Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Sanitet i HVI jegerlag.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2012
    Pondusfaktor
    0

Sanitet i HVI jegerlag.

Er ute etter innspill til sanitetsopplæring og utstyr i jegerlag i HV innsats.
    Nåværende santietsnivå er lavt på kompetanse, trening og utstyr. Så har litt å ta tak i, men tenkte å høre andres erfaringer fremfor å finne opp kruttet på nytt.

Målet er at enkeltmann skal beherske MARCH undersøkelse, kunne korrekt bruk av TQ, sårpakking, chest seal, sideleie, npa og hypotermiforebygging.
    Langsiktig mål er å utdanne en på hvert lag til et høyere nivå slik at vedkommende kan fungere som sanitetsmann på laget.

Tentativ pakningsplan, lagsutstyr:
    TQ.
    NPA.
    Chest Seal.
    Oransje VF.
    EMP.
    Gasbind.
    Redningsfolie.
    Sam splint.
    Saks.
    Utstyr til å behandle småskader, gnagsår, flåttpinsett etc.

Forslag på lagsutstyr?

Forslag/innspill til nødvendig kunnskap/prosedyrer?

Erfaringsbaserte tips for improviserte evakueringsløsninger?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Sv: Sanitet i HVI jegerlag.

@mailman

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    21

Før i tida, for berre par år sidan var det eit krav (dessverre ikkje oppfylt alltid) at alle på laget skulle ha nivå 2, og at det skal vere ein dedikert sanitetsmann med nivå 3. No er det nye nivå og trurleg nye krav.

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20

Meget godt initiativ, Eon!
    Som mange er klar over, så er det besluttet nye sanitetsnivåer og nyte sanitetssatser til Forsvaret. Dette inkluderer Innsatsstyrkene til HV.
    Men det er ikke besluttet nivå og satser til jegerlagene i Innsatsstyrkene.
    Jeg håper at noen vil komme med anbefalinger og ønsker opp mot HVSKS.
    En tråd som denne kan kanskje belyse noen poeng som kan bringes videre.

Det er fullt mulig å lage tilleggsmoduler til de nye nivåene.
    Det er litt verre å få laget nye sanitetssatser. Men det er allikevel mulig.

Sett på det formelle, så er det optimalt å få forankret prosedyrer og materiell i organisasjonen. Dette for å sikre både utdanning og etterforsyning.

Når det gjelder materiellet, så er det alltid et spørsmål om vekt og plass opp mot nytteverdi og sannsynlighet for bruk.
    Det må også sees på tid til trening/opplæring opp mot hvor mye som skal læres.

For HV-I, jegere, tror jeg man må holde seg på nivå First Responder på enkeltmann. Det er rett og slett ikke mer tid til opplæring og vedlikehold av ferdigheter.
    For de fleste andre lag i I-styrkene, så vil disse mest sannsynlig få en på nivå Advanced First Responder, med tilhørende lagssats.
    Jeg tror deriomt at dette nivået ikke helt er dekkende for jegerlagene....
    Basic Medic-nivået er på en del områder mer enn behovet, tror jeg, og det samme gjelder den tilhørende sanitetssekken.
    Men forenklet kunne man satt BM som krav, med tilhørende sekk, og at materiell velges ut ifra oppdrag (for å holde vekten nede).

Fra din liste, ville jeg valgt bort NPA, da denne gir altfor liten effekt i forhold til opplæringstid og plass.
    Den nye hypotermisatsen gjør redningsfolien overfløding. Men samtidig så trengs ikke rendningsfolie dersom jegerne tar med hver sin jervenduk.

Det er et helt sett med ulike prosedyrer som bør beherskes. Skal se om jeg finner tid til å ramse opp disse etterhvert. Materiell til å gjøre alt dette finnes i de nye satsene, men det er også mulig å improvisere en del, for å minske behovet for å ta med seg for mye.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Menig
    Ble medlem
    Apr 2012
    Pondusfaktor
    0

Takk for innspill.
    Har ikke særlig mye innsikt i de nye nivåene eller tilhørende utstyrssatser, er lite info om sånt som når ut i organisasjonen uten tilgang til intranett.
    Foreløpig så er det mer prekært å få medicer, og soldater, over på march(-on), og at nivå 3 kursene er deres er fra dette årtusenet, nye satser, kurs, nivåer og sekker etc. kommer sigende etterhvert en gang.

Angående utstyr så er fordelen ved NPA fremfor OPA at den kan akespteres av våkne og delvis våkne pasienter, så den egner seg bra på pasienter med fallende bevissthet som ikke kan overvåkes konstant. Som erfaringsmessig er tilfelle ved langvarig evak, gjerne på improviserte båreløsninger som jervenduk etc. hvor det er vanskelige å holde pas i sideleie.

Kjenner som sagt ikke til hypotermisatsen og ikke hørt om den før nå, men redningsfolien kan og brukes til bekkenslynge og fatle. Og den har en bedre varmereflekterende og dampsperrefunksjon enn en jervenduk og sovepose. Så et veldig greit supplement og er en grei minimums standard for hypotermi i enhver sanitetssats, da gjerne ikke jervenduken blir med på alle opdragene.

Et annet moment er jo legemiddeldelegering, på hvilket nivå og hva skal man ha tilgang til i fredstid per dags dato?

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20

Gode utdypninger.
    Når det gjelder NPA, så var ikke mitt innspill der at OPA skal inn istedet. Mente at det på lavt nivå ikke skal inn noe annet enn sideleie/mageleie.
    Man må nå faktisk begynne å finne metoder å flytte skadde bevsstløse i sideleie eller ryggleie. Overhode ikke i ryggleie.
    NPA er såpass usikker at skadde som gis NPA og som holdes i ryggleie allikevel må overvåkes konstant.

Redningsfolie brukes feil av for mange. Jervenduk er mange ganger bedre, og dekker ikke minst hele kroppen godt.
    Greit nok å ha det i sivile satser. Men en militær lag bør ha mye bedre alternativer. Noe som nå kommer.

Når det gjelder medikamentdelegering i HV, så er de underlagt samme reglene som resten av Forsvaret.
    Det betyr at hver enkelt må ha en tidsbegrenset delegering fra en lege. Sjeflegen i HV gir noen føringer her, men lege i hvert distrikt vil allikevel være den som ender opp med å godkjenne delegeringene. Det skal ikke være forskjell på delegering i fred og krig for HV.
    Det er lagt opp til at det skal være noen medikamenter på lagsnivå, med de nye nivåene.
    Men jeg er usikker på om legene i HV er villige til dette for samtlige...
    Pr nå skal det være medikamenter for de som er sanitetspersonell med nivå 3 eller høyere. Men hvis de ikke har dette skriftlig, så har de ikke det. Da må det ordnes. Snakk med distriktets lege.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2018
    Pondusfaktor
    0

Hmm. Dette er en interessant tråd. Har sittet å grublet på denne tematikken en stund nå. Nå vet jeg ikke hvilken HVI du er tilknyttet, men er tydelig at vi sitter med mange av de samme utfordringene .

Først og fremst må jeg påpeke en ting som frustrerte meg litt i starten. Alltid husk at din interesse og engasjement ikke nødvendigvis er overførbart til dine medsoldater. I starten var jeg veldig gira og vile lære gutta "alt" og gjøre troppen til en helt ninja gjeng sanitetsmessig, men skjønte ganske raskt at interessen bare ikke er der for alle. Noen syntes rett og slett ikke at sanitet er spesielt gøy (merkelig, ja jeg vet). På grunn av dette forholder jeg meg VELDIG basic når jeg holder leksjoner for troppen. Her er det snakk om helt grunnleggende MARCH med fokus på blødningskontroll, sideleie, dekke til åpne brystskader og forebygging av hypotermi med enkle midler. Personlig så syntes jeg at MARCH-drillen slik FSAN har laget den er veldig omfattende og vanskelig for huske. Spesiet når man er i HVI.

I følge ROLE 1-boka har FSAN valgt å gå bort fra OPA/NPA. Jeg har ingen forbindelser med FSAN, så vet lite om grunnlaget, men har hørt at de er redde for at fokuset forsvinner fra grunnleggende luftveistiltak som sideleie/hakeløft/kjevetak. OPA/NPA er ikke noe trylleprodukt. Kun intubering/cric kan "sikre" luftveier hos en pasient i ryggleie, og av åpenbare årsaker er det forbeholdt høyere nivåer. Frem til en kan holde på med slike prosedyrer, er sideleie/hakeløft/kjevetak "the golden standard".

Angående pakningsplanen ellers har jeg lite sterke meninger. Er egentlig ganske lite opphengt i satser og pakningsplaner, så lenge en følger grunnleggende retningslinjer. Medicen bør selv sette opp sekken i henhold til egne preferanser og kompetanse. Og sånt er det jo mye forskjellig av, spesielt i HVI .

Når det gjelder evakueringsløsninger så er jeg superfan av den tøybåra Forsvaret deler ut. Vet at innsatstroppene har blitt veldig glad i de sammenrullbare bårene av plast. Har ikke prøvd de så mye selv, så lytter gjerne hvis noen har erfaringer etter bruk i skogen.

Ser også at dere har tatt opp dette med medikamenter. Altså... Jeg har FULL forståelse for at legen ikke er supergira på å dele ut narkotika til soldater i fredstid. Legen i min avdeling følger ordtaket "tillit er bra, kontroll er best" og lar kun sykepleiere i sanitetstroppen få bære medikamenter på øvelser. Dette syntes jeg er helt greit. Det som da bare er viktig, er at sykepleiere og medicer ute i troppene er flinke til å øve med atrapper. Jeg har INGEN tro på at du kan gi en medic med to-tre ukers kurs en ampulle med 10mg/ml morfin og forvente at riktig mengde kommer inn i kroppen på riktig måte når det plutselig smelller. Man kan ikke forvente at noen kan utføre en oppgave i en presset situasjon uten at de har fått øve i forkant. Gir du en håndgranat til noen i krig, så må du ha latt dem øve med den i fred. Det samme gjelder medikamenter. Spør sanitetstroppen om det er mulig å få noen ampuller med vann og sett på noen falske etiketter som tilsvarer ekte legemidler. Øv så på å trekke opp og administrere i henhold til gitte doser. Har man sterilt Natriumklorid 9mg/ml (NaCl) så ser jeg ingen ting i veien for at det injiseres på vanlig måte inn markøren heller, selv om det tryggeste helt klart er å bruke atrapper hvis man har det.

Dette ble litt mye skrift. Long story short: Hold det enkelt. Hold det interessant. Hold det virkelighetsnært.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Sanitet bok.
    By Snovind in forum Sanitet/førstehjelp i militær tjeneste i Forsvaret
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 03-11-13, 15:56
  2. sanitet
    By beritivy in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 16-02-10, 23:26
  3. Sanitet nivå 2
    By Jolla in forum Sanitet/førstehjelp i militær tjeneste i Forsvaret
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 28-09-08, 13:55
  4. ISTAR-sanitet
    By in forum Spesialstyrker - Forsvaret og Politiet - FSK, MJK, Beredskapstroppen
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 10-04-06, 16:43

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •