Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Omfordeling Hæren

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Omfordeling Hæren

Hei, søker råd ang. omfordeling for FgTj. i hæren!

Ble innkalt til ArtBn da jeg var på sesjon, hadde egentlig ønske om å inn i 2Bn, siden jeg har lyst på en tjeneste som fotsoldat, men 2Bn var visst allerede fullt.

Sesjonsoffiseren foreslo da Artilleribataljonen, jeg tenkte at det var greit, siden jeg også var interessert i å prøve meg som artillerijeger. Spurte så om hvordan man søker seg inn som artjeger, fikk beskjed om at jeg måtte si ifra om det ved oppmøte for å bli med på opptaket, og fikk så en innkalling til ArtBn i januar 2020.

Etter å ha søkt litt rundt på nettet og spurt på facebook-siden til forsvaret fikk jeg vite at artillerijeger-opptaket kun er for de som er innkalt til ArtBn i august, noe jeg ikke fikk beskjed om i det hele tatt på sesjon.
    Sendte da en søknad til VPV om å få bytte til august-inntaket i ArtBn, og forklarte hva jeg fikk høre på sesjon som begrunnelse.

Fikk avslag på søknaden og beskjed om at det trengs personell i ArtBn i januar 2020.
    Prøvde å ringe VPV for å høre om jeg hadde noen som helst sjans på få komme meg på artjeger-opptaket, men fikk bare høre at jeg må sende inn søknad om omfordeling.

Prøvde litt senere å sende en ny søknad, denne gangen om omfordeling til 2bn, men fikk avslag, med samme begrunnelse som før.

Etter å ha lest gjennom tjenestene på forsvaret.no har jeg nå sett at man også kan være kampsoldat/fotsoldat i Pbn..

Spørsmålet mitt er da: kan jeg prøve å sende enda en søknad for å prøve å komme meg dit? Tenker da at det kan være lettere å bytte til Pbn, siden avdelingen er i samme leir som Artbn(setermoen). I avslagene står det jo også at man ikke kan klage pga en viss lov jeg ikke husker navnet på, er det noe å bry seg om?

Vil inn så fort som mulig. Er også svært interessert i en karriere i forsvaret etter FgTj!

Råd mottas med stor takk !!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0

Sv: Omfordeling Hæren

Hva med befalsskole? Hvis du kommer inn der går det foran annen innkalling. Da får du en spennende fgtj med utdanning som står sterkt sivilt + mulighet for karriere i Forsvaret dersom det er ønskelig. (Edit: dette har endret seg siden jeg var inne, les under)

Eventuelt fallskjermjeger/mjk dersom det skulle friste ��

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    115

Det finnes ikke befalsskoler som du kan søke direkte lengre. Du må først avtjene vanlig førstegangstjeneste før du eventuelt kan verve deg, og deretter kunne bli befal om du er skikket. Alternativet er å søke offisersutdannelse, men disse har stort sett opptak neste sommer.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    66

Du kan ikke søke befalsskole "rett fra gata" lenger. Det er i utgangspunktet noe du gjør etter noen år som vervet.

http://forsvaret.no/utdanning
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    6

Det skader ikke å prøve (det er mest effektivt å ringe 03003), men husk at det er Forsvarets behov som er styrende for hvor og når man kalles inn til førstegangstjeneste.

For å være helt ærlig ser jeg ikke helt behovet for å bytte. Soldatlivet er relativt likt (i hvert fall innenfor grenene), og jeg tipper du vil oppleve mye av de samme tingene i disse avdelingene, selv om kjerneoppgavene til en artillerist og en stormsoldat varierer noe. Møt forberedt og med en sunn og positiv innstilling til oppdraget du har fått, så skal du se at tjenesten blir bra uansett.

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Omfordeling Hæren

Stor takk for gode svar !!

Joppe: Vil nok tro jeg får den samme standard-beskjeden som før om jeg ringer.. ("forsvarets behov styrer, send søknad til.."), men skal uansett møte opp med en positiv innstilling som du sier

Får vel velge litt mer spesifikt om jeg søker grenaderstilling etter FgTj?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    8

Selv om det ikke utdannes artjegere fra januar-inntaket, så kan det jo hende at det utdannes OP-assistenter.
    Teknisk sett gjør OP-lagene mye av det samme som artjegerlagene (mållokalisering og ledelse av artilleriild), hovedforskjellen er at OP-lagene (som oftest) følger infanteri og kavaleriavdelingene i felten (samvirke), i stedet for å operere mer for seg selv "på dypet".

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Hv til hæren?
    By robbern in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 27-07-15, 12:51
  2. fra Hæren til Sjø.f...?
    By MenigS in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 20-11-08, 19:41
  3. Ang. omfordeling
    By Fisk in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1