Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Interessert i en karriere i forsvaret

Rekrutt
    Ble medlem
    Jul 2017
    Pondusfaktor
    0

Interessert i en karriere i forsvaret

Hei!

Jeg er 19 år gammel og er ferdig med førstegangstjenesten om en måned. Jeg hadde egentlig aldri planlagt å bruke dette året som noe annet enn en "pause" fra skolen, men etter mye tanker og refleksjon har jeg i det siste funnet ut at jeg ønsker å fortsette i forsvaret, så derfor lurer jeg på hva mine beste muligheter er.

Har ikke søkt på stilling eller utdanning i forsvaret til høsten, så jeg tror min beste mulighet til være å ta sivil utdanning for så å søke meg tilbake til forsvaret etterpå. Jeg er hovedsaklig interessert i tekniske stillinger og stillinger innen etterretning/sikkerhet.

Når det gjelder teoretiske evner tror jeg at jeg stiller godt. Jeg lærer raskt og fikk gode karakterer på skolen og på AE, men den fysiske formen er en del verre. I løpet av rekrutten ble den bedre men etterpå har jeg hatt en stillesittende stilling samtidig som jeg ikke hadde planlagt i fortsette i forsvaret, noe som gjorde at jeg var lite motivert til å trene. Er i gang i det små nå og tror nok jeg skal klare minimumskravene for befalsutdanning etterhvert (5 i styrke og 5 i utholdenhet?). Helsemessing har jeg nedsatt syn (bruker briller/linser) og rødgrønn fargeblindhet (vil utelukke alt på båt så vidt meg bekjent), men ellers er jeg frisk.

Hva vil mine beste muligheter være? Med hvilken utdanning vil jeg ha best mulighet for å søke meg til forsvaret igjen? Lener akkurat nå mot elektro/dataingeniør. Vil jeg kunne søke på grenaderstillinger eller få muligheten til å ta GBK (12 uker?) etter sivil utdanning eller må jeg søke påbygning i militære studier? Skal spørre litt rundt på tjenestestedet mitt også når jeg er tilbake fra perm.

Takk på forhånd.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2018
    Pondusfaktor
    0

Sv: Interessert i en karriere i forsvaret

Sitat Opprinnelig skrevet av toreu Vis post
    Hei!

Jeg er 19 år gammel og er ferdig med førstegangstjenesten om en måned. Jeg hadde egentlig aldri planlagt å bruke dette året som noe annet enn en "pause" fra skolen, men etter mye tanker og refleksjon har jeg i det siste funnet ut at jeg ønsker å fortsette i forsvaret, så derfor lurer jeg på hva mine beste muligheter er.

Har ikke søkt på stilling eller utdanning i forsvaret til høsten, så jeg tror min beste mulighet til være å ta sivil utdanning for så å søke meg tilbake til forsvaret etterpå. Jeg er hovedsaklig interessert i tekniske stillinger og stillinger innen etterretning/sikkerhet.

Når det gjelder teoretiske evner tror jeg at jeg stiller godt. Jeg lærer raskt og fikk gode karakterer på skolen og på AE, men den fysiske formen er en del verre. I løpet av rekrutten ble den bedre men etterpå har jeg hatt en stillesittende stilling samtidig som jeg ikke hadde planlagt i fortsette i forsvaret, noe som gjorde at jeg var lite motivert til å trene. Er i gang i det små nå og tror nok jeg skal klare minimumskravene for befalsutdanning etterhvert (5 i styrke og 5 i utholdenhet?). Helsemessing har jeg nedsatt syn (bruker briller/linser) og rødgrønn fargeblindhet (vil utelukke alt på båt så vidt meg bekjent), men ellers er jeg frisk.

Hva vil mine beste muligheter være? Med hvilken utdanning vil jeg ha best mulighet for å søke meg til forsvaret igjen? Lener akkurat nå mot elektro/dataingeniør. Vil jeg kunne søke på grenaderstillinger eller få muligheten til å ta GBK (12 uker?) etter sivil utdanning eller må jeg søke påbygning i militære studier? Skal spørre litt rundt på tjenestestedet mitt også når jeg er tilbake fra perm.

Takk på forhånd.
    For å ha størst sjanse for å lykkes og gjøre det bra. Vil jeg anbefale deg å velge det som du synes er kjekt å holde på. Noe du føler selv hjernen din tenker mest på og hva du synes er kjekt å tenke på. Hva valg du bør gjøre er det helt sikker flere her inne som kan gi deg noen gode råd på veien.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    9

Til trådstarter:
    Det er ganske mye informasjon på nett som du kan se på:
    Generelt: https://forsvaret.no/karriere/utdanning
    Telematikk: https://forsvaret.no/cis
    Elektrofag: https://forsvaret.no/karriere/utdann...i%20elektrofag
    Etterretning: https://forsvaret.no/etterretning
    Det er dog noen ting du skal være klar over: det er noen utdannelser hvor det stilles krav til fargesyn osv. Jeg anbefaller deg å sende noen mailer til de respektive utdannelsene og spørre direkte!
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Velkommen til Forumet, @toreu - bra førsteinnlegg! Keep up og håper du får gode svar.
    admin

Rekrutt
    Ble medlem
    Jul 2017
    Pondusfaktor
    0

Takk for svar!

Har sjekket ut forsvaret.no sine sider om utdanning, men siden jeg ikke har søkt noe til høsten må jeg evt. begynne på en utdanning for så å avbryte den etter ett år. Det kan jo være en mulighet, men det er da kanskje lurere å bare gjøre ferdig utdanningen for så å ta påbygning? En annen ting er at når jeg først er i gang vil jeg nok ta en master for å stille sterkere i konkurransen. I følge siden for offiserspåbygning ønsker Forsvaret sivilingeniører og etter å ha lest litt mer under jobbmulighter virker dette som en veldig spennende karrierevei. Hærens våpenskole må vel være det som virker aller mest spennende, men jeg vet ikke hvor realistisk dette er når jeg er nyutdannet og har lite/ingen erfaring med hærens tekniske materiell?

Vurderer også å bli med i en av Heimevernets innsatsstyrker mens jeg studerer for å vedlikeholde og utvikle min militære kompetanse, men har hørt at det er vanskelig å kombinere med studier da mange øvelser blir lagt i eksamensperioden.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Hei, jeg har straks 10 strake år i HV Innsats; er både studenter og familie/arbeidene som er med i troppene men er jo selvfølgelig en prioritering. Det betyr at en må sette til sider noen helger hvor kompisene skal drikke øl og se på fotball for å si det slik. Er kun snakk om prioritering av hva du bruker fritiden din til.

men uansett er det noe som kommer siden, først må du fokusere på å gjennomføre fgtj :-)

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. karriere i forsvaret
    By Birkemann in forum Mannskapsmessa
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 21-05-11, 09:09
  2. Og få en karriere i forsvaret - Muligheter
    By Advanced in forum Mannskapsmessa
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 28-02-11, 23:10
  3. Karriere i Forsvaret.
    By Texas16 in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 9