Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Marsjstøvler med/uten membran?

Rekrutt
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    0

Marsjstøvler med/uten membran?

Hei.

Dette spørsmålet går til de som har erfaring ute og på opptak, ikke til "synsere" som har googlet seg fram til et svar.

Marsjstøvel med eller uten membran under opptaksukene?

Uten membran: M77 har den den laveste vekten av alle støvlene jeg har sett på.
    Med membran: Garmont Lynx GTX veier ikke veldig mye mer enn M77.

Kjør debatt!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Sv: Marsjstøvler med/uten membran?

Membran i lær-støvler er en dårlige ide med mindre du får tørke støvlene 100% mellom bruk. Worst case så kan det danne seg is mellom læret og membranen.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Definitivt uten. Du kommer garantert til å bli våt på beina, før eller senere, og du kan ikke regne med nok tid til å få tørket og luftet støvlene tilstrekkelig. Et godt vedlikeholdt par M77 vil tjene deg langt bedre enn GTX.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Nå som fasit på det spesifikke åpningsspørsmålet er gitt: jeg har begrenset erfaring med fottøy med membran, men har aldri opplevd at membranen har holdt tett særlig lenge. Har jeg hatt uflaks eller er membran i fottøy alltid en kortvarig affære?
    Aldri mer 13

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Salomon Quest 4D GTX støvlene mine holder i alle fall tett etter mange år med bruk, selv med bare lettere vedlikehold. De tørker rimelig raskt også, om man har fått vann i de.
    two to the heart, one to the mind...

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Høres ut som feilen ligger hos meg, ikke i teknologien..
    Aldri mer 13

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Høres ut som feilen ligger hos meg, ikke i teknologien..
    Jeg pleier å fryse på beina når jeg ikke koker i GTX fottøy.

Frysingen kommer som et resultat at ikke membranen klarer å flytte fukten raskt nok når jeg svetter.

Jeg har ikke opplevd hull i membranen men, jeg ser ikke noen grunn til å gå for membran da jeg blir like våt av svette som av litt vann.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Jeg pleier å fryse på beina når jeg ikke koker i GTX fottøy.

Frysingen kommer som et resultat at ikke membranen klarer å flytte fukten raskt nok når jeg svetter.

Jeg har ikke opplevd hull i membranen men, jeg ser ikke noen grunn til å gå for membran da jeg blir like våt av svette som av litt vann.
    Prøvd fuktsperrer?
    Har samme problem som deg, og skal prøve det ut.
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Salomon Quest 4D GTX støvlene mine holder i alle fall tett etter mange år med bruk, selv med bare lettere vedlikehold. De tørker rimelig raskt også, om man har fått vann i de.
    Fordi Quest ikke har i nærheten av så tykt (eller samme type) materiale som feks Alfa Bever. Nå tror jeg ikke fyren burde stille på opptak i Quests, selv om det ville vært min anbefaling til etter et opptak.

Membran er gode greier i tynnere støvler og hiking sko, men i tjukke lærstøvler så er det faen meg bare noe makkverk.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
    Prøvd fuktsperrer?
    Har samme problem som deg, og skal prøve det ut.
    Hvorfor legge inn en nu plastikkbarriere?
    Fuktsperre er veldig bra om du kan garantere at du får tørket og passet på føttene dine 8 timer i døgnet.

Dette er det eneste som er bra i kulda IMO.
    https://www.nokianfootwear.com/produ...a/?color=black

-om du går gjennom isen så kan man bytte kartank og være klar på minutter.
    -ingen fukt trenger inn til isolasjonen
    - trenger bare to skift med kartanker over mange dager, en til aktivitet og en til hvile.
    - Ulla i kartanken tar opp fukten men, isolerer like bra mange timer senere.

Har brukt tilsvarende i 20-25 minus(Og i slaps) og må si at Finnene er noen hakk foran oss i vinteroperasjoner.

På sommeren så er jeg fornøyd om jeg har noe som tørker innen rimelig tid.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av fljweghri234 Vis post
    Hei.

Dette spørsmålet går til de som har erfaring ute og på opptak, ikke til "synsere" som har googlet seg fram til et svar.

Marsjstøvel med eller uten membran under opptaksukene?

Uten membran: M77 har den den laveste vekten av alle støvlene jeg har sett på.
    Med membran: Garmont Lynx GTX veier ikke veldig mye mer enn M77.

Kjør debatt!
    Hva slags opptak, årstid, antatt klima.

Til opptak ville jeg nok gått for et par meget godt inngåtte M77 med såle tilpasset årstiden og gode ullsokker.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Enig med taler over, M77 som er inngått er et trygt valg til opptak. Som MJK sier på sine sider, vi ønsker at alle stiller likt så vet hvor ca. like mye vondt de har det.

Som til alt annet her i livet så er det bruken som definerer behovet og ikke omvendt.

Membran eller ikke membran har for meg blitt sekundært med støvler, selv om jeg svetter som en gris på føttene. Jeg bor på vestlandet og for meg så er det langt viktigere at de 1) har godt grep på underlaget og 2) ikke trekker til seg vann. Kortversjonen er at meg som aktiv hundeeier har to par støvler til bruk - M77 og Alfa Jeger. Jeg bruker M77 på enkle dager og foretrekker de som par nummer en, nær sagt til alt. Men blir det mistanke om glatt og sleipt underlag, steinete og behov for ankelstøtte så kjører jeg på med Alfa selv om de er mye tyngre (og ikke like bilvennlige). Alfa'ene tok også mye lenger tid å gå inn, jeg tipper minst ett år før jeg var trygg på at dette var 3000 vel anvendte NOK.

Som sivilist så har jeg holdt læret godt vokset med bievoks på begge, og ikke frem til nå opplevd det kjente problemet med at skoene trekker inn vann (slik M77 gjør om du tørrpusser de for mye med kiwi som i fgtj.). Siste par med M77 fikk jeg utlevert i Hv for ca 5 år siden, Alfa Jeger ble kjøpt inn i 2011 om jeg husker riktig. Begge støvler blir konsekvent brukt sammen med ullsokker/labber og ikke noe anna skit.

Det beste paret med sko jeg personlig har hatt var et sett med M77 utlevert på oppkledning i HV i 2008, brukt bla. på kanotur gjennom Finnmark i 2010, de overlevde helt til sålene gikk i oppløsning for 3-4 år siden.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •