Idretter som er relevante for militæret

Vi har ganske mange tråder på milforum om råd og tips for trening før opptak, og det er selvsagt viktig. Imidlertid er det forskjellige idretter som både kan være spennende og lystbetonte, og som også er relevante for førstegangstjeneste eller videre tjeneste i Forsvaret.

De som har forslag, oppfordres til å komme med dem her!

Jeg kan starte med min personlige favoritt: O-løp.
Orienteringsløp gir deg mestring i å lese kart og bruke kompass, som også i disse GPS-tider er viktig å kunne. Du lærer deg å se an terrenget og finne den beste måten å ta deg frem, noe som er viktig i en militær setting. Og man får erfaring med å være ute i naturen og bevege seg i ulendt terreng. Selvsagt er det forskjeller, ved at en O-løper ikke trenger å løpe taktisk og holde seg i skjul, og også at han ikke trenger å bære på en tung sekk eller et våpen. Likevel vil jeg hevde at en god orienteringsløper har mange fordeler fremfor en som ikke behersker dette.

Mitt andre tips: Skiskyting.
Det å kunne beherske et våpen når du er sliten og stresset er faktisk veldig relevant for en soldat. Også her er det selvsagt mange faktorer som skiller fra det en soldat kan oppleve i en stridssituasjon, men igjen: en god skiskytter har en fordel som soldat, er min påstand.

Flere?