Støtt Milforum på Vipps #587 879

Ledige stillinger: Hæren

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • adrian.k
    RESERVIST
    • 2014
    • 26

    #61
    Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

    Opprinnelig skrevet av JGG
    Har enda ikke fått noe svar, og må nesten anse det som avslag.

    Har dog erfaring fra fgtj som markør for tmbn, vil jo tro at det er relevant.
    Hadde selv god bakgrunn fra de stedene jeg søkte meg inn, da jeg tjenestegjorde i en lik stilling, men en annen avdeling. Om du ikke har fått svar, vil jeg nok tro at du har kommet inn Merkelig at det ikke er omvendt egentlig.

    Opprinnelig skrevet av RadioReidar
    venter på svar selv, virker som alle som har fått brev sålangt har fått avslag. kompis som bor borti veien har fått avslag men jeg har ikke fått brev.
    Da får du nok svar snart! Vil tro at de som ikke har fått svar har kommet inn til opptaksprøvene.

    Kommentér

    • adrian.k
      RESERVIST
      • 2014
      • 26

      #62
      Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

      Opprinnelig skrevet av tinnsoldat
      Kastet vekk 4 år på søknader så ble ikke noe søknad for opptak i år. Men planer om å søke BS til høst og våren igjen. Er i HV-I idag da så får trent en del på stridsteknikk og felt hvertfall. Anbefaler deg å søke inn der hvis du har planer om å søke videre greit å ha det på cven hvertfall

      Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
      Det kan jeg jo gjøre, veldig greit å vedlikeholde gamle ferdigheter i alle fall! Finnes det et søknadsskjema, eller burde jeg ta kontakt med HV-01 per mail?

      Kommentér

      • tinnsoldat
        RESERVIST
        • 2012
        • 18

        #63
        Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

        Opprinnelig skrevet av adrian.k
        Det kan jeg jo gjøre, veldig greit å vedlikeholde gamle ferdigheter i alle fall! Finnes det et søknadsskjema, eller burde jeg ta kontakt med HV-01 per mail?
        Jeg måtte sende søknad skriftlig men vet ikke hvordan det er for hv-01? Du kan kontakte HV01 sin innsatsstyrke på mail. Du får ganske fort

        Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

        Kommentér

        • RadioReidar
          RESERVIST
          • 2017
          • 18

          #64
          Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

          Opprinnelig skrevet av adrian.k
          Kjedelig at det skal være økonomiske forhold som stanser oss som er ivrige på å komme tilbake egentlig, men sånn er det dessverre. Må nok belage meg på å ta befalskolen til vinter eller sommer neste år med forbedrede karakterer fra videregående, samt studiepoeng.

          Er du militær den dag i dag, eller droppet du å søke igjen etter avslaget?
          mener de slutta med den taktikken for noen 1-2 år siden, var et år de ikke tok inn sivile i det heletatt men de mista masse kompetanse på det så de fiksa sånn at det ikke er sånn lengre.

          Kommentér

          • Hulkinator
            OR-7* Stabssersjant
            Mestersersjant logistikk

            • 2009
            • 5939

            #65
            Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

            Det er noen som kommer fra det sivile og kun husker den "gode tjænesten", som kanskje har glemt hvordan det er å bli stilt krav til og kanskje har blitt litt for sivile, god erfaring og kompetanse til tross.
            Jeg vet av tre grenaderer som har sluttet i 2017, tjenstetid som grenader var 7mnd, 3mnd og 4mnd.
            Det passer ikke for alle, noen gikk rett fra FGTJ til midlertidig ansatt frem mot opptak, mens H*n med lengst tid var igjennom opptak i fjor.

            Det stilles strengere krav enn det ble gjort under vernepliktigen, mange har glemt det etter 3år som sivil, det ødelegger mindsettet deres og knekker motivasjonen etterhvert.

            Sent fra min E6653 via Tapatalk
            Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

            Kommentér

            • Voodoo
              OR-5+ Sersjant 1.klasse

              • 2011
              • 1108

              #66
              Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

              Min erfaring fra min avdeling tilsier at folk som har vært på "begge sider"(mil/siv) vet de hva de går til og vil jobbe lengre. Mens de rett fra skolebenken -> fg.tj. gjerne vil jobbe noen få år, for deretter å ta utdanning. Rett og slett at de rett fra fg.tj. tenker at dette er en periode man kan spare opp penger til studielivet, mens de fra det sivile ser på det som karriere.
              .

              Kommentér

              • Fyksert
                RESERVIST
                • 2017
                • 2

                #67
                Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

                Er det noen som skal på opptak? Jeg selv skal.

                Kommentér

                • RadioReidar
                  RESERVIST
                  • 2017
                  • 18

                  #68
                  Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

                  fikk svar i dag, skal jeg også.

                  Kommentér

                  • tinnsoldat
                    RESERVIST
                    • 2012
                    • 18

                    #69
                    Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

                    Opprinnelig skrevet av RadioReidar
                    fikk svar i dag, skal jeg også.
                    Dere som skal på opptak, hvilken avdelning oh hvor lenge var dere sivil?

                    Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

                    Kommentér

                    • RadioReidar
                      RESERVIST
                      • 2017
                      • 18

                      #70
                      Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

                      Opprinnelig skrevet av tinnsoldat
                      Dere som skal på opptak, hvilken avdelning oh hvor lenge var dere sivil?

                      Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
                      artilleri, vært sivil i 6 månder. hadde fgtj som sambandsmann.

                      Kommentér

                      • JGG
                        RESERVIST
                        • 2017
                        • 3

                        #71
                        Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

                        Skal på opptak til tmbn, og har vært sivil i 3 år.

                        Kommentér

                        • tinnsoldat
                          RESERVIST
                          • 2012
                          • 18

                          #72
                          Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

                          Lykke til dere som skal på opptak.
                          Er det de nye fysiske testene som gjelder nå?

                          Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

                          Kommentér

                          • RadioReidar
                            RESERVIST
                            • 2017
                            • 18

                            #73
                            Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

                            Opprinnelig skrevet av tinnsoldat
                            Lykke til dere som skal på opptak.
                            Er det de nye fysiske testene som gjelder nå?

                            Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
                            er både gamle og nye opptaks prøvene på opptaket. ligger bra ann på de gammle testene med mine 100kg, men ikke peiling på hvordan jeg presterer på de nye.

                            Kommentér

                            • tinnsoldat
                              RESERVIST
                              • 2012
                              • 18

                              #74
                              Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

                              Opprinnelig skrevet av RadioReidar
                              er både gamle og nye opptaks prøvene på opptaket. ligger bra ann på de gammle testene med mine 100kg, men ikke peiling på hvordan jeg presterer på de nye.
                              Ligger veldig godt ann på de gamle testene selv. Hadde årligfysiske tester for I-styrken og besto bare 2 øvelser. Løpetesten og pullups.
                              Alt det andre er veldig tekniske øvelser så anbefaler du/dere som skal på opptak jobber litt med det

                              Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

                              Kommentér

                              • Fyksert
                                RESERVIST
                                • 2017
                                • 2

                                #75
                                Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

                                Sivil i 4 år, Blitt innkalt til Ingeniørbataljonen/Rena. Noen Som reiser fra Østfold her? Jeg skal ta fly den 14. Fra Gardemoen.

                                Kommentér

                                • 93A
                                  OF-3 Major
                                  NK


                                  Sponsor
                                  • 2014
                                  • 5620

                                  #76
                                  Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

                                  Fra Hærens sjefssersjants facebookside:

                                  GRENADEROPPTAKET STARTER SNART
                                  For å bli tilsatt som grenader i Hæren må alle først gjennom sentralt grenaderopptak.
                                  Vi er en av svært få hærer i verden som har et rekrutterings luksusproblem. Fra nesten 1100 svært gode søkere ble over 400 innkalt til en ukes opptak. Hæren trenger å tilsette mellom 100-140 nye grenaderer i sommer. Alle som får tilbud tilsettes fast i Forsvaret til de er 35 år. Konkurransen er meget hard og dette er en av årsakene til at vi uten å overdrive kan si at vi har soldater i ypperste verdensklasse. Hæren velger definitivt blant nasjonens beste jenter og gutter.
                                  Torsdag morgen braker det løs. Jeg snakket med mange av kandidatene som var meget spente men motiverte. Merkelig nok var de fleste mest nervøs for det eneste de selv har kontroll på under opptaket; sin egen fysiske form opp mot våre minimumskrav.
                                  Kommer tilbake med mer når vi er igang.
                                  [ATTACH]5512[/ATTACH][ATTACH]5513[/ATTACH]
                                  Logg inn på Facebook og begynn å dele og få kontakt med venner, familie og folk du kjenner.


                                  Lykke til med opptaket alle sammen!
                                  Attached Files
                                  Svolten og tyst, samband fyst
                                  Administrator

                                  Kommentér

                                  • 93A
                                    OF-3 Major
                                    NK


                                    Sponsor
                                    • 2014
                                    • 5620

                                    #77
                                    Sv: Grenaderopptak i Hæren 2017

                                    Flere bilder fra Hæren under opptaket.

                                    Årets grenaderopptak hadde godt over 1000 søkere. Av disse er det mellom 140 og 180 som kan få tilbud om stilling som grenader - dersom de er gode nok.

                                    Noen ryker ut under de fysisk testene, noen få etter intervju og noen på medisinsk seleksjon.
                                    – De fleste gir seg frivillig, når vi kommer ut i mestringsøvelsen, forklarer sjefssersjanten i brigaden, Morten Fosland. Fosland sier at øvelsen er såpass hard, at man må lete litt i seg selv, om man orker, kan og vil dette. Det er en fordel om kandidatene har forberedt seg, ikke bare på det fysiske, men også på intervjudelen, og de fem kompetanseområdene som er beskrevet i utlysningen.

                                    – Vi ser etter de som evner å løse oppdrag, både når de er slitne og står ovenfor flere ukjente faktorer, sier sersjantmajor Fosland. Evnen til å samarbeide og etterlevelse av kjerneverdiene respekt, ansvar, mot er også egenskaper som bestemmer om man blir tilbudt en karriere i Hæren.

                                    De som nå får tilbud og grenaderstilling skal møte på jobb 1. august.
                                    De som skal til en av våre HRS-avdelinger, møter allerede første mandagen etter at opptaket er ferdig, på GSU2 (grunnleggende soldatutdanning). Dette er for å være beredskapsklar i det de møter på jobb.

                                    De som ønsker å bli profesjonelle soldater oppfordres til å søke opptak ved neste anledning, på www.forsvaret.no/grenader
                                    – Møt opp og gi gass! Etterpå står du helt fritt til å takke ja eller nei til jobben, avslutter sersjantmajor Fosland.

                                    Les mer og se video av våre fysiske tester på https://forsvaret.no/karriere/krav/fysiske-krav

                                    [ATTACH]5521[/ATTACH][ATTACH]5522[/ATTACH][ATTACH]5523[/ATTACH][ATTACH]5524[/ATTACH][ATTACH]5525[/ATTACH][ATTACH]5526[/ATTACH]

                                    https://www.facebook.com/media/set/?...1&l=47bc53df1b
                                    Edit:

                                    Virker som det er litt konkurranse mellom facebooksiden til Hæren og Hærens sjefssersjant i å legge ut bilder og tekst fra opptaket.

                                    Mere å se her: https://www.facebook.com/norarmycsm/...30392626975992
                                    Attached Files
                                    Svolten og tyst, samband fyst
                                    Administrator

                                    Kommentér

                                    • Rittmester
                                      Trådstarter
                                      OF-2 Rittmester
                                      Pers.off. (S-1)



                                      Sponsor
                                      • 2006
                                      • 31511

                                      #78
                                      Sv: Grenaderopptak i Hæren

                                      Grenader i Hæren

                                      Hæren gjennomfører opptak til grenaderstillinger med ansettelse fra 1. august 2018. Opptaket gjennomføres 22. til 28. mai og vil foregå på Setermoen i Troms.​ Søknadsfrist 15. februar 2018.

                                      Muligheter i 2018

                                      Vi søker spesielt etter personell med teknisk bakgrunn og fagbrev som kan nyttes direkte inn i stillingen. Fagbrev på mekaniske, tekniske fag er spesielt ettertraktet. Hærens behov vil være styrende for hvilken avdeling tjeneste den enkelte tilbys tilsetning i.

                                      Se detaljer på: https://forsvaret.no/grenader

                                      Ref tidligere diskusjoner på milforum kan følgende være verdt å merke seg:

                                      - Alle skal ha fullført førstegangstjeneste innen 1. august 2018.
                                      - Allment evnenivå 3 (AE3) eller bedre.
                                      - Fersk militær kompetanse vil bli prioritert foran søkere med eldre kompetanse.
                                      - Søkere som dimitterte for mer enn fem (5) år siden er ikke søknadsberettiget, med unntak av de med relevant fagbrev.
                                      - Søkere med relevant fagbakgrunn, fagbrev eller sertifikater vil prioriteres hvis de ellers tilfredsstiller alle krav.
                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                                      Moderator

                                      Kommentér

                                      • Vognføreren
                                        RESERVIST
                                        • 2016
                                        • 53

                                        #79
                                        Sv: Grenaderopptak i Hæren

                                        Det med todelt opptak, ser det er først fase 1 med svømming og div fysiske tester, hvor man der må kvalifisere seg til fase 2.
                                        Er det noe nytt av året eller har det alltid vært sånn?

                                        Kommentér

                                        • Voodoo
                                          OR-5+ Sersjant 1.klasse

                                          • 2011
                                          • 1108

                                          #80
                                          Sv: Grenaderopptak i Hæren

                                          Alltid vært sånn.
                                          .

                                          Kommentér

                                          • RadioReidar
                                            RESERVIST
                                            • 2017
                                            • 18

                                            #81
                                            Sv: Grenaderopptak i Hæren

                                            de gjør fase 1 før du kommer på opptaket, for å sjekke om du består fysiske også fase 2 er selve felt delen mener jeg.

                                            Kommentér

                                            • Hulkinator
                                              OR-7* Stabssersjant
                                              Mestersersjant logistikk

                                              • 2009
                                              • 5939

                                              #82
                                              Sv: Grenaderopptak i Hæren

                                              Mener at det er nytt av året at samtlige møter for å gjennomføre del 1. Kan ikke huske at det ble gjennomført de forrige årene, 2015&2016 da jeg hadde vernepliktige som dro på opptak.

                                              De hadde muligens en egenrapportering angående fysisk form, tilsvarende det man skal teste selv og registrere ved søknad til både KS og spesielle tjenester.

                                              Sent fra min E6653 via Tapatalk
                                              Med forbehold om skrivefeil grunnet store tomler og lite tastatur.

                                              Kommentér

                                              • opshunter
                                                Reservebefal
                                                RESERVEBEFAL
                                                • 2015
                                                • 942

                                                #83
                                                Internship i Hæren

                                                Sommeren 2018 vil Hæren tilby internship-program for to personer. Du vil gjennom programmet få innsikt i Hærens kjerneoppdrag og -verdier, samt en forståelse for hvorfor din kompetanse er viktig for Forsvaret og Hæren. Gjennom perioden vil du besøke flere av Hærens avdelinger, både i sør og nord. En viktig del av programmet er å arbeide med eget prosjekt som er knyttet opp mot rekruttering i Hæren. Du vil gjennom hele perioden få tett oppfølging. Programmet vil være variert, og stiller høye krav til egeninnsats og engasjement i arbeidsoppgaver og prosjekter som tildeles den enkelte.

                                                Vi er i årets program interessert i dyktige studenter innen markedsføring, organisasjonspsykologi, ledelse, HR eller andre fagretninger innen rekruttering. Det er ønskelig med kandidater som ikhttps://forsvaret.no/internshipke har militær erfaring fra tidligere.



                                                SØKNADSFRIST: 12. FEBRUAR
                                                Programmet vil gjennomføres i ukene 23-32, med ferie i 2 av disse ukene.
                                                Har du eksamener i perioden ber vi deg opplyse om dette i søknaden.

                                                Kommentér

                                                • Rittmester
                                                  Trådstarter
                                                  OF-2 Rittmester
                                                  Pers.off. (S-1)



                                                  Sponsor
                                                  • 2006
                                                  • 31511

                                                  #84
                                                  Sv: Grenaderopptak i Hæren

                                                  Hærens sjefssersjant på Facebook:

                                                  REKORDSØKNAD FOR Å BLI GRENADER.

                                                  Nærmere 1900 meget gode søkere vil nå sloss om 100-150 plasser som grenader i Hæren. Dette er en økning på nærmere 700 fra fjorårets rekord. Ingen(!) andre hærer i verden har dette luksusproblemet. Vi er stolte over at så mange av våre soldater inne til førstegangstjeneste ønsker å bli spesialist i Hæren og få fast tilsetting til de er 35 år.
                                                  Nå må vi finne de riktige men det viktigste vi trenger å forbedre er å klare å holde grenaderene våre lengre i tjeneste.
                                                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                                                  Moderator

                                                  Kommentér

                                                  • Din_Laban
                                                    OR-5+ Sersjant 1.klasse

                                                    • 2009
                                                    • 3007

                                                    #85
                                                    Sv: Grenaderopptak i Hæren

                                                    Burde jo være lett å rekruttere enda en bataljon med slike søkertall.
                                                    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                                                    Kommentér

                                                    • Joppe
                                                      Reservebefal
                                                      RESERVEBEFAL
                                                      • 2010
                                                      • 136

                                                      #86
                                                      Sv: Grenaderopptak i Hæren

                                                      Jeg synes dette var en merkelig, tvetydig uttalelse å komme med. Høye søkertall er vel og bra, men sjefssersjanten slår umiddelbart beina under sitt eget resonnement ved å påpeke at mange av disse neppe kommer til å bli værende veldig lenge. Stort gjennomtrekk sier ganske mye om en arbeidsgiver, og de fleste arbeidsgivere det gjelder gjør klokt i å ikke snakke så høyt om det i offentlighet. Dersom dette er en bevisst handling fra sjefssersjanten fordi åpenhet etc., så for all del, kjør på. Men med tanke på de personal- og motivasjonsmessig ringvirkningene, er det ikke akkurat noe sjakktrekk å si: "Flott at så mange vil jobbe her. Synd at vi tilbyr så dårlige betingelser at de fleste av dere vil slutte etter kort tid."

                                                      Jeg kjenner til en del sivile arbeidsgivere, særlig offentlige eller halv-offentlige, som har erfart den samme trenden som Forsvaret når det gjelder ansettelser og bemanning. En trend der man av ulike årsaker (innsparinger, omorganisering, politisk skifte, etc.) ikke lenger er i stand til å framstå som en attraktiv arbeidsgiver for langsiktige ansettelser. Etter hvert som de eldre, erfarne ansatte slutter eller går av med pensjon, blir man i stadig større grad avhengig av å rekruttere unge som i all hovedsak ser på den aktuelle arbeidsgiveren som en midlertidig holdeplass før de fortsetter til studier og/eller andre, mer attraktive arbeidsgivere. Denne trenden er svært lite kostnadseffektiv, men ofte mangler arbeidsgivere vilje eller evne til å reversere tiltakene som førte til trenden i utgangspunktet.

                                                      Kommentér

                                                      • Pinch
                                                        Reservebefal
                                                        RESERVEBEFAL
                                                        • 2009
                                                        • 2829

                                                        #87
                                                        Sv: Grenaderopptak i Hæren

                                                        Tror en faktor for høy rullering henger sammen med at livet som soldat er krevende både fysisk og på personlig plan og mange går inn med tanker om å gjøre dette en liten periode mens de er ung for så å bevege seg videre til andre yrker.

                                                        Kommentér

                                                        • hvlt
                                                          OF-2 Kaptein
                                                          Planoff. (S-5)



                                                          Sponsor
                                                          • 2006
                                                          • 22533

                                                          #88
                                                          Sv: Grenaderopptak i Hæren

                                                          Det er vel uansett få som begynner som grenader med den hensikt at det skal bli jobben deres til de blir 35, for ikke å si til 60. De fleste regner jeg med ønsker å bli noen få år før de skal ta en sivil jobb eller utdannelse. Sånn er det vel også i de fleste land med profesjonelle forsvar, som f.eks. USA eller UK. De aller fleste slutter som 25-30-åringer.
                                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                          Moderator

                                                          Kommentér

                                                          • Rittmester
                                                            Trådstarter
                                                            OF-2 Rittmester
                                                            Pers.off. (S-1)



                                                            Sponsor
                                                            • 2006
                                                            • 31511

                                                            #89
                                                            Sv: Grenaderopptak i Hæren

                                                            Og med fare for å fornærme noen - er det sikkert at Forsvaret egentlig ønsker de 5-10% beste, sett i lys av de forrige innleggene her? Etter å ha konkurrert seg inn, vil de sikkert gjøre en glimrende jobb i 2-3 år, få en del kurs og kanskje noen deployeringer, men hvilke utfordringer står de da igjen med for å ønske å fortsette i jobben? Kanskje er det disse som lettest vil finne seg en sivil jobb/utdannelse? Ja, jeg er klar over at seleksjonskriteriene er annerledes for grenaderer enn for universitetsstudier, men jeg tror likevel vi kan anta at vi finner noen av de lyseste hodene blant de som nå rekrutteres som grenaderer. Jeg sier ikke at Forsvaret skal ta de 5-10% dårligste, men dersom man hadde rekruttert kanskje den beste halvparten, så ville det vært større muligheter for å beholde noen av dem.
                                                            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                                                            Moderator

                                                            Kommentér

                                                            • hvlt
                                                              OF-2 Kaptein
                                                              Planoff. (S-5)



                                                              Sponsor
                                                              • 2006
                                                              • 22533

                                                              #90
                                                              Sv: Grenaderopptak i Hæren

                                                              Hvor mange ønsker man ellers som OR 2-3/4 med alder over la oss si 25-30? Foruten at man skal ha nytte av dem som OR 2-3, skal spesialister i de lave OR-klassene også nå være (den eneste) rekrutteringskilden til befal OR 5-9. Da må man ha rullering så man får inn stadig nye OR 2 som eventuelt kan rekrutteres til befalskurs og bli fremtidens OR 5-9. Å fylle tjenestestillingene OR 2-4 med folk som ikke har lederegenskaper/vilje og som blir sittende i evigheter vil kvele rekrutteringen av de som skal lede og bli OR 5-9. I US Army har man lenge hatt som regel at man ikke kan få en 3. vervingsperiode hvis man ikke finnes brukbar for å bli OR 5 eller høyere, nettopp for ikke å kvele rekrutteringsgrunnlaget for befal.
                                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                                              Moderator

                                                              Kommentér

                                                              Googleannonse

                                                              Collapse

                                                              Forumstruktur

                                                              Collapse

                                                              Working...