Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Forsvaret brukt som støtte til politiet under opptøyer (Onsumslaget)

Menig
    Ble medlem
    May 2012
    Pondusfaktor
    0

Forsvaret brukt som støtte til politiet under opptøyer (Onsumslaget)

Er det noen som vet om noen gode eksempler gjennom tiden hvor forsvaret har blitt brukt som støtte til politiet under opptøyer i norge?

Eneste eksemplet jeg kan komme på selv er Onsumslaget. Men jeg fant ingen gode kilder som beskriver hendelsen. Det står lite på wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Onsumslaget

Takk for svar på forhånd.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

Sv: Forsvaret brukt som støtte til politiet under opptøyer (Onsumslaget)

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    66

Lofthus-bevegelsen: https://snl.no/Christian_Jensen_Lofthuus
    Bondetoget i 1818: https://no.wikipedia.org/wiki/Bondetogene_1818

Andre assorterte "bondeopprør": https://www.norgeshistorie.no/grunnl...eopptoyer.html

Kautokeinoopprøret (Her kom riktignok militæret til etter at selve opprøret var slått ned av et lokalt improvisert borgervern): https://snl.no/Kautokeino-oppr%C3%B8ret
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Menig
    Ble medlem
    May 2012
    Pondusfaktor
    0

Tusen takk for eksemplene, hvlt og Lille Arne.

Er det noen som vet om noen eksempler i nyere tid? (1970 tallet og oppver) Eller eksempler på store opptøyer hvor det var tenkelig at det kunne ha blitt brukt. F. eks: ved oppyøtrene i Oslo i 2008-09. https://en.wikipedia.org/wiki/2008%E...309_Oslo_riots

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    66

Nei, fra 1930-tallet av ble bruk av militære til støtte for politiet under opptøyer tilnærmet tabu i Norge. Det ble vurdert å bruke militære i forbindelse med Alta-aksjonen i 1981 (Og det er også diskutabelt om dette var "opptøyer", det var i all hovedsak snakk om ikke-voldelig sivil ulydighet) men det ble ikke noe av, blant annet på grunn av motstand fra Forsvaret selv.

Jeg vet ikke om det har vært opptøyer av slikt omfang at man en gang har tenkt tanken i etterkrigstida.

Det står en del i tråden her: https://milforum.net/showthread.php/...%A5-Grunnloven
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    9

Jeg mistenker at bruk av forsvaret mot egen befolkning er ganske utenkelig med mindre det anses som terrorangrep. Opptøyer er politiet sin oppgave.

Generelt sett utrolig dårlig ide å bruke soldater som ikke er mp, spesielt vernepliktige, som politi.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2017
    Pondusfaktor
    1

Som MP har jeg vært med og patruljert sammen med sivilt politi, men da kun etter forespørsel fra politi ved spesielle eventer. Selv MP ville vært høyst usannsynlig å bruke mot sivile under opptøyer, som nevnt over.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Garden ble ikke brukt, men det var relativt nære på etter hva jeg husker fra mine år i Garden. (det var ikke mitt Kompani som hadde vakt, så ikke selvopplevd)
    Dette var i forbindelse med "gateopptøyene" natt til 1. mai og året etter at Politiet nesten mistet kontrollen når mobben skulle opp å "ta Slottet"

Resten av av kompaniet som hadde vakt på slottet, var satt i beredskap og satt klare for utrykning i stallen bak Slottet.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/...-med-gassmaske

"Den natten var hele drilltroppen beordret til ekstraordinær vakttjeneste og plassert i Slottskapellet, hvor guttene satt i beredskap med geværet mellom knærne. Vi hadde også forsterket vakthold og mer omfattende patruljering i Slottsparken. Jeg husker at jeg stakk den pistolen som lå på vaktkommandørens kontor i beltet under paradeuniformen"

Menig
    Ble medlem
    Mar 2018
    Pondusfaktor
    0

Litt off-topic men, av nyere eksempler tror jeg man må utenlands. Av land i nærheten kan Storbritannia muligens være et eksempel. I Storbritannia ble jo i hovedsak hæren satt inn for å støtte politiet i Nord-Irland under konflikten der fra 1969 til 1998(Good friday agreement). Hele perioden vil nok ikke gå inn under kategorien opptøyer, men deler av den kan muligens kategoriseres sånn.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
    Garden ble ikke brukt, men det var relativt nære på etter hva jeg husker fra mine år i Garden. (det var ikke mitt Kompani som hadde vakt, så ikke selvopplevd)
    Dette var i forbindelse med "gateopptøyene" natt til 1. mai og året etter at Politiet nesten mistet kontrollen når mobben skulle opp å "ta Slottet"

Resten av av kompaniet som hadde vakt på slottet, var satt i beredskap og satt klare for utrykning i stallen bak Slottet.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/...-med-gassmaske

"Den natten var hele drilltroppen beordret til ekstraordinær vakttjeneste og plassert i Slottskapellet, hvor guttene satt i beredskap med geværet mellom knærne. Vi hadde også forsterket vakthold og mer omfattende patruljering i Slottsparken. Jeg husker at jeg stakk den pistolen som lå på vaktkommandørens kontor i beltet under paradeuniformen"
    I det tilfelle er det vel ikke snakk om lovbrudd på sivilt område men heller aksjoner mot militært ansvarsområde (noe jeg antar slottet må være siden garden har ansvaret der). Og da er det vel ikke snakk om hjemmel til å assistere politiet men hjemmel til å utføre egne sikkerhetstiltak under militære straffeforskrifter.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    115

Altaaksjonen blir nevnt over, og den ble jo løst med politi, men et veldig stort antall - jeg har ett sted sett at det var over 600, og at det utgjorde 10% av landets samlede politistyrke. Det er jo fort gjort å tenke seg en bataljon soldater, men jeg er nå glad for at man fant nok politifolk til å gjøre den jobben.

I tillegg til de andre eldre aksjonene som er beskrevet, har vi jo også sett Sulitjelmaopprøret i tråden om første verdenskrig, hvor Garden og befalselever ble satt inn mot arbeiderne.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    I det tilfelle er det vel ikke snakk om lovbrudd på sivilt område men heller aksjoner mot militært ansvarsområde (noe jeg antar slottet må være siden garden har ansvaret der). Og da er det vel ikke snakk om hjemmel til å assistere politiet men hjemmel til å utføre egne sikkerhetstiltak under militære straffeforskrifter.
    Du har nok rett. Hvis jeg ikke husker helt feil, så var stort sett hele Slottsparken et definert militært område. Tror dette nå er endret til inngjerdet område rundt selve Slottet + vaktstuen

Menig
    Ble medlem
    Jun 2015
    Pondusfaktor
    0

Militære vakter har vel hjemmel til å bruke makt og tvangsmidler utenfor militært område hvis det påvirkes utenfra? F.eks noen skyter inn i området, flyr drone over

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Militær politimyndighet gir militært befal, militærpoliti og militære vakter rett til å gripe inn for å opprettholde den alminnelige ro og orden på militært område eller i umiddelbar nærhet av det, håndheve adgangsforbud overfor uvedkommende samt gripe inn mot tyveri og andre åpenbare straffbare handlinger.

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...993-11-26-1299

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Militær politimyndighet gir militært befal, militærpoliti og militære vakter rett til å gripe inn for å opprettholde den alminnelige ro og orden på militært område eller i umiddelbar nærhet av det, håndheve adgangsforbud overfor uvedkommende samt gripe inn mot tyveri og andre åpenbare straffbare handlinger.

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...993-11-26-1299

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Eit militært køyretøy/fartøy er og eit militært område. Så når militært fartøy som beveger seg inn ein fjordarm vil det vere eit militært område som flytter seg rundt fartøyet.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. MILAN brukt i forsvaret?
    By orcbuster in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 11-08-13, 23:34
  2. Garden trener på støtte til politiet
    By tiurleik in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 29
    Nyeste innlegg: 03-11-12, 20:30
  3. Støtte til husleie mens man er i forsvaret
    By Nysgjerrig__ in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 27-06-11, 15:03
  4. Spørsmål om økonomisk støtte fra Forsvaret som befalselev.
    By Roomboss in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 19-01-10, 16:21

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •