Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Viser resultatene 1 til 12 av 12

Trd: rsstudium i militre studier

Rekrutt
    Ble medlem
    Dec 2017
    Pondusfaktor
    0

rsstudium i militre studier

Hei,

har n sett at det har kommet ett nytt tilbud p KS. Og har i den sammenheng noen sprsml om hvordan dette nye studie vil fungere.

Noen her som har kjennskap til hvilken grad man vil ha det ene ret man gr p KS?
    Hvilken grad fr man nr man gr ut av KS?
    Hvor mange pliktr har man etter det ene ret p KS?
    Hva er forventet ca lnn som lytnant?

Et av studiene de er ute etter folk innen er :"Teknisk master (sivilingenir) innen elektronikk, tele eller data
".
    Vil man f en administrativ stilling innen dette fagfeltet ved uteksaminering fra KS? Eller vil det ogs vre mulighet for vre med p faktisk gjennomfre operasjoner med grnn tjeneste?

Tusen takk for alle svar
    Mvh

Meg.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    54

Sv: rsstudium i militre studier

Siden dette opplegget er noks nytt, er det vanskelig gi gode svar p alt - utdanningsreformen er kjrt i gjennom i et forrykende tempo, og det er ting som ikke er avklart enda. S det flgende er "best guesses". Kontakt evt KS.

Med mindre du har en grad fra fr vil du vre "kadett" under studiet, med status og rettigheter som en menig i frstegangstjeneste.

Jeg tipper du vil bli beskikket til fenrik nr du gr ut.

Plikttjeneste er normalt 1:1, s sannsynligvis ett rs plikttjeneste.

Jeg vet ikke hva en lytnant tjener i dag, kan sjekke litt nr jeg er tilbake p jobb over helga.

De sivilingenirene jeg vet om har ganske s "kontormessig" tjeneste, men grunnen til at Forsvaret vil tilsette dem som offiserer og ikke sivile er at de skal vre gripbare for operasjoner hjemme og ute. Og det kan jo innebre jobbing med ingenirting under enkle forhold og at man m ta vare p seg selv i felt. Men hvis du drmmer om masse kriging og ild i hret s er det neppe riktig linje.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8

Synes hele rsstudiet er hplst, med mindre du er 24 r og nyutdannet.

Det er lagt opp med obligatorisk undervisning (her kunne man heller valgt andre obligatoriske arbeidskrav). Dette medfrer at oss som sitter godt i det med hus, kone, barn, Volvo og hund ikke gis sjansen til vre mobile og leve som studenter for ett r... Hadde man heller hatt andre arbeidskrav, og muligheten til ta fagene p deltid ville eks. mange flere kunne tatt studiet (enten man planla militr karriere eller ikke).
    Det er bedre ta toget med NSB enn fly med LSD.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    3

Noen som vet hva utdanning innen HRM/personellforvaltning helt konkret vil si av utdanninger som gjr en sknadsberettiget?

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    5

Jeg biter meg merke i at ingen helsefaglige utdannelser er nevnt - vet noen om man vil kunne vre sknadsberettighet med medisinutdannelse?
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    54

rsstudiet er ment erstatte det gamle "kvalkurset", det vil si det er "kvalkurset" slik det ble praktisert p luftkrigsskolen hvor man flger frste ret p lik linje med alle andre kadetter. Jeg vet det gikk en og annen sykepleier der, men leger har alltid hatt eget opplegg, og det er i utgangspunktet tenkt viderefrt.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    5

Da lrte jeg noe nytt - takk!
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av meh Vis post
    Noen som vet hva utdanning innen HRM/personellforvaltning helt konkret vil si av utdanninger som gjr en sknadsberettiget?
    Iflge tilbakemeldingen jeg fikk fra FPVS er de kun ute etter folk som har hyskolestudiet "Organisasjon og ledelse". Jeg har en sivil mastergrad som er direkte relevant for HR i Forsvaret, men som tydeligvis ikke var bra nok.

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

N har forsvaret kuttet mange rsverk innen HR s det kan nok forklare den lunkne interessen. Tror ikke det er noe feil med din mastergrad.
    Svolten og tyst, samband fyst

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    54

Det er mange sivile stillinger i HR-sylen ogs, da trenger du selvflgelig ikke rsstudiet.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    69

Kvalkurset bygget vel nomalt p at man hadde GBU i bunnen, f.eks. var det tidligere (i hvert fall en tid) mange yrkesoffiserer i Hrens Sanitet som hadde befalsskole (hvilken som helst, men kanskje helst BSHS s lenge den eksisterte) + sivil sykepleierutdanning + KS-kvalifikasjonskurset.

Leger har utfrt frstegangstjeneste gjennom VAB-ordningen (Vernepliktig akademisk befal) som ogs omfattet tannleger, veterinrer, farmasyter og psykologer, og som jeg tror ble i hvert fall utvidet med jurister for noen r siden. Det startet med Sanitetsoffiserskurset av noen ukers varighet, hvor man etter fullfrt kurs ble beskikket til utskrevet lytnant og fullfrte frstegangstjenesten som det. En som hadde tatt befalsskole (hvilken som helst) tidligere ble ved avlagt embedseksamen beskikket til vernepliktig lytnant i Forsvarets Sanitet. For yrkesansettelse som militr lege mtte man ha enten bakgrunn som VAB-lege (alts ha Sanitetsoffiserskurs), eller man mtte ha ordinr befalsskole + ordinasjon som lege. I hvert fall leger som skulle ha hyere sjefsjobber i Forsvarets Sanitet har normalt tatt KS-kvalifikasjonskurset, s vidt jeg kjenner til, men det var ikke obligatorisk for yrkesansettelse som militr lege.

Hvordan ting endrer seg n med skillet OF/OR og bortfall av tidligere befalsskoler hadde vrt interessant vite.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    54

Forelpig fortsetter FSAN levere sanitetsoffiserskurset, krav til GBU faller selvflgelig bort. Leger uten frstegangstjeneste m f en eller annen grunnleggende soldatutdanning, muligens sammen med krigsskolenes emne 1 (frste ni uker av alle krigsskolene).

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

2 stk leser denne trden n (0 er registrert og 2 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •