Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 14 av 14 FørsteFørste ... 4121314
Viser resultatene 521 til 543 av 543

Tråd: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2005

Sv: Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS

Det kostet lite å innføre SAP i sin tid. Det har derimot kostet en hel del etter den tid.
    I must kill all free radicals

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    Det kostet lite å innføre SAP i sin tid. Det har derimot kostet en hel del etter den tid.
    I know....vi innførte Baan for 10 år siden. Fortsatt kronisk migrene og masse penger ut vinduet.
    Artillery is the God of War

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    For å forklare det så hærfolk kanskje kan forstå: Det blir omtrent som om en skal ta en trent Leopard 2 besetning og sette inn i en T80 eller en M1 Abrams og sende dem ut i felt. De skal nok få det til etter hvert, men 1. linjes vedlikehold og slikt blir det vel så som så med.

Én ting er å mekke på diesel og kjøre båt. Det klarer man vanligvis. Problemet kommer når man skal ha på plass nye systemer med påfølgende publikasjonsregime, vedlikeholdsregime, kursrekke, og ikke minst, grøss, SAP-registrere en helt ny fregattklasse. I tillegg kommer relative bagateller som fartøyskunnskap, blinderunde (ja, i Marinen forventes det at samtlige som er beordret ombord skal kunne navigere seg gjennom hele forbanna skuta og finne alt sikkerhetsrelatert utstyr og nødutganger i blinde - det er del av utsjekken og ikke noe en bare tar på sparket), 1. og 2. linjes vedlikehold på utstyret ombord, og lignende. Dette krever kursing både her og der.

Har man ikke i det minste samme sensorutrustningen og våpenutrustningen og sambandsutrustningen på begge/alle fregattklassene så blir det fort forbanna dyrt da man må duplisere utstyr som gjør omtrent det samme. Omtrent som om at Hæren skulle operert Leopard 2 og M1 Abrams samtidig. Hadde blitt kostbart det...
    Jepp. Rent selvsagt ville dyktige norske marinefolk fra nansenklassen få til å operere en fregatt fra en annen klasse om de fikk trening på den.

Men det ville blitt kostbart og uoptimalt.

Sent fra min G8441 via Tapatalk

OR-5 Kvartermester
    Ble medlem
    2008

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    SAP registrere en hel båt. Er det rart det blir dyrt....Hva kostet bare det å innføre SAP i sin tid??

Poenget mitt var uansett at man behandler den nye båten for seg selv, i alle fall for mesteparten av mannskapet. Hvorfor man skal være nødt til å rotere mannskap mellom to båter skjønner jeg ikke og det blir jo ikke aktuelt å sende noen utpå i en båt de ikke finner fram i.

Sånn som du skriver, eller det du skriver for å være nøyaktig, så virker det nesten som at marinen prøver å hente ut stordriftsfordeler fra så lite som fem (4) båter og det er jo litt spesielt. I hærer har man stort sett ti ganger så mange enheter og da begynner det å likne på noe.

KNM Maud må jo bli et et lite h å drive da det bare finnes 1....
    I en ideell verden må man ikke flytte mennesker fra én fartøystype til en annen.... men vi lever ikke i en ideell verden. Med lean manning-konseptet Sjøforsvaret opererer med (basically ha så få folk som overhodet mulig ombord, og alle må kunne gjøre minst to jobber) betyr det at er én person med nøkkelkompetanse syk/skadd/på ferie, så må enten noen fra et annet fartøy gjesteseile og dekke opp for vedkommende, eller så må skuta legges til kai til vedkommende er tilbake. Sier seg selv at ingen skipssjef som har den minste ambisjon om å fortsette i rederiet legger skuta til kai, så da må man gjesteseile. Har man kun ett fartøy av en gitt klasse så må noen fra en annen tilsvarende klasse kunne steppe inn. Kroneksempel: en våpentekniker fra en ubåt måtte for noen år siden gjesteseile som ESM-operatør på en fregatt på et tokt da det ikke var noen tilgjengelige med denne kompetansen i fregattvåpenet på det tidspunktet.

Ja, Maud blir interessant hvis nøkkelpersonell er borte, men hun har til gjengjeld relativt ukompliserte systemer ombord.

Men for å dra debatten videre. Hvis pengene dukker opp, mener du seriøst at vi da må søke å få frem et fartøy som er så likt som mulig de gamle, med bakgrunn i de momentene du nevner over? Altså at commonality skal trumfe potensialet i en nyere platform?
    Her tror jeg du tillegger meg meninger jeg ikke har kommet med, men for diskusjonens skyld skal jeg bite på

Jeg mener uansett løsning at vi må ha en viss grad av commonality i enkelte systemer for å lette samspill mellom enheter (og NATO), forenkle opplæring og gi oss selv valgmuligheter, ref det som står over quote'n din her. Dersom vi av en eller annen merkelig grunn skulle velge å gå for kun étt skrog til erstatning for HING bør dette derfor ha tilsvarende lik utrustning som FNAN-klassen.

Dersom vi derimot velger å anskaffe flere nye skrog til erstatning for HING (og på sikt Skjold-klassen, som i LTP er forutsatt utfaset ca 2025) så kan vi snakke nye kapasiteter og legge mindre vekt på commonality. Spesielt om vi snakker i størrelsesorden åtte til tolv skrog av en lett fregattklasse eller skikkelig korvettklasse.

En sidekommentar må være at jeg sitter igjen med et inntrykk av at mye kan gjøre vesentlig billigere i Marinen....må diskutere litt med venner i blått før jeg konkluderer
    Ja, Sjøforsvaret går nok for stordriftsfordeler i den grad man kan det med en såpass liten marine som vi har. Samtlige fartøystyper i Sjøforsvaret skal slik jeg har forstått det på sikt ha samme krypto-, navigasjons-, artilleri-, maskineri-, og andre typer utrustning slik at man kan fase ut gamle systemer som nærmer seg eller har ukurans i reservedeler, forenkle utdanning og logistikk, og dermed gjøre det mindre kostbart for skattebetalerne (ha!). Det sier seg selv at det er billigere å kjøpe og komplementere reservedeler og delelager til kun ildledningsradar X og Y enn å måtte ha dette for ildledningsradarene X, Y, Z, Æ, Ø, og Å. Blant annet derfor hele Forsvaret skal bruke XOmail som meldingstjeneste istedet for 50 forskjellige sambandssystemer. Samtidig er det naturligvis forskjeller mellom de forskjellige fartøystypene og -klassene, og man må naturligvis ha typekurs på den enkelte fartøystype man skal tjenestegjøre på. Samme som at en CV90 og en M109 ikke er identiske og man kan bytte mannskaper uten å gi dem opplæring på ny type først.

Kan mye gjøres billigere i Sjøforsvaret? Sikkert, på lik linje med at Hæren og Luftforsvaret og for den saks skyld CYFOR og FS og kan spare inn en del her og der.. De mest økonomiske av oss uniformerte er nok HV, men de har jo sine utfordringer de og. Sjøforsvaret kan sikkert spare en del penger dersom det er dét du er ute etter, men da må vi prioritere. Vil du at vi skal slutte å patruljere med Kystvakten oppe ved Svalbard? Skal vi gi faen i å delta i diverse NATO-øvelser i inn- og utland? Skal vi si "sorry, men vi må spare cash" neste gang et russisk krigsskip seiler langs kysten vår og vi får tasking fra FOH om å gå ut og sailpass'e? Drite i å sende ubåtene våre på patruljer? Hva mener du egentlig med at mye kan gjøres billigere i Marinen? Fjerne kapasiteter? Jeg lurer genuint på hva du mener med dette, og om du er seriøs eller om du bare er ute og troller. Vennligst utdyp.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

I en ideell verden må man ikke flytte mennesker fra én fartøystype til en annen.... men vi lever ikke i en ideell verden. Med lean manning-konseptet Sjøforsvaret opererer med (basically ha så få folk som overhodet mulig ombord, og alle må kunne gjøre minst to jobber) betyr det at er én person med nøkkelkompetanse syk/skadd/på ferie, så må enten noen fra et annet fartøy gjesteseile og dekke opp for vedkommende, eller så må skuta legges til kai til vedkommende er tilbake. Sier seg selv at ingen skipssjef som har den minste ambisjon om å fortsette i rederiet legger skuta til kai, så da må man gjesteseile. Har man kun ett fartøy av en gitt klasse så må noen fra en annen tilsvarende klasse kunne steppe inn. Kroneksempel: en våpentekniker fra en ubåt måtte for noen år siden gjesteseile som ESM-operatør på en fregatt på et tokt da det ikke var noen tilgjengelige med denne kompetansen i fregattvåpenet på det tidspunktet.

Ja, Maud blir interessant hvis nøkkelpersonell er borte, men hun har til gjengjeld relativt ukompliserte systemer ombord.

Her tror jeg du tillegger meg meninger jeg ikke har kommet med, men for diskusjonens skyld skal jeg bite på

Jeg mener uansett løsning at vi må ha en viss grad av commonality i enkelte systemer for å lette samspill mellom enheter (og NATO), forenkle opplæring og gi oss selv valgmuligheter, ref det som står over quote'n din her. Dersom vi av en eller annen merkelig grunn skulle velge å gå for kun étt skrog til erstatning for HING bør dette derfor ha tilsvarende lik utrustning som FNAN-klassen.

Dersom vi derimot velger å anskaffe flere nye skrog til erstatning for HING (og på sikt Skjold-klassen, som i LTP er forutsatt utfaset ca 2025) så kan vi snakke nye kapasiteter og legge mindre vekt på commonality. Spesielt om vi snakker i størrelsesorden åtte til tolv skrog av en lett fregattklasse eller skikkelig korvettklasse.

Ja, Sjøforsvaret går nok for stordriftsfordeler i den grad man kan det med en såpass liten marine som vi har. Samtlige fartøystyper i Sjøforsvaret skal slik jeg har forstått det på sikt ha samme krypto-, navigasjons-, artilleri-, maskineri-, og andre typer utrustning slik at man kan fase ut gamle systemer som nærmer seg eller har ukurans i reservedeler, forenkle utdanning og logistikk, og dermed gjøre det mindre kostbart for skattebetalerne (ha!). Det sier seg selv at det er billigere å kjøpe og komplementere reservedeler og delelager til kun ildledningsradar X og Y enn å måtte ha dette for ildledningsradarene X, Y, Z, Æ, Ø, og Å. Blant annet derfor hele Forsvaret skal bruke XOmail som meldingstjeneste istedet for 50 forskjellige sambandssystemer. Samtidig er det naturligvis forskjeller mellom de forskjellige fartøystypene og -klassene, og man må naturligvis ha typekurs på den enkelte fartøystype man skal tjenestegjøre på. Samme som at en CV90 og en M109 ikke er identiske og man kan bytte mannskaper uten å gi dem opplæring på ny type først.

Kan mye gjøres billigere i Sjøforsvaret? Sikkert, på lik linje med at Hæren og Luftforsvaret og for den saks skyld CYFOR og FS og kan spare inn en del her og der.. De mest økonomiske av oss uniformerte er nok HV, men de har jo sine utfordringer de og. Sjøforsvaret kan sikkert spare en del penger dersom det er dét du er ute etter, men da må vi prioritere. Vil du at vi skal slutte å patruljere med Kystvakten oppe ved Svalbard? Skal vi gi faen i å delta i diverse NATO-øvelser i inn- og utland? Skal vi si "sorry, men vi må spare cash" neste gang et russisk krigsskip seiler langs kysten vår og vi får tasking fra FOH om å gå ut og sailpass'e? Drite i å sende ubåtene våre på patruljer? Hva mener du egentlig med at mye kan gjøres billigere i Marinen? Fjerne kapasiteter? Jeg lurer genuint på hva du mener med dette, og om du er seriøs eller om du bare er ute og troller. Vennligst utdyp.
    Ingen trolling men når jeg hørte SAP så fikk jeg litt inntrykk av stormannsgalskap. Hvorfor registreres hele båten i et ERP system? Når du skriver hele så tenkte jeg HELE båten, nuts&bolts.

Altså, jeg skjønner nok hvorfor, men er det virkelig nødvendig? Klarer man ikke å finne ut hvilken type pakning som skal byttes uten?

Jeg vet ikke helt hva jeg mener med sparepotensialet men med Maud diskusjonen friskt i minnet, tilstanden til Forsvaret generelt og et hovedfokus på Norges forsvar før Intops så føles det ut som ting i Marinen er oppblåst.

Typiske sivile rederier kjører en utrolig lean approach, selv med svært avansert utstyr ombord og oppetid som nær sagt eneste hovedfokus. Vi snakker DP-systemer med gyro-MRU’r, fanbeams, hydroakustisk POSref, vesentlig mer komplisert maskineri enn Nansenklassen og svært hard bruk. I tillegg et evindelig mas for å by inn herligheten til oljeselskapene.

Det du skrev om mannskap var oppklarende, men også trist.

Det du skrev om reservedeler er litt sånn naæh. Greit nok at man kan dekke flere båter med èn del men så trenger man kanskje flere deler for å dekke opp driften uansett og da er hyllen fortsatt full og eksersisen fånyttes.

Nå var spørsmålet uansett om vi skulle søke å skaffe en tilnærmet lik ny fregatt men med tanke på det du skrev om mannskaper så ser jeg absolutt ingen grunn til det.

OF-2 Rittmester / S-3 Milforum
    Ble medlem
    2005

For å forklare det så hærfolk kanskje kan forstå: Det blir omtrent som om en skal ta en trent Leopard 2 besetning og sette inn i en T80 eller en M1 Abrams og sende dem ut i felt. De skal nok få det til etter hvert, men 1. linjes vedlikehold og slikt blir det vel så som så med...
    Akkurat det hadde nok mannskapene fikset helt utmerket. Det er en del Leo-mannskap som har vært dobbeloppsatt på både leo2 og cv (meg inkludert), og det har fungert helt fint for mannskapenes del.

Øvrige spørsmål skal jeg ikke mene noe om.
    Beidh a lá leo

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2010

Vg melder at til tross for spreker i et landfeste og en røket vaier, er nå alt på plass, inkludert HING, for å starte hevinga.
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...source=vgfront
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-5 Kvartermester
    Ble medlem
    2008

For å prøve å pense oss litt tilbake på topic, her er dagens oppdatering fra Forsvaret selv:

https://forsvaret.no/presse/fregatt-...et-fart%C3%B8y

Sitat Opprinnelig skrevet av Forsvaret
    TIRSDAG 8. JANUAR
    Sterk vind på havaristedet medfører midlertidig stans i arbeidet på KNM «Helge Ingstad». Kranlekterne og dykkerfartøyene ligger nå på Hanøytangen og gjennomgår og trener på operasjoner som skal gjennomføres i følge med løftet. Det foregår fortsatt detaljplanlegging av løfteoperasjonen.

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Innlegg om kapasitene til FNAN-klassen vs. MPA er flyttet til FNAN tråden (lenke).

Fortsett gjerne diskusjonen der.

Znuddel - moderator.
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2010

Forsvaret melder at de trenger 5 til 6 dager med pent vær for å heve havaristen.
    https://www.nrk.no/hordaland/forsvar...ad_-1.14375931

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2007

https://www.navytimes.com/news/your-...on-the-bridge/

Uansett hva som gikk galt så kan ikke siuasjonen på noe Norsk fartøymåle seg med dette.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2010

Dette blir muligens mer som en rant å regne, men jo mer som kommer frem av historien her, jo flere spørsmål får i hvert fall jeg.

Narrativ 1, slik det ble fremstilt i media: KNM HING er på tur hjem etter en lang og krevende øvelse. Man har et vaktskifte, og 20 minutter etterpå kolliderer man med en tankbåt.

Narrativ 2, som etter hvert kom frem: KNM HING var en del av SNMG1, og hadde spesifikt spurt om å få gå "innaskjærs" for og kunne øve på navigering. Presterer deretter å kollidere med en tankbåt i en fjord.

Hvis narrativ 2 er riktig, og det er jo slikt det fremstår i media, er vel ikke dette helt på jordet å sammenlikne med å stryke på oppkjøringa til sertifikatet.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    https://www.navytimes.com/news/your-...on-the-bridge/

Uansett hva som gikk galt så kan ikke siuasjonen på noe Norsk fartøymåle seg med dette.
    Interessant artikkel.

Noen paralleller til HING var der, spesielt det med at sjefen lå under dyna ved passering av et område med mye trafikk.

Dette er to ting jeg også savner i det sivile:

Tilstedeværelse med faglig dyktighet.

Ledelse handler mye om å øse av egen erfaring men da må man inneha slikt og selvfølgelig være der.

OF-1 Løytnant / S-2 Milforum
    Ble medlem
    2008

Noen humoristiske innlegg (dog med referanse til HING) er flyttet over i humortråden. Vi forsøker å holde denne tråden seriøs, så kan vi vitse i humortråden.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OF-2 Kaptein / S-5 Milforum
    Ble medlem
    2006

Jeg postet denne (The USS Fitzgerald Is At Fault. This Is Why.) i innlegg #91, men det er verdt å lese den igjen. Det er en erfaren sjøkaptein som har erfaring både fra den amerikanske handelsflåten og U.S. Navy som skriver om U.S.S. Fitzgerald, der ulykken har ganske stor likhet med Helge Ingstad. Spesielt er hans sammenligning mellom handelsflåten og U.S. Navy viktig. Nå vet jeg ikke hvordan en sammenligning med KNM er.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Interessant artikkel.

Noen paralleller til HING var der, spesielt det med at sjefen lå under dyna ved passering av et område med mye trafikk.

Dette er to ting jeg også savner i det sivile:

Tilstedeværelse med faglig dyktighet.

Ledelse handler mye om å øse av egen erfaring men da må man inneha slikt og selvfølgelig være der.
    Jeg husker ikke korrekt, men mener det var 5 Norske og en Amerikaner på brua da det smalt? Av disse var det to navigatører i tillegg til NK, samt en Amerikansk navigatør. Er det da behov for flere?
    Min far er kaptein på sivilt fraktefartøy, og da de skulle gå i et smalt sund under uværet som var nå nylig, ble han vekket for å bistå seilasen. (De har 6t våken, 6t hvile som skift) I deres mannskaplister har de da en sjef, en styrmann, en maskinist, en matros og en matroslærling; totalt 5 pax.
    I min fars tilfelle er det lite navigeringsstøtte å hente ved at styrmannen vekket en matros eller maskinisten.
    Det jeg lurer på er, hvor mange flere burde man hatt på brua på HING, eller er antallet feil spørsmål? Er det sjefen som burde vært på brua og noen av de andre burde kanskje heller ikke vært der?

Dersom HING anmoder om å gå i et vanskeligere farvann, bør da skipssjef være tilstede for å sørge for at seilasen går i orden?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Siter Sjef Helge Ingstad i et intervju postet tidligere:

Det han derimot kan snakke om er hvorfor han sov da skipet han er sjef for dundret sammen med en stor oljetanker.

Hjeltefjorden er en fjordarm fregattene seiler inn i, eller ut av nærmest halvparten av gangen de skal til eller fra hjemmebasen på Haakonsvern. De er godt kjente der, det er bredt, trafikken går i all hovedsak nord-syd, det er lite kryssende trafikk.
    Ifølge Ottesen selv er det normalt et forholdsvis enkelt sjøstykke å manøvrere i. Denne natten var det skyfritt, stjerneklart, lite vind og god sikt. Supre værforhold, ifølge ham selv. Et passende tidspunkt for ham å sove på. Dessuten er han alltid mulig å ringe dersom det skulle være noe.
    – Jeg må selvsagt sove i blant jeg også. Etter 12 år på sjøen kjenner jeg kysten som min egen lomme, så jeg vet akkurat når jeg må være på broen og når jeg kan hvile.
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...tiske-havariet

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

OF-2 Kaptein / S-5 Milforum
    Ble medlem
    2006

I handelsflåten er den tradisjonelle brubesetningen til sjøs i åpent farvann en styrmann og to matroser, alle på 4/8 vakt. Husker jeg rett (kan tenkes jeg bommer litt) har annenstyrmann vakt 20:00 til 24:00 og 08:00 til 12:00, førstestyrmann 12:00 til 16:00 og 24:00 til 04:00 og overstyrmann 16:00 til 20:00 og 04:00 til 08:00. Matrosene følger samme vaktinndeling, men de to bytter på hver time å være rorgjenger og utkikk. Med moderne autopiloter etc. er dette gjerne redusert, slik at man ikke har rorgjenger på åpent hav. Men for styrmennene er det uansett det samme. Kapteinen forventes å alltid være på broen hvis det er trangt farvann, tett trafikk el.l., kritiske værforhold eller annen mulighet for at noe kan gå galt.

To ting jeg regner med er likt i det amerikanske tilfellet og HING er at 1) skipssjefen på et marinefartøy har mye mindre erfaring (antall timer på broen totalt i karrieren) i praktisk navigering av et skip enn den gjennomsnittlige sjøkapteinen på et større handelsskip i utenriks fart, og 2) det skal sannsynligvis mer til for å få skipssjefen på broen i Marinen enn i Handelsflåten, hverken i de amerikanske tilfellene eller med FNAN var skipssjefen på broen da det smalt.

Brobestningen i Marinen er klart større enn i Handelsflåten. På fregatt var i følge det som er skrevet nå minimumsbesetningen 5 mann, vakthavende offiser, vakthavende offisers assistent, rorgjenger og to utkikker. Så vidt jeg har forstått tilsvarer kravene til å være vakthavende offiser kravene til å være annenstyrmann i Handelsflåten, men flere av de øvrige tror jeg kan ha kvalifikasjoner som ikke fullt ut tilsvarer fagbrev som matros (noen av dem kan være soldater i førstegangstjeneste). Men flere kokker kan bety mere søl.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Jeg husker ikke korrekt, men mener det var 5 Norske og en Amerikaner på brua da det smalt? Av disse var det to navigatører i tillegg til NK, samt en Amerikansk navigatør. Er det da behov for flere?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Ut i frå det eg har fått vite var NK ikkje på brua når det skjedde.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Ut i frå det eg har fått vite var NK ikkje på brua når det skjedde.
    Så vidt jeg har forstått så var det aktuelle farvannet definert som "forholdsvis enkelt", i hvert fall om bord i HING?

Slik det ser ut for meg, så er vel det mest merkverdige at ingen av de som var på brua holdt øye med den eller de skjermen(e) som kunne ha fortalt at det var et skip de hadde foran seg, og ikke Stureterminalen.

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Intervju med sjef HING.

Drøye to måneder etter at fregatten kolliderte med en tankskip i Hjeltefjorden, forteller skipssjefen om dramatikken etter kollisjonen med tankskipet «Sola TS».
    Selv ligger han og sover da det plutselig smeller. Sammenstøtet er så kraftig at han blir kastet ut av sengen og våkner på gulvet.

Mistet sambandet

– Jeg våkner av at jeg roper «nei», og skjønner med én gang at det er alvorlig. Det var en så brå sideveis bevegelse i fartøyet at vi måtte ha truffet noe, sier Ottesen.

Kommandørkapteinen får på seg uniformen og kommer seg ned i operasjonsrommet. Permer og papirer flyter på gulvet.

Det første han ser er navigasjonsradaren, som viser at fregatten ligger midt i fjorden.
    – Først er jeg lettet over at vi ikke har gått på grunn. Jeg tenker at vi har truffet noe i vannet, for eksempel en container – selv om det er helt urealistisk med et så kraftig smell.

Strømmen kommer og går, og skipet er tidvis uten samband. Ottesen må forlate operasjonsrommet, der det ikke er mobildekning, for å få varslet Sjøforsvarets hovedkvarter. Fra broen får han ringt og gitt beskjed om ulykken.

– Jeg forteller at vi har kollidert med et fartøy, og understreker at det ikke er en øvelse. Det er en veldig kort samtale.

– Forferdelig syn

Uten kontroll på fremdrift eller styring driver KNM «Helge Ingstad» på grunn.
    – Det er et veldig spesielt øyeblikk å stå på broen og se skipet gli inn i fjæresteinene. Synet og lyden er helt forferdelig. Det er noe som brenner seg fast på netthinnen.

I skutesiden er det en 45 meter lang flenge der vannet flommer inn.

– Jeg får beskjed om at hullet er veldig stort, og at flere seksjoner fylles med vann.
    De norske fregattene er konstruert for å tåle en alvorlig skade i skroget.

13 seksjoner skal være vanntette og sørge for at skipet holder seg flytende selv om flere av dem fylles.

På «Helge Ingstad» jobber mannskapet febrilsk med å lukke skottene og sette stemplinger. Trebjelker blir satt i spenn for å hindre at lukene bukker under for vanntrykket.

Flommet inn

I operasjonsrommet får skipssjefen dramatiske meldinger fra sine underordnede.

– Vi prioriterer å stemple av rom for å hindre videre vanninntrenging. Mens folk jobber med det, får jeg beskjed om at vannet flommer inn og at vi taper rom. Jeg tror først at vi skal klare å holde dem, men det går ikke.

I ettertid har Havarikommisjonen slått fast at vannet flommet fritt mellom rommene som skulle være vanntette. Girrommet ble fylt opp gjennom en hul propellaksling, og deretter strømmet vannet inn i maskinrommene.

Ottesen sier han ikke ante noe om problemet før Havarikommisjonens pressekonferanse i november.

– Jeg ble overrasket over det. Jeg har grublet mye på om det er en feil ved fartøyet som gjør at den tok inn så mye vann at den til slutt sank.

– Det er den beste meldingen som går an å få.

Om lag 20 minutter etter kollisjonen er slepebåten Ajax fremme som første fartøy. Men det er ikke nok til å få kontroll på fregatten.

– Vi ligger med baugen på land og har store bevegelser sideveis. Jeg ser på skjermen at aktre del av fartøyet ligger i et område hvor det er mer enn ti meter dypt. Så får jeg en melding fra maskinmesteren om at nå er det rett før vi synker. Vi er så tunge at hvis vi sklir ut nå, så går vi ned. I tillegg er tidevannet på vei opp. Da tar jeg beslutningen om å evakuere.

Mens ett fartøy skyver fregatten mot land, får besetningen på seg overlevelsesdrakter og kommer seg opp på dekk. Derfra går de over i Ajax.

På det tidspunktet står Ottesen på broen sammen med ti andre offiserer og følger med på evakueringen. De får rapporter om at hekken ligger dypere og dypere i vannet. De er usikre på om de skal bli værende eller evakuere.

– Til slutt står vi på dekk med en VHF-radio i hånden. Vi ser at vi ikke får gjort noe mer om bord. Da bestemmer vi oss. Det er en absurd situasjon å forlate «Helge Ingstad» tom i fjæresteinene. Det er bare nitrist.

Skipssjefen har problemer med å huske rekkefølgen på hendelser, og hvor lang tid ting tok. Men én ting som har brent seg fast, er øyeblikket da han får beskjed om at hele besetningen på 137 personer er gjort rede for.

Roser mannskapet

Ottesen er full av lovord om hvordan mannskapet taklet situasjonen, og hvordan Sjøforsvaret har fulgt dem opp etterpå.

– Vi har menige som har opplevd vanvittig dramatikk. De har sittet på lugaren idet skroget blir flerret opp. Lugaren blir fylt med vann, det er mørkt og det gnistrer fra ledninger. De klarer å klatre ut, kommer seg på post, og begynner jobben med å stemple lukene.

Det er utrolig imponerende. Jeg er veldig stolt, men det er også skremmende å høre hva de har opplevd.

Bare noen måneder tidligere øvde fregatten med den britiske marinen blant annet på å håndtere kraftig vanninntrenging. Øvelsen var en del av anerkjente Flag Officer Sea Training, og ifølge Ottesen fullførte de med beste karakter.
    Dette har hatt mye å si for at situasjonen ikke ble verre når kollisjonen først skjedde, ifølge Ottesen.

Skal heve sitt eget skip

I løpet av de neste ukene skal fregatten heves. Skipssjefen har bedt om at mannskapet får være med på operasjonen.

– Jeg er veldig glad for at så mange ønsker å være med på det. Det er vår skute, og vi vil gjøre alt vi kan for å redde så mye som mulig.
    Når skipet løftes opp av sjøen, må store mengder vann pumpes ut. Pumpene skal flyttes nedover i skipet etter hvert som det tømmes.

– Det er mannskapet som kjenner skipet best, så det er helt naturlig at de er med på den jobben. I tillegg vil de hente ut utstyr som kan reddes.

Skipssjefen sier han har gjort seg tanker om hva som gikk galt den dagen, men ønsker ikke å dele dem så lenge ulykken er under gransking og etterforskning.

– Hvilket ansvar føler du for det som skjedde?

– Jeg er skipssjef. Det er jeg som har ansvaret for alt som skjer om bord, enten det er en kokk som har kuttet seg i fingeren eller vi kolliderer med et tankskip.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/6...t-skulle-synke

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005

Delar av Helge Ingstad vart bygd i Førde. https://www.firda.no/forde/nyheiter/.../s/5-15-748729
    Var eit par ting i artikkelen som eg beit meg merke i, blant anna:

– Alle baugseksjonane vart bygde i Sunnfjord. Det vart lagt inn ekstra baugstål for at fregattane skulle kunne renne mindre båtar i senk, fortel Gustav Johan Nydal, som var direktør for Kleven Maritime i Florø desse åra.
    Verftet brukte tynnare plater på seksjonane bakover, og dei la også inn røyr og anna utrusting.

– Helge Ingstad har nok vore maks uheldig og treft det sterkaste punktet på tankbåten, som har rive opp sida på fregatten, seier Nydal.
    Grønnevik fortel at storparten av stålet som vart brukt i fregattane, var 12 millimeter tjukt. I kjemikalietankarane brukte dei til samanlikning 33 millimeter rustfritt stål. Nydal fortel at dei fekk svært detaljerte tekniske spesifikasjonar på arbeidet, og at det var frykteleg krevjande å samarbeide med det spanske verftet.

– Vi hadde ei kjensle av at her var ein kunde som ønskte at vi ikkje skulle lykkast, seier Nydal.

Martin Hauge i Florø var prosjektleiar for fregatt-arbeidet fram til verftet fekk ein ny, stor kontrakt på ein juicetankar rett før jul i 2004. Han seier at modulane vart bygde etter svært strenge krav, og at det er vanskeleg å unngå at ein båt søkk når ein stor del av skipssida under overflata vert flekt opp, slik det skjedde i Øygarden natt til 8. november i fjor.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Delar av Helge Ingstad vart bygd i Førde. https://www.firda.no/forde/nyheiter/.../s/5-15-748729
    Var eit par ting i artikkelen som eg beit meg merke i, blant anna:

– Alle baugseksjonane vart bygde i Sunnfjord. Det vart lagt inn ekstra baugstål for at fregattane skulle kunne renne mindre båtar i senk, fortel Gustav Johan Nydal, som var direktør for Kleven Maritime i Florø desse åra.
    Verftet brukte tynnare plater på seksjonane bakover, og dei la også inn røyr og anna utrusting.

– Helge Ingstad har nok vore maks uheldig og treft det sterkaste punktet på tankbåten, som har rive opp sida på fregatten, seier Nydal.
    Grønnevik fortel at storparten av stålet som vart brukt i fregattane, var 12 millimeter tjukt. I kjemikalietankarane brukte dei til samanlikning 33 millimeter rustfritt stål. Nydal fortel at dei fekk svært detaljerte tekniske spesifikasjonar på arbeidet, og at det var frykteleg krevjande å samarbeide med det spanske verftet.

– Vi hadde ei kjensle av at her var ein kunde som ønskte at vi ikkje skulle lykkast, seier Nydal.

Martin Hauge i Florø var prosjektleiar for fregatt-arbeidet fram til verftet fekk ein ny, stor kontrakt på ein juicetankar rett før jul i 2004. Han seier at modulane vart bygde etter svært strenge krav, og at det er vanskeleg å unngå at ein båt søkk når ein stor del av skipssida under overflata vert flekt opp, slik det skjedde i Øygarden natt til 8. november i fjor.
    Kjemikalietankerne var IKKE bygd i 33mm rustfritt stål. Selve tankene på innsiden var nok det men skrog bygges ikke i rustfritt.

33 mm var nå litt drøyt, hvis det skulle stemme, men platetykkelsen er ikke et mål på kvalitet.

12 mm er ikke gale for å si det sånn

Side 14 av 14 FørsteFørste ... 4121314
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Forskjellen mellom HBS og FTBS?
    By Velocir in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 01-04-09, 22:21
  2. Toppdommer Roy Helge Olsen til Kosovo
    By changecar in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 05-10-07, 19:30

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •