Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 41

Tråd: Anskaffelse av nye 12,7mm mitraljøser.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Anskaffelse av nye 12,7mm mitraljøser.

12,7 mm-mitraljøsene brukes på alt fra fregatter til Geländewagen - nå skal de byttes ut.

https://www.tu.no/artikler/de-eldste...tolvsju/431999

Doffin:
    https://www.doffin.no/Notice/Details/2018-564799

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6

Sv: Anskaffelse av nye 12,7mm mitraljøser.

Litt interessant at de ikke er åpne for andre forslag enn M2.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    9

Det er vel for det at eksisterende softmounts og rws'er skal brukes videre.
    When in doubt,empty your magazine.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Litt interessant at de ikke er åpne for andre forslag enn M2.
    Nå er det jo gitt at man begrenser anbudet til M2-familien som følge av at man ikke ønsker å bytte ut alt av softmounts og RWSer, samt logistikken som ville ha fulgt et helt nytt våpensystem inkl. ammo... men bare sånn av nysgjerrighet, hva reelle, vestlige alternativer har man til M2 ute i verden?
    Elite Som En Trensoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Nå er det jo gitt at man begrenser anbudet til M2-familien som følge av at man ikke ønsker å bytte ut alt av softmounts og RWSer, samt logistikken som ville ha fulgt et helt nytt våpensystem inkl. ammo... men bare sånn av nysgjerrighet, hva reelle, vestlige alternativer har man til M2 ute i verden?
    CIS 50. Den er dobbeltmatet, men om den er et reellt alternativ er noe annet.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

leste på et annet forum at Forsvaret kasserte så godt som alle de nye 12,7 de kjøpte for noen år siden uten at de var brukt, da de ikke hadde ønsket kvalitet.
    Noen som kjenner til dette?
    MVH.
    XM177A2

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av XM177A2 Vis post
    leste på et annet forum at Forsvaret kasserte så godt som alle de nye 12,7 de kjøpte for noen år siden uten at de var brukt, da de ikke hadde ønsket kvalitet.
    Noen som kjenner til dette?
    kan det ha vært varianten vi lagde med åpent sluttstykke? Forstod aldri helt poenget med den.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8

Åpent sluttstykke?
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6

Eller kanskje noen forveksler med MG3. Der var det noen tyrkiskproduserte med løp som ikke var helt i henhold (til norsk ammo). Men da var det vel bare løpene som ble skrotet/byttet ut.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Det var det jeg også tenkte, at det kan ha vært våpen som ikke lot seg bygges om.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Hvorfor ikke kjøpe inn et mindre antall f.eks CIS 50MG. Så kan man finne ut om de fungerer bra, og eventuelt innfase flere etterhvert som M2 blir utslitt.

M2 har fungert bra, men er tunge og ikke fryktelig infanterisikre, og blir ikke akkurat lettere med softmount.

Så vidt jeg har forstått, har CIS 50MG "continuous recoil", og vil dermed forhåpentligvis ikke behøve en softmount. Jeg ville heller ikke vært særlig overrasket om den er billigere enn M2...

https://en.wikipedia.org/wiki/CIS_50MG

Litt bakgrunnsinfo om "Dover Devil" som CIS 50MG er basert på: https://www.secretprojects.co.uk/for...?topic=19011.0
    Sist endret av dobrodan; 17-03-18 kl 14:53
    two to the heart, one to the mind...

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8

Passer helt sikkert ikke i våre RWS, og er da ikke aktuell.

Skille

Ikke les kommentarfeltet i TU-artikkelen.
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Hvor vanskelig kan det være å få den til å passe?

Singapore oppgraderte jo fra M2, og jeg regner med at de ikke byttet ut alle aktuelle kjøretøyer i samme slengen.

Joda, jeg skjønner at M2 har fått en kult-status på samme måte som MG-3, men verden har gått videre, og jeg er overbevist over at ikke mange vil savne go/nogo, sluttstykket eller rekylfjæren til M2.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Den listen er vel egentlig forklaringen på at Forsvaret ikke var åpen for noen andre kandidater enn M2-familien - dette er jo bare en liste hvor godt over halvparten av våpnene er beskrevet som "experimental" eller "demonstration", og denne CIS-50 blir stående igjen som det eneste våpenet som kan begynne å kalles for en potensiell kandidat.

----------

Kjøpe et begrenset antall CIS-50 for å se om dette kan ha noe for seg? Jo for all del, og kanskje det faktisk er et helt rått våpen som burde sette spikeren i kisten på M2, men faktum er at man er såpass dyptgravd ned i M2-familien nå, med montasjer, RWS, reglementer, tilbehør, you name it - at kostnaden av en omvæpning hadde blitt langt større enn det å "bare" kjøpe inn helt nye våpen. For ikke å snakke om interoperatibilitet og reservedeler blant andre allierte.

Skiftet fra MG3 til FN-MAG gikk helt greit fordi dette i praksis er to veldig like våpen fra glidekassen og bakover (med unntak av sluttstykket, der FN-MAG knuser MG3 i enkelhet), noe som forenklet brukeropplæring. Det var heller ikke snakk om store mengder FN-MAG som skulle på montasje (stridsvogner, lastebiler stort sett), og dermed ble det heller ikke ville priser på nyinnkjøp av kompatible lavetter. Videre ble alt av RWS i sin tid ble kjøpt inn til FN-MAG (Protector Lite, samt FN-MAG overganger til nåværende Nordic RWS), da man visste at MG3 drev og sang på siste verset; det finnes ikke RWS til MG3 med andre ord.

----------

Åpent sluttstykke, eller "Open Bolt". Dette ble anskaffet av èn veldig enkel grunn: Fjerne cook-off* problematikk ved klikk og / eller ildopphold under skyting, som følge av varmskutt pipe / kammer. Ved normal drift av våpenet er det ingen uomsatt ammunisjon i kontakt med de varme delene av våpenet før selve skuddøyeblikket. På norske 12.7 open bolt våpen vil sluttstykket hekte seg opp i bakre tvert avtrekkeren slippes - denne opphektingen skjer etter at sluttstykket har dratt en ny patron med seg og plassert denne i T-sporet frampå sluttstykket.

* Utilsiktet omsetning av kruttet i ammunisjon, grunnet ekstern varmepåvirkning - heller enn tennstempel som slår i tennhetten. Konsekvenser kan være et annet omsetningspunkt av kruttet enn i tennhetten, noe som kan føre til at prosjektilet ikke får nok kraft til å dyttes igjennom pipen, noe som kan føre til at kruttgassene må finne seg en annen vei ut av våpenet enn ut igjennom pipen, noe som kan føre til at dem heller velger å gå minste motstands vei - som nå plutselig er ut igjennom bakdelen av patronen / tennhetten, noe som kan føre til at alle kruttgassene kommer i retur inn i glidekassen - og dermed får man kammerspreng, noe som kan føre til alt mulig lort for skytteren og våpenet.

Det har meg kjent aldri vært noe storstilt kassering av nye Åpen Bolt våpen - dette er standarden i Forsvaret per dags dato. Det er et lite mindretall av gamle M2HB QCB (gamle typen med lukket bolt) igjen i systemet, i bruk av enkelte avdelinger for ymse grunner.
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Det omtalte partiet skulle være kjøpt inn fra produsent i England av Sjøforsvaret.
    MVH.
    XM177A2

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Litt av problemet her er jo at Norge har en lei tendens til å tviholde på gammelt skrot, og enten kjøpe inn nytt av det gamle, eller så kjøper vi det dyreste vi finner, i stedet for å operere to forskjellige systemer parallelt, og dermed kunne ha en litt mykere overgang til enten å rendyrke det nye systemet, eller eventuelt velge en ny løsning. Da kunne vi fått oppdatert utstyret litt oftere, og ikke hatt problemer med å vedlikeholde viktige systemer som Leo2, M109, F-16, SeaKing, Fregatter, MTB/Kystkorvetter, MB240, Lynx, NH90, osv...

Det er ikke slik at jeg ser for meg at vi skulle kjøpe inn noen få CIS/STK 50MG, og så finne ut om disse er brukbare, for så å umiddelbart ditche M2. Jeg ønsker heller en glidende overgang der manuelt opererte våpen blir først erstattet, og deretter en glidende overgang der nye kjøretøyer får montert en RWS som er tilpasset det nye våpenet, eller evt modifisere eksisterende RWS etterhvert som M2 blir utslitt eller utfaset.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Det er ikke slik at jeg ser for meg at vi skulle kjøpe inn noen få CIS/STK 50MG, og så finne ut om disse er brukbare, for så å umiddelbart ditche M2. Jeg ønsker heller en glidende overgang der manuelt opererte våpen blir først erstattet, og deretter en glidende overgang der nye kjøretøyer får montert en RWS som er tilpasset det nye våpenet, eller evt modifisere eksisterende RWS etterhvert som M2 blir utslitt eller utfaset.
    Det er flere grunner til at noe annet en M2 er uaktuelt.
    Med mindre noen klarer å finne ett våpen som er signifikant bedre enn M2, i realiteten ikke på papiret. Så blir det ikke noe endring.
    Dette fordi de store landene som har tyngre logistikklinjer ikke ser effekten.
    Skal noe bli signifikant bedre så må ammunisjonen endres, noe man har sett på siden 70- tallet og, alltid endt opp med å beholde 12.7 eller øke til 30 mm.
    12.7 er liksom ikke det som vinner krigen i det store bildet.

Norge, sammen men Israel, er nesten enerådende på RWS i verden. Singapore har RWS med CIS-50, endrer vi til dette så sier vi at vi ikke har tro på vårt eget produkt og forsøker å ta markedet dems. = mye rot.
    Skulle vi alene gått for dette våpenet så måtte vi alene ta kostnaden for å integrere dette i våre RWS, å kjøpe nye 12.7 uten å kunne bruke samme våpen på både manuelle og motoriserte montasjer er unødvendig.

Norge har gjennom Nammo revolusjonert 12.7 og knyttet dette til M2, det er liten grunn til å divergere dette når det ikke gir noen effekt. Selv om det for alle praktiske formål ikke har noe å si.

M2 produseres i flere NATO-land og brukes av nesten alle, dermed kan vi både selge og kjøpe med nære allierte uten store utfordringer, både våpen og RWS. CIS Brukes av Singapore, indonesia og noen land i Afrika.

Om man ser for seg en fremtid med mer symmetriske trusselbilder så kan fort RWS få oppgaven med å forsvare mot luft-trusler, da er en 12.7 Chain Gun eller Rheinmetall RMG 50 mer aktuelt da man kan variere ildvolum elektrisk.
    I internasjonale operasjoner er det lurt å kunne hekte seg på allierte.

M2 har blitt sett på som modent for utskiftning siden midten av andre verdenskrig men, hver gang det er krig ender det med at det er en av våpnene med færrest klager fra mannskapene.
    Død ved Kølle!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Nå er det vel Rheinmetall som har kjøpt opp Vinghøg, så det spiller ingen større rolle, annet enn for de som jobber for Rheinmetall i Norge. Uansett burde det være en smal sak å tilpasse montasjer og RWS til en CIS/STK 50MG. Ikke burde det være så dyrt heller.

De fleste andre nasjoner i NATO tror jeg har den gamle M2, uten QCB, og knapt noen har open-bolt. Det er heller ikke mange som mater den med MP-ammo. Men med tanke på ammo, så skiller jo 12,7mm seg fra 5.56, fordi den faktisk fungerer i alle våpen.

Jeg klarer ikke helt å se hvorfor Singapore eller Israel (Israel er nok griente på oss allerede, av åpenbare årsaker) skulle bli grinete på oss om vi adopterte CIS/STK 50MG, eller noen annen for den saks skyld. De eneste måtte jo være de som produserer M2. Og de har nok uansett godt av litt konkurranse.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Nå er det vel Rheinmetall som har kjøpt opp Vinghøg, så det spiller ingen større rolle, annet enn for de som jobber for Rheinmetall i Norge. Uansett burde det være en smal sak å tilpasse montasjer og RWS til en CIS/STK 50MG. Ikke burde det være så dyrt heller.

De fleste andre nasjoner i NATO tror jeg har den gamle M2, uten QCB, og knapt noen har open-bolt. Det er heller ikke mange som mater den med MP-ammo. Men med tanke på ammo, så skiller jo 12,7mm seg fra 5.56, fordi den faktisk fungerer i alle våpen.

Jeg klarer ikke helt å se hvorfor Singapore eller Israel (Israel er nok griente på oss allerede, av åpenbare årsaker) skulle bli grinete på oss om vi adopterte CIS/STK 50MG, eller noen annen for den saks skyld. De eneste måtte jo være de som produserer M2. Og de har nok uansett godt av litt konkurranse.
    Våpenstasjonene er nå eid av Kongsberg så vidt jeg vet, med unntak av det som selges i Tyskland, Qatars Leopardmontasjer er jeg usikker på om er en hvitvasket Norsk eller om den er helt Tysk.
    Uansett så genererer salg av Protector store summer inn i statskassen, å undergrave dette med å satse på andre hester er ikke nødvendig.

Når det gjelder RWS så tror jeg ikke Israel er spesielt grinete på oss, vi deler markedene pent mellom oss. Gale diktatorland må kjøpe fra Sør Afrika, Russland eller Singapore om de er antisemitter og ikke er bra nok for Norge.
    Poenget er at det ikke er noen vits i å mase med markedet hvor CIS 50 inngår når vi kan unngå det og kamme inn penger slik det er.

Det finnes ingen grunner til at lilleputtlandet Norge burde prøve noe nytt på dette før man har større nasjoner i førersetet. når vi er en gigant innenfor komplementerende produkter.

De fleste Nato-Land og en del av USAs klientnasjoner bruker MP ammo, helt eller delvis levert av NAMMO.
    De fleste NATO-land har eller innfører QCB og, de som kjøper fra FN (Eller tidligere - Manroy) har også open bolt som mulighet.
    Død ved Kølle!

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Hva er er forskjellen på en vanlig vs CQB versjon?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    9

CQB er hurtig pipeskifte versjonen,og skyter fra åpen bolt.
    Tenk på det som en stor,tung versjon av mini-mi pipeskifte(det tar litt lengre tid,men du tar poenget)
    På den gamle versjonen ble pipen skrudd inn,og sluttstykket sto i framre stilling mellom skuddene.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

QCB = Quick Change Barrel. Heter vel HPS i Norge.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40

QCB =/= Åpen Bolt
    Åpen bolt ble innført i Forsvaret i 2004. Før dette hadde man M2 QCB - altså 12.7 med hurtigbytte på pipen, men som skjøt fra lukket bolt. Har brukt begge deler ganske så mye opp igjennom årene. Åpen Bolt er meg kjent en helnorsk modifikasjon, og viderefører da selvsagt hurtig pipebytte fra den eldre M2 QCB.

Flisespikkeri ja, men så er jeg en ganske detaljfokusert person av natur...
    Elite Som En Trensoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    QCB =/= Åpen Bolt
    Åpen bolt ble innført i Forsvaret i 2004. Før dette hadde man M2 QCB - altså 12.7 med hurtigbytte på pipen, men som skjøt fra lukket bolt. Har brukt begge deler ganske så mye opp igjennom årene. Åpen Bolt er meg kjent en helnorsk modifikasjon, og viderefører da selvsagt hurtig pipebytte fra den eldre M2 QCB.

Flisespikkeri ja, men så er jeg en ganske detaljfokusert person av natur...
    FN markedsfører open bolt.
    Død ved Kølle!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Her er forøvrig den eneste videoen jeg har sett av CIS/STK 50MG

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Under prøver i Estland på UGV som RWS våpen. Skytes med løsammunisjon.

Patria/ Kongsberg har nå kjøpt opp Milrem og videre markedsføring blir med Protector som våpenstasjon.
    Død ved Kølle!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    FN markedsfører open bolt.
    Ja, men jeg lurer meg på om det ikke i utgangspunktet er en norskutviklet greie, som FN så kjøpte rettighetene til - eller noe sånt - og nå markedsfører som sitt eget.
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Jeg er ganske sikker på at åpen bolt på 12,7 mm M2 er en norsk modifikasjon. Jeg trodde den kom før 2004, på 1990-tallet, men der kan jeg ta feil. Jeg trodde også det var på grunn av Raufoss' (i dag NAMMO) MP-ammunisjon den ble innført. Dvs. ikke på grunn av mulig cook-off av drivladningen, men av selve sprengladningen på grunn av det pyrotekniske brannrøret. I hvert fall var det MP-ammunisjonen som skilte norsk bruk (selvfølgelig tatt etter av andre siden) fra alle andre land som hadde brukt M2 i over 50 år uten at man så på lukket bolt som et problem.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Om jeg ikke husker feil, så var det sjøforsvaret som fikk modifisert noen helt på begynnelsen av 2000-tallet.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    9

De vi hadde i 96 var lukket bolt på,og de brukte vi mp i.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Jeg prøver å huske tilbake til KFOR tiden og da stod sluttstykket i bakre stilling når vi skiftet pipe, men det er så lenge siden at jeg har blidt senil minst to ganger sia da.

.................SKille............ .......

Hvor for kan ikke kongsberg lage en ny å forbedret utgave av M2 som passer med det vi har i dag, det kunne lett bli en bestselger i verden.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Kanskje de mener den er bra nok?

Norge har beveget seg videre fra design av skytevåpen og over I PGM lendet.
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

I 2Bn 2001/2002 sto sluttstykke i framre stilling når våpenet var klar til skudd, og drillen var ved bånd i at en «dro» i ladearmen to ganger.

Regner med denne rutinen gikk bort ved åpen bolt da å sirkuler ladde/sluttstykke prosessen med ammo i patronføreren vil vel føre til vådeskudd?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Nå slår ikke akkurat 12,7 meg som det aller viktigste våpenet som må skiftes ut. Det fyller sin lille nisje, samtidig som vi har et skrikende behov for f eks avdelingsluftvern (i tillegg til det kampluftvernet som allerede er besluttet kjøpt inn).
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Nå slår ikke akkurat 12,7 meg som det aller viktigste våpenet som må skiftes ut. Det fyller sin lille nisje, samtidig som vi har et skrikende behov for f eks avdelingsluftvern (i tillegg til det kampluftvernet som allerede er besluttet kjøpt inn).
    Det er ikke det, men siden vi allikevel må kjøpe inn en del nye, så kunne vi like gjerne gått for noe nyere. Så kunne de resterende M2 vært i bruk i mange år videre, mens man kunne brukt 50MG til manuell bruk frem til man får på plass RWS-er som passer.

Luftvernet burde vært på plass for mange år siden, og det burde nye jagerfly vært også. Dessverre skal Norge alltid ha siste skrik når vi skal kjøpe inn noe nytt, og da ender vi opp med en overgangsperiode der vi er like sårbare som en krabbe som skifter skall, siden det gamle enten ikke fungerer, eller er kraftig utdatert, mens det nye ikke er tilgjengelig i stort nok antall, og gjerne sliter med barnesykdommer.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    7

ser ikke poenget med å ikke gå for M2. Den funker I det vi trenger det til. Å ha 2 systemer i samme klassen virker tåpelig.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Da kan man jo spørre seg selv hvorfor Norge holder på å bytte ut MG-3?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Beholdningen av MG-3 består (eller besto) av 5000 stk. produsert av Rheinmetall i 1970 for forsvarsgrenene utenom HV og 5200 stk. produsert av MKEK i Tyrkia 1993-1994 for HV (nye piper produsert av Heckler & Koch 1998-1999). Alderen på våpnene er altså henholdsvis nesten 50 år og 25 år, og de nyeste ble sannsynligvis produsert med dårligere kvalitet enn de eldre. I dag produseres MG-3 kun av MKEK i Tyrkia og av Pakistan Ordnance Factories, suppleringskjøp er derfor lite fornuftig.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Mtp. MG-3 så er det vel ytterligere pipe innkjøp på gang om de skal beholdes.
    Pipene fra H&K takler ikke blyfri ammunisjon så man må benytte gamle Rheinmetall piper
    med blyfri ammo.
    MVH.
    XM177A2

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Anskaffelse av m77 Alfa vs Protex
    By sdigre in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 22-03-17, 12:58
  2. Dokumentar om anskaffelse av ex italienske jagere til den svenske marien under vk 2.
    By Gammeloppklesk in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 05-07-13, 18:55
  3. Forsvaret vurderer anskaffelse av hangarskip
    By MMB in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 04-04-07, 08:53

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine