milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Trd: E-bker, e-lesere og bker i en digital tid

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

E-bker, e-lesere og bker i en digital tid

Tenkte at vi kunne prve samle litt erfaringer om bker/litteratur i digital form. Vi er jo tross alt i 2018 og burde vrt inne i det papirlse samfunn for lenge siden( p jobb, not so much)

Det vil si:
    - Lesere/programmer for lese bker/tidsskrifter
    - Nettsider og butikker for kjpe digitalt innhold
    - Lagring, backup og filformater
    - DRM og hndtering av dette

Mine erfaringer s langt

Jeg har siden 2012 kjpt e-bker p amazon og lest disse p kindle app til android. Dette har vrt engelsksprklige bker innenfor flere sjangere, bl.a Science fiction, krim, militrfaglig. Prismessig s har de vrt alt fra meget billige med store rabatter til helt ok. Spesielt nye bker har ikke s mye hente ift bker kjpt i Norge. Prisen uten mva og gunstig dollarkurs helt frem til i 2016 har gjort det kurrant kjpe nyutgivelser elektronisk.

Jeg har stort sett lest disse p Kindle appen til android p mitt nettbrett (Nexus 7)
    Min opplevelse av bruke nettbrettet har vrt bra. Kindle programmet bruker en "papir" bakgrunn som gjr lesingen behagelig s lenge man justerer lysstyrken slik at man ikke blir sliten i ynene. Det er lett navigere frem og tilbake i bkene og programmet lagrer og synkroniserer p tvers av enheter hvor man er i boka og hvilke bokmerker man lagrer.
    Skjermstrrelse p 7" er ogs en behagelig strrelse ha med seg og lese p. Kindle programmet er ogs lett skalere skrift strrelse slik at man fr en behagelig leseropplevelse ikke ulikt mekanikken med touch skjerm p nettsider.

Ulempen med Amazon er bruken av DRM og at man er bundet til deres produkter, bde app og e-lesere.
    De bruker egne formater p bkene som ikke er mulig lese p andre e-lesere. Det finnes mter omg dette p men det er mildt sagt tungvindt (jeg satt i 2 dager googlet og prvde meg frem fr jeg fikk dette til for mitt eget bibliotek. Jeg skal legge ut oppskriften her, jeg m bare rekonstruere hva jeg gjorde frst)
    Videre s er det hovedsaklig engelsksprklige bker s for norske bker m man se etter p andre plasser.

N til jul s hadde fruen googlet seg frem til at Pocketbook Touch Lux 3 fikk best i test av e-leser og jaggu l denne under treet fra nissen.

Mine erfaringer s langt er positivt. Den er behagelig lese p. Siden det ikke er et nettbrett (har tilgang p noen programmer pluss nettleser) s bruker den mye mindre strm og man klarer lese ganske mange timer p en lading.
    Den sttter utrolig mange formater og har mulighet fr bde backup via dropbox og nedlasting av bker via wifi. Den kan selvflgelig gjre masse, masse mer men det kan dere lese i testen.

Jeg kommer tilbake med mer om formater og DRM.
    Hvis dere har noen erfaringer s er det bare dele.
    Svolten og tyst, samband fyst

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

Sv: E-bker, e-lesere og bker i en digital tid

Jeg startet denne trden for et r siden, og s glemte jeg flge opp.

Jeg prver skrive litt om DRM, formater og konvertering fra Amazon til pne formater innimellom slagene. Hvis noen har noen lesere de vil skryte av, eller e-bok butikker de vil anbefale s kjr p s skal jeg flge opp med mer.
    Svolten og tyst, samband fyst

OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2012

Sv: E-bker, e-lesere og bker i en digital tid

Jeg har brukt denne guiden fr for fjerne DRM og konvertere bkene til andre formater og det har funket fint: http://www.geoffstratton.com/remove-...n-kindle-books

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Lignende trder

1. SAS bker
    By in forum Mannskapsmessa
    Svar: 51
    Nyeste innlegg: DTG 050758A Apr 06, Wednesday
  2. SAS bker
    By Frolending in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
  3. SAS bker
    By in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
  4. bker
    By mariusz in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 251554A Sep 05, Sunday
  5. bker SAS, int.ops etc
    By px in forum Mannskapsmessa
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: DTG 082009A Apr 05, Friday

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder