milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 16 av 19 FørsteFørste ... 61415161718 ... SisteSiste
Viser resultatene 601 til 640 av 737

Tråd: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    45 innlegg

2. Liker Signal_m, Sofakriger, SlakaBall likte dette
    OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    79 innlegg

Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Tenk så utrolig mye billigere det hadde vært å bare løftet med en grabb opp biter på en lekter, svingt innom i Grimstadfjorden for å plukke gjennom bitene - og så kjørt det videre til gjenvinning. Hurra.
    Et alternativ kunne vært å heist den kjapt opp. Hovedgrunnen til at man tar det sakte, og har vært nødt til å vente på et vindu med langt nok godvær, virker å være at man ønsker å forårsake så få skader på HING som mulig under bergingen. Dersom man i praksis har avskrevet skroget, er det rart at det brennes så mye ressurser på å få et vakkert vrak. Et annet alternativ kunne vært å la det ligge til våren/sommeren, og ta en billigere rydding da.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    838 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Et alternativ kunne vært å heist den kjapt opp. Hovedgrunnen til at man tar det sakte, og har vært nødt til å vente på et vindu med langt nok godvær, virker å være at man ønsker å forårsake så få skader på HING som mulig under bergingen. Dersom man i praksis har avskrevet skroget, er det rart at det brennes så mye ressurser på å få et vakkert vrak. Et annet alternativ kunne vært å la det ligge til våren/sommeren, og ta en billigere rydding da.
    Man må ta det sakte for å unngå altfor tunge løft forårsaket av vann som ikke renner ut fort nok. Vann i bevegelse ombord vil også skape farlig skjevlast.

Prøv å bære et dypt stekebrett for ovn, fyllt med vann, så ser dere hvor vanskelig det et.
    Artillery is the God of War

5. Liker Eeo, LVGRP99, Hulkinator likte dette
    OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    57 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Slik tror jeg HING kommer seg videre i prosessen i å sikre Norge...Armeringsstål
    Navn:		IMG_2636.JPG
Visninger:	688
Størrelse:	1,69 MB
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    79 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Man må ta det sakte for å unngå altfor tunge løft forårsaket av vann som ikke renner ut fort nok. Vann i bevegelse ombord vil også skape farlig skjevlast.

Prøv å bære et dypt stekebrett for ovn, fyllt med vann, så ser dere hvor vanskelig det et.
    Dersom man lager nok hull i brettet går det nok bra.

"Det hadde ikke vært noe problem å heise dette opp raskt, men da risikerte vi at det vridde seg og ble skadet og at skipet ble ubrukelig."
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._source=wEqvX5
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

8. Liker Signal_m likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    ... er det rart at det brennes så mye ressurser på å få et vakkert vrak.
    Nettopp. Litt mer kynisme så kunne vel dette blitt gjort en hel del billigere.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

10. Liker Signal_m, SlakaBall likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    224 innlegg
    Sitert
    1096 innlegg

Navn:		general-melchett-blackadder-quotes.jpg
Visninger:	619
Størrelse:	26,0 KB

Dette er vel helst saken. Forsvaret nekter å innrømme at skuta er kass. før en ekstern konsulent sier at; -jo her har det faktisk vært saltvann.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    182 innlegg

For å snu den negative stemningen og tenke litt kreativt:

Hva hvis vi kjøper inn de to kranlekterene til forsvaret og bruker fregatten akkurat slik den foreligger nå? Bare monterer på våpen igjen og kjører på.

På fiendens radar vil jo da Helge Ingstad se ut som to fredelige og ufarlige heisekraner, og dermed kunne overraske fienden totalt. Og den vil jo ikke avgi noen propellstøy som fiendtlige sonarer kan fange opp.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    45 innlegg

Som verdens første undervanns-fregatt?

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    200 innlegg
    Sitert
    1505 innlegg

Nja, du tenker vel på noe å la den franske båten Surcouf.
    Æ syns atomkrig e for jævlig / Men at høsten kan vær fin

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    200 innlegg
    Sitert
    1505 innlegg

Nrk har en artikkel hvor de har snakket med enkelte av de som har vært ombord, samt en liten videosnutt som viser hvordan det ser ut på innsiden:
    https://www.nrk.no/hordaland/jostein...ake-1.14451885

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    838 innlegg

Det gikk en slags live-dokumentar om ulykken rett etter TV2-nyhetene i går kveld.

Skal ikke dvele mer med alt det gale HING gjorde før ulykken men satt igjen med et par andre inntrykk.

Samband til sjøs suger. Rent snakkemessig var ratleifen på HING i en klasse for seg. De andre båtene var for dårlige til å «rikse» opp dialektene sine. Spesielt losen og kontrolltårnet var dårlige til å prate på nett. Taubåten var egentlig bra, selv om det foregikk på kav haugalandsk. Min personlige erfaring er at man bare må rikse opp dialekten sin på samband og så får heller mållaget begå kollektivt selvmord. Til og med Hedmarkinger må justere seg inn så dette er ikke en øst mot vest greie.

Det andre som slo meg var at kontrolltårnet var helt nedsnødd. Normalt skal slike instanser skjære gjennom med god og myndig lyd på nettet men her var det bare korte rare greier som kom ut. Hvis normalen var at trafikken lå mot øst i fjorden da burde de iverksatt noe mot HING lenge før ulykken var et faktum. Altfor passivt!

Det tredje var litt spesielt, nemlig ratleifen på HING som med en vanvittig bakgrunnsstøy av alarmer, kaos og roping fortsatt ga gode meldinger og til og med brukte riktige ekspedisjonsforeskrifter. Veldig spesielt å høre på.

Det fjerde var dette med AIS. Det er en god regel å aldri stole 100% på bare ett elektronisk hjelpemiddel og hun instruktøren ga egentlig klart uttrykk for akkurat det. En los som ble intervjuet mente marinen burde ha på AIS til enhver tid og der er jeg rykende uenig.

17. Liker leserbrukernavn, dobrodan, Eeo, Niko likte dette
    OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2016
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    60 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post

Hva hvis vi kjøper inn de to kranlekterene til forsvaret og bruker fregatten akkurat slik den foreligger nå? Bare monterer på våpen igjen og kjører på.

På fiendens radar vil jo da Helge Ingstad se ut som to fredelige og ufarlige heisekraner, og dermed kunne overraske fienden totalt. Og den vil jo ikke avgi noen propellstøy som fiendtlige sonarer kan fange opp.
    Jeg kan ikke spare meg for å poste denne lenken:

https://no.wikipedia.org/wiki/Senket_kostnad

*tar dekning*

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    432 innlegg

Altså, hvor skal vi få personellet fra? Vi hadde bare greid å skrape sammen nok folk til å kjøre forover med den ene båte og justere krana på den andre.. ;-)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    118 innlegg

Dette blir mat for granskingskommisjonen
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Si vis pacem, para bellum

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Hva mener du?

OR-5 Kvartermester
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    46 innlegg

Tror det siktes til en myte som går i Sjøforsvaret om at bl.a. ryggsekker fører til ulykker på skipene.
    Vet at det bl.a. i ubåtvåpenet er strengt forbudt å bringe ryggsekker om bord.

Dette stammer trolig fra tiden da ryggsekker kun var svære saker montert på stive rammer (pakksekk).
    Skipene hadde da, som tidvis også nå, svært begrenset plass om bord, og hvis hver mann skulle hatt en pakksekk ville de ikke kunne stues vekk på en plassbesparende måte.
    Slike små saker som sees på bildet har jeg ingen problemer med. Jeg tror for øvrig den avbildede sekken er noe havarimannskapene har hatt med selv, og ikke noe som er verken direkte eller indirekte skyld i ulykken.

Må forsatt si jeg smålo litt i skjegget av det bildet og kommentaren.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1318 innlegg

Jeg har nå hørt en mer overtroisk forklaring på hvorfor man ALDRI skal ha ryggsekk med om bord. Ryggsekk er noe man trenger for å bære ting langt, noe man ikke trenger når man har en båt og enda mindre en ubåt, som fungerer. Behov for ryggsekk oppstår først når båten har sunket. Altså gir den dårlige viber.

Paraply og gummistøvler skal aldri om bord, det er lett forståelig hvorfor det kan gi dårlige viber.

Noe som helst som minner om hest (og ordet "hest" må aldri uttales om bord) må ikke om bord. Visstnok fordi hest forbindes med død.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

24. Liker LVGRP99, Niko likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    45 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
    Dette stammer trolig fra tiden da ryggsekker kun var svære saker montert på stive rammer (pakksekk).
    Skipene hadde da, som tidvis også nå, svært begrenset plass om bord, og hvis hver mann skulle hatt en pakksekk ville de ikke kunne stues vekk på en plassbesparende måte.
    En militær pakksekk ser slik ut:
    Navn:		94339_Forsvarets_Pakksekk_Liten__bomull_7.jpg
Visninger:	476
Størrelse:	5,9 KB
    Det du tenker på er vel en ryggsekk med meis, best kjent som "Ludvik"...

Edit: eller pakkramme-sekk, antakelig, det ga mer mening...

Mulig dere i Sjøforsvaret har lagt dere til en uvane med å kalle pakksekken for sjømannssekk / skipssekk, og ryggsekken/Ludvik'en for pakksekk??
    Sist endret av LVGRP99; DTG 012050A Mar 19 kl

26. Liker Kystvaktmann, Niko, Hulkinator likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    191 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Navn:		triggered-2.png
Visninger:	496
Størrelse:	116,2 KB

OR-5 Kvartermester
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    46 innlegg

En militær pakksekk ser slik ut:
    Navn:		94339_Forsvarets_Pakksekk_Liten__bomull_7.jpg
Visninger:	476
Størrelse:	5,9 KB

Edit: eller pakkramme-sekk, antakelig, det ga mer mening...

Mulig dere i Sjøforsvaret har lagt dere til en uvane med å kalle pakksekken for sjømannssekk / skipssekk, og ryggsekken/Ludvik'en for pakksekk??
    Jeg legger meg flat.
    Det bildet du viser ble i min tid betegnet som skipssekk (dog var den utleverte marineblå), og på befalsskolen hadde vi en svær jævel av en sekk med metallrammme som ingen klarte å få til å sitte ordentlig på ryggen, som vi kalte pakksekk. Den aktuelle sekken avbildet på HING kalte vi stridssekk.
    Jeg tok befalsskolen i Sjøforsvaret, og man kan jo ikke forlange at vi skal være så flinke på tørtlandsstrid med oppakning og greier.
    Jeg setter pris på korreksjonen, og skal tilstrebe å etterleve korrekt oppakningsterminologi i framtiden.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    191 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
    Jeg legger meg flat.
    Det bildet du viser ble i min tid betegnet som skipssekk (dog var den utleverte marineblå), og på befalsskolen hadde vi en svær jævel av en sekk med metallrammme som ingen klarte å få til å sitte ordentlig på ryggen, som vi kalte pakksekk. Den aktuelle sekken avbildet på HING kalte vi stridssekk.
    Jeg tok befalsskolen i Sjøforsvaret, og man kan jo ikke forlange at vi skal være så flinke på tørtlandsstrid med oppakning og greier.
    Jeg setter pris på korreksjonen, og skal tilstrebe å etterleve korrekt oppakningsterminologi i framtiden.
    Det er vel storsekken (populært kalt Recon i min tid) du snakker om her?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...enne-galskapen

Fregatten bør sendes til opphugging med en gang, mener innsenderen. Det havarerte fartøyet befinner seg i skrivende stund på Hanøytangen, og snart skal det sendes videre til Haakonsvern for inspeksjon. Magne Rødland
    Tidligere kaptein, distriktssjef i Sjøfartsdirektoratet, havariinspektør i internasjonalt skipsforsikrings-selskap, med lang erfaring som Site manager i internasjonal skipsbygging
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

31. Liker M72, Znuddel likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    838 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Enda en idiot som uttaler seg. Har de en klubb for sånne i marinen?

Fregatten MÅ «militær-saneres» før det er aktuelt å sende den til en tredjepart for «whatever».

Alt av IKT-materiell må fjernes og sikres.
    Alt av sensorer må fjernes og sikres eller destrueres iht en eller annen sikkerhetsinstruks.
    All ammo må ut og sannsynligvis stables i en haug i et skytefelt for destruksjon. (Ammo som da måtte ligge igjen)
    Alt våpenteknisk må fjernes.
    Indirekte intel som kan avsløre kapasiteter, feks breakere (sikringer), som kan avsløre effekter på radarene de forsyner, magasinbeholdninger og sikkert en mengde annet, må identifiseres og modifiseres før skraping.

Enig i at det er litt teit å berge ting som har ligget i saltvann og sånt sett dødsdømt men når man først er i gang med alt jeg skrev over så koster noe av det bare en liten kalori ekstra.

Tennfjord Styremaskinene trenger bare å høre et rykte om at noen hvisker ordet CRC så er de good for nye hundre års tjeneste. En mengde syrefaste eller bronse -fittings trenger bare en lett puss før de legges i en hylle.

Perfekt arbeid for en maurtue av billige vernepliktige som også kan krysse av på terapikontoen når de utfører arbeidet.

Det er god PR å prøve så godt man kan å berge verdier og uansett en holdning samfunnet ellers har blitt for dårlige på.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    165 innlegg

Det du kaller "Sjømannssekk" gikk under betegnelsen "Sjøpølse" den gang jeg var vernepliktig for mange herrens år siden, og var fantastisk da en fikk plass til alt av utlevert utstyr (med unntak av grønt, men det hadde vi i Reconpack) i den. De senere år har de unge lovende vernepliktige desverre sluttet å få utlevert sjøpølsa, og istedet fått utlevert bagg av samme type øvrige forsvarsgrener bruker, bare type blå med Sjøforsvarets emblem påsydd. Det synes jeg av nostalgiske grunner er synd. Og trist. Og faktisk til og med leit.

34. Liker LVGRP99 likte dette
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    182 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Jeg lo høyt av kommentaren din, for jeg tenkte akkurat det samme da jeg så videoen.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    183 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Enda en idiot som uttaler seg. Har de en klubb for sånne i marinen?

Fregatten MÅ «militær-saneres» før det er aktuelt å sende den til en tredjepart for «whatever».

Alt av IKT-materiell må fjernes og sikres.
    Alt av sensorer må fjernes og sikres eller destrueres iht en eller annen sikkerhetsinstruks.
    All ammo må ut og sannsynligvis stables i en haug i et skytefelt for destruksjon. (Ammo som da måtte ligge igjen)
    Alt våpenteknisk må fjernes.
    Indirekte intel som kan avsløre kapasiteter, feks breakere (sikringer), som kan avsløre effekter på radarene de forsyner, magasinbeholdninger og sikkert en mengde annet, må identifiseres og modifiseres før skraping.

Enig i at det er litt teit å berge ting som har ligget i saltvann og sånt sett dødsdømt men når man først er i gang med alt jeg skrev over så koster noe av det bare en liten kalori ekstra.

Tennfjord Styremaskinene trenger bare å høre et rykte om at noen hvisker ordet CRC så er de good for nye hundre års tjeneste. En mengde syrefaste eller bronse -fittings trenger bare en lett puss før de legges i en hylle.

Perfekt arbeid for en maurtue av billige vernepliktige som også kan krysse av på terapikontoen når de utfører arbeidet.

Det er god PR å prøve så godt man kan å berge verdier og uansett en holdning samfunnet ellers har blitt for dårlige på.

Jeg tror mange har lagt merke til, og synes det står respekt av, den måten Forsvaret håndterer dette.

Mener jeg leste at 113 fra besetningen deltar i arbeidet, og selv om de godt vet om all hetsen som har vært, fronter soldater fra besetningen mediene. Den holdningen liker jeg.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    243 innlegg
    Sitert
    459 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Det du kaller "Sjømannssekk" gikk under betegnelsen "Sjøpølse" den gang jeg var vernepliktig for mange herrens år siden, og var fantastisk da en fikk plass til alt av utlevert utstyr (med unntak av grønt, men det hadde vi i Reconpack) i den. De senere år har de unge lovende vernepliktige desverre sluttet å få utlevert sjøpølsa, og istedet fått utlevert bagg av samme type øvrige forsvarsgrener bruker, bare type blå med Sjøforsvarets emblem påsydd. Det synes jeg av nostalgiske grunner er synd. Og trist. Og faktisk til og med leit.
    Da klarer du helt sikkert å se ironien i at vi i Bjørn West faktisk fikk ut grønn sjøpølse for et par år siden :-)
    When in doubt,empty your magazine.

38. Liker Eeo likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    361 innlegg

Grønn sjøpølse ble også utlevert bermen i 02 for 10+ år siden, og observeres til stadighet hos bermen i HV12.

Jeg antar patenten er for god til å kasseres og at den finnes i hopetall på lager.
    Aldri mer 13

40. Liker Eeo likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    168 innlegg
    Sitert
    986 innlegg

Dere må gjerne opprette en egen tråd om sjøpølser et helt annet sted.

Men nu, back on topic.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    168 innlegg
    Sitert
    986 innlegg

Lekteren som skal frakte fregatten til Haakonsvern er senket åtte meter ned, og er i løpet av natten skjøvet inn under «Helge Ingstad». Nå heves den.

https://www.bt.no/nyheter/i/l16O0A/L...gstad-heves-na

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    194 innlegg
    Sitert
    462 innlegg

Svolten og tyst, samband fyst

44. Liker Hulkinator, M72, LVGRP99, Aeliana likte dette
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    200 innlegg
    Sitert
    1505 innlegg

Er det kun jeg som ser for meg finn-annonsen: "Lettere skadd båt til salgs." etterfulgt av disse bildene...

Fra spøk til revolver, fint at de har fått den opp. Så får vel heller hver enkelt gjøre seg opp en mening om hvor nødvendig det var at båten skulle kræsje i utgangspunktet.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    168 innlegg
    Sitert
    986 innlegg

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    838 innlegg

En professor uttaler seg om muligheten for å vinne frem i et søksmål.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-1

Basert på mine snart 15 år i bransjen ville jeg heller gått i dialog med verftet mtp å få utbedret designfeilen på en grei måte på de resterende båtene. Et søksmål og mulig rettsak for å forsøke å få dekket følgefeil, når foranledningen er så til de grader selvforskyldt, vil være å sløse med både statens og verftets tid og midler.

Men uansett greit å posisjonere seg ved å ikke utelukke noe.

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    182 innlegg

Må si at det gjør sterkt inntrykk å se innsiden på fartøyet hvor en kan se at havaridrillene og klargjøring for skadekontroll er gjort.

49. Liker Eeo likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    165 innlegg

Da er KNM Helge Ingstad tilbake ved hjemmebase på Haakonsvern. Livefeeden stanset så snart de entret militært farvann syd av Vatlestraumen.

OR-5 Kvartermester
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    46 innlegg

Må si at det gjør sterkt inntrykk å se innsiden på fartøyet hvor en kan se at havaridrillene og klargjøring for skadekontroll er gjort.
    Det har vel vært gjengs oppfatning om at fra kollisjonen inntraff til skuta ble evakuert så gikk ting "på skinner", om man kan si det sånn.
    Godt å se at trening og øving faktisk nytter.
    Personlig vil jeg nok tenke på HING neste gang jeg tar meg i å (innvendig) forbanne div. øvelser som kommer i tide og utide.
    Sist endret av Kystvaktmann; DTG 040114A Mar 19 kl Begrunnelse: La inn quote.

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    182 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Da er KNM Helge Ingstad tilbake ved hjemmebase på Haakonsvern. Livefeeden stanset så snart de entret militært farvann syd av Vatlestraumen.
    Må fnise litt. Håkonsvern må være en av de større militærbasene i hele verden som er plassert minst diskret. Omkranset i 360 grader av boliger på veldig nært hold, for sikkerhets skyld på høyder så man kikker ned og inn på basen. For ikke å snakke om de hundrevis av passasjerflyene som flyr lavt over basen hver eneste uke.

Tror ikke den kamerafeeden ville gjort stor forskjell fra eller til.

OR-5 Kvartermester
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    46 innlegg

https://forsvaretsforum.no/mye-redde...arerte-ingstad

Ser av artikkelen at de planlegger å sjøsette HING. Kan noen mer teknisk anlagte enn meg forklare hvorfor båten må på sjøen for å foreta enn fullstendig tilstandsvurdering? Det slår meg som lettere å gjøre det mens båten står tørt.
    Skjønner at de har bestilt ståldeler, men dette kan vel ikke være mer enn for provisoriske reparasjoner for å få båten tett nok til å flyte, ikke komplett reparasjon av skroget vel?

Side 16 av 19 FørsteFørste ... 61415161718 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stridsvogntropp på Sola
    By Kråke in forum S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 052014A Feb 19,
  2. Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 050057A Aug 15,
  3. Toppdommer Roy Helge Olsen til Kosovo
    By changecar in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 052030A Oct 07,
  4. Sola flyplass show - 70år
    By in forum Mannskapsmessa
    Svar: 15
    Nyeste innlegg: DTG 031402A Jun 07,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine