Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: 10 års kontrakt i Beredskapstroppen

Menig
    Ble medlem
    Mar 2018
    Pondusfaktor
    0

10 års kontrakt i Beredskapstroppen

Hei!
    Har lest i flere bøker og på nett at mannskapene i Beredskapstroppen kun får jobbe i troppen i 10 år. Etter det må du eventuelt fortsette med en mer sjefsstilling eller rekruttering av nye kandidater. Når det er så kostbart å utdanne aksjonsmenn til Beredskapstroppen, hvorfor få de ikke jobbe lengre enn 10 år hvis de ønsker det? Alder kan vel umulig være årsaken? En som begynner når han er 26 år bør fortsatt ha de samme forutsetningene når han er over 36 også? Selvfølgelig når du bikker langt over 40 kan du ikke jobbe operativt i troppen. Noen som vet?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    13

Sv: 10 års kontrakt i Beredskapstroppen

Hei
    For en del av spørsmålene dine så kan jeg anbefalle deg å lese "På vår vakt" av Malin Stensønes. Det er det godt beskrevet både når det gjelder opptak, forutsetninger og tjenesten i BT. Forøvrig så er spesifikke detaljer rundt BT gradert informasjon og dermed ikke egnet for åpent nett.

Vel søken etter svar på spørsmålene dine.

Cwo
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Menig
    Ble medlem
    Mar 2018
    Pondusfaktor
    0

Takk for svar! Har lest boka til Stensønes. Utrolig bra bok om Beredskapstroppen. Tanken var aldri å få gradert informasjon, men å heller diskutere for hvorfor mannskapene kun jobber 10 år. Jeg synes det er så interessant at de mennene som vier hele livet sitt til BT kun får jobbe der i 10 år. De bruker mye tid i 20-årene til forberedelse, de utsetter seg for farlige oppdrag og hvis alarmen går forlater de enhver situasjon de er i (ferier, bursdager...) Det er svært imponerende! Men så er det det da. De vier hele livet sitt til BT, men jobber kun 10 år. Hva er deres tanker på hvorfor det er sånn? Min eneste tanke er alderdom. Oppdragene og treningene er rett og slett ikke sunt etter 10 år.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Er det noe tilsvarende i MJK/FSK?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    10

KJK har vel en øvre aldersgrense for å stille på opptak,men utover det så er det ikke noe restriksjoner på hvor lenge du kan tjenestegjøre som ninja.
    Det fleste takker vel av i 40 årsalderen pga at kroppen ikke er 18 år lengre.
    When in doubt,empty your magazine.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    22

Det å holde på i slike miljøer kan jeg se for meg at er en utrolig påkjenning, både fysisk og psykisk. Hvis en tenker at personell som har 10 år i BT har en minimumsalder av 36 år, så ser jeg for meg at det er på tide å gi seg som oppned-rapell øksekaster operatør, og heller bruke den erfaringen de opparbeider seg i andre typer stillinger i BT eller resten av Politiet.

Og en 26 åring har bedre fysiske forutsetninger enn en 36 åring. Det er ganske enkelt det at kroppen blir slitt over tid. Og med de kravene BT stiller, og ikke minst hva jobben dems involverer, så blir kroppen slitt mye raskere enn i sivile yrker. Hvis en legger på sannsynlige skader som beinbrudd, ryggskader og dårlige knær i tillegg så blir det enkelt å se at 10 år holder i massevis. At personell i BT sikkert har lagt ned en hel masse tid i forberedelser, gått glipp av mye familie greier og gjort andre vanskelige valg- gjør det bare tydeligere at det er sunt med en 10 års grense spør du meg. De blir ikke sparket ut av Politiet etter 10 år, så Politiet beholder personen og dens kunnskaper, så det er ikke bortkastet penger.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    115

Det var vel også daværende sjef FSK som uttalte i et intervju at FSK ikke har noen aldersgrense for operatørene, men at alle må holde seg på topp fysisk, slik at de fleste gir seg rundt 40 eller før, pga skader eller generell slitasje. I gamle dager hadde man også 7-årskontrakter for FSK/HJK.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    9

Navn:		2010-11-08-Strip_79_All_That_Salt_web.gif
Visninger:	105
Størrelse:	77,3 KB

For å illustrere ett poeng

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Fryse kontrakt med HV-I
    By Sibir Hansen in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 13-01-15, 09:57
  2. Befalsutdanning/KS i løpet av kontrakt hos FSK/HJK?
    By kælle in forum Utdanning i Forsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 26-06-14, 09:43
  3. Spørsmål vedr. grad og kontrakt
    By TheVet in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 16
    Nyeste innlegg: 05-12-11, 18:24
  4. Endring i kontrakt HV-I
    By 84mm in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 145
    Nyeste innlegg: 20-10-11, 18:02
  5. Når kan man søke lærling med kontrakt (LK)?
    By Tacticfanatic in forum Tips før opptak
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 03-08-10, 22:36

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •