Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Om utlysning av stillinger i Forsvaret

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    114

Om utlysning av stillinger i Forsvaret

Dersom man går inn på diverse nettjenester hvor ledige stillinger lyses ut, finnes man en god del fra Politiet, både sivile stillinger og stillinger som f eks politibetjent hvor det er satt som krav at man skal ha Politihøgskolen, samt stillinger hvor man må være jurist.

Forsvaret lyser ut sivile stillinger offentlig, samt at man av og til finner noen engasjementer i militære stillinger, i tillegg til opptak ved skoler, som grenader el l på internett. "Runden", ordningen som yrkestilsatte utsettes for når de skal skifte jobber som en del av sin militære karriere, er ikke offentlig.

Spørsmålet jeg vil stille er: Klarer Forsvaret på denne måte å skaffe seg de aller beste til å gjøre jobben?
    Jeg skal allerede nå avsløre svaret mitt: et rungende nei.

Jeg har forståelse for at offiserer tradisjonelt har gått gjennom et karriereløp fra de ble uteksaminert fra en krigsskole og til de eventuelt nådde helt til topps, og i gamle dager, med et stort Forsvar og et mylder av stabs- og sjefsstillinger på mange nivå, kunne dette føre til at den enkelte offiser måtte følge et strengt regissert løp med bare 1-2 år i hver stilling før man måtte videre for å rekke til toppen før fylte 60. I dag er dette noe slakkere for offiserer, og befal og spesialister forventes å være enda lengre i stilling.

Det kjøres av og til kampanjer hvor man prøver å lokke tilbake tidligere yrkestilsatte, og det er bra. Jeg har også registrert at det er noen her på Milforum som har byttet mellom sivil og militær karriere noen ganger. Imidlertid er Forsvaret på generell basis innrettet slik at du enten er ute eller inne, og er du ute skal du i hvert fall kjenne noen for å komme deg inn igjen, eventuelt på en eller annen måte ha tilgang til FISBASIS B/U.

Jeg vil hevde at Forsvaret her går glipp av et stort potensiale ved at mange som tidligere har vært inne, enten som vanlige førstegangstjenestegjørende, eller som engasjert eller yrkes, etter noen år i det sivile kan ha opparbeidet seg relevant kompetanse som kan være nyttig for Forsvaret. Og at de samme personene kan være motivert for ny tjeneste i grønt eller blått bare de blir godt nok informert, og samtidig ser at det finnes karrieremuligheter.

Jeg vil derfor foreslå følgende: Samtlige(*) stillinger i Forsvaret, fra grenader til Forsvarssjef, lyses ut offentlig. Som i alle andre stillingsannonser er det med en stillingsbeskrivelse og krav til kvalifikasjoner, som da f eks kan være GSU, GGK, GBU, VBU 1/2/3, HBU, GOU, VOU eller whatever, må-krav og bør-krav til tjenestefelt, tjenesteerfaring og fysisk form, samt informasjon om lønn, tjenestested og betingelser ellers. Så søker man enten man er stadig tjenestegjørende eller sivil. Beste mann eller kvinne får jobben.

Fare for at folk med T-35 eller T-60 blir skjøvet ut? Tja. De får kanskje ikke nødvendigvis drømmejobben de hadde sett for seg, men det er ventelig ikke så mange sivile som vil søke, og man må ha mekanismer som sikrer at de som ønsker å sitte til de er 35 eller 60 får mulighet til det.

*: Jeg ser at det er behov for å skjerme noen stillinger, spesielt innen etterretning og spesialstyrker, men dette kan løses ved at det gjøres en generell utlysning for disse (f eks "20 stillinger ledig ved Forsvarets spesialstyrker for personell som er tidligere kvalifisert som spesialjegere eller marinejegere, ta kontakt for nærmere informasjon") og at aktuelle søkere siles før de får vite ytterligere detaljer.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    22

Sv: Om utlysning av stillinger i Forsvaret

Min erfaring sivilt med Forsvaret er at det er som i private firmaer, hvor folk står i "kø" basert på tidligere vikariater eller via bekjentskaper. Nå er det ikke noe problem i private selvskaper, men når dette er snakk om en offentlig etat så virker det litt søkt at en som "tilfredsstiller kravet til utdanning samt at du har relevant erfaring." (ord fra HR, ikke mine) ikke en gang blir kalt inn til intervju og stillingen går til en person som har bekjentskaper til den som satt i stillingen tidligere (men ikke arbeidet der så vidt jeg har funnet ut). Nå er det slikt som kan skje, men jeg kjenner 2 andre som søkte stillingen, hvor en har veldig tung militær bakgrunn og den andre sitter på en MA innenfor faget, og ingen av dem heller var invitert til intervju. Da jeg spurte om utvidet søkerliste fikk jeg beskjed om at det eneste jeg kunne få var en vurdering på meg selv som kandidat. Dette stemmer ikke overens med hva Forsvaret selv sier her eller Forvaltningslovforskriften..
    Så alt i alt? Kommer ikke til å søke sivil jobb i Forsvaret på nytt med det første...

Angående militære stillinger, så er jeg enig i at det kunne vært til fordel for Forsvaret. Nå aner jeg ikke om hvor mye mer arbeid det vil være for de som sitter med slikt, men det finnes da en del folk som har tilhørt Forsvaret før, og til og med HV gubbs, som vil være kvalifisert og potensielle kandidater i en del (lavere) stillinger. I og med at det virker som om de fleste grenaderer ikke gidder mer enn 3-4 år i Forsvaret, så spiller det veldig liten rolle om dette er en 20 år gammal eller 30 år gammal person.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    114

Nei, og som vi var inne på i en annen tråd, man kan ha fysiske krav som er uavhengig av alder og kjønn, kun tilpasset type stilling. Så, stillinger ved geværlag, som typisk vil være T-35, vil kunne søkes av stadig tjenestegjørende og reservister som er (et stykke) under 35 og tilfredsstiller de fysiske kravene, helsekrav og som ellers er egnet.

Jeg vil ikke begrense det til lavere stillinger heller - jeg kjenner en som sluttet i Forsvaret som brigader og deretter gikk ut i det private i ledende stillinger. Ville han kunne gjort en god jobb i en høyere militær stilling? Ja, det tror jeg. Formell utdanning har han på samme nivå som en Forsvarssjef har - ville han kunne søkt på den jobben, da? Muligens ikke, fordi man trenger bredere tjenesteerfaring, men hvorfor ikke f eks sjef for Hæren?

Equinor har 20 000 ansatte, som er fler enn Forsvaret. Krever Equinor at toppsjefen skal være sivilingeniør og skal ha jobbet i Equinor (Statoil etc) i hele sitt voksne liv? Nei, fordi man vet at mangfold er bra, så lenge den potensielle sjefen har en god utdannelse i bunn og har hatt sjefsstillinger i andre organisasjoner slik at han/hun vet hva det dreier seg om, og kan vise til resultater.

Vi hadde faktisk oppe til diskusjon her på Milforum for noen år siden om Forsvarssjefen være militært utdannet. Jeg tror nok det alt i alt må være slik, for at vedkommende skal kjenne de relevante problemstillingene som er spesielle for militæret. Men må han ha vært brigadesjef eller tilsvarende, eller kunne det vært greit om han i 3-4 år har vært sjef for Statkraft, som med sine nesten 2000 ansatte er som en liten brigade å regne? (Pga det lavere lønnsnivået i Staten måtte han nok hatt annen motivasjon enn penger for å søke en militær toppjobb dersom han kom fra det private, men skal det diskvalifisere?)
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    59

https://www.google.no/url?sa=t&sourc...SGeXmbzSwCMoVC
    Bok som tar for seg Militærets plass I samfunnet.
    En av skribentene er Svensk og skriver om denne problematikken.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Klapp! Klapp! Klapp!
    Jeg ser ingen potensielle problemstillinger ved dette.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Fotoutstyr - råd og tips
    By Znuddel in forum Teknisk forum
    Svar: 54
    Nyeste innlegg: 23-11-18, 14:55
  2. Tips til norskeksamen?
    By changecar in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 19-05-08, 14:26

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder