Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Muligheter i forsvaret som 25 åring uten førstegangstjeneste?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

Muligheter i forsvaret som 25 åring uten førstegangstjeneste?

Jeg er en 25 år gammel mann med en master i biologi. Jeg ble aldri kalt inn til førstegangstjeneste, kom ikke lengre enn sesjon del 1, men er i fin form. Det gjorde meg ingenting da, men etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg fått mer og mer lyst til å bli involvert med forsvaret og gjerne lære litt soldatferdigheter. Jeg føler meg derimot for gammel for førstegangstjenesten nå.

Finnes det noen muligheter?

Takk

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    9

Sv: Muligheter i forsvaret som 25 åring uten førstegangstjeneste?

Da er vel stort sett eneste alternativet å søke på krigsskolen(offisersutdanning).
    Du lærer litt om soldatferdigheter,men du må belage deg på å bli i noen år.
    https://forsvaret.no/offiser
    When in doubt,empty your magazine.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Jeg gjennomførte førstegangstjeneste da jeg var 27, og har selv møtt mange som har vært godt oppe i tjueåra da de har vært inne. Alder bør ikke være noe problem hvis du virkelig er motivert og oppfyller alle formalkrav.

Hva er det egentlig du vil? Hvis du er ute etter en operativ stilling kommer du ikke langt uten førstegangstjeneste i dag. Det finnes alternativer til "vanlig" førtegangstjeneste, som Krigsskole eller kystjeger, men jeg vil anbefale å begynne med "vanlig" førstegangstjeneste for å finne ut om Forsvaret er noe for deg. Det finnes masse å velge mellom innen ordinær førstegangstjeneste. Uansett vil dette bero på at du får omgjort kjennelsen fra sesjon, og blir kjent tjenestedyktig. Dette vil være første steg på veien, og du må ta kontakt med FPVS for å finne ut av hva du eventuelt må gjøre.

Nytt av året er et utdanningstilbud som i bunn og grunn er påbygging i militære ledelsesfag for de med høyere, sivil utdanning. Se: https://forsvaret.no/gop Jeg er imidlertid usikker på om biologi kvalifiserer for opptak her. Hvis du vil bruke din sivile utdanning i forsvarssammenheng, vil jeg sette en knapp på FFI. Sjekk ut om de har noen ledige stillinger, eller send en åpen søknad.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Pondusfaktor
    0

Har selv avrent førstegangstjenesten med folk godt oppi 20-årene, eldste var vel 27, og dette var ingen problem hverken for dem, eller oss "ungkalvene" rett fra vgs. Så min anbefaling er at du ikke må la alder være ett hinder for å avtjene fgt dersom det er noe du ønsker.
    Som @Joppe sier så må du finne ut hva du selv ønsker å gjøre, dersom du ønsker å oppleve soldatlivet med "kriging i skogen" og hva det medhører så er førstegangstjenesten en ypperlig mulighet uten at du binder deg, imotsetning til KS, da får du en smak på livet i forsvaret og kan ta veien videre deretter.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Utdannelse innen Forsvaret uten førstegangstjeneste?
    By DonX91 in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 05-02-15, 14:26
  2. Mulighet førstegangstjeneste, uten at man har blitt kalt inn til sesjon 2?
    By Lars92 in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 15-01-15, 10:42
  3. Svar: 6
    Nyeste innlegg: 30-09-12, 22:19
  4. Svar: 21
    Nyeste innlegg: 28-07-10, 22:18
  5. Utenlandstjeneste - uten førstegangstjeneste?
    By blackwater in forum Forsvarets deltakelse i Internasjonale operasjoner - INTOPS
    Svar: 48
    Nyeste innlegg: 16-04-07, 16:53

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •