Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Lovforslag fra Justis- og beredskapsdepartementet, ny våpenlov

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Lovforslag fra Justis- og beredskapsdepartementet, ny våpenlov

Stortinget vil torsdag 8. mars behandle Justiskomiteens innstilling til ny våpenlov.

https://www.regjeringen.no/contentas...000dddpdfs.pdf
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Sv: Lovforslag fra Justis- og beredskapsdepartementet, ny våpenlov

Eit fleirtal føreslår at ny våpenlov set forbodmot halvautomatiske rifler som ikkje er særskilttillatne i forskrift, og at det leggjast til forskriftsmyndaå fastsette dei nærare vilkår for godkjenningav halvautomatiske rifler.
    Dette synes eg er fornuftig.
    Det snur opp ned rekkefølga og seier at det er ulovleg dersom det ikkje er eksplisitt tillatt, i staden for å føre lister med ulovlege modeller/varianter med meir, slik som den amerikanske "Assault Weapons Ban" var (etter det eg forstår).

Vidare:
    Fleirtalet føreset atforskrifta vil gjerast så streng som det til ei kvartid reknast for naudsynt og føreslår at det i forskriftsheimeleninnførast eit forbod mot halvautomatiskerifler som på grunn av sin utforming ellerverkemåte står fram som særleg farleg eller ikkjehar noko aktverdig bruksområde.
    Det kan åpne for spørsmål om kva som til ein kvar tid bli ansett som "aktverdig" var sittande myndigheter, men i utgangspunktet er eg sympatisk: "Jasså, du *treng* denne her? Kva *treng* du den til? Kvifor dekkjer ikkje denne her behovet ditt?"

Edit:
    Her er eg på sida til mindretalet:
    Mindretalet tilrår diforat berre halvautomatiske rifler som har fast ellerhengsla magasin som kan ladast med inntil sekspatroner, skal kunne ervervast til jakt eller sportsskyting.
    Ingen *treng* lause magasin og dei aukar skadepotensialet i ein massakre/terroraksjon betydeleg.
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Pondusfaktor
    4

Med mindretallets proposjon er vel rifle i DSSN dødt....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Det snur opp ned rekkefølga og seier at det er ulovleg dersom det ikkje er eksplisitt tillatt, i staden for å føre lister med ulovlege modeller/varianter med meir, slik som den amerikanske "Assault Weapons Ban" var (etter det eg forstår).

Vidare:

Det kan åpne for spørsmål om kva som til ein kvar tid bli ansett som "aktverdig" var sittande myndigheter, men i utgangspunktet er eg sympatisk: "Jasså, du *treng* denne her? Kva *treng* du den til? Kvifor dekkjer ikkje denne her behovet ditt?"

Edit:

Ingen *treng* lause magasin og dei aukar skadepotensialet i ein massakre/terroraksjon betydeleg.
    Det du egentlig mener er vel at sivile ingen trenger noe mer enn enkeltskuddsvåpen, og egentlig trenger ingen sivile det heller, siden ingen er avhengig av å jakte lengre, siden de får kjøtt i butikken.

Benjamin Franklin nevnte et eller annet om frihet og sikkerhet.

Et annet sitat av ham går slik:

"But our great security lies, I think, in our growing strength, both in numbers and wealth; … unless, by a neglect of military discipline, we should lose all martial spirit …; for there is much truth in the Italian saying, Make yourselves sheep, and the wolves will eat you."

Nå kan man sikkert si at politikerene våre vedtar lover i beste intensjon. Men hvem og hva er det som påvirker meningene deres.

"Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner"
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Joda, den der *trenger*-remsa mi er litt sleivete.

Men enkeltindividers behov for besitte dødelige redskaper til uskyldige(aktverdige) formål må avstemmast mot andres behov for sikkerhet. Skadepotensialet i Ruger Mini et. al. med utskiftbart eksternt magasin er veldokumentert og handling er på overtid.

Det der Ben Franklin-sitatet skjønner eg ingenting av; me har i dag eit avansert samfunn med eit voldsmonopol ivaretatt av politet (og til dels forsvaret). Gudskjelov.
    men blikket opp og frem

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

@hbreis
    Voldsmonopolet innebærer ikke kun en rett til å ved behov å utøve vold, men også en plikt til å utøve denne volden. (Uten å bli helt NRA) føler du at norsk politi i god nok grad har muligheten til å utøve denne plikten, kan du eventuelt se hvordan/hvorfor ikke alle nødvendigvis deler et slikt syn?
    Ad astra per aspera

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Slik har det vært siden midt på 90-tallet, med tillatte halvautomatiske rifler opplistet først i rundskriv, siden i forskrift. Dette er en idiotisk ordning som gjør det ufattelig tungvint å få nye modeller i salg. Det hadde vært langt klokere å stille opp noen egenskaper (f.eks. løst/fast magasin) som plasserer våpen i kategorien som trenger særlig tillatelse. Slik fungerer det alt for pistoler og halvautomatiske hagler.

Vidare:

Dette er det nå laget lovhjemmel til, i form av at det bare er jakt og sportsskyting som er aktverdige formål. Krav til aktivitet og nødvendig opplæring er det også lagt opp til at det skal bli lovhjemmel til, detaljene kommer i forskrift.

Edit:

Jeg trenger løse magasiner til skyting i NROF og DSSN. Den som planlegger en terroraksjon driter allikevel i lover og forskrifter og skaffer det som trengs.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Joda, den der *trenger*-remsa mi er litt sleivete.

Men enkeltindividers behov for besitte dødelige redskaper til uskyldige(aktverdige) formål må avstemmast mot andres behov for sikkerhet. Skadepotensialet i Ruger Mini et. al. med utskiftbart eksternt magasin er veldokumentert og handling er på overtid.

Det der Ben Franklin-sitatet skjønner eg ingenting av; me har i dag eit avansert samfunn med eit voldsmonopol ivaretatt av politet (og til dels forsvaret). Gudskjelov.
    Siden det er staten som har voldsmonopol, hvorfor skal man innføre ytterligere restriksjoner på sivilt våpeneierskap?

Er det kanskje fordi en kriminell tømte en kalashnikov på auto inn i en bar i Oslo for en liten stund siden?

Ble han hindret av den gamle våpenloven? Ville han blitt hindret av den nye?

Det første sitatet fra Benjamin Franklin:

"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Det andre sitatet derimot, er rett og slett en advarsel mot et slikt "avansert" samfunn der man legger egen sikkerhet i andres hender, og vil dermed være redusert til hjelpeløse sauer om noen, det være seg kriminelle, fiendtlige nasjoner, eller egne politikere, skulle finne på å gjøre noe som ikke er i befolkningens interesse.

Som for eksempel å integrere Norge tettere inn i EU, når vi har stemt nei to ganger, samt at EU er mindre populært i Norge enn noen gang.
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    @hbreis
    Voldsmonopolet innebærer ikke kun en rett til å ved behov å utøve vold, men også en plikt til å utøve denne volden. (Uten å bli helt NRA) føler du at norsk politi i god nok grad har muligheten til å utøve denne plikten,
    Nei. Men av moglege løysinger på det er sivil bevæpning av for personlig trygging etter mitt skjønn kanskje den aller dårligaste.
    Meiner du at ein bør ha tilgang på å eige halvautomatisk rifle for personlig trygging? (<= Eit genuint spørsmål utan sarkasme)

kan du eventuelt se hvordan/hvorfor ikke alle nødvendigvis deler et slikt syn?
    Jada. Me treng ikkje vera enige i alt mogleg, men det betyr også at alle ikkje kan få det som dei vil.
    men blikket opp og frem

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Det kan være interessant å lese KRIPOS' høringssvar til den opprinnelige NOU'en fra 2011.

https://www.regjeringen.no/contentas...1/politiet.pdf

(s. 16 og nedover)

Det er var oppfatning at skytevåpen som ved fabrikk er produsert som sivile,halvautomafiske våpen, bør kunne være generelt tillatt med mindre de forbys iforskrift, på samme måte som pistoler og hagigevær. Vi mener at det ikke foreliggernoe erfaringsgrunnlag, hverken med hensyn til samfunnsforholdene generelt ellerkriminalitetsbildet spesielt, som tilsier at slike våpen i utgangspunktet skal væreforbudt. Det er vår oppatning at de sencre års store oppmerksomhet med hensyn tilat halvautomatiske våpen kan konverteres dl helautomatiske, er overdreven.

Vår erfaring tyder på at konvertering/ombygging av halvautomatiske rifler, som erregistrert på konkurranseskyttere, jegere eller samlere etter strenge kriterier omjegerprove, aktivitet osv., er et marginalt, sannsynligvis ikke-eksisterende, problem.Dersom det anses nødvendig, kan oppfølgning av innehavere av slike våpen hellerinngå som et moment i den forbedrede oppfølgningen av skyttere, som beskrivesandre steder i utvalgarapporten. Ved en forvaltningskontroll vil man enkelt kunnekonstatere om en slik halvautomatisk rifle er eller har vært bygget om tilhelautomatisk.

Vi mener det i alle tilfeller uheldig å bruke politiets (i hvert fall Kripos') ressurser påundersøkelser av disse våpnene. Når det videre uttales i rapporten (s. 102-103) at detkan være aktuelt å innføre en maksimal saksbehandlingstid for slike undersøkelser,vil dette bli en tilnærmet uhåndterlig arbeidsoppgave for Kripos. Vi vil i denneforbindelse påpeke at slike tidskrav ikke en gang fmnes i forbindelse medundersøkelser i alvorlige straffesaker.

4. Registreringiplikt for magasinerDet vil være en formidabel oppgave å håndtere en ordning med registrering avmagasiner som foreslått av utvalget. For pistoler vil det ha liten betydning, men forrifler til enkelte former for konkurranseskyting (eks. praktisk rifle) erhøykapasitetsmagasiner en forutsetning for å utøve sporten internasjonalt.Magasiner er nærmest å anse som forbruksvare, og det vil bli en stor merbelastningfor våpenkontorene å behandle søknader om nyerverv, føre nye magasiner inn iregisteret, utslitte magasiner ut av registeret og besørge dem destruert.

Våpen og militariasamlere vil også representere en spesiell utfordring i det de ofte vilha mange magasiner og noen magasiner kan i seg selv være sjeldne og verdifullesamlerobjekter. Dersom utvalgets forslag om registreringsplikt på plomberte våpengår igjennom vil disse ofte være våpen av militær karakter med høykapasitetsmagasiner. Skulle man da i tillegg registrere magasinet?

Man bor også ta i betraktning det forhold at det er enorme mengder med slikemagasiner i samfunnet som er militært overskuddsmateriell og som fmnes spredtrundt omkring på gutterom, loppemarkeder ete. Verdien på f eks brukte A G-3magasiner eller US karabin magasiner er minimal og kontrollen med dem deretter.Det annes antageigvis tusenvis av disse som mer eller mindre ubevisst oppbevares ikjellere og loft, med usikkert eierskap. Det virker helt urealistisk at man skal kunneoppna noen forvaltningsmessig kontroll med dette.

4Sa langt vi er kjent med er det heller ingen andre land noe sted i verden som harinnført en slik ordning. I de aller fleste land, herunder hele EU, er det ingenregulering av erverv eller det å inneha magasiner. Vi er kjent med at det finnes noenland, bla noen amerikanske stater, som hat restriksjoner på høykapasitetsmagasiner,men det er ikke tale om noen registreringsordning.

Så lenge slike magasiner selges fritt i våre naboland og pa Internett, vil enkontrollordning uansett ikke ha noen betydning for personer som ønsker å anskaffeslike uten aktverdig formål. Forslaget vil med andre ord innebære en kostbatordning som vil være vanskelig å gjennomføre og som antas å ha ingen eller minimaleffekt. Primært er det derfor vår oppfatning at det ikke bør innføres noenkontrollordning for magasiner.
    Det er jo påfallende at politiets fagorgan synes det meste av det loven her søker å regulere er ikke-problemer, og bare innføring av bortkastet byråkrati.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Nei fy, jeg er absolutt i mot våpen hvis formål ikke er "aktverdige" i privat eie. Men jeg har et problem med at voldsmonopolets enerett til voldsutøvelse alltid står i fokus, (nesten) aldri plikten. Når privatmennesket har gitt fra seg retten til å utøve vold etter eget forgodtbefinnende plikter staten å utøve denne volden. Med dagens bevæpningspolitikk føler jeg ikke at denne plikten etterleves.

Sånn prinsipielt er jeg også skeptisk til påstander om hvor siviliserte vi er, hvor fredelige og hvor mange flotte mekanismer vi har bygd for å oppnå dette Kardemommebysamfunnet. Fred og fordragelighet er kortvarige tilstander i menneskehetens historie og evolusjon trenger mer tid på å forbedre oss på dette punktet.
    Ad astra per aspera

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

No har eg ikkje lese heile så nøye så det kan vere eg tar feil. Men i dag er det slik at politiet kan komme å kontrollere oppbevaring av våpen, men då med 48 timars varsel. Slik eg har blitt fortalt så skal det i det forslaget til ny våpenlov bli slik at politiet kan komme å kontrollere oppbevaring utan varsel. Stemme det? Og vil det i tilfelle ikkje vere i mot grunnlova paragraf 102 Alle har rett til respekt for privatlivet og familielivet sitt, for heimen sin og kommunikasjonen sin. Det må ikkje utførast husransakingar, så nær som i kriminelle tilfelle.
    Ein er jo ikkje nødvendigvis kriminell når ein eig våpen.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

48-timers varsel er visstnok tenkt videreført i ny forskrift.

Det er ganske mange "praktiske" sider ved den nye loven som blir regulert i forskriften.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

^ I proposisjonen skriver JD at dagens praksis videreføres, noe som kan forstås som at forhåndsvarsel tas inn i forskrift. Det jeg finner merkelig, er hvorfor en da fjerner 48-timersvarsel fra lovteksten.

Alle skytter- og våpenorganisasjonene har gitt innspill om at forhåndsvarsling må inn i lovteksten igjen, men i komiteens innstilling er det kun Senterpartiet som støtter dette (såvidt jeg har fått med meg).

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Så langt jeg har oppfattet det virker våpenloven som nå er vedtatt første gang, å åpne for at man som jeger kan eie "litt" flere våpen enn de seks som man hadde i jaktgarderoben pr. dags dato. Nå økes det til åtte og kan være litt mer praktisk. Jeg tror det kan bli litt diskusjon rundt det såkalte halvauto forbudet ettersom jeg oppfatter Mini-14 å være våpenet man konkret går etter. Her kunne man enkelt strammet inn med minimum 21 år får halvautorifler (i kaliber større enn osv.), krav om medlemskap i NJFF ol. uten å nødvendigvis å måtte gå en komplisert vei for å få til et forbud. Imidlertid syns jeg varslingstiden på 48 timer skulle vært opprettholdt, i hovedsak fordi vi snakker om lovlydige borgere som åpner sine hjem for rutine-kontroll. Mye av hensikten med denne inspeksjonsretten, er jo at våpeneiere skal være bevisst regelverket knyttet til eierskap og oppbevaring av skytevåpen.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Med forbehold om at det som VG her presenterer er riktig er jeg svært overasket over at den tidligere straffedømte Kay Ronny har fått politiets tilatelse til å erverve pistol: "Han er tidligere straffedømt ved flere anledninger og sonet fengselsstraff senest i 2011. Frem til september i fjor var han også under etterforskning for heleri. " https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ferdelig-uhell

Kjenner ikke detaljene i politiets kriterier for å bli våpeneier, men tydeligvis viktig at tidligere straffedømte rehabilititeres til å kunne bli pistolskyttere. Håper den nye loven skjerper inn kravene til vandel og bakgrunn.
    Si vis pacem, para bellum

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

^ Enig i det du skriver der, @Din_Laban.

Vi har allerede et forholdsvis strengt og omfattende regelverk (som nå blir videreført). Skytevåpen kan ikke erverves uten tillatelse fra politiet, en må oppfylle personlige krav til alder, skikkethet, edruelighet og pålitelighet, og det må vises til legitimt behov. Søkere vil bli sjekket opp mot politiets registre. Ved for eksempel tilbakekall av førerkort, rusrelaterte ordensforstyrrelser osv., kan man gjøre kontroll opp mot våpenregisteret hvis forholdet er av slik art at det er naturlig, m.v.

Norsk våpenkultur har svært høyt fokus på sikkerhet, og våre skytterorganisasjoner har streng internjustis. Våpeninnehavere i Norge er i hovedsak lovlydige og ansvarsbevisste. Noen unntak vil alltid finnes, og det er nødvendig med et regelverk som bidrar til å luke bort uønskede elementer, samtidig som det legges til rette for at de seriøse og ansvarlige kan utøve sine aktiviteter uten urimelige inngrep.

De stadig tilbakevendende uttalelsene om "Utøya-riflen", "krigsvåpen" og lignende, oppfattes som kommentarer basert på føleri, fremfor kunnskap og fakta. Vi kan ikke forby alt mulig på grunn av enkelthendelser begått av åpenbart forstyrrede personer. Det er kun ABB som bærer ansvaret for tragedien på Utøya. Han kunne like gjerne operert med andre våpen enn de han medbrakte. Ruger Mini-14 er en sivil halvauto beregnet for småviltjakt. Winge Våpen har uttalt i etterkant av juli 2011 at våpenet de lovlig solgte til ABB ikke var gjenkjennbart fordi det var ulovlig modifisert. De kriminelle miljøene har tilgang til en rekke våpen og våpendeler, og de miljøene bryr seg ingenting om mottakers hensikter.

Det jeg mener vi skal fokusere på, er god kontroll på hvem som får erverve våpen, og fortsatt ha gode rutiner for oppbevaring av våpen. Bruk av våpenrom og/eller våpenskap, alarm m. m. forhindrer at våpen havner i feil hender. Sporadiske kontroller fører til at våpeneiere bestreber seg på å oppbevare våpnene på en forsvarlig måte.

Politiets kontroll av privat oppbevaring av våpen skiller seg vesentlig fra en ransaking etter straffeprosessens regler. Ved førstnevnte vil det ofte møte kun sivilt ansatte fra politiet, som etter avtale blir vist direkte til våpenskap/våpenrom for å kontrollere at oppbevaringen av skytevåpen skjer i henhold til lov og forskrifter. I dag gis det som kjent forhåndsvarsel på minst 48 timer, og slik mener jeg det fortsatt skal være i et demokrati.

Uanmeldte inspeksjoner i private hjem, kun med begrunnelse i at det bor våpeneiere der, strider mot våre demokratiske rettigheter. De som kontrolleres er personer med lovlig ervervede rettigheter til våpeninnehav, og skal behandles deretter.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Med forbehold om at det som VG her presenterer er riktig er jeg svært overasket over at den tidligere straffedømte Kay Ronny har fått politiets tilatelse til å erverve pistol: "Han er tidligere straffedømt ved flere anledninger og sonet fengselsstraff senest i 2011. Frem til september i fjor var han også under etterforskning for heleri. " https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ferdelig-uhell

Kjenner ikke detaljene i politiets kriterier for å bli våpeneier, men tydeligvis viktig at tidligere straffedømte rehabilititeres til å kunne bli pistolskyttere. Håper den nye loven skjerper inn kravene til vandel og bakgrunn.
    Dersom opplysningene som kommer frem medfører riktighet, er dette en sak som bør etterforskes av Spesialenheten for politisaker.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Justis og beredskap fra A til Å
    By Rittmester in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 20-12-16, 10:52
  2. Beredskapsdepartementet
    By Superstalker in forum Romfart, terrorisme og andre konfliktområder
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 13-11-11, 21:34
  3. Ny forsvarsminister - Faremo overtar som justis
    By Sofakriger in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 16