Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 50

Tråd: Nordmann spionasjesiktet av FSB

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    96

Nordmann spionasjesiktet av FSB

Den tidligere grenseinspektøren Frode Berg ble 5.desember arrestert i Moskva, siktet for spionasje. Nyheten om dette slapp ut først 19.desember.

Berg mener selv han ble lurt i en felle.

https://www.aftenposten.no/norge/i/9...ke-myndigheter
    https://www.nrk.no/urix/berg-mener-h...lle-1.13840424
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Sv: Nordmann spionasjesiktet av FSB

VG i dag: UD møtte Frode Berg i fengselet: – Synes situasjonen er krevende
    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/r...de/a/24218859/
    Si vis pacem, para bellum

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    96

Iflg Aftenposten blir han sannsynligvis dømt og sendt til Sibir.
    https://www.aftenposten.no/verden/i/...g-til-Sibir%20

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    19

Med alle forbehold, siden jeg kun kjenner saken via media, men på generelt grunnlag; hvor lurt er det egentlig å ta med seg en konvolutt med kontanter til Moskva (av alle steder), og overlevere dem til en vilt fremmed person?

Begrepet "å stille seg lagelig til for hugg" kommer en i hu.
    "You like it?" he said to Mort, in pretty much the same tone of voice people used when they said to St George, "You killed a what?" -- Mort tastes scrumble for the first time (Terry Pratchett, Mort)

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    96

Enig. Med de samme forbehold og uten å vite noen som helst detaljer, ville jeg vel ikke sett helt bort fra at han faktisk er norsk spion.

En annen sak — pårørende og andre klager over at det er taust som graven fra UD og SMK. Dette tolker jeg som at det foregår diplomatisk aktivitet på høyt nivå, og at det hele kanskje ender opp med en hestehandel som vi aldri kommer til å få vite om, men som ender med at Berg blir overført til soning i Norge etter en passe tid.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    12

Akkurat når Joshua French er kommet hjem så skjer det igjen(spøk). Jeg tipper Putin presser oss når det gjelder USA sin bruk av Andøya eller noe lignende, så nå får vi se hvilke valg regjeringa tar.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Neste gang Kadyrovs menn mellomlander på Svaldbard på vei til nordpolen er det bare for PST å bure de inne for deretter å utveksle disse med Frode Berg. Eller ta en av disse russerne som vaser rundt i øvelsesområder eller rundt millitære installasjoner og gjøre det samme. Nei, det foregår nok på en litt annen måte i UD/FD/PST og det spørs vel om jeg hadde passet inn i UD. Har en hypotese om at hensikten med å bure inne Frode Berg er å få norske myndigheter til å framstå som handlingslammet. Vi bør uansett stille oss spørsmålet om hva vi tror russerne ønsker å oppnå, for deretter å sørge for at det motsatte skjer.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    25

Om russerne hadde brukt Berg for å presse Norge til politisk innrømmelse så er det svært uproft av minst en av partene. Er Berg faktisk spion så har Norge driti på draget i og med at han er tatt. Er han ikke, og russerne presser oss så driter de på draget. Husk at våre folk VET om Berg jobber for oss eller ikke. Presser russerne oss kan vi «call the bluff», fortelle offentlig at vi er tilbudt Berg mot slik og slik.

Er Berg uskyldig og FSB vet at han er det. Så er det et spill for å skaffe goodwill hjemme og ute, og å svekke norsk goodwill de samme stedene. Putin ser bra ut som fanger spioner, og Norge ser dårlig ut som sender spioner.

Basert på det som er kommet ut så er dette en sak som handler om en godtroende Berg og noen som bruker ham. Det er to hovedkandidater til hvem som bruker ham: Russerne og en eller annen organisasjon med interesser i Russland. Det kan feks være noen (miljøorganisasjon) som ønsket informasjon om atomsikkerheten i den russiske marinen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Jeg tipper Putin presser oss når det gjelder USA sin bruk av Andøya eller noe lignende, så nå får vi se hvilke valg regjeringa tar.
    Som en sesong av dramaserien «Okkupert» dette her...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    58

Det er egentlig bare de siste ti-femten årene at russere i noe særlig grad har begynt å stole på banker og bankoverføringer. På nittitallet var det bortimot en ren kontantøkonomi, og en som har pleid forbindelser over grensa siden den gangen kan ha latt seg lure av gammel vane.

Denne Aleksej Zhitniuk som Berg skal ha kjøpt hemmelige dokumenter av er en 24 år gammel eks-politimann som nå selger elektronisk utstyr til den russiske marinen. Det virker rart at han skulle ha tilgang til såå interessant materiale.

Det er en merkelig sak, hele greia.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det er egentlig bare de siste ti-femten årene at russere i noe særlig grad har begynt å stole på banker og bankoverføringer. På nittitallet var det bortimot en ren kontantøkonomi, og en som har pleid forbindelser over grensa siden den gangen kan ha latt seg lure av gammel vane.

Denne Aleksej Zhitniuk som Berg skal ha kjøpt hemmelige dokumenter av er en 24 år gammel eks-politimann som nå selger elektronisk utstyr til den russiske marinen. Det virker rart at han skulle ha tilgang til såå interessant materiale.

Det er en merkelig sak, hele greia.
    Det er jeg helt enig i, Lille Arne. Helt generelt, uten å spekulere i akkurat denne saken, så er det ytterst sjelden man blir arrestert i utlandet sånn helt uten videre, med mindre man er involvert i noe muffins. Med mindre du kommer borti noen i Dubai da...

Denne saken har nok en del lag som vi ikke får innsyn i, og det kan nok tenkes at Berg er en mindre del i et større spill.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Litt om FSB og hvordan de jobber.

http://www.dagbladet.no/nyheter/slik...eller/69218630

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    58

Joda, men det halter å sammenligne en eks-minister i konflikt med Rosneft-sjefen med småfisk som Berg og Zhitniuk.

Det beste jeg kan komme opp med er at noen (deler av sikkerhetstjenestene, politisk fløy) er oppsatt på å sabotere for noen andre (??) som vil satse på å opprettholde gode forbindelser med Norge. Den styrte lekkasjen av påstandene om at Norge hadde planer om å reforhandle Svalbardtraktaten er litt i samme gate.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Om russerne hadde brukt Berg for å presse Norge til politisk innrømmelse så er det svært uproft av minst en av partene. Er Berg faktisk spion så har Norge driti på draget i og med at han er tatt. Er han ikke, og russerne presser oss så driter de på draget. Husk at våre folk VET om Berg jobber for oss eller ikke. Presser russerne oss kan vi «call the bluff», fortelle offentlig at vi er tilbudt Berg mot slik og slik.
    Og sidan dei veit at me veit så vil det ikkje bli noko eksplisitt krav om quid pro quo. Bare vage signal om at venner behandler kverandre godt og at slikt ofte blir gjengjeldt.

Er det ellers nokre paralleller å henta frå Kongo-saken? Den er jo relativt nylig avslutta. Gav me noko der eller?
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6

Tviler på at Kongo er så veldig relevant. Bl.a. fordi DR Kongo ikke på noen måte kan tenkes å være en trussel mot kongeriket.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

I et intervju med NRK sier den pensjonerte etteretningsoffiseren Ola Kaldager at det er sansynlig den tidligere grenseinspektøren Frode Berg er lurt i en felle av russisk etterretningstjeneste.
    https://www.nrk.no/urix/_-tror-ikke-...lgt-1.13851214

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Artikkel fra Forsvarets forum:

– Det som skjedde i Moskva før jul slo ned i Kirkenes som lyn fra klar himmel, sier grensekommissær Roger Jakobsen.

I Kirkenes har lokalbefolkningen mobilisert. Nærmere 165 000 kroner er samlet inn for å dekke advokatutgiftene til den tidligere grenseinspektøren Frode Berg.

I dag ble Berg fengslet i ytterligere tre måneder.

https://forsvaretsforum.no/folkeaksjon-for-frode-berg

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    96

Jeg hadde fått det for meg at han var sivilt ansatt, men så nå at han hadde majors uniform.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Kanskje russerne vet at PST har noen av dem i kikkerten og har vært føre var for å ha noen å bytte med? (eller noe i den duren)

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Washington post har en artikkel om saken. De referer til Bergs versjon og forteller at han via bekjente ble introdusert til en annen normann som spurte om han ville ta med 3000 euro i kontanter til Moskva og sende de til en person ved navn Natalia. Berg ble arrestert på vei til postkontoret med kontantene.

Videre går det fram at han ikke er anklaget for å besitte russiske hemligheter, men kun anklaget for å være en "enveiskurer". Dette står i kontrast til hva russiske medier har meldt.

Videre jobber hans norske advokat Brynjulf Risnes med å finne ut om hendelsen har forbindelse med norsk etterretning eller om den var en russisk felle.

https://www.washingtonpost.com/news/...=.da98132a2176

Menig
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    0

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...russisk-marine

hvem er denne Aleksej Zjitnuk? Er han bedre kjent under andre navn? Fant skuffende lite på første google søkene mine.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    58

Du kan prøve alternative stavemåter som Alexey Zhitnyuk/Aleksej Zhitniuk og se hva du finner, men det er ikke mye å finne om ham. Sannsynligvis fordi han er et bortimot helt ubeskrevet blad, ung med en jobbhistorikk som "uchastkovyj", en slags "nærpolitimann" i en Moskva-forstad.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    19

Nå vet jeg jo ikke om dette stemmer, men om det gjør det, så blir jeg..tja..oppgitt?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...russisk-marine

Spionsiktede Frode Berg anklages for å ha betalt en navngitt russisk statsborger som fungerte som agent for den norske etterretningstjenesten.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

En tid tilbake var det så som så med tilgangsstyringen til registere som inneholdt oversikt over hvor folk arbeidet, herunder de som arbeidet i e-tjenesten: https://www.nrk.no/norge/kan-matte-s...nell-1.7107358 Dette er er tilbake til tiden da det hersket "evig fred" og hvor vi ikke hadde noen fiender, forsvaret lekte politi, og vi ikke hadde fiender med militær kapasitet av betydning.

Håper framstillingen som VG beskriver er feil og at Berg-saken ikke er et resultat av sloppy håndtverk fra de som er satt til å drive med sånt her til lands. Uavhengig av denne saken er det nok på tide å vurdere hvor hensiktsmessig all åpenheten har vært. Det er ikke nødvendig å servere alt på gullfat.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    23

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Det er jeg helt enig i, Lille Arne. Helt generelt, uten å spekulere i akkurat denne saken, så er det ytterst sjelden man blir arrestert i utlandet sånn helt uten videre, med mindre man er involvert i noe muffins. Med mindre du kommer borti noen i Dubai da...

Denne saken har nok en del lag som vi ikke får innsyn i, og det kan nok tenkes at Berg er en mindre del i et større spill.
    Ser ut til at du fikk rett i dette.
    Artillery is the God of War

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    8

– Den andre muligheten er en etterretningsoperasjon som har gått skeis. Men hvis det skulle være en etterretningsoperasjon fra norsk eller norsk-alliert side, vil jeg si at det å velge en person som Frode Berg er lite profesjonelt. At de ville bruke en såpass kjent person med bakgrunn som inspektør ved grensen, det virker lite sannsynlig og lite profesjonelt.
    https://www.nrk.no/urix/_-tror-ikke-...lgt-1.13851214

«Norwegians in our country have always acted boldly,» the program anchor said and argued that the Finnish intelligence services are «acting with more care».
    https://thebarentsobserver.com/en/20...-border-norway

Hmmm.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    19

Dette er vel uansett en sak som ikke får en snarlig avsluttning.. Jeg tenker at den finner sin naturlige stopp i tidens fylde, når diplomatiet har fått gjort sitt.
    "You like it?" he said to Mort, in pretty much the same tone of voice people used when they said to St George, "You killed a what?" -- Mort tastes scrumble for the first time (Terry Pratchett, Mort)

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    2

Frode berg har tilstått spionasje, dvs han er skyldig. Den som er med på leken må tåle steken, dvs 20 år i Russisk fengsel for Frode Berg.

Hvis Norge har noe og bytte Frode Berg med, så er jo det fint for Frode Berg og hans familie. Hvis ikke, så avslutter han mulig sitt liv i Russisk fengsel, etter 5-15 år.

Når musikken stopper lukker fengsel døra seg

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    96

Ikke noe å lage fjas rundt det som er en tragisk sak for Berg og familien hans.

For øvrig ser jeg det ikke som spesielt hensiktsmessig å spekulere på hva som er sant og ikke sant i denne saken, kun basert på det som fremkommer gjennom media.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Ikke noe å lage fjas rundt det som er en tragisk sak for Berg og familien hans.

For øvrig ser jeg det ikke som spesielt hensiktsmessig å spekulere på hva som er sant og ikke sant i denne saken, kun basert på det som fremkommer gjennom media.
    20 år i Russisk fengsel er absolutt ikke fjas, men en dødsdom for en kar i Frode Bergs Alder. Hva opne kilder skriver er alltid av innteresse. Det er hvel derfor denne tåden eksisterer ? Hvis en ikke skal følge/lese opne kilder, hva er da alternativet ?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    96

Det var det med smilefjes jeg tolket som fjas.

Jo, man skal lese åpne kilder, men i hvert fall ta det som står der med en stor bøtte salt. For egen del avstår jeg fra å spekulere i denne saken.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

https://www.nettavisen.no/nyheter/forsker-frode-berg-kan-vre-offer-for-russisk-kontraspionasje/3423460765.html

Akkurat dette ser jeg på som ikke usannsynlig. Russerene er mestere i manipulasjon.
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    2

Cool Sv: Nordmann spionasjesiktet av FSB

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Det var det med smilefjes jeg tolket som fjas.

For egen del avstår jeg fra å spekulere i denne saken.
    Smily fjes for Norsk E-tjeneste står jeg inne for, for egen regning. Tror dessverre heller ikke det blir spesielt spekulativt å hevde at 20 år i Russisk fengsel for en kar i Frode Berg sin alder er en dødsdom, men siden det kommer fra deg Rittmester, så er det greit = du har jo lang fartstid i og tillegge mine innlegg "dine" egene noe spesielle betydninger
    Sist endret av Jerry; 24-04-18 kl 17:36

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerry Vis post
    Smily fjes for Norsk E-tjeneste står jeg inne for, for egen regning. Tror dessverre heller ikke det blir spesielt spekulativt å hevde at 20 år i Russisk fengsel for en kar i Frode Berg sin alder er en dødsdom, men siden det kommer fra deg Rittmester, så er det greit = du har jo lang fartstid i og tillegge mine innlegg "dine" egene noe spesielle betydninger
    Jeg leste det på samme vis som Rittmester, for å være helt ærlig. Dessuten synes jeg ikke noe om den åpenbare mangelen på forståelse i innlegget ditt, men vi har vel alle våre meninger, noe som må være lov.

Jeg håper faktisk at det foregår seriøse prosesser i kulissene for å løse dette fra et politisk ståsted. En ting er at man, villig eller motvillig, har gått med på medvirke i etterretningsaktiviteter (kall det gjerne spionasje) på vegne av Etterretningstjenesten, men det blir for dumt om man da skulle stå i det alene om man blir kompromittert (og arrestert). Her har faktisk offentlige instanser et oppfølgingsansvar.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Jeg leste det på samme vis som Rittmester, for å være helt ærlig. Dessuten synes jeg ikke noe om den åpenbare mangelen på forståelse i innlegget ditt, men vi har vel alle våre meninger, noe som må være lov.
    Ja verden er hard. Jeg skjønner at det suger og see seg selv i speilet og see et lite land uten forsvarskapasitet med en ofte inkompetent E-tjeneste(Egen subjektiv mening basert på observasjoner) som gjemmer sin inkompetangse bak hemmelighet.

Så får dere håpe at Norge har noe og bytte med. 20 år i fengsel i Russland for en gammel fet man er hvel kista?

Klart dere må håpe(Diplomati osv, "alt er under kontroll, de gutta der hvet hva de gjør drømmen") og tenne stiarinlys, uten det blir det jo veldig mørkt både bokstavelig og faktisk.

Norge har jo gode tradisjoner på og hente egene hjem........

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    4

Hvis jeg var forfatter og skrev spionromaner, da ville jeg i boka mi: latt russisk etterretning utgi seg for å være norsk etterretning, og på en eller annen måte overbevist noen litt uegnet (som man i media kan få inntrykk av at Berg her er) til å gjøre noe sånt som Berg nå er tatt for. Når han så gjorde denne jobben ville jeg i boka mi latt han fengsle sånn som Berg nå er.

Nøyaktig hva russerne i boka mi skulle ønske å oppnå med dette har jeg ikke tenkt ut enda..
    Aldri mer 13

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post

Nøyaktig hva russerne i boka mi skulle ønske å oppnå med dette har jeg ikke tenkt ut enda..
    F.eks fremstille Norge som en agressor, og dermed svekke viljen i NATO til å stille opp for Norge...
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    2

Russland har historisk sett som en regel nådesløls behandling av vestelige spioner. Det finnes få som er blitt forhandlet fri. Jeg kjenner kun til Edmon Pope som fikk kreft og ble sluppet fri slik at han kunne dø i US, etter at US brukte alle middler som de hadde for og få det til, under Pres. Clinton sin administrasjon:

http://abcnews.go.com/International/...d=81927&page=1

Et liv for et liv, dsv en Russisk spion i Norsk fengsel som utvekslings objekt. Noe Norge ikke har.

Så her er det "plenty of time" til og skrive Romaner som fåreslått. På den posetive siden så har Russland tradisjon for og utlevere liket av spionene for begravelse i hjemmlandet sitt. Det er ikke alle som gjør det.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerry Vis post
    Russland har historisk sett som en regel nådesløls behandling av vestelige spioner. Det finnes få som er blitt forhandlet fri. Jeg kjenner kun til Edmon Pope som fikk kreft og ble sluppet fri slik at han kunne dø i US, etter at US brukte alle middler som de hadde for og få det til, under Pres. Clinton sin administrasjon:

http://abcnews.go.com/International/...d=81927&page=1

Et liv for et liv, dsv en Russisk spion i Norsk fengsel som utvekslings objekt. Noe Norge ikke har.

Så her er det "plenty of time" til og skrive Romaner som fåreslått. På den posetive siden så har Russland tradisjon for og utlevere liket av spionene for begravelse i hjemmlandet sitt. Det er ikke alle som gjør det.
    Det har vel vært noe utvekslinger uten at jeg sitter med fullstendig oversikt, f.eks mellom Estland og Russland.
    http://www.euronews.com/2018/02/11/r...nia-swap-spies Mulig det går an å få til et sammarbeid på området med en av de baltiske statene. Vi har penger, balterne har russere.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Nordmann pågrepet i Sudan
    By berlinerblaa in forum Fokus: Afrika sør for Sahara - nyheter og analyser
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 09-05-12, 19:17
  2. Nordmann i nøkkelrolle på Haiti
    By Dommern in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 21-01-10, 21:42
  3. Høyeste dekorerte nordmann i fredstid ?
    By Rayber in forum Mannskapsmessa
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 28-01-09, 22:34
  4. Årets nordmann?
    By lardra06 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 22-12-07, 08:31
  5. - Nordmann angrepet av selvmordsbomber
    By isak in forum Forsvarets deltakelse i Internasjonale operasjoner - INTOPS
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 26-05-06, 14:08

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •