Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 2 av 2

Tråd: Brigadestabskompaniet

Menig
    Ble medlem
    Dec 2013
    Pondusfaktor
    0

Brigadestabskompaniet

Hei!

Satt og leste om Brigaden i Nord-Norge og kom da over Brigadestabskompaniet. Finnes lite info om dette kompaniet på nett som jeg har klart og finne. Noen her inne som vet noe om kompaniet? Er det sammenliknbart med Kommandoplasskompaniet i dagens SBBN?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

Sv: Brigadestabskompaniet

Ved innføringen av Brigade 90-KOP (tror jeg, dvs. siste halvdel av 80-tallet fro stående avdelinger, senere eller til dels ikke, for mob-brigader) ble stabskompaniet (oppsatt av Infanteriet) og sambandskompaniet (oppsatt av Hærens samband) slått sammen, og Hærens samband fikk det fulle ansvar for dette. Tidligere hadde stabskompaniet ansvaret for de "mer kontormessige/driftsmessige" delene av driften av brigade-ko , mens sambandskompaniet hadde ansvaret for det "mer sambandstekniske". Jeg husker ikke noe om sammensetningen, bortsett fra en rekke assistenter for de forskjellige G-delene, samt at de hadde en nærforsvarstropp, som var en vanlig geværtropp, til nærforsvar av brigade-ko. Det var forresten tilsvarende i infanteribataljonen, i stabskompaniet var både en stabstropp og en sambandstropp, og elementer fra begge driftet bataljons-ko.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •