Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Komme inn i førstegangstjeneste via læretid

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2018
    Pondusfaktor
    0

Komme inn i førstegangstjeneste via læretid

Hei!

Min bakgrunn:
    Jeg er en 25 år gammel gutt som er utdannet elektriker med fagbrev. Har jobbet for et firma i Oslo som har mange jobber for forsvaret. Så er sikkerhetsklarert, og har hatt noen jobber for forsvaret via firmaet jeg jobbet i. Jeg er ekstremt motivert, veldig godt trent, har gode fagkunnskaper innen elektro, og er vant til å ta ansvar der andre gjerne blir usikre.

På bakgrunn av at forsvaret virket utrolig morro, og virket som noe som kunne passet meg så prøvde jeg søke meg inn i forsvaret for 1 år siden. Men problemet er at jeg ville ikke inn i førstegangstjeneste da jeg var 17, og svarte at jeg hadde røyket hasj på fest. Så da jeg søkte i fjor fikk jeg beskjed om at de ikke ville ha meg med. Klagde 2 ganger uten noen suksess. Men prøvde å finne et smutthull, da jeg har veldig lyst til dette her.

Det jeg lurer på er??:

Om jeg søker meg inn som lærling innen data og elektronikk, vil de da overse min første egenerklæring på bakgrunn av at jeg har mye erfaring innen elektrobransjen? Har 2 veldig gode attester og referanser og vise frem til!

https://forsvaret.no/karriere/utdann...ktronikerfaget

Det står:

Krav til søker

• Være norsk statsborger
    • Kunne sikkerhetsklareres
    • Ha bestått sesjon. Du kan søke selv om du ikke har vært på sesjon. Da sørger vi for å kalle deg inn etter søknaden din er behandlet, så fremt du ellers blir funnet kvalifisert

Lurer også på om noen vet om noen andre måter å komme seg inn i militæret på, eller noe jeg kan si eller gjøre for å overbevise om at jeg kan være en stor ressurs?

Setter pris på serriøse svar!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

Sv: Komme inn i førstegangstjeneste via læretid

Litt usikker på kva valg du har igjen. Men trur du har mulighet via f eks hærens 3 årige tekniske Høgskule på Jørstadmoen.

Ellers trur eg det er forseint. Siden dagens befalsskole krever fullført førstegangstjeneste.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    37

Hvis du først har svart på sesjon at du har røyket hasj så tror jeg toget ditt har gått. Når årskullene er på nesten 60000 og forsvaret kun trenger 9000 så er det mange om beinet, og forsvaret risikerer ikke noe ved å heller plukke noen som ikke er flagget for narkotika. Sånn er det desverre. Tror desverre at alt for mange ikke skjønner at dette er noe som får konsekvenser senere.
    Svolten og tyst, samband fyst

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av nomiis Vis post
    Hei!

Min bakgrunn:
    Jeg er en 25 år gammel gutt som er utdannet elektriker med fagbrev. Har jobbet for et firma i Oslo som har mange jobber for forsvaret. Så er sikkerhetsklarert, og har hatt noen jobber for forsvaret via firmaet jeg jobbet i. Jeg er ekstremt motivert, veldig godt trent, har gode fagkunnskaper innen elektro, og er vant til å ta ansvar der andre gjerne blir usikre.

På bakgrunn av at forsvaret virket utrolig morro, og virket som noe som kunne passet meg så prøvde jeg søke meg inn i forsvaret for 1 år siden. Men problemet er at jeg ville ikke inn i førstegangstjeneste da jeg var 17, og svarte at jeg hadde røyket hasj på fest. Så da jeg søkte i fjor fikk jeg beskjed om at de ikke ville ha meg med. Klagde 2 ganger uten noen suksess. Men prøvde å finne et smutthull, da jeg har veldig lyst til dette her.

Det jeg lurer på er??:

Om jeg søker meg inn som lærling innen data og elektronikk, vil de da overse min første egenerklæring på bakgrunn av at jeg har mye erfaring innen elektrobransjen? Har 2 veldig gode attester og referanser og vise frem til!

https://forsvaret.no/karriere/utdann...ktronikerfaget

Det står:

Krav til søker

• Være norsk statsborger
    • Kunne sikkerhetsklareres
    • Ha bestått sesjon. Du kan søke selv om du ikke har vært på sesjon. Da sørger vi for å kalle deg inn etter søknaden din er behandlet, så fremt du ellers blir funnet kvalifisert

Lurer også på om noen vet om noen andre måter å komme seg inn i militæret på, eller noe jeg kan si eller gjøre for å overbevise om at jeg kan være en stor ressurs?

Setter pris på serriøse svar!
    I og med at du har passert en viss alder, har åpenbart en anmerkning på deg på bakgrunn av uttalelsen om hasj, så tror jeg (med en halvkvalifisert gjetning) at du får avslag her og. Men det trenger ikke hindre deg i å søke. Det kan hende at din nåværende klarering og jobber i forsvaret gir deg lærlingplass. Søk. Det verste du får er et nei.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2018
    Pondusfaktor
    0

Mistenkte at det er casen

Men skal søke uansett! Om jeg ikke kommer inn, så drar jeg videre til fremmedlegionen!

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Sjanse for å komme inn
    By dno256 in forum Tips før opptak
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 18-12-12, 18:25
  2. Umulig å komme inn?
    By henrik525 in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 01-11-11, 20:09
  3. Et spørsmål angående læretid
    By Kraniel in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 27-01-10, 22:03
  4. Mulighet for å komme seg ut?
    By Night_Wolf_x in forum Forsvarets deltakelse i Internasjonale operasjoner - INTOPS
    Svar: 17
    Nyeste innlegg: 14-05-06, 21:17
  5. Når komme i beredskapstroppen?
    By in forum Spesialstyrker - Forsvaret og Politiet - FSK, MJK, Beredskapstroppen
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 03-07-05, 13:56

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •