Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 16 av 16

Tråd: Spm av bytting tjenestested?

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2018
    Pondusfaktor
    0

Spm av bytting tjenestested?

Hei, vet ikke om jeg har postet på riktig sted men.

jeg er her i sjøforsvaret på HOS. Og er 13t unna hjem stedet mitt.
    og det jeg lurer på om det er mulig å bytte tjeneste sted til mot der jeg bor? Har 8-9mnd igjen
    pga syns det er utrolig langt hjemme fra herfra, og stresser med tog/buss for å komme hjem samt fly.
    og kjenner det er noe jeg savner når jeg bor her så langt unna..
    hva er det man skal si til befalet og diverse? For har snakket med dem om det, men det sier at jeg skal ta perm bare, men det er ikke det som er problemet. Jeg har bare rett og slett lyst å komme nærmere, og om jeg får en vakt og sikring stilling så driter jeg i det.
    trenger litt tips og råd hva jeg skal gjøre, jeg mistrives veldig med tanken av at alle bor så langt unna

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Sv: Spm av bytting tjenestested?

Etter rekrutten så er det ofte vanskelig å bytte tjenestested.

Hvor ofte er du hjemme?
    Har du en turnus som gjør at du har ofte perm lengre enn Fredag ettermiddag - Mandag morgen?
    Er det snakk om 13 timer totalt med fly og tog/buss, eller er fly raskere og det er pengene som er problemet?

Eneste jeg kan tenke meg, er å sjekke om lang reisevei kan gi deg eventuelle ekstra dager i permisjon.

Nå er det bøttevis av folk som klarer seg med kun 7/8 hjemreiser i løpet av et år, trikset her er vel å være sosial med de du tjenestegjør med og finn på ting å gjøre. Nå er jeg ikke så kjent i Bergens-området, men jeg tror jeg skulle klart å finne på et eller annet å bruke en helg på...
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2018
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Etter rekrutten så er det ofte vanskelig å bytte tjenestested.

Hvor ofte er du hjemme?
    Har du en turnus som gjør at du har ofte perm lengre enn Fredag ettermiddag - Mandag morgen?
    Er det snakk om 13 timer totalt med fly og tog/buss, eller er fly raskere og det er pengene som er problemet?

Eneste jeg kan tenke meg, er å sjekke om lang reisevei kan gi deg eventuelle ekstra dager i permisjon.

Nå er det bøttevis av folk som klarer seg med kun 7/8 hjemreiser i løpet av et år, trikset her er vel å være sosial med de du tjenestegjør med og finn på ting å gjøre. Nå er jeg ikke så kjent i Bergens-området, men jeg tror jeg skulle klart å finne på et eller annet å bruke en helg på...
    Vil hjem så oftest mulig pga der alle kompisene mine bor og familie, men blir veldig vanskelig når man tjener så lite og fly billetten kommer på 600-1400kr spørs når man bestiller. Det er 13t med tog og buss, men fly og tog tar det rundt 3-4t totalt.
    vi har blitt alle skilt etter rekuttten de som var i samme tropp og alt det så blir vanskelig å sosialisere med dem igjen, og mange som vil bare slappe av osv. Så er mange på rommene som er fordelt med gutter og jenter, og byen er mye bussreising og diverse så tar veldig mye tid for å komme seg til ett sted til ett annet, så veldig dystert for meg enn det jeg er vandt til, vi får bare helge perm og fri kvelder i stillingen, ellers får vi ingenting. Og komme hjem en helg er veldig tungt pga får veldig lite tid til å komme seg rundt til venner.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Så i løpet av førstegangstjenesten din får du ingen permisjoner med dekket hjemreise?
    Aldri mer 13

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    12

https://forsvaret.no/karriere/forste...tegongstenesta

"Alle soldatar som er inne til 12 månaders førstegongsteneste får 20 permisjonsdagar som dei kan bruke som dei ønskjer, så lenge tenesta tillèt det.
    ...
    Gratis heimreiser
    Når du er inne til førstegongsteneste får du 7 gratis heimreiser. Talet på heimreiser er noko annleis for dei som har teneste veldig langt frå heimen eller har 18 månadar førstegongsteneste."

Dette er det du i utgangspunktet har krav om. Husk på at det kan være andre soldater i kontigenten din som har betraktlig lengre reise hjem og har vanskeligere for å komme seg til hjemstedet. Du kan høre om du kvalifiserer for å få ekstra permdager.
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2018
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    https://forsvaret.no/karriere/forste...tegongstenesta

"Alle soldatar som er inne til 12 månaders førstegongsteneste får 20 permisjonsdagar som dei kan bruke som dei ønskjer, så lenge tenesta tillèt det.
    ...
    Gratis heimreiser
    Når du er inne til førstegongsteneste får du 7 gratis heimreiser. Talet på heimreiser er noko annleis for dei som har teneste veldig langt frå heimen eller har 18 månadar førstegongsteneste."

Dette er det du i utgangspunktet har krav om. Husk på at det kan være andre soldater i kontigenten din som har betraktlig lengre reise hjem og har vanskeligere for å komme seg til hjemstedet. Du kan høre om du kvalifiserer for å få ekstra permdager.
    Vi får dekt ja, men må søke det 14 dager før reise og mange ganger får vi ikke vite at vi har perm eller ikke de dagen

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    21

Eg må heilt ærleg sei at eg ikkje forstår problemet. Du har 7 gratis heimreiser i løpet dei 12 mnd førstegangstenesta. Samtidig er du no så vaksen at du tar førstegangstenesta. Det betyr at er i ein fase av livet der det er vanleg å lausrive seg frå barndommen. Du er så heldig at du får prøve deg i ein annan del av landet samtidig du kan ofte reise gratis heim. Andre som reiser vekk for å studere, som og er vanleg i din alder. Dei får ingen gratis heimreise, dei får heller ikkje betaling den tida dei er vekke.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    8

Forsvaret har meg bekjent ikke stor tradisjon for å gi nytt tjenestested i førstegangstjenseten grunnet hjemlengsel. Du får tøffe deg opp, bli voksen og bruke permdagene som best du kan.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Pondusfaktor
    0

Kunne ikke vært mer enig med @magskor og @orcbuster!
    Dette året i førstegangstjenesten er en stor forandring i livet ditt, du er på ett nytt sted med nye folk rundt deg, oppgavene i hverdagen er annerledes enn det du er vant til og du nyter kanskje ikke samme luksusen som du kanskje er vant til hjemme. Dette er dog en veldig fin mulighet til å forberede seg på det som kommer etterpå og rett og slett bli litt voksen. I mitt hode er dine grunner for å bytte tjenestested ikke kvalifiserende, for det du vil slik jeg leser det er å være hjemme hvor ting er trygt og etablert. Mitt råd til deg er å gå i deg selv, ta litt tak og sørge for egen trivsel, insj på sosiale ting på kveldstid og få med folk om det er det som må til.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Du får utbetalt et minimum av 5220kr hver måned. Da klarer du hvertfall en hjemreise hver måned på toppen av de 7 gratis du allerede har med mindre du kaster de bort på drit. Det blir altså totalt 19 hjemreiser i løpet av 12 måneder... Det eneste du trenger å gjøre for å få til dette er å søke om permisjon fra Fredag minst 2 uker frem i tid (ettermiddag, eventuelt fra litt før flyet går) og til og med Mandags morgen før tjenesten starter. Om avdelingen din godkjenner disse, så har du fått disse permisjonene og kan bestille billett.

Nå er det ikke snakk om å sosialisere med de du var med i rekrutten et eller annet sted, du skal sosialisere med de du tjenestegjør med nå, eventuelt andre som hører til å samme leir. Skal vedde på at de har en velferd på HOS, som sitter på forslag til ting en kan gjøre som ikke innebærer å reise hjem til mor og far hvis du ikke har noen ideer. Du har 8-9 måneder på å skaffe deg noen (til og med kansje gode) venner...
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    21

Haakonsvern er ein av landet sine største militærbasar, om ikkje den største. Basen ligg ved den nest største byen i landet. Det vrimlar av fritidstilbod, og er fristar ikkje bylivet er det ei mengde med turtereng både rundt byen og nær basen.
    Det er og mange tilbod på basen.

AKTIVITETSTILBOD
    Det finnes ei rekkje aktivitetstilbod ved Haakonsvern. Basen har eige idrett- og treningsbygg med symjehall for forsvarstilsette og familiane deira. Andre besøkande kan òg nytte dette tilbodet. Basen​s velferdsavdeling og kantine har dessutan musikkrom, internett, spillkonsollar og biljard. Elles har Bergen eit hav av tilbod innan kultur- og fritidsaktiviteter.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Til trådstarter: Jeg tror du kanskje spør på feil forum, i form av at du har noen ønsker i retning hvilke svar du søker. Men jeg vil gi deg et godt råd, som er mye det samme som de andre her gir der; -forsvaret gir deg en unik mulighet til å komme ut av egen komfort-sone, bli kjent med nye mennesker og lære nye ting om sine egne grenser.

Det de andre prøver å si er at deres erfaring er at å gi tingenes tilstand litt mer tid, og bruk heller tid på å få det kjekt der du er gir deg så mye mer, fremfor å drømme deg tilbake til kjente og kjedelige ting som slik det var i går, som uansett i det lange løp vil gi deg null avkastning.

Se mulighetene, og ikke bruk tid på å diskutere begrensingene!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Tok selv ex.phil i fgtj. Anbefales.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    12

Den gangen jeg var i førstegangstjeneste så var det lagt opp til tre langpermer av en ukes varighet og de var lagt til høytidene, jul og pinse for min del mens påsken ble tilbrakt i tjeneste. Noen kunne dra hjem oftere, men det var også klart at de som hadde lengre vei hjem, ikke kunne være hjemme særlig ofte og reisetiden gikk av permtiden... (kom du fra Kjøllefjord gikk det et døgn av permen kun i reisetid, mens en fra lillestrøm kunne dra hjem hver kveld(tjenestegjorde da i Oslo)) sånn er det rett og slett. Forsvaret er en stor organisasjon og man har ikke mulighet til å tilpasse tjenesten til hver enkelt soldat, eller ansatt.

Haakonsvern Orlogsstasjon har noen av de beste tilbudene av alle forsvarets leirer, bruk de. Du har en utrolig mulighet til å utforske Bergen, ja busstilbudet ut til HOS er kanskje ikke verdens beste, men det går buss mellom sentrum og Loddefjord Terminal hvert tiende minutt eller der omkring (@mailman), og det tar nøyaktig 20 min å gå fra HOS til loddefjord. Bergen er en by som har et enormt antall muligheter og tilbud. Studentmiljøet er stort og der glir man inn selv om man ikke er student. Som både @essal og @leserbrukernavn påpeker, året du tjenestegjør i førstegangstjenesten gir deg muligheter til å oppleve mye nytt og utvikle deg.
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    13

@Smellfinger :

Først det praktiske: Du har krav på 7 gratis hjemreiser i løpet av førstegangstjenesten. Kravet for å få flytransport kontra tog/buss/hest og kjerre er at reisetid med annet transportmiddel tar mer enn 12 timer, så der er du allerede dekket. Gå og snakk med menig forvaltning, eventuelt med befalet ditt. Min erfaring er at en god dialog med nærmeste befal hjelper godt på når du ønsker permisjon. Vær litt i forkant, snakk med befalet ditt på tomannshånd at du ønsker permisjon da og da, finn ut at det ikke krasjer med planlagt aktivitet, og lever en permisjonssøknad innenfor fristen.

Når det er sagt: Hjemlengsel er en naturlig og egentlig litt sunn ting, men samtidig må det ikke få ta overhånd! Som flere andre sier, så er dette en del av det å bli voksen og komme seg vekk fra mors skjørtekanter. For ja, du er faktisk å regne som et voksent menneske nå når du er innkalt til førstegangstjenesten. Ungdomstiden er forbi, og det stilles krav og forventninger til deg nå. Det å måtte være borte fra barndomshjemmet, kanskje for første gang, er en overgangsprosess og kan kjennes tungt, men du kan ta deg pokker på at du ikke er den eneste som kjenner på hjemlengselen. Snakk med dine medsoldater om dette, eventuelt med presten dersom du føler for det, og søk trøst hos hverandre. Du er ikke den eneste som føler det slik, det kan jeg love deg. Det hjelper veldig å snakke med likesinnede om det. Uansett er dette heldigvis ikke en permanent tilstand, men noe som går over på en eller annen måte.

Når det er sagt: Gjør en innsats og bli kjent med de du bor med og tjenestegjør med! Finn på ting sammen! Bergen har mange ting du kan finne på, enten alene eller sammen med de du tjenestegjør med, og kommer du deg ikke av leir er det både en velutstyrt velferd, et av Norges beste treningssenter med svømmehall inne på leir, eller for den saks skyld en del forskjellige krigsskip det er fullt mulig å få omvisning på når de ligger til kai så lenge du kommer etter arbeidstid og spør pent. Til syvende og sist blir førstegangstjenesten akkurat like kjip eller fet som du selv gjør den til.

Lykke til! Jeg håper og tror du kommer til å få et flott år

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Mulighetene for bytte av tjenestested?
    By Sofiegaasvik in forum Mannskapsmessa
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 16-02-16, 19:12
  2. Tjenestested som vaktsoldat
    By Nysen in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 30-08-15, 17:42
  3. Bytting av tjenestested (førstegangstjeneste)
    By enken in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 04-03-14, 08:23
  4. Er det muligheter for å bytte tjenestested?
    By Hard Økt in forum Mannskapsmessa
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 17-09-06, 21:22

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •