Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultatene 81 til 116 av 116

Tråd: Sandbergsaken

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    27

Sv: Sandbergsaken

Nja.

Hvis man tar med seg en "brent telefon", men den har tilgang til alle systemer, er det da en "brent telefon"?
    Sapere aude

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Det kan også være at enkelte i opposisjonen nå værer blod, og øyner håpet om å bruke disse sakene som et verktøy for å kaste regjeringen.
    Mesteparten av opposisjonspartiene har hatt sin tid i regjering i nær fortid, så da bør de være veldig trygge på at dette ikke i sin tid også har skjedd med noen av deres egne statsråder. At mediene kommer til å grave som hunder etter bein for å finne selv det minste avvik i en slik situasjon er a given - hadde vært litt småkjip start på regjeringstilværelsen å bli avslørt for akkurat det samme forholdet man felte den forrige regjeringen for...
    Beidh a lá leo

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Det med å vere tilgjengeleg er ikkje noko problem, ein har sjølvsagt med ein telefon som ikkje inneheld noko sensitivt i det heile. Ringe snakke, kanskje ein epost der ein får informasjon som er nødvendig, men ikkje er tilknytta noko som helst anna. Skal ein gjere noko anna så har ein ambassaden som ein kan bruke.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    14

Jeg går ut fra at den som til enhver tid har eller skal ha tjenestetelefon, som så reiser til slike land er i stand til å overlevere denne til rette instans etter hjemkomst og så utkvitterer ny tjenestemobil.

Sånt noe pleier ikke være spesielt vanskelig men fordrer at den enkelte reisende settes inn i sikkerhetskultur noe over det å kunne knyte sine egne sko.
    I must kill all free radicals

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    12

Mon tro om miss Iran ba Sandberg både ta med telefonen, og beholde den etter reisene så det ikke ble noe avbrudd i snapstreaken deres, kniz!
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    27

Tar denne her, siden den viser at kanskje ikke alle har fått helt med seg sikkerhetsbruddene som ligger bak Sandbergs avgang:
    http://www.klassekampen.no/article/2...ICLE/180819984
    Sapere aude

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Har ikke Storting og Regjerings medlemmer ett Gradert og Ugradert email/system eller er alt smurt sammen i en mølje på de samme digitale enhetene?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Tar denne her, siden den viser at kanskje ikke alle har fått helt med seg sikkerhetsbruddene som ligger bak Sandbergs avgang:
    http://www.klassekampen.no/article/2...ICLE/180819984
    Biter meg merke i fiffige vridninger fra sak til tese, "politisk korrekt" ble nevnt - hva med juridisk korrekt ? Igjen - det foreligger enkle minstekrav den enkelte må oppfylle.

Det omhandler ikke Sandberg alene, men fra artikkelen ble det nevnt at det er mange som er som "oss", ikke vil følge normer og regler. Fint; ledig tomt på Bouvet.
    Der kan man sågar bli ledende lokalpolitiker om en vil. Ikke får man nabokrangler med det første heller.

Jeg biter meg også merke i at offer-flagget ble hurtig reist og viftet iltert med før Sandbergs avgang. Ingen politiker er noe offer, og ingen som driter i å oppføre seg blir noe offer. Det er fullstendig uavhengig partitilhørighet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    39

Svolten og tyst, samband fyst

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Og no kan ein spele Bingo under pressekonferansen.
    https://www.nrk.no/satiriks/spill-bi...erg-1.14165760

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    39

Og sagaen bare fortsetter. Man hadde ikke klart å finne på alt det rare som kommer fra han altså.

Nå skal han skrive bok, har kontakt med advokater og truer med rettslige skritt og mener at " Totalt ubrukelige og tidligere pensjonerte etterretningsoffiserer og etterretningssjefer som uttaler seg om ting de ikke har greie på"
    Regner med at han sikter til Grandhagen her, og her mener jeg han beskriver seg selv i siste del av sitatet. For en løk!
    https://www.dagbladet.no/nyheter/dol...eller/70103946

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...av-partifeller
    Svolten og tyst, samband fyst

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Bahareh Vis post
    Vi vil holde en pressekonferanse
    Sitat Opprinnelig skrevet av VG Vis post
    Hva skal den handle om?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bahareh Vis post
    det som er saken. Da skal dere få lov til å skyte oss mer. Da får dere svar
    Faens mig, jeg trodde dette skulle bli juicy. Så ble det bare reklame og innholdsløse teasere for en bok de har tenkt å få klemt ut av seg til julegavehandelen
    Aldri mer 13

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Dei treng kanskje tenke på inntektene framover. Har litt problem med å tenke at noko seriøs privat bedrift ser noko stort behov for Per Sandberg, spesielt etter dei siste vekene sine sprell. I følgje Letnes i eit intervju på persisk tv så er grunnen til at han ikkje varsla om reisa at dei var redd han skulle få nei. Ikkje veit eg, men i mine auge gjere blir det heile enda verre viss det stemme.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    11

Tja. Aldri undervurdér kommunikasjonsbransjens* evne til å vera useriøse.

*Lobbybransjen

Edit: Han er vel iofs stortingsrep enda..

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    26

Sitter og ser på nå.

Han blander jo konkrete fakta, dvs en rekke grove feil han har gjort og oppmerksomheten dette gir han og Letnes, med skal vi si overivrig bakgrunnssjekk utført av journalister mot både ekskonen og Letnes.

Det å være imøtekommende og diplomatisk mot det Iranske folk osv. er jo selvfølgelig prisverdig men det har jo ingenting med sakens kjerne å gjøre!
    Artillery is the God of War

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Nei, han er ikkje stortingsrepensentant. Tok ikkje gjenvalg ved sist valg.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    60

Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Tja. Aldri undervurdér kommunikasjonsbransjens* evne til å vera useriøse.

*Lobbybransjen

Edit: Han er vel iofs stortingsrep enda..

John G. Bernander fikk jobb i NHO etter NRK...
    Så Sandberg får nok jobb lett.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    60

http://www.nationen.no/article/dette...ke-greit-erna/

Noen ganger er bunadshøyre ganske kule.
    Skribenten er (tidligere?) Høyremann.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    John G. Bernander fikk jobb i NHO etter NRK...
    Så Sandberg får nok jobb lett.

Bernander ja... Den nyttårstale han holdt (som eneste NRK sjef noensinne) er kanskje det pinligste som er sendt på Norsk TV noen gang..

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    114

RT rapporterer også, og jeg synes det første avsnittet er litt fornøyelig formulert:
    A right-wing Norwegian politician from an anti-immigration party has quit his post as fisheries minister after a vacation with his Iranian girlfriend - an asylum seeker whose application in Norway was rejected three times.
    https://www.rt.com/news/435933-norwa...-iran-holiday/

Og ja, man skal på generell basis være kritisk til hva RT skriver.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    27

Leder i Bergens Tidende kritiserer Erna for å kalle media blodtørstige.

https://www.bt.no/btmeninger/leder/i...g-mediekritikk

Inspirert av Trump si?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    14

Jeg synes Erna fremstår som en svak leder, hun er sikkert ikke det. Ei snill gammel bestemor som regjeringsleder må av og til kunne vise litt styrke og handlekraft. Det er slik jeg oppfatter henne gjennom media. Hun er sikkert gjennomført proff i sin jobb, men et løvebrøl en gang iblant hadde ikke gjort noe slik som i Sandbergsaken.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

Som leder er det stor forskjell med hva du sier internt og hva du sier eksternt om dine medarbeidere. En medarbeider som har feilet kraftig og som du eventuelt gir sparken har du som leder allikevel ansvar for å ta vare på og hjelpe i størst mulig grad utad. Det er jobben til en leder. Du skal ikke utbasunere i media hvorfor du ga fyren fyken. Han har nok problemer der og da. Husk f.eks. Tønne-saken.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Som leder er det stor forskjell med hva du sier internt og hva du sier eksternt om dine medarbeidere. En medarbeider som har feilet kraftig og som du eventuelt gir sparken har du som leder allikevel ansvar for å ta vare på og hjelpe i størst mulig grad utad. Det er jobben til en leder. Du skal ikke utbasunere i media hvorfor du ga fyren fyken. Han har nok problemer der og da. Husk f.eks. Tønne-saken.
    Det har du rett i, men som jeg prøver å få fram er at hun er for stille. Jonas Gahr Støre blir ofte omtalt som en tåkefyrste så er Erns stille. Listhaug virker som hun prater og tenker etterpå. Det er slik de fremstår for meg i media. Erna trenger ikke å kjefte å smelle på Sandberg i media, men hun kunne sagt noe om hva hun vil gjøre fremover for å hindre liknende situasjoner. Bare hun hadde gjort eller sagt noe for å vise handlekraft.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Men er kritikken av media berettiget?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    26

Sandbergsaken

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Jeg synes Erna fremstår som en svak leder, hun er sikkert ikke det. Ei snill gammel bestemor som regjeringsleder må av og til kunne vise litt styrke og handlekraft. Det er slik jeg oppfatter henne gjennom media. Hun er sikkert gjennomført proff i sin jobb, men et løvebrøl en gang iblant hadde ikke gjort noe slik som i Sandbergsaken.
    Husk at for det første så er ikke Erna diktator og kan dermed ikke skalte og valte med regjeringen sånn som hun ønsker. For det andre «administrerer» hun en koalisjonsregjering og må innom Siv når ting skal ryddes opp med FrP-statsråder.

Ting har tatt ca så lang tid som jeg forventet men jeg er rimelig sikker på at Erna og Siv både diskuterte og ble enige om utfallet på dag 1.

Erna er ei jerndame og en intelligent sådan. Hun opptrer kanskje kjedelig rolig og behersket men jeg tviler ikke et sekund på at hun tar tak i ting. Heller en sånn stil enn pratejammeren på rødsiden.

At regjeringens generelle arbeid allikevel fremstår som platt, kjedelig og lite visjonert/fremtidsrettet får være mat for en annen diskusjon

Edit: for/får feil....(mulig????? Facepalm)
    Artillery is the God of War

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    6

På oslo Met tidligere i uken kunne Sandberg fortelle de fremmøtte at han hadde fått valget mellom statsrådsposten og forholdet til Bahareh

Hverken Solberg, eller Jensen hsr så langt kommentert påstanden.

https://www.aftenposten.no/norge/pol...te-med-Bahareh
    Aldri mer 13

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    7

Mr. Deed him self, Støre har gjort samme blemmen sjøl:

Støre: Husker ikke retningslinjer

Støre forklarer overfor DN at man så annerledes på etterretningstrusselen i 2011.

– Det var en helt annen type oppmerksomhet om bruk av mobiltelefon på den tiden enn i dag. Etter at retningslinjene kom i 2010, var det heller ingen rutiner om å samle inn mobiltelefoner, men vekt på å vise forsiktighet. Men jeg burde selvfølgelig fulgt retningslinjene, sier Støre.

Han understreker at «det i dag er det et helt annet alvor i PSTs råd på grunn av overvåkningskapasiteten og sikkerhetssårbarheten» og viser til at da han var med Stortinget til Russland i mai, ble private telefoner og nettbrett lagt igjen.

– Hvordan kunne du gå så hardt ut mot Sandbergs brudd når du selv brøt retningslinjene?

– Fordi retningslinjene i dag har et langt større alvor, fordi kunnskapen har økt og vi har større systematikk i måten de følges opp på, sier Støre.

– Din kommunikasjonssjef bekreftet nylig at dere hadde gått gjennom din mobilbruk uten å finne noe lignende som Sandberg?

– Jeg kan ikke huske at det å ha mobiltelefon til Russland var brudd på retningslinjene. Jeg kan ikke huske at mitt sekretariat og min grundige stab hadde dette inne som rutineråd før avreise, sier Støre.
    Hele saken: https://www.dn.no/nyheter/2018/08/24...ikkerhetsregel

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

Mobil i 2011 og mobil 2018 er ikkje det samme.

Beste telefon i 2011 var Samsung Galaxy 2. Og Apple hadde iPhone 4s.

Telefonane hadde fått 4g.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    11

Og akkurat nå skriver jeg dette innlegget på 4G. Forskjellen var ikke såååå stor.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    27

Av nysgjerrighet, hvor mange apper, som for eksempel saksbehandlingssystemer, var tilgjengelig på telefonene da?
    Sapere aude

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Av nysgjerrighet, hvor mange apper, som for eksempel saksbehandlingssystemer, var tilgjengelig på telefonene da?
    Jeg vil tro ingen. Jeg var med i anskaffelsesprosess til saksbehandlingssystem for bystyret i 2011. Da var det ingen alternativer som virket på iPad feks, så vi valgte mikro-PC. Slutten av 2012 dukket det derimot opp, for da fremstod vårt valg fra året før som litt gammeldags.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    27

Det skjer fortsatt ting i saken:
    https://www.aftenposten.no/norge/pol...levert-til-PST

Sandberg leverte, gitt de nye opplysningene i saken, inn telefonen til PST. Men ikke SIM-kortet. Det ble ikke levert inn før tre uker senere.
    Sapere aude

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    27

Turtelduene tilbake i Iran.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tru...orbud/70356460

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    14

Plutselig sitter Sandberg i et dypt tortur hull i Iran og slikker honning av fingrene og plaprer statshemmeligheter. Men i avisen er det stor jakt etter en megalodon som spiste han når de badet. Beklager for å prate ned en x-minister, men jeg har bare lest for mange spion romaner i fra Saudi Arabia i det siste, tittelen var: Hvem var Bonesow Bourn og giftige Sergi.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    14

Stortinget minner ham om karantener fra sin ministerpost og vil vite hvorfor han har hatt møte med motpart i Iran denne gang.

Karantena ender i februar, og da skulle han vel vært mer turistaktig i sin framferd enda en stund ?

Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •