Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Trd: Alternativer til trdlst nettverkskort

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Alternativer til trdlst nettverkskort

Situasjon:
    Undertegnede har enebolig av tre i 3 etasjer. I midtre etasje kommer kabel med internett (og tv) inn i huset, her har jeg i dag mitt stsj for kommunikasjon. Dvs. Modem, trdlsrouter, switch (ikke nok porter i routeren), NAS, Philips Hue Bridge (lysstyring). P samme sted str huset hoved-TV med tilhrende utstyr (Apple-TV, Get-boks, DVD-spiller). P loftet har jeg mitt hjemmekontor, en kraftfull maskin med 3 - tre - skjermer. Per i dag er maskinen p hjemmekontoret tilkoblet med trdlstnett. Denne trdlseforbindelsen har alltid vrt s som s, men i det siste har det trdlsenettverkskortet gitt meg mye utfordringer. Jeg er i ferd med anskaffe ny NAS, gammel NAS skal da benyttes som reservelsning og br fortrinnsvis plasser p hjemmekontor (for bevare husfreden, fruen aksepterer bare s og s mange dingser i stua).

Oppdrag:
    Etabler stabil nettforbindelse mellom nettverkspunkt midtre etasje til hjemmekontor p loft.

Utfrelse:
    Jeg vil etablere enn stabil og rask nettverksforbindelse til mitt hjemmekontor. Fortrinnsvis slik at NAS og andre enheter ogs kan plassers p hjemmekontor. Sluttilstand er ndd nr Aquila har stabil forbindelse til milforum fra hjemmekontor uavbrutt og hans frue ikke truer med flytte ut.

Plan: Jeg vil samle inn forslag til lsning p problemstillingen p Milforum og evaluere disse lsningsforslagene. Jeg vil deretter snarest iverksette beste lsning.

Milforum: IVERKSETT skriving av forslag til lsning til Aquila.

Aquila: P ORDRE vurder innkomne forslag til lsning. P ORDRE anskaff ndvendig hardware. P ORDRE gjennomfr valgt lsning. VR FORBEREDT P forklare fruen ny nettverkslsning.

Fellesbestemmelser: Det skal under ingen omstendigheter lages huller i taket, dette i trd med VERST KOMMANDERENDE HJEMME sitt direktiv.

Administrasjon og forsyningstjeneste:
    a) Tilgjengelig utstyr
    1 stykk gammel D-Link trdls router
    1 stykk gammel D-link switch
    2 stykk gamle "Powerline" nettadaptere
    Ndvendig kabling kan rekvireres fra boden

b) vrig utstyrsbehov
    vrig behov kan rekvireres fra nettbutikk eller POWER, ELKJP eller NETONNET etablert 600 meter ST for KO.

Stridsledelse og samband:
    a) Samband
    All kommunikasjon blir via milforum

b) Stridsledelse
    Sjefs plass blir foran pcen.
    Hyere sjefs posisjon er i sofaen i stua.

ORDRE SLUTT

Sprsml om 1 minutt.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Sv: Alternativer til trdlst nettverkskort

Jeg savnet egne og fi under situasjon, og ikke minst sjefens intensjon, herunder sluttilstand.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Riktignok gammel artikkel, men har du vurdert muligheten for sende nettverkstrafikken via strmkablene?
    https://www.dinside.no/data/zyxel-pl...ettet/60960070
    while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ― Terry Pratchett, Thief of Time

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mrk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21

Lsning

1. Bytt kjerring
    2. Bor i vei
    3. Strekk nettverkskabel
    4. Problem solved, knekk en l, god stemning

Skille

For prve vre seris: er det fysisk mulig strekke en kabel via f.eks. trappeoppgang? Hvis ja, er det da eventuelt aktuelt klistre opp noen minimalistiske og snasne kabellister? De er prvd og funnet i orden, og legger du dem helt inntil listverk s synes de nesten ikke.
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

Du har jo alltids mesh nettverk nr man nsker p en lett mte utvide dekningen til det trdlse nettverket i huset.

https://www.dinside.no/data/vi-har-t...tverk/68727873

https://www.pcmag.com/roundup/350795...etwork-systems

Hva er et Mesh-nettverk?

Med teknologien som kalles mesh, kan hvem som helst f perfekt wifi-dekning uten mtte trekke nettverkskabler. I stedet for sette sin lit til en eneste sterk ruter, baseres et mesh-system p et antall skalte mesh-noder som sammen sprer wifi-signalet til alle husets krinkelkroker. Alle mesh-noder sender ut samme trdlse nettverksnavn, slik at brukerne aldri trenger bytte mellom forskjellige trdlse nettverk. Les mer om fordelene med mesh-teknologien i Mesh-systemer gir wifi-dekning overalt.

N har nesten alle store produsenter av nettverksprodukter lansert hvert sitt eget mesh-system. Vi har tatt en nrmere dem for finne ut hvilket som er best i forskjellige situasjoner. Felles for alle systemene er at de er enkle komme i gang med, og at de konfigureres med en norsksprklig app p mobilen. De leveres i en startpakke som bestr av tre mesh-noder, og de kan utvides med flere noder hvis det er nskelig.
    Svolten og tyst, samband fyst

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

All den tid lengden p nettverkskabelen ikke spiller noen rolle for signalet,s er @Eisenhower sitt forslag god knall.
    Det er nesten 100% infanterisikkert,og du slipper problematikken med at Putin hacker nettverket ditt.
    When in doubt,empty your magazine.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Ledningen m passere stua, peisen, en inngangsportal og s opp trappa. Det er vanskelig f det pent uten komme for nr peisen. Jeg vurderer MESH nettverk ja. Det er mulig at ruteren egentlig er hovedproblemet her, den er ganske s gammel. (Type 10 r.) Har noen erfaring med moderne Powerline? Jeg brukte det en stund for mange r siden, men det var ikke spesielt stabilt den gangen.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Siden det skal unngs hull i tak, er forslag lage hull i vegg. og trekke sprede nett p utensiden av huset.

utstyr som trengs
    20 mm trebor
    16 mm trekkerr
    nok meter nettverks kabler
    nok antall veggpunkt nettverk.
    Trekkekabel
    Tettemasse
    Stifter til feste kabler/rr til vegg.
    Maling til kamuflering.

instruks: Finne egnet punkt p vegg i midt etasje p innsiden, og bore 2 hull til utsiden i ca 30 grader nedadgande retning.
    bore 1 hull for under etasje og vre etasje. Legge trekke rr fra hull til hull. (helst under bordkledning)
    trekke nettverks kabel igjennom trekkerr til nsket sted.
    Terminere nettverks kabel i Veggpunkt nettverk
    tette hull med masse.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Et poeng til dere som plent skal bore overalt. Kontoret mitt skal flyttes til et annet rom, da flytter jeg antakelig inntak av internett til nytt kontor, slik at jeg snur nettverksstrmmen om mindre enn et r. I byggeperioden skal jeg ha kontor p et tredje sted. S en lsning som innebrer noe mer fleksibilitet enn kabel er foretrekke. (Selv om jeg p permanent basis foretrekker kabel selv.) Mitt sprsml er egentlig, hva er beste lsning for stor nettverkstrafikk fra punkt A til punkt B (alts ikke til alle andre punkter i huset) uten bruk av dedikert kabel?

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    20

Hva er avstanden fra nytt rom til ruter og hvor mange vegger er det mellom (samt type) ?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Dagens ruter str 4 meter direkte linje fra nytt rom, med kun gulv med treverk, gipsplater og glava mellom (taket).

SKILLE

Leser om Google Wifi (https://support.google.com/wifi/answer/7215624?hl=en). Svidt jeg ser kan jeg ved anskaffe minst 2 enheter ha en trdls kobling mellom stue og kontor, og koble meg til det sekundre punktet med kabel. Som en radiolink. Noen som har erfaring med Google Wifi MESH nettverk?

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    20

Da ville jeg vurdert denne :

https://www.komplett.no/product/9129...redirect=true#

Bruker en selv og funker kjempefint gjennom tre betongvegger og 10 meter til ruteren.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sprsml: har du bridget modemet? Hvis ikke br du tilkalle ING og f det gjort sporenstreks. Du skriver trdls router og da antar jeg ett eller annet kjent merke?

Med bridget modem og skikkelig router skal i utgangspunktet WIFI holde seg stabil men det hjelper ikke p rekkevidde.

Har du sjekket frekvenser? Noen andre egne som ligger p samme nett?
    Artillery is the God of War

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Det er mulig at ruteren egentlig er hovedproblemet her, den er ganske s gammel. (Type 10 r.)
    Prv kjpe en ny ruter frst. Jeg tror aldri jeg har eid en ruter som har levd i ti r uten begynne trble.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Jeg har fattet beslutning om bytte ut routeren. Det er en gammel D-link. Nr jeg sjekket n s har det ikke kommet ny firmware p mange r, og jeg kjenner dermed litt p at jeg kan vre srbar for at srbarheter ikke fikses lengre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Jeg har fattet beslutning om bytte ut routeren. Det er en gammel D-link. Nr jeg sjekket n s har det ikke kommet ny firmware p mange r, og jeg kjenner dermed litt p at jeg kan vre srbar for at srbarheter ikke fikses lengre.

Bytt den, bridge modemet og test ut noen frekvenser. Deretter legger du kabel hvis det blir ndvendig.

Mange routere velge i, har selv en Asus 32001lranna, en snn svr eddrkopp og den fungerer bra
    Artillery is the God of War

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Sitrep?
    while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ― Terry Pratchett, Thief of Time

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Google Wifi ble valgt lsning. Det funker knall s langt. Bde betydelig bedre dekning, og mulighet for koble trdet nettverk til ogs p sekundr punktet. Svrt enkelt sette opp. Til og med tilgang til NASen fra Internett gr fint uten noe knot.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11

M.a.o. er nsket sluttilstand oppndd, og oppdrag kan anses som fullfrt?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

nsket sluttilstand p nettverket er oppndd. Dog var tapene i lommeboken ganske drye mlt mot det jeg mener huske forrige ruter koster.

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •