt. Finnes det fysisk krevende førstegangstjeneste i Luftforsvaret? Det gjorde hvertfall ikke da (1999/2000).
    Er ikke evig terping og hurtig oppsett av launchere, kommandoplass etc i alle værforhold fysisk krevende?
    Det her blir litt som diskusjonen om hvorvidt man er en dårlig soldat fordi man får 'norm' på tjenesteuttalelse - norm er en god soldat, han presterer det som kreves for å løse oppdraget. Er målet en fysisk krevende førstegangstjeneste, så må vi først være enige om hva det innebærer. Hvis målestokken alltid skal være de tøffeste og hotteste, med titusenhundreåschnørråførti døgn i felt, overlevelseskurs og ukentlig inntak av tre kilo smør, så blir det feil. Alle har sin plass i samvirkesystemet, og ikke alle kan eller må bo i gjørmete skyttergraver eller ha flest TIC for å ha bidratt eller å ha en meningsfylt førstegangstjeneste. Det er heller ikke særlig smart.

Det er er en ting som har irritert meg i all den tid jeg var i Forsvaret ( med unntak av dengang jeg var ung og dum infanterist i BN90 oppsettet). Ja, det er 'lettere' å være på en flyplass/logbase, men hvor god leveringsevne hadde vi f.eks hatt i Mali om vi insisterte på å ha det jævelig hele tiden, kun for å tekkes sånne som ikke ser systemet i sin helhet.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    44 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    @Sola Det vil etterhvert også komme muligheter som luftvernartillerist i Hæren, Artilleribataljon, Kampluftvernbatteriet.
    Det blir vel neppe aktuelt før de som nå er inne til sesjon del 2 er dimmet for lengst, eller?

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Takk for alle svarene, det har vært veldig greit å lese om hvordan det er der.
    Har vært på sesjon nå, og det blir luftvern på
    meg

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    577 innlegg

@Sola, lykke til når den tid forhåpentligvis kommer!
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

19. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    44 innlegg

Har vært på sesjon nå, og det blir luftvern på meg