milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Side 18 av 18 FørsteFørste ... 8161718
Viser resultatene 681 til 687 av 687

Tråd: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

  1. #681
    OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    3.194

    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Kan man ikke heller legge kruttet i å ikke plante skip?

    Bruke noen kroner både sivilt og militært på teknologi, og trening som forebygger.
    Planting av skip er en ting, men hva med last som forskyver seg, motorhavari, lekkasjer, brann....
    two to the heart, one to the mind...

  2. #682
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Vestlandet
    Innlegg
    2.841

    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    I HINGs tilfelle, så måtte de ikke holde 5300 tonn De må tilføre nok oppdrift/stabilitet til at vanninntrengningen kan holdes i sjakk. Skipet skal ha en viss restoppdrift, hvis ikke ligger det på bunnen. Og Pontongene trenger heller ikke være like lange som skipet. Si 25m lange, med r=2,5m, gir volum på godt over 490 m3 per pontong. Hver pontong må også nødvendigvis ha kamre, slik at fri væskeoverflate kan kontrolleres, og oppdriften trimmes. Mye av poenget med å ha en begrenset størrelse på pontongene er nettopp for å kunne kile de mellom berget og skipet, slik at de kan komme på plass. Og så får man heller bruke en ROV til å tre stroppene om man ikke får manøvrert de på plass.
    Får ikke tid til lange svar på mobil men skal ta det siste du skriver nemlig ROV.

    For å drive med stropper av denne størrelsen trenger du nok en arbeids-ROV. Den igjen trenger et stort fartøy med en LARS (launch and recovery system), helst to da man ofte ønsker en OBS-rov i tillegg til å monitorere arbeidet.

    LARS og ROV koster minst 50 M NOK og trenger minst en stor PSV- size båt å operere fra. Her snakker vi nordsjøklasse Subseabåter ala denne

    https://www.nett.no/var/ezflow_site/...Subsea-MMT.jpg

    ROV hangaren kan enkelt sees på siden.

    Kanskje man kan lage en minimumsvariant men det er uansett ikke en billig båt.

    ROV-piloter er dyrere enn heismontører og rørleggere.....
    Artillery is the God of War

  3. #683
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

    Ble medlem
    2007
    Innlegg
    8.430

    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Planting av skip er en ting, men hva med last som forskyver seg, motorhavari, lekkasjer, brann....
    Med tanke på hvor lite ulykker det er langs kysten sett i forhold til trafikkmengden og værforholdene så ville jeg fortsatt lagt kruttet i å ha taubåter og kystvakt.

    Tingenes iboende faenskap er at om man klargjør for en type havari så kan du banne på at havariet som kommer er av en type du ikke kan håndtere.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  4. #684
    OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    3.194

    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Får ikke tid til lange svar på mobil men skal ta det siste du skriver nemlig ROV.

    For å drive med stropper av denne størrelsen trenger du nok en arbeids-ROV. Den igjen trenger et stort fartøy med en LARS (launch and recovery system), helst to da man ofte ønsker en OBS-rov i tillegg til å monitorere arbeidet.

    LARS og ROV koster minst 50 M NOK og trenger minst en stor PSV- size båt å operere fra. Her snakker vi nordsjøklasse Subseabåter ala denne

    https://www.nett.no/var/ezflow_site/...Subsea-MMT.jpg

    ROV hangaren kan enkelt sees på siden.

    Kanskje man kan lage en minimumsvariant men det er uansett ikke en billig båt.

    ROV-piloter er dyrere enn heismontører og rørleggere.....
    Nei. Du trenger en liten smekker ROV som kan gripe tak i stroppene, og trekkes tilbake med umbilicalen, for så å kople disse til en montasje på motsatt side.

    Joda, ROV-piloter offshore er kanskje dyre, men inshore koster de ikke særlig mer enn en vanlig fabrikkarbeiderlønn.
    two to the heart, one to the mind...

  5. #685
    OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    3.194

    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Taubåter og kystvakt trenger man uansett, men det er begrenset hva de kan gjøre. I mange tilfeller er det beste de kan gjøre å få ombord en sleper, og håpe at skipet de tauer klarer å holde situasjonen i sjakk lenge nok, slik at de får tauet skipet til nærmeste havn.

    Ofte er det største problemet ved en brann ikke det å slukke brannen, men å klare å pumpe ut vannet som blir brukt til slukkingen. Branner begynner jo ofte i maskinrom, og da har jo strømmen en lei tendens til å gå.
    two to the heart, one to the mind...

  6. #686
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Bosted
    Vestlandet
    Innlegg
    2.841

    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Nei. Du trenger en liten smekker ROV som kan gripe tak i stroppene, og trekkes tilbake med umbilicalen, for så å kople disse til en montasje på motsatt side.

    Joda, ROV-piloter offshore er kanskje dyre, men inshore koster de ikke særlig mer enn en vanlig fabrikkarbeiderlønn.
    Umbilicalen trekker i èn retning. Skal du ha en LARS eller standalonevinsj som glir langs rails og flytter seg for hvert trekk? Hvor lang tid skal dette ta?
    Artillery is the God of War

  7. #687
    OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    3.194

    Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

    Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Umbilicalen trekker i èn retning. Skal du ha en LARS eller standalonevinsj som glir langs rails og flytter seg for hvert trekk? Hvor lang tid skal dette ta?
    Du tenker for dyrt og komplisert. En relativt liten båt med overbygg er nok. Tenk type liten redningsskøyte. Den flytter seg litt sidelengs for hver stropp, og trekker rov-en med stroppen etter seg. Ingen treg vinsjing nødvendig.
    two to the heart, one to the mind...

Side 18 av 18 FørsteFørste ... 8161718


Lignende tråder

  1. Stridsvogntropp på Sola
    By Kråke in forum S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 051914A Feb 19, Tuesday
  2. Toppdommer Roy Helge Olsen til Kosovo
    By changecar in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 051930A Oct 07, Friday

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •