Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 54

Tråd: Finnes det noe tilsvarende lotteforbundet for menn?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

Finnes det noe tilsvarende lotteforbundet for menn?

Finnes det muligheter for menn som ønsker å stille seg til disposisjon for militæret i voksen alder uten å ha avtjent førstegangstjeneste?

Er 26 år og er ikke veldig interessert i å tilbringe et helt år med en hel haug 18 åringer, men kunne godt tenkt meg å jobbe/tjenestegjøre i forsvaret/heimvernet.

Så vidt jeg forstår får man gjennom lotteforbundet militær trening til å bistå eller gå videre til heimvernet, finnes det noe lignende for menn?

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    19

Sv: Finnes det noe tilsvarende lotteforbundet for menn?

Nå er det nå engang slik at dersom du skal, som du sier "jobbe/tjenestegjøre i Forsvaret/Heimevernet", så er det nødvending med den grunnleggende soldatutdanningen - GSU. Det er altså et påkrevd minimum at du kan det samme som alle andre, før du går videre til avdeling og en fagstilling/bransje.

Har selv hatt folk i rekruttperioder som pga MUD var omtrent på din alder under rekruttperioden. En utfordring i seg selv for enkelte, men det gikk seg til.
    Vernepliktsmodellen vår er konstruert sånn at samtlige skal ha den (mer eller mindre) samme grunnutdannig, aka Rekruttskole, så det er nok ingen vei utenom.

Du kan ringe Vernepliktsverket for å sjekke med de og. Regner med at du får samme svar.

Sivilforsvaret er vel det 'mannlige' alternativet til Lottene...

Det var kanskje ikke svaret du ønsket deg
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Hvis man skal ta likestillingsideen på alvor, og det skal man jo, må jo lotteforbundet ha et kjønnsuavhengig tilbud. Du kunne jo ta kontakt med forbundet og høre om du kan være en slags prøvekanin? Nå ligner jo allerede HV-beretten ganske mye på lotteberreten i fra før. Litt falming så er du der. Har vært innom lottekurs selv, og det var mye kompetanse der (fagspesifikk- sanitet)
    Si vis pacem, para bellum

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Sikkert ingen ulempe å tidlig innvolvere media hvis du ender med å drive nybrottsarbeid hos lottene..
    Aldri mer 13

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Nå er det nå engang slik at dersom du skal, som du sier "jobbe/tjenestegjøre i Forsvaret/Heimevernet", så er det nødvending med den grunnleggende soldatutdanningen - GSU. Det er altså et påkrevd minimum at du kan det samme som alle andre, før du går videre til avdeling og en fagstilling/bransje.
    Hvis den påstanden skal holde så betyr det enten at lotteutdannelsen (totalt cirka tre uker basis soldatferdigheter) er ekvivalent med GSU, eller at lottene på tross av manglende kompetanse får bekle stillinger.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Distriktene skal være ganske desperate om de setter Lotter inn i geværlag. En ting er i mer spesialiserte stillinger hvor de har sivil kompetanse, men sånn generelt så virker det jo helt bak mål..
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av Goose Vis post
    Finnes det muligheter for menn som ønsker å stille seg til disposisjon for militæret i voksen alder uten å ha avtjent førstegangstjeneste?

Er 26 år og er ikke veldig interessert i å tilbringe et helt år med en hel haug 18 åringer, men kunne godt tenkt meg å jobbe/tjenestegjøre i forsvaret/heimvernet.

Så vidt jeg forstår får man gjennom lotteforbundet militær trening til å bistå eller gå videre til heimvernet, finnes det noe lignende for menn?
    Nå tror jeg ikke det er så mange 18-åringer akkurat men snittet ligger nok noen år under deg.

Hvis du tenker litt over det så er det ikke værre enn de som begynner på studier midt i 20 årene (undertegnede, samt maaange andre) og plutselig må "rave" med 19 åringer rett fra russetiden. Det føles kleint til å begynne med men etterhvert så blir det en forfriskende impuls og noe man faktisk kan trives med.

Det er også slik at soldatene har god spredning i hvordan de oppfører seg og det er jo noe som heter mental alder.

Hvis ikke det går så finner du garantert en håndfull OR/OF som du kan diskutere husbygging, bleieskift, selvangivelse og andre "voksne" ting med

Her må du se mulighetene, og de er det mange av
    Artillery is the God of War

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Det finnes jo også sivile stillinger i Forsvaret - om det er slik at du ser for deg å jobbe på heltid:

https://forsvaret.no/karriere/ledige...ile-stillinger

Noen av dem har oppgaver som foregår tett opp til den "grønne" tjenesten, om det er et poeng for deg. Cyberforsvaret har for et par år siden leflet med noe planer for å gi enkelte sivile ansatte GSU med tanke på å styrkedisponere dem i egen org, uten at jeg vet om det ble noe av det.
    “Sir, you and the company commanders will encounter a variety of terrain features, changing weather conditions, an array of small-arms fire, varying amounts of mortar and artillery fire, and unforeseen elements of surprise.”

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Men litt tilbake til utgangspunktet: Vi hadde en lotte i vårt HV-område fra midt på 1990-tallet (husker ikke når hun begynte). Lottene gikk inn i krigsorganisasjonen i administrative støttestillinger, for det meste i samband og sanitet. Hun som var i vårt HV-område tror jeg kom først inn som ambulansevognfører (en tid hadde området en ambulanse i KOP, men det forsvant igjen), siden tok hun i hvert fall GKL. Så vidt jeg husker var hun svært dyktig, og jeg tror hun ble med i I-styrke Derby fra starten, selv om hun sikkert ikke hadde fullverdig GSU.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Sjekket litt rundt på nettsidene til Lotteforbundet. A-lotte er lottemedlem med avtale med heimevernet om tjeneste der. Ser det varierer i ulik andel for de enkelte lokalforeningene hvor mange A-lotter de har. Ser det er mye sanitet og samband som går igjen, og de har tydeligvis opparbeidet seg gode ferdigheter i skadesminke, noe de tilbyr å støtte forsvaret med. Ser det til og med er lotte som tjenestegjør som områdesjef (type område ikke redgjort), men det er nok untaket.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Lotteforbundet er, for å si det litt brutalt, rester etter en svunnen tid, da kvinner ikke hadde noen mulighet for å avtjene militærtjeneste, men gjennom dette kunne få en mulighet til å hjelpe soldatene innen forpleining, administrativ transport, samband og sanitet, primært. Forutsetningsvis uten våpen, men med den beskyttelse en uniform gir ihht konvensjonene.

Sånn sett, og dette er sannsynligvis mat for en helt ny tråd, burde hele forbundet vært lagt ned i sin nåværende form, spør du meg.

I 2018 kunne vi heller, i likestillingens navn, innført en organisasjon av "Frivillige sivile til støtte for Forsvaret", eller noe sånt, og kledd dem opp i vanlige uniformer med CIV-distinksjoner. GSU eller tilsvarende militær utdannelse trenger de ikke, men de må ha et grunnkurs som gir dem en viss ferdighet i å ikke fryse i hjel eller på annen måte dø på seg når de er utenfor komfortsonen, samt et kurs i det de faktisk skal drive med, f eks sanitet.

Dette hadde ikke behøvd å bli veldig dyrt, og ville kunne avlastet trente soldater fra enkelte rutineoppgaver som ikke krever bevæpning. Jeg er imidlertid sterkt i tvil om behovet for en slik organisasjon, men tar gjerne motforestillinger på det. Innenfor totalforsvarskonseptet vil man allerede bruke vanlige sivile til mange oppgaver, f eks transport i bakre områder, sykehusdrift etc. Og jeg er i utgangspunktet skeptisk til å bruke ubevæpnede folk i nærheten av stridssonen, da de må passes på av soldatene.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Med så få som gjennomfører førstegangstjeneste, tenker jeg at det kanskje kunne vært smart med et alternativ på deltid for den som finner ny motivasjon eller har tilegnet seg nyttig sivil kompetanse i litt mer voksen alder. Svenskene har ikke mindre enn 18 ulike frivilligorganisasjoner: https://www.forsvarsmakten.se/sv/org...rganisationer/

Men det vil selvfølgelig kreve at Forsvaret setter av ressurser til å følge opp og kvalitetssikre den utdanningen som blir gitt - og da spørs det om kost/nytteregnestykket går opp.
    “Sir, you and the company commanders will encounter a variety of terrain features, changing weather conditions, an array of small-arms fire, varying amounts of mortar and artillery fire, and unforeseen elements of surprise.”

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

En kombo av voksne HV ungdom og lottesystemet?
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Hvis den påstanden skal holde så betyr det enten at lotteutdannelsen (totalt cirka tre uker basis soldatferdigheter) er ekvivalent med GSU, eller at lottene på tross av manglende kompetanse får bekle stillinger.
    Jeg har aldri møtt noen som har tjenestegjort i stilling, hverken ute eller hjemme, med kun bakgrunn som lotte. Påstanden min holder i massevis, den var rettet mot trådstarters utsagn om å jobbe/tjenestegjøre. Da kommer du ikke unna rekruttperioden og GSU.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Sivilforsvaret er allerede sagt, i tillegg kan ein vel nemne Hjelpekorps og Redningsskøyte. Det er ikkje militært nei, men gode bidragsytarar til totalforsvaret, og basert på historiar frå kjende, ein spennande og meiningsfylt teneste.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Goose Vis post

Eg må ærleg innrømme at eg ikkje forstår problemet ditt. Du er berre 26 år og er ikkje interessert i å tilbringe eit år med nokon som er berre 8 år yngre enn deg? Eit år går fort, og som andre skriv det er andre der og du kan snakke med. Eit år går fort viss det er noko du vil gjennomføre. Eg var 38 år når eg tok sjukepleien og har aldri vore så nervøs som natta før eg begynte, var redd for at eg skulle vere eldst, einaste mann osv. Men det gjekk bra, og det var mykje meir enn 8 års aldersforskjell på dei eg gjekk i klasse med i 3 år.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Hun jeg nevnte over, når jeg tenker etter tror jeg hun kom inn i HV-området vårt ca 1999, etter lottekurs, regner jeg med at de her som har vært i Derby kjenner. Hun startet som ambulansesjåfør i området vårt, men jeg husker ikke hva hun ellers gjorde av kurs og om hun på noen måte fikk en fullverdig GSU. Hun var i hvert fall med på prøveoppsettingen av I-styrke som hadde utgangspunkt i vårt HV-område i 2004 og var med i Derby fra starten i 2005, muligens som geværlagfører. Jurist, nå i utenrikstjenesten.

Nå når det er en liten del av årskullene som gjennomfører førstegangstjeneste burde det nok være en vei inn i HV for frivillige kvinner og menn som ikke har gjort førstegangstjeneste, slik som reservene i andre land. Et eksempel er National Guard i USA der man tar inn frivillige til 10 ukers fulltids rekruttskole (Basic Combat Training), men har stort sett all senere tjeneste på kveld, helger og sommerferier, inklusive offisers- og befalsutdannelse. Men altså, 10 ukers sammenhengende fulltids rekruttskole er obligatorisk for alle.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Sivilforsvaret er allerede sagt, i tillegg kan ein vel nemne Hjelpekorps og Redningsskøyte. Det er ikkje militært nei, men gode bidragsytarar til totalforsvaret, og basert på historiar frå kjende, ein spennande og meiningsfylt teneste.
    Støtter ellers denne!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Jeg har aldri møtt noen som har tjenestegjort i stilling, hverken ute eller hjemme, med kun bakgrunn som lotte. Påstanden min holder i massevis, den var rettet mot trådstarters utsagn om å jobbe/tjenestegjøre. Da kommer du ikke unna rekruttperioden og GSU.
    Nja.. Det var sagt tjenestegjøre og det var nevnt Heimevernet. For å tjenestegjøre i Heimevernet holder det med en utdanning som lotte. Derfor sier jeg at med ditt utsagn så må lotteutdannelsen (til sammen tre uker militære basisferdigheter) enten være ekvivalent med GSU, eller så sier du at det per i dag tjenestegjør personell som ikke har den nødvendige grunnkompetanse (lotter).

Jeg kjenner en nær slektning som kun har lottebakgrunn. Tjenestegjør (evt. tjenestegjorde -litt usikker) som hundefører i innsatsstyrke. Betydelig sivil kompetanse på hund (her under beskyttelse). Så hvis man har relevant kompetanse så får man hvertfall tjenestegjøre i de skarpeste stillinger.

Såvidt jeg kan se (lov og forskrift) så er og blir en lotte en HV-soldat med de samme rettigheter og plikter som HV-soldater for øvrig.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    En kombo av voksne HV ungdom og lottesystemet?
    Her er du inne på noe men det passer kanskje for en annen tråd.....skriver det her da det klødde litt i fingrene.

#1 HVU er/var et veldig bra fritidstilbud og hvis man tråkket der fra 16 til 21 år (tror det var grensen) så fikk man en helt anstendig soldatutdanning. Med litt egeninnsats, gode instruktører, tur til Ripley og HVULK så fikk man i snitt en "soldat" som etter min mening, ikke sto tilbake for de som tok førstegangstjeneste i de minst operative avdelingene. Tenker rent beredskapsmessig rundt grunnleggende soldatferdigheter og forutsetter at personene var generelt skikket osv.

#2 Hvis det var en tid man virkelig skulle hatt HVU så er det nå, når færre og færre tar/får førstegangstjeneste sett opp mot antallet som ønsker det.

#3 Vanlig HV er ikke for alle og personlig har jeg aldri wastet så mye tid som jeg gjorde i mitt område. Akkurat det siste er noe som enkelt kunne ha blitt fikset, men hele greia med pliktig oppmøte, kursing, befalsmøter passer ikke for alle (dårlig lønn også, for enkelte). Til tider var/er HV også litt desorientert i forhold til hva de burde holde på med, inkludert utstyr, oppdrag osv. (min mening)

#4 HV-I, hvis vi ser bort i fra den militærteknisk/taktiske diskusjonen rundt avdelingen, er det et bra konsept men krever relativt mye innsats (hehe) fra de involverte.

#5 Det finnes fortsatt en stor mengde befal og forsåvidt også soldater som brenner for forsvarssaken men som ikke får omsatt dette i noe praktisk (se forøvrig #3).

I sum så er det altså nok evne/vilje/kapasitet til å fylle opp både en ungdoms og "senior"-avdeling som kan bedrive frivillige militære aktiviteter.

Disse aktivitetene må være helt basic men med fokus på grunnleggende soldatferdigheter som da blir ganske likt utdanningsprogrammet som HVU hadde i sin tid men justert for alder iht. gjeldende direktiver.
    Artillery is the God of War

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    5

Også litt off topic, men ser i kurs katalogen til HVSKS at de har ett "grunnkurs lotter" som varer i 14 dager, med krav om å tidligere ha tatt en del kurs (sikkert da hos lotte forbundet), og inneholder ting som skyting

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

HV mener jo at en HV soldat trenger minimum 6 mnd fgtj for å ha noen relevans som geværmann (iom at alle skal være det). Hvis ikke kunne HVUV, eller nye HVUV vært mye kortere.

Da er det litt merkelig å si at 3 uker som Lotte skulle være nok...

Jeg kan ikke tenke meg å drive opplæring av folk med 3 ukers bakgrunn. Mann eller dame er helt irrelevant, jeg har ikke tid til å gjøre en slik person til en soldat på et sted mellom 4-15 døgn i året. Det bare går ikke.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

4-15 døgn i året til trening er en overdrivelse når det kommer til hoveddelen av HV-strukturen. Realiteten er tre døgn trening (pga adm. aktiviteter) i to av årene i en treårssyklus som blir to dager i året i snitt.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Ser den, og ja, den kan sikkert justeres til 2-15. 15 er da for de få som er inne 30 dager. Poenget mitt står fortsatt.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Det finnes nå allerede ganske mange i HV som er slik som meg og kommer fra den blå siden av forsvaret og har mye mindre enn 14 dager med grønn tjeneste....

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Nå har jeg aldri sagt at HV sitter på 40000 godt trente, relevante og erfarne soldater heller...

Jeg har vært med på en del runder grunnutdanning for de som kommer til innsatsstyrken jeg er i, og det er ingen tvil på at av de som kommer rett fra fgtj, så er det de fra 2BN, PBN, KESK, GSV og HMKG som stiller sterkest og strengt tatt holder et akseptabelt nivå.
    Generelt, så krever V&S soldater, irrelevant av gren, mye mer utdanning og input.
    De som har vært på båt ol. må en jo som regel starte helt fra bunn. Og nettopp slikt mener jeg personlig at det ikke er tid til hvis en ønsker at soldatene skal holde et bra nivå som geværmenn. Om en snakker Innsats så finnes det hvertfall litt døgn å bygge opp soldater, men for Området så gjør det ikke det.

Selvsagt finnes det en haug av unntak basert på individer, dette er bare en generalisering.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Sitat Opprinnelig skrevet av batteristatus Vis post
    "– Vi har sjåfører, snøskuterførere, skyteinstruktører og børsemakere. Ofte mangler de militær autorisering for å bruke det i HV. Sånn kan vi ikke ha det. All den sivile kompetansen må vi utnytte maksimalt, sa generalmajor Eirik Johan Kristoffersen i Arendal i dag.– Jeg ønsker at Norges lotteforbund skal bli kjønnsnøytralt. HV trenger frivillige som kan IT, vi trenger hundeførere. Vi trenger begge kjønn med frivillige til å støtte HV.
    Sak kommer på forsvaretsforum.no."

Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Link til artikkelen du nevner i Forsvarets forum (fra Arendalsuka):
    https://forsvaretsforum.no/vil-gj%C3...sn%C3%B8ytrale
    Klippet fra annen tråd. Sjef HV ønsker seg kjønnsnøytralt Lotteforbund for å dra inn relevant sivil kompetanse til HV.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Sjef HV ønsker seg kjønnsnøytralt Lotteforbund for å dra inn relevant sivil kompetanse til HV.
    Tanken er god, men likevel nesten latterlig. HV klarer ikke engang i dag å nyttegjøre eller autorisere den kompetansen soldatene deres har. Sågar kjenner de ikke engang hvilken kompetanse som finnes, ei heller er de flinke på å kartlegge den. Jeg foreslår at Sjef HV begynner der...

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Tanken er god, men likevel nesten latterlig. HV klarer ikke engang i dag å nyttegjøre eller autorisere den kompetansen soldatene deres har. Sågar kjenner de ikke engang hvilken kompetanse som finnes, ei heller er de flinke på å kartlegge den. Jeg foreslår at Sjef HV begynner der...
    Det å utnytte kompetansen som er HV har han jo sagt han vil gjere. Når det gjeld innsamling av kva kompetanse som finnes i HV er kvar enkel HV soldat ansvarleg for å formidle kva sivil kompetanse han har. Det at ein har tatt ei utdanning eller fått ein ny kompetanse etter ein er ferdig med førstegangstenesta er ikkje noko som automatisk blir fanga opp av forsvaret. Det er noko du sjølv må levere inn dokumentasjon på, og gjere du det så kjem det på rullebladet ditt. Når eg vart overført til SHV i si tid fekk eg beskjed om å opplyse om kva kompetanse eg hadde erverva etter førstegangstenesta, det same skjedde når eg vart overført til I-styrke.
    Når eg skulle legge opp ein plan for utdanning av sanitet gjekk eg til personal offiseren og fekk vite kven av soldatane som hadde sivil utdanning innen sanitet. Fekk då vite om fleire sjukepleiarar blant anna som hadde andre stillingar i styrken som då kunne samtidig fungere som "laget" sanitetmann.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av simplex
    Og det er jo det han sa i foredraget, at man må få en slutt på sertifiseringsregimet og bruke den sivile kompetansen bedre..
    Men han ønsker en lettere vei inn for de som vil bidra frivillig i HV og veien inn som lottene har er da en kort og enkel vei.
    Jeg ser også for meg at NROF kan bidra her ig større og enklere grad enn en frivillig som aldri har vært i grønt via lotteforbundet, men det er en annen diskusjon..

Edit: Ser at jeg var litt for treg i svaret, men lar den allikevel stå..
    Bumpibump TM

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    26

Jeg sendte faktisk inn dokumentasjon på fullført master/siv.ing grad. Men har siden sett i rullebladet mitt at jeg står oppført med fullført VGS.... Men P-off tidligere var en løk, så kan være personavhengig.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Man må i hvert fall kvitte seg med navnet 'lotte' dersom man skal håpe å rekruttere menn (og moderne kvinner, for den saks skyld). Hva med "HV Operasjonsstøtte" eller noe tilsvarende?

De kunne bære vanlige uniformer (slik lottene gjør i dag) og bruke CIV-distinksjoner basert dels på sivil kompetanse og dels på tjenestestilling. Målgruppen kan være folk som ikke har avtjent førstegangstjeneste (og dermed ikke kan bære våpen eller tjenestegjøre i regulære HV-stillinger) men som er interessert i å gjøre en ekstra innsats.

Men for å tenke litt høyt her, hva med å se på synergieffekter med Sivilforsvaret?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Jeg sendte faktisk inn dokumentasjon på fullført master/siv.ing grad. Men har siden sett i rullebladet mitt at jeg står oppført med fullført VGS.... Men P-off tidligere var en løk, så kan være personavhengig.
    Jeg har også sendt inn sivilkompetanse, fått det oppført i P3 (i sin tid). Likevel klarer de ikke å fange det opp. De klarer ikke engang å utnytte min militære kompetanse og skole. Jeg har påpekt det både overfor Troppsjef, områdesjef og distriktssersjant. I troppen min har vi overkvalifisert personell som går i assistentstillinger... Så alt handler ikke om den enkeltes ansvar eller mangel på melding om dette, @magskor

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Skal ikke alle i HV være geværmenn i bunn da? :|

Nå har jeg ikke hørt ferdig hele greia, så mulig poenget har flydd rett over hodet mitt, men enkelte stillinger som f.eks. hundeførere og sjåfører er ikke administrative stillinger som kan gå fri for krav til EMF. Godt mulig en SysTech eller OPS ass. kan fungere fint uten noe mer enn et par lotte-kurs så lenge de ikke har ansvar for egensikring..

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Nå er vi i skjæringspunktet mellom Forsvaret og Totalforsvaret. Slik jeg ser det, må man finne stillinger hvor man i dag både juridisk og praktisk kan bruke vanlige sivilpersoner, men hvor det vil være en fordel om disse har en bedre kjennskap til Forsvaret enn de fleste. Siden de bærer uniform vil det heller ikke være noen tvil om at de er beskyttet iht konvensjonene.

Bare et par forslag:
    - Sårede soldater behandles av militære førstehjelpere, medicer og leger etter hvert som de sendes bakover i kjeden, før de eventuelt blir sendt til sivile sykehus for behandling av sivilt helsepersonell. Kan det være behov for noen som kan ta i mot sårede ved militære feltsykehus/hjelpeplasser, stabilisere og transportere disse bakover til sivile sykehus?
    - Logistikk nær frontlinjen (dersom man kan snakke om noe sånt i moderne krig) håndteres av militær logistikkorganisasjon, mens det i bakre områder utføres av sivile. Er det muligens noen grensetilfeller her hvor HV Operasjonsstøtte kan komme til sin rett?
    - Hva med velferdstjeneste?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Det handler kanskje heller om å ha Truckførere, og sjåfører til blanke lastebiler.
    Asser som kan føre daglig forbruk ut av rekvirerte sivile lagre i krise og krig.
    Være fixer for administrativ enhet, skaffe ting som ikke finnes. Snakke med riktig menneske om utfordringer og, løse disse.

Hjelpepersonell til sanitet, vasking og rydding av plasser. Være liaison ved sivile helseorganisasjoner.

Lage mat, så man ikke må binde seg til FR over lang tid.
    Bygge forlegning og forpleining.

Levere språktjenester om det er behov, ikke alle sivilister i en krisesituasjon forstår Norsk og Engelsk flytende.

Betjene rekvirert anleggsmaskineri, bygge nødvendige konstruksjoner. Eller ta bort ting som er i veien for operativ kapasitet.
    Serve kjøretøyer for å ta bort arbeidsbelastning på mannskaper.

Kjøre en bedre operasjon i sosiale medier enn det løkeriet man av og til ser i dag, i krise og krig er det viktig med sannferdig og rask informasjon. Dusteposting på face er for fred og fritid.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Og for å slippe å bruke eget ledelsesapparat slik at HV befal kan konsentrere seg om den militære enden, kan man f.eks. få inn befal fra f.eks. NROF til å lede disse frivillige...

SlakaBall
    Bumpibump TM

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

NROF kunne heller drevet skytebaner og annen militær struktur som fordrer militær erfaring.

Spesielt under opptrening av områdestrukturen i en krisesituasjon er det naturlig manko på slik kompetanse.
    Da slik kompetanse er inne i Heimevernet eller forsvarsgrenene.

Om du skal ha en fungerende logistikklinje så blir bare en eldre overvektig rittmester (med grandiost selvbilde) sand i maskineriet, vi bor i Norge der en som faktisk melder seg frivilling til å støtte forsvaret har evner til å lede seg selv.
    Vi er ikke Anglosaxere som må beordres til å tørke seg i baken.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Som @Simplex og @aquila har jeg opplevd mye det samme i løpet av mine nå ti år i Hotel Victor. Ble tatt inn i 2008 som tidligere sambandsmann og tjenestegjorde som dette påfølgende øvelser, overført 3 år seinere til nytt distrikt som NLF Geværlag men rykket opp som troppens sambandsmann i løpet av første øvelse, så overført til nytt område og samme runddansen. Gikk fra å være vanlig geværsoldat til sambandskorporal i Staben ca 10 minutter etter oppmøte på årets øving.

Husker også da jeg meldte flytting til ny adresse men fortsatt samme postnummer, samme komirekka fra HV om overføring til nytt område og alle papirene og mailene det medførte etc. Jeg flyttet 500m i luftlinje...

Så hvordan HV skal fange opp sivil kompetanse, når de har store hull å fylle bare på å fange opp folks utdanning fra fgt, blir spennende å følge med på fremover.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sånn har det vært med HV i alle de år. Jeg husker godt da jeg som ung og ivrig uskrevet sersjant på midten av nittitallet selv måtte pese ganske mye for i det hele tatt å få HV-02 til å skjønne at jeg tilhørte hos dem. Det gikk for så vidt greit til slutt, men jeg tror neppe det var alle som gadd å gjøre det samme, og da man endelig kom ut i tropp var det ganske tilfeldig med hvem som fikk hvilken stilling. Det var ikke bare sivil kompetanse som ikke ble utnyttet, men kompetanse fra Forsvaret og. (Merkelig nok hadde området mitt en P-off som aldri hadde gjennomgått førstegangstjenesten; hun hadde blitt løytnant som HV-frivillig.)

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Finnes det endå håp?
    By tommy.hal in forum Tips før opptak
    Svar: 16
    Nyeste innlegg: 09-01-11, 02:06
  2. Finnes det en amerikansk fremmedlegion?
    By kristofferw in forum Mannskapsmessa
    Svar: 15
    Nyeste innlegg: 26-02-08, 07:21
  3. Tilsvarende styrker i andre land
    By Sofakriger in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 05-05-06, 14:37

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine