Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 51 av 51

Tråd: DE GLEMTE VETERANENE FRA 1968

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Sv: DE GLEMTE VETERANENE FRA 1968

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Det er veldig greit å få en grundig gjennomgang av hva some skjedde og ikke skjedde den gangen, herunder en avkreftelse av ryktene om flukt. Gjennom et langt liv i Forsvaret (fra 1976) har jeg hørt mange rykter, men få fakta.

All honnør for denne tråden - det blir egentlig en bagatell om man er enig eller uenig i at beredskapen var ekstraordinær. Personlig mener jeg at den ikke var det, da den etter alt å dømme var innenfor det Garnisonssjefen hadde myndighet til å iverksette iht planverket. Det uvanlig er ikke nødvendigvis ekstaordinært.

For øvrig så er jeg usikker på at "krigsberedskap" faktisk var en offisiell beredskapsgrad, basert på at jeg ikke kan huske å ha sett uttrykket i mitt arbeide relatert til mob- og beredskapsplaner i Hæren fra 1984 til 2010. Selvsagt kan det ha vært det tidligere, men jeg har en mistanke om at dette kanskje var et begrep som media skapte?
    Hei!
    Begrepet krigsberedskap er benyttet bl.a. fordi da befalet ble vekket natt til fredag 7. juni, så fikk de ordre om mobilisering. Dette har jeg fått vite ved intervju med vedkommende som var vaktkommandør denne natta. Han fikk ordre om å vekke befal som bodde i Forsvarets boligfelt.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Etter min mening bør det undersøkes nærmere hva det som ble iverksatt faktisk ble kalt, i henhold til det beredskapssystemet som var gjeldende på den tiden. Det er jo mulig at begrepet "krigsberedskap" inngikk der på den tiden, selv om jeg er ganske sikker på at det ikke gjorde det etter 1984.

Jeg finner det mest sannsynlig at der var så enkelt som "Alarm", med påfølgende regulering av lokal beredskaps-grad "I felt" etter systemet rød - gul - grønn. "Mobilisering" kan det ikke ha vært, selv om noen kanskje brukte dette uttrykket, da det er noe helt annet.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Det er veldig greit å få en grundig gjennomgang av hva some skjedde og ikke skjedde den gangen, herunder en avkreftelse av ryktene om flukt. Gjennom et langt liv i Forsvaret (fra 1976) har jeg hørt mange rykter, men få fakta.

All honnør for denne tråden - det blir egentlig en bagatell om man er enig eller uenig i at beredskapen var ekstraordinær. Personlig mener jeg at den ikke var det, da den etter alt å dømme var innenfor det Garnisonssjefen hadde myndighet til å iverksette iht planverket. Det uvanlig er ikke nødvendigvis ekstaordinært.

For øvrig så er jeg usikker på at "krigsberedskap" faktisk var en offisiell beredskapsgrad, basert på at jeg ikke kan huske å ha sett uttrykket i mitt arbeide relatert til mob- og beredskapsplaner i Hæren fra 1984 til 2010. Selvsagt kan det ha vært det tidligere, men jeg har en mistanke om at dette kanskje var et begrep som media skapte?
    Det er mitt inntrykk også, altså at begrepet krigsberedskap er noe ullent i militær sammenheng, men det funker nok om du skal selge aviser eller bøker.
    Si vis pacem, para bellum

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

For så vidt er dette flisespikkeri. Skarp alarm (i hvert fall i min tid i førstegangtjenesten var det forskjellig signal for skarp alarm og øvelsesalarm) i en militærleir, dvs. at ammunisjon til personlige våpen og avdelingsvåpen deles ut og at avdelingene gjøres klar til strid (dvs. reelt klart til strid med skarp ammunisjon, og ikke bare øvingsmessig) i sine alfa-områder, tror jeg da er ganske ekstraordinært og ikke noe som har skjedd særlig mange andre ganger, om noen, etter 2. verdenskrig.

Mobilisering gjelder innkalling av mobiliseringssoldater/reservister (og stadig tjenestegjørende som har andre oppgaver i krig enn i fred). "Mobilisering" betydde at alle skulle møte i henhold til ordre på krigstjenestekort og hele forsvaret skulle settes på krigsfot. I tillegg hadde man "beredskapsinnkalling" der deler av forsvaret ble satt på krigsfot (gitt ved fargekode på krigstjenestekortet).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Jeg er enig i at det er flisespikkeri, og antydet vel også noe slikt i et av mine innlegg.

Jeg har selv vært med på opplasting av ammunisjon i forbindelse med øvingsalarmer på GP, men ikke utdeling til den enkelte soldat. Standard prosedyre var det imidlertid ikke, mener at det ble gitt egen ordre om det.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Det er mitt inntrykk også, altså at begrepet krigsberedskap er noe ullent i militær sammenheng, men det funker nok om du skal selge aviser eller bøker.
    Utvilsomt, mistenker at det var pressen som først tok begrepet i bruk.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

Etter min mening bør det undersøkes nærmere hva det som ble iverksatt faktisk ble kalt, i henhold til det beredskapssystemet som var gjeldende på den tiden. Det er jo mulig at begrepet "krigsberedskap" inngikk der på den tiden, selv om jeg er ganske sikker på at det ikke gjorde det etter 1984.

Jeg finner det mest sannsynlig at der var så enkelt som "Alarm", med påfølgende regulering av lokal beredskaps-grad "I felt" etter systemet rød - gul - grønn. "Mobilisering" kan det ikke ha vært, selv om noen kanskje brukte dette uttrykket, da det er noe helt annet.
    Jeg stusset også litt på dette begrepet "mobilisering" da jeg intervjuet den tidliger vaktkommandøren. For dette er vel et begrep som benyttes for innkalling av "ikke- stående" styrker. Men han opplyste om at det var dette begrepet som var benyttet da de vekket befalet. Skal nok kanskje ikke legge alt for mye vekt på hva som blir sagt i slike situasjoner, det viktige er at man faktisk utløste skarp alarm og rykket ut i beredskapsområdene klar for strid med skarpladde våpen. Dessuten ble broer klargjort for sprengning. Der lå det forøvrig permanent klart sprengstoff i sprengkamre under den kalde krigen.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Stranna Vis post
    Jeg stusset også litt på dette begrepet "mobilisering" da jeg intervjuet den tidliger vaktkommandøren. For dette er vel et begrep som benyttes for innkalling av "ikke- stående" styrker. Men han opplyste om at det var dette begrepet som var benyttet da de vekket befalet. Skal nok kanskje ikke legge alt for mye vekt på hva som blir sagt i slike situasjoner, det viktige er at man faktisk utløste skarp alarm og rykket ut i beredskapsområdene klar for strid med skarpladde våpen. Dessuten ble broer klargjort for sprengning. Der lå det forøvrig permanent klart sprengstoff i sprengkamre under den kalde krigen.
    Ja, man kan ikke legge vekt på hva antatt lavere befal uten grundig kjennskap til beredskaps-systemet bruker av uttrykk i "kampens hete". Hovedpoenget på det nivået er gjerne å fremskaffe ønsket reaksjon, ikke om det formelt sett er riktig ordbruk.

Det blir lett omtrent like unøyaktig som det journalister ofte sier eller skriver - men da enten på grunn av manglende kunnskap eller med vilje, med tanke på sensasjonsnivå, opplag, egen og/eller mediets agenda etc.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    0

TRIDENT JUNCTURE 2018 OG POLAR EXPRESS 1968. HISTORIEN GJENTAR SEG.
    I disse dager pågår den store NATO-øvelsen Trident Juncture i Norge. Ett av de viktige hovedmålene for øvelsen er å mestre norske forhold. Men, nederlandske soldater som deltar i øvelsen er utrustet for sommer. Nå må de gå til norske butikker for å handle vinterklær. For det kan være kaldt i Norge, også om høsten. For 50 år siden «bommet» både engelskmenn og belgiere fullstendig på norske forhold under den store NATO-øvelsen Polar Express.

Nylig utga jeg boken «Som en fiende mot Norge». Om den store sovjetiske oppmarsjen mot norsk grense i juni 1968. Oppmarsjen var en demonstrasjon og protest mot NATO-øvelsen Polar Express som da foregikk samtidig i Troms. Selve «stjerneframføringen» i øvelse Polar Express skulle være landsettingen av 650 marinesoldater med 20 Wessex helikoptre fra det britiske hangarskipet HMS Bulwark. Men, dette gikk ikke som forventet. Engelskmennene bommet fullstendig på nord-norsk klima. Allerede i januar samme år hadde man planlagt å bruke HMS Bulwark i øvelse Polar Express. Men ikke ett eneste av helikoptrene hadde blitt modifisert for å kunne operere under de klimaforhold vi finner i Norge. For det var kaldt i Troms da landsettingen skulle skje. Temperaturen lå rundt null, det var snøbyger i lufta. Ingen av Wessex-helikoptrene kunne benyttes til den særdeles viktige landsettingen pga. lave temperaturer, marinesoldatene måtte sendes i land med båter.

Dette ble svært pinlig da et norsk helikopter med NATO-offiserer landet på Bulwark, mellom britiske Wessex-helikoptre som stod tildekket. Flaue presseoffiserer prøvde å forklare hvorfor man brukte fartøyer til ilandsettingen av marinesoldater, uten å ha noe informasjon om hvorfor helikoptrene stod ubenyttet på dekk. Når man skulle fly i temperaturer rundt null, trengte disse helikoptrene varmesystemer både for luft og olje. Uten disse modifikasjonene var flytiden for denne type helikoptre begrenset til kun 9 minutter ved slike forhold. Britene anså modifikasjonene som unødvendige, og noe som «på ingen måte ville begrense helikopterøvelsene på denne tid av året.» Det var sikkert en fin, varm juni måned i England. Men de britiske planleggerne burde nok vært noen turer i Nord-Norge, på forhånd. For å sette seg inn i hvordan en juni måned i arktiske omgivelser faktisk kan være. Årsaken var at Bulwark seilte til Norge under en måned etter skipets ankomst fra Østen. I ettertid forklarte den engelske forsvarsministeren Denis Healey at værforholdene «hadde vært svært uvanlige.» Men, ikke en av de mange nordmennene som til forskjellige tider var om bord på Bulwark anså værforholdene som svært uvanlige.
    Det var ikke bare utenlandske helikoptre som hadde problemer med norske forhold. Seks belgiske bombefly av typen Republic F-84F Thunderstreak fløy ikke ett eneste tokt under sitt to uker lange opphold på Bardufoss under øvelse Polar Express. Til tross for deres oppdrag om å «angripe» bakkemål i Nord-Troms. Bombeflyet er tungt og veier fullastet 12,7 tonn, det er avhengig av et romslig luftrom for å kunne svinge. Thunderstreak egner seg derfor

dårlig i trange fjorder og daler mellom høye fjell. Skvadronsjefen til belgierne ble først tatt med på en rekognoseringstur. Det skjedde i et lite, norsk

propellfly av typen Cessna O-1A Bird Dog fra Feltartilleribataljonen på Setermoen. Flygningen foregikk bl.a. i den trange Tamokdalen under sterk

vind med mye turbulens. Belgieren fikk raskt mer enn nok av den turbulente flyturen og beordret retur lenge før planlagt rekognoseringstur var avsluttet.

Etter landing forlot han flyet uten å si ett eneste ord. Og, de seks belgiske bombeflyene ble stående på flyplassen, under hele øvelsen.

50 år senere, under dagens Trident Juncture-øvelse, bommer også nederlenderne på norske forhold. De har glemt å utruste soldatene sine med klær for en norsk, kald høst. Har ikke NATO-landene lært noe som helst om forholdene i Norge i løpet av alle øvelsene de har hatt i Norge gjennom tidene?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

En kan jo spørre om ikke Britene har lært noe av Clockwork? Fordi svaret er uansett ja, det har de.

At noen gjør et dårlig valg her og der kommer alltid til å skje, enten det er på enkeltmann eller forsvarssjef nivå...
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Generelt ser det ut til at hukommelsen i militære avdelinger er lav (i hvert fall i Norge), siden erfaringer ofte ikke blir systematisert, men er avhengig av enkeltpersoner med stor turn-around. Men akkurat når det gjelder britiske helikoptre (både Army, Royal Navy og RAF) har de jo beholdt en treningsavdeling på Bardufoss (Clockwork) som har opprettholdt kompetansen på å fly under norske forhold året rundt. Når det gjelder landstridavdelinger fra Royal Marines og British Army (samt de nederlandske avdelingene i det som i hvert fall tidligere het UK/NL Landing Force, dvs. 3 Commando Brigade med tillegg fra Korps Mariniers) er jeg mer skeptisk. Tidligere trente avdelinger fra Royal Marines hvert år i Nord Norge og avdelinger fra British Army hvert år på Voss, hele vinteren,det har vært mindre av det mens fokuset var på "Out of Europe".
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Gjemte og glemte bunkere
    By Madsen in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 06-06-15, 17:38
  2. De glemte redningsheltene - FN i Kongo 1964
    By Sofakriger in forum Veteranhjørnet
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 30-10-13, 20:36
  3. Nyhetslink: Heimevernet glemte bombemarkør under bro
    By njetnjet in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 7