Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 456
Viser resultatene 201 til 205 av 205

Tråd: NORBATT 40 år

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Sv: NORBATT 40 år

18. juli 1978

Om kvelden, etter at det har blitt mørkt, observeres det at 18-20 PLO-soldater går i stilling i Olivenlunden rettet mot KP 2s post ved veien øst for Tell Quezi. Mannskapene på posten går i stilling og KP 2 setter troppen som bl.a. bemanner denne i alarmberedskap. Flere av PLO-soldatene er svært unge, tidlig i tenårene, og har dårlig disiplin. En 13-14 åring kommer fram mot NORBATTs post og kommer med trusler, men han blir etter hvert roet ned av PLO-soldatenes leder. Ti PLO-soldater forsøker å krysse veien, men blir oppdaget og tilbakevist. Troppen fra KP 2 skyter opp en del lysraketter i denne forbindelse, og to bevæpnede PLO-soldater kommer igjen fram til posten og spør hvorfor det ble skutt opp lys. Situasjonen roes ned.

Personellradarene (bl.a. den til Tr 2/KP 3) viser nå klart at PLO-styrken i «Reiret» ofte om natten sender ut patruljer som beveger seg gjennom NORBATTs område forbi El Khraibe mot militsens stillinger ved El Meri og lenger vest (dalen mellom El Khiam og El Khraibe/El Meri). I natt forsøker 2. tropp å ta en slik patrulje, men de finner den ikke.

Jeg er stadig på perm i Israel, men permen går mot slutten. Jeg tar buss fra Tel Aviv til Tiberias der jeg «linker opp med» Helge på Quiet Beach. Om kvelden på vår siste permdag spiser vi en bedre middag på en restaurant før vi går på byen og drikker øl.
    Sist endret av hvlt; 18-07-18 kl 09:47
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

19. juli

Om natten hører 2. tropp/KP 3 en eksplosjon i syd, sannsynligvis fra en mine. Like etter starter militsen nord for El Meri kraftig ildgivning med 12,7 mm mitraljøse og håndvåpen. Rikosjetter treffer leiren til 3. tropp. Personellradaren til 2. tropp har gitt utslag, så det er sannsynlig det er en PLO-patrulje som har infiltrert gjennom NORBATTs område og blitt beskutt.

Helge og jeg tar buss til Qiryat Shemona. Der ser vi en M621 lastevogn fra NORBATT som vi haiker med til Metulla der vi tar på oss uniformene som vi hadde lagret på pensjonatet der. Vi får etter hvert transport til Kafr Chouba, og permisjonen er over. Her venter en nedslående beskjed. I likhet med de fleste andre som var studenter hadde jeg søkt tidligere dimisjon for ikke å også få høstsemesteret helt ødelagt. Min søknad, i likhet med de fleste andres, er avslått. Alle dimisjoner må godkjennes av UNIFIL sentralt, og saksbehandler er en personelloffiser fra Senegal. Han, i likhet med det meste av UNIFILs ledelse, har liten forståelse for at NORBATT består av reservister (alle andre bataljoner var profesjonelle avdelinger), og at reservister kan ha spesielle behov som er forskjellig fra behovene til f.eks. afrikanske yrkessoldater. Dette vil bli tatt opp igjen av NORBATT og CONTICO, men foreløpig er dette en stor skuffelse.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

20. juli 1978

Dette er en svært rolig dag i NORBATT, krigsdagboken sier bare: «Normal aktivitet – intet spesielt å melde.» det skal bli ganske annerledes i morgen.

Jeg er i gang med den vanlige troppsassjobben igjen med materiell, mat, sambandsvakter og den daglige muldyrturen med vann og mat til OP 416. Humøret er dårlig etter både slutt på siste perm og avslag på søknad om tidligere dimisjon, men om kvelden har vi en fin feiring av sanitetsmann Leifs 22-årsdag.

Sanitetsmann Leif fyller 22 år:

Navn:		7-23.jpg
Visninger:	80
Størrelse:	291,9 KB

Navn:		7-20.jpg
Visninger:	79
Størrelse:	253,7 KB

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

På grunn av feriereise i morgen legger jeg denne ut en dag for tidlig:

21. juli 1978

Mens Ebel es Saqi var folketom da vi kom i månedsskiftet mars/april, har nå befolkningen kommet opp i ca. 250, etter at mange flyktninger har vendt tilbake. Landsbyen var blitt svært ødelagt mens først PLO hadde holdt den i sannsynligvis flere år, og deretter da de ble drevet ut av israelske styrker og Haddads milits i mars. Nå arbeides det med å få hus i stand og å dyrke jorden. Etter at hele stabskompaniet samt en del av KP 2 er innkvartert i sivile hus i landsbyen har forbindelsene blitt meget tette mellom norske soldater og sivilbefolkningen, som består av ca. 1/3 drusere (som bor i en egen del av landsbyen) og 2/3 kristne (både greskortodokse og greskkatolske, men ikke maronitter). Disse tette forbindelse mellom NORBATT og sivilbefolkningen er svært mislikt av major Haddad og hans milits, som i juni og juli har kommet med mange trusler mot sivilbefolkningen i Ebel es Saqi og forlangt at de skal erklære full troskap til militsen og ta avstand fra FN.

I dag topper dette seg. Midt på dagen starter skyting midt i landsbyen, like ved stabskompaniets kantine. Flere kuler treffer huset som befalet i pionertroppen bor i. Norske soldater rykker ut, og de tar til fange syv bevæpnede sivilkledde som sto bak skytingen. De er helt klart militssoldater fra Marjayoun som har tatt seg inn i landsbyen som sivile, og de har med radio med direkte forbindelse til major Haddad. Før de startet skytingen hadde de angrepet en av de sivile i Ebel es Saqi (som de sa var «leftist») med slag, spark og steiner, og de hadde skutt med pistol etter en liten gutt. Etter at disse er arrestert rykker militsen fram mot KP 2s veipost sør for Ebel es Saqi med to stridsvogner og tre M113 PPK’er. Den ene PPK’en kjører på en mine (sannsynligvis lagt av militsen, som ikke førte særlig god oversikt over minene de la), noe som gjør opphisselsen større. NORBATT har sin forsyningsvei til Israel gjennom militsens område, og det gir militsen mulighet til å ta til fange fem norske soldater, bl.a. vognfører og sidemann på en lastevogn fra proviantlaget som har vært i Israel og hentet mat, som de kjører på med en stridsvogn og ødelegger (men uten personskader). De to stridsvognene og de to andre PPK’ene tar seg forbi NORBATTs sperring, og inn på NORBATTs område. Militsen gir beskjed til NORBATT om at de fem norske soldatene vil bli henrettet en etter en hvis ikke de syv libaneserne som er tatt til fange straks løslates. Det blir også skutt mot NORBATT med både BK og håndvåpen. NORBATT skyter ikke igjen.

Etter forhandlinger med Haddad blir det enighet om at både de syv militssoldatene i Ebel es Saqi og de fem norske FN-soldatene skal løslates, og episoden deeskaleres. På et punkt vinner militsen en seier, sivilbefolkningen i Ebel es Saqi blir så skremt av denne episoden at de aller fleste flykter igjen.

Sent på kvelden høres et smell og ses et lysglimt fra dalen sør for Ebel es Saqi der minehendelsen hadde vært 17. juli. Det skytes da fra militsen mot området, og det virker som om ilden blir besvart fra dette området. Alt tyder på at en PLO-patrulje har tatt seg uoppdaget gjennom NORBATTs teig, kanskje fra «Reiret», og så blitt oppdaget av militsen, muligens etter at en hadde gått på en mine.

Rett før midnatt melder NEPBATT at de har igjen observert tre pansrede kjøretøyer, stridsvogner eller PPK’er, på vei hovedveien fra Marjayoun mot NORBATTs sydlige veisperring, men denne blir ikke angrepet.

Oppe i Kafr Chouba opplever vi ikke mye av dette som skjer 7-8 km fra oss i luftlinje og mange hundre meter lavere, og livet fortsetter som vanlig. Jeg er på min vanlige muldyrtransporttur og skriver igjen ny søknad om tidligere dimisjon, etter at vi som var studenter og hadde fått avslag i første omgang ble bedt om å skrive ny søknad.
    Sist endret av hvlt; 20-07-18 kl 19:03

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

22. juli 1978

Like etter midnatt har NORBATT igjen forbindelse med NEPBATT og ber dem undersøke nærmere om de tre panserkjøretøyene de hadde observert. De melder tilbake at den stridsvognen som militsen har hatt sående i sin veisperring ved NORBATTs gamle HQ nedenfor Marjayoun ikke har vendt tilbake, men stadig befinner seg mellom denne og NORBATTs veipost.

I løpet av natten får NORBATTs tre personellradarer seks ganger utslag som tyder på at PLO har infiltrert patruljer fra «Reiret» eller fra lenger nord som har beveget seg ned mot El Khraibe og videre mot militsens stillinger, men ingen av disse avskjæres. Det er klart at det blant den kristne sivilbefolkningen i Rachaya el Foukhar er det noen unge menn som er med i Libanons kommunistparti og er aktive støttespillere for PLO. Siden de er libanesiske sivile og har lovlig bopel i Rachaya el Foukhar har ikke NORBATT mulighet til å utvise dem. Men KP 1 og pionertroppen gjennomfører husransakinger, og i dag finner de i en kjeller utstyr til å lage minefeller.

I kveld etter at det har blitt helt mørkt oppdages det at en liten PLO-gruppe krysser elven vest for Ferdiss og beveger seg opp mot «Reiret». Det sendes ut en patrulje med hund fra hundetroppen i stabskompaniet som stopper gruppen. I mørket kaster plutselig en PLO-soldat en håndgranat mot den norske patruljen, men ingen blir skadet av den. Den norske patruljen skyter ikke igjen, men det kommer til håndgemeng i mørket, der en norsk soldat blir slått ned og fratatt sin AG-3. PLO-gruppen løper tilbake over elven og tar med AG-3 geværet.

I Kafr Chouba går livet som vanlig, og jeg har min daglige muldyrtransport til OP 4-16. Sønnen til Ahmad Kamra som eier muldyret virker svært syk, og jeg får sanitetskorporalen i kompanistaben i Kafr Hamem til å komme en tur opp og se til ham.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 456
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

4 stk leser denne tråden nå (1 er registrert og 3 er gjester)

1. Biblicus

Lignende tråder

1. Operasjonsrapport fra Norbatt 1
    By rangle in forum Veteranhjørnet
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 03-10-11, 08:32
  2. NORBATT XXV
    By 94VA in forum Veteranhjørnet
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 22-04-08, 08:05
  3. NORBATT I: Redningsaksjon 17. juli 1978
    By hvlt in forum Veteranhjørnet