Støtt Milforum på Vipps #587 879

Sambandsbataljonen, Brigade Nord /Sessvollmoen

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kuyene
    Trådstarter
    RESERVIST
    • 2018
    • 4

    Sambandsbataljonen, Brigade Nord /Sessvollmoen

    Hei, har blitt innkallet til Sessvollmoen SBN

    Gleder meg, og er spent! Ble rådet at jeg skulle velge Teletropp/Radio. Har innrykk Januar! Kommandoplasstroppen var en tropp hvor det ikke var mye fysisk aktivitet. Jeg er veldig opptatt av å ha mye å gjøre, og håper på en krevende tjeneste som kan utfordre meg. Har noen noe tips ang Teletroppen/Radio, og hvordan blir man valgt ut til å være Patruljeleder?

    Hørte med en venn av meg som hadde innrykk i August at han ble satt inn i Teletroppen og fikk ikke velge. Noen som har noe erfaring/tips de kunne gitt med ang innrykket nå i Januar?
  • 93A
    OF-3 Major
    NK

    Sponsor
    Veteran
    • 2014
    • 5599

    #2
    Sv: Sambandsbataljonen, Brigade Nord /Sessvollmoen

    Uansett hvilken tropp du skal i så vil du få en god tjeneste i Sambandsbataljonen. Dette går mer på innstilling enn hvilken tropp du tjenestegjør i.

    Kort oppklaring. Regner med at du vet at Sambandsbataljonen ligger på Bardufoss og ikke på Sessvollmoen? Dere skal bare møte på Sessvollmoen for registrering og noen grunnleggende tester/sjekk før det blir flyet nordover i løpet av kvelden på innrykket.

    Det er 3 fagkompanier i Sambandsbataljonen. Telekompaniet, Radiokompaniet og Kommandoplasskompaniet.

    Beskrivelse av tjenesten i disse finnes det endel av på nettet, bla her: https://forsvaret.no/fakta/organisas...andsbataljonen

    Og videre på forumet er det flere tråder om det :https://milforum.net/showthread.php/...d-rekrutt-hvor

    Her kan du finne ugradert informasjon om avdelinger som regnes som SB-avdelinger i forsvaret.


    Her kan du finne ugradert informasjon om avdelinger som regnes som SB-avdelinger i forsvaret.


    Alle kompanier har januarinnrykk så du kan havne i hvilken som helst av de. Normalt så fordeles personellet mellom kompaniene før soldatene møter på Sessvollmoen. Videre så blir fordeling på tropp etter behov og utdanning /sertifikater.
    Last edited by 93A; DTG 301128 Sep 18, 11:28.
    Svolten og tyst, samband fyst
    Administrator

    Kommentér

    • Signal_m
      OF-1 Løytnant
      Veteran
      • 2016
      • 1518

      #3
      Sv: Sambandsbataljonen, Brigade Nord /Sessvollmoen

      Opprinnelig skrevet av Kuyene
      Har noen noe tips ang Teletroppen/Radio, og hvordan blir man valgt ut til å være Patruljeleder?
      Du kommer nok (i SBBN, som alle andre steder) langt med å være positiv, løsningsorientert og en ålreit person. Jeg hadde Januarinnrykk samme sted for 10+ år siden og ble sendt på det som da het lagførerkurs i Telekompaniet, ikke fordi jeg var best på skytebanen, raskest på 3000 meter eller kjappest i antenneteori. Men fordi (ble jeg i hvert fall fortalt) jeg var blid og positiv til jobben som skulle gjøres.

      Liker du å fiske, så tar du med fiskestang utpå våren, lite er triveligere enn å fiske i Barduelva i midnattssol
      Aldri mer 13
      Moderator

      Kommentér

      • Kuyene
        Trådstarter
        RESERVIST
        • 2018
        • 4

        #4
        Sv: Sambandsbataljonen, Brigade Nord /Sessvollmoen

        Ja det kan jeg forstå at du ble valgt ut til! Dere ble vell valgt ut til kompanier etter rekrutten. Nå har jeg hørt at man blir valgt ut før man begynner, og det stresser meg litt.

        men tusen takk for svar!!

        Kommentér

        • cwo-kp4
          Veteran
          RESERVEBEFAL
          • 2011
          • 4430

          #5
          Sv: Sambandsbataljonen, Brigade Nord /Sessvollmoen

          Opprinnelig skrevet av Kuyene
          Ja det kan jeg forstå at du ble valgt ut til! Dere ble vell valgt ut til kompanier etter rekrutten. Nå har jeg hørt at man blir valgt ut før man begynner, og det stresser meg litt.

          men tusen takk for svar!!
          Ikke så mye å stresse over. Vær deg selv og vis deg fra din beste side, vis stå-på-vilje og positivitet så kommer du langt på vei mot å få mange gode opplevelser i SbBn!
          Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

          Kommentér

          • Signal_m
            OF-1 Løytnant
            Veteran
            • 2016
            • 1518

            #6
            Sv: Sambandsbataljonen, Brigade Nord /Sessvollmoen

            Nei, den gang ble vi etter ankomst Bardufoss loset inn på et stort auditorium, etter litt info ble rommet delt på midten, de på ene siden kom til det som da het Komandoplasskp, andre siden til telekp. Slik var det frem til sommeren. Da ble så vidt jeg husker alle vi i telekp og endel nyinnrykkede flyttet til sambandskp. Som så vidt jeg husker var HRS-bidraget til bataljonen (men her er det en good mulighet for at jeg husker feil), hverdagen her var rimelig sammenlignbar med den i telekp.
            Aldri mer 13
            Moderator

            Kommentér

            • leserbrukernavn
              Veteran
              RESERVEBEFAL
              • 2013
              • 1685

              #7
              Sv: Sambandsbataljonen, Brigade Nord /Sessvollmoen

              Høres kjent ut. Da jeg var inne mot slutten av forrige årtusen, foregikk det på den måten at vi alle møtte opp på (Garde)Sessvollmoen i god tid før kl 08:00, ventet en del timer, fikk utdelt enten en blå eller hvit lapp (hhv tele- eller kommandoplasskompaniet), ventet noen timer til og ble så flydd opp til Bardufoss i Herkules. Vel framme i leir fikk vi utdelt utstyr, hadde hold-opp-tjænst, og kom oss på rommet og i seng ca 01:30. Revelje kl 06:00 og livet slik vi hadde kjent det var over.

              I løpet av rekrutten fikk vi info om stillinger, og ble oppfordret til å søke oss til de vi selv ønsket, samtidig som befalet vurderte oss opp mot kompaniet sitt behov. Etter en kort perm var det tilbake til soldatlivet, og etterhvert ble vi stolte soldater med blå beret og noen av oss rykket opp og fikk to vinkler på skuldrene. Parallelt med infanteristutdannelse, SLO og romvask (hver.jævla.ukedag) så fikk vi utdannelse opp mot stillingen vår, så gikk det (forruten romvask.hver.jævla.ukedag) slag i slag med skytebane, RTX, små øvelser, større øvelser, tur til Svingen/Arctic i helgene, hytteturer i Dividalen og masse annen moro. Helt til dimmefestturen til Tromsø, som var av den legendariske sorten som starta med masse (gratis) øl fra befalet i bussen, via et par uteplasser, en fenrik fra Nord-Trøndelag som lærte sine soldater å spy i pisserenna for å få plass til mere alkohol, tilbake til Heggelia, en siste romvask, siste oppstilling og så ut porten for siste gang.

              Kommentér

              Googleannonse

              Collapse

              Forumstruktur

              Collapse

              Working...