Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 32 av 32

Tråd: Førstegangstjeneste og utstyr

Menig
    Ble medlem
    Dec 2013
    Pondusfaktor
    0

Førstegangstjeneste og utstyr

Hei

Jeg skal inn i Førstegangstjeneste i 2018 i HMKG.
    Jeg har en kompis som for et par år siden var i HMKG, og som har fortalt meg at det er flere ting du ikke får av Forsvaret, men som kan være "kult/greit" å investere i selv, spesielt hvis du planlegger en fremtid i Hæren (Som jeg gjør).
    Blant annet kjøpte han visst en drikkesekk fra Milrab, knebeskyttere (Som han visst nok fint kunne greid seg uten, men som han mente også var greit å ha for en billig penge), og et par hansker som han syntes var bedre enn de han fikk i Forsvaret.

Jeg har også fått høre fra andre at du kan ikke bruke ekstra utstyr i for eksempel en felt øvelse, der alle skal være like.

Hvilken av disse to stemmer egentlig?

Det er ikke sånn at jeg skal ha det som har blitt nevnt ovenfor, men det kan være greit å vite om man faktisk har lov til å slenge på nye hansker, ta i bruk knebeskyttere, bruke en vannsekk, osv.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Sv: Førstegangstjeneste og utstyr

Jeg anbefaler deg å vente med å kjøpe noe til etter du har startet i tjenesten din.

Da kan du selv vurdere om du trenger å kjøpe noe, og hva du evt. får lov til å bruke i tjeneste.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Jeg anbefaler deg å vente med å kjøpe noe til etter du har startet i tjenesten din.

Da kan du selv vurdere om du trenger å kjøpe noe, og hva du evt. får lov til å bruke i tjeneste.
    Helt enig - men et utvalg av gode hansker skader aldri, i eller utenfor tjeneste. Det vi fikk utlevert i min tid var ikke mye å skryte av, men jeg vet ikke hvordan det er nå.

Bare pass på fargen, om de planlegges brukt i tjeneste - det kan imidlertid være forskjell på hva som går på "oppstilling", og hva som går bra "i felt" (mye gikk greit i felt, selv om det ikke var iht reglementet). Den gangen (sent 1970-tall og 1980-tall) var det mest støvler og hansker/votter det var behov for å avvike fra utlevert med, spesielt på vinteren - og jeg mistenker at det kan være slik i dag også.

I tillegg er det som er under feltuniformen viktig i kalt vær, men det utleverte var faktisk ganske bra allerede den gangen, om det ble brukt riktig. Jeg vet ikke hvordan det er i dag.

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2012
    Pondusfaktor
    3

I stillinger som har behov for dette får man gjerne utlevert både gode hansker, drikkesekk og knebeskyttere.

Det jeg vil si mangler i PBU i dag er: Buff, lue og boksere.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

vet ikke om de utleverer infanterisatsen lenger (dvs som infanterist fikk vi bedre ekstra vinterutstyr enn ellers i forsvaret mtp støvler o.l)

Ellers er gode hansker ett must, men som sagt, VENT til etter innrykk og rekrutt. Utstyret du får av forsvaret er mer enn godt nok under denne perioden.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Spitfire396 Vis post

Det jeg vil si mangler i PBU i dag er: Buff, lue og boksere.
    Buff og lue kom i høst.
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Menig
    Ble medlem
    Dec 2013
    Pondusfaktor
    0

Takk for svar!

Ja venter nok til etter rekrutten uansett

Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Pondusfaktor
    0

Som nevnt av flere andre så er det lurt å vente med å gå til innkjøp av eget utstyr til etter innrykk og rekrutt, det burde også nevnes at dette med bruk av eget utstyr er veldig forskjellig fra avdeling til avdeling, og hvordan det praktiseres. I dag skal også ting som knebeskyttere og camelback (drikkesekk) være utlevert utstyr i de fleste avdelinger.
    Min anbefaling er iallefall å vente med å gå til innkjøp av utstyr som du kanskje ikke trenger, eller får lov til å bruke, Deretter identifiserer du hva du trenger eller har bruk for utover det utleverte.

Ønsker deg uansett lykke til med tjeneste i HMKG

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Jeg tror vi har liknende tråder om dette temaet fra tidligere, og om de nå leveres ut så kan du stryke de fra lista, men i min tid (årtusenskiftet) var følgende ikke utlevert men veldig kjekt å ha:
    - Klokke
    - Multiverktøy
    - Hodelykt

Ellers så får du vel utlevert det du trenger og mer til. Lykke til med tjenesten hos HMKG!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Det beste tipset jeg har er penger, du får nye venner og det kan være greit å være med på noe av skøyen som kommer til å bli. Hvis du vill får du et fantastisk år med mange spennende opplevelser som du vill huske for resten av livet så nyt det å gi gass.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    85

Mange unge i dag har ikke armbåndsur, de bruker telefonen som klokke. Det holder ikke i Forsvaret, du må ha et armbåndsur som forteller deg hva klokka er. Ellers bør du bare ta med det du absolutt trenger av sivilt tøy.

Jeg husker det for mange år siden ble solgt med mye reklame "Soviet army watch". Det var jo bare tull, det fantes ikke en "Soviet army watch" fortalte en russer meg en gang. Dvs. han spurte meg, "Fikk du noen klokke under førstegangstjenesten i Norge", "Nei, sa jeg, jeg måtte jo ha min egen private klokke". "Ja, sånn var det i Sovjetunionen og, og sikkert i alle andre land og".
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    50

Negleklipper, negleklipper, negleklipper.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    85

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Negleklipper, negleklipper, negleklipper.
    Selvfølgelig, viktig del av toalettsakene, barbermaskin eller helst høvel er selvfølgelig med. jeg brukte barbermaskin inntil jeg ble innkalt til INTOPS for veldig mange år siden. I bushen var det ikke strøm, så jeg gikk over til å bruke barberhøvel, og det har jeg brukt i alle årene siden.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    50

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Selvfølgelig, viktig del av toalettsakene, barbermaskin eller helst høvel er selvfølgelig med. jeg brukte barbermaskin inntil jeg ble innkalt til INTOPS for veldig mange år siden. I bushen var det ikke strøm, så jeg gikk over til å bruke barberhøvel, og det har jeg brukt i alle årene siden.
    Jeg har av og til skjegg som en mulla og kan fint klare meg uten vask noen uker.

Neglene må klippes ukentlig og tennene må pusses daglig ellers så mister jeg helt konsentrasjonen.
    Død ved Kølle!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    85

HMKG

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4

I Garden er det utseendemessige så rigid viktig at jeg ville ikke kjøpt noe som helst på forhånd, var jeg deg.
    everybody is somebodys fool

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

I min fgtj, i Luftforsvaret i kryssremmenes og permuniformens (M/70) sin tid, kjøpte ikke vi noe som helst. Så lite innkjøp at selv min selvinnkjøpte penneholder på skuldra skilte meg ut fra resten...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Høvel fungerer uansett mye bedre enn maskin, og er ikke avhengig av strøm.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Jeg har av og til skjegg som en mulla og kan fint klare meg uten vask noen uker.

Neglene må klippes ukentlig og tennene må pusses daglig ellers så mister jeg helt konsentrasjonen.
    Det var da voldsomt til negleklipp - men negleklippere er jo brukbare til en del andre ting også, så absolutt å anbefale.

En ting jeg fort sluttet å drasse med i felt var samekniv, på tross av at jeg i min ungdom for det meste var i Finnmark.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    50

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Det var da voldsomt til negleklipp - men negleklippere er jo brukbare til en del andre ting også, så absolutt å anbefale.

En ting jeg fort sluttet å drasse med i felt var samekniv, på tross av at jeg i min ungdom for det meste var i Finnmark.
    Mitt eneste krav til komfort.

Enig med samekniv, og alle andre svære kniver.

Lommekniv som holdes noenlunde ren, og multiverktøy holder lenge. Skal man gjøre noe større så finnes økser og sager i flere størrelser.
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Mange unge i dag har ikke armbåndsur, de bruker telefonen som klokke. Det holder ikke i Forsvaret, du må ha et armbåndsur som forteller deg hva klokka er. Ellers bør du bare ta med det du absolutt trenger av sivilt tøy.

Jeg husker det for mange år siden ble solgt med mye reklame "Soviet army watch". Det var jo bare tull, det fantes ikke en "Soviet army watch" fortalte en russer meg en gang. Dvs. han spurte meg, "Fikk du noen klokke under førstegangstjenesten i Norge", "Nei, sa jeg, jeg måtte jo ha min egen private klokke". "Ja, sånn var det i Sovjetunionen og, og sikkert i alle andre land og".
    Et lommeur pleide i hvert fall tidligere å inngå i de forskjellige Ildledningssettene i Artilleriet, men de fleste brukte allikevel sin egen klokke.
    Jeg regner med at det kan ha vært slik i BK-tropper også?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

En god klokke som tåler litt vann, juling og med bakgrunnslys, en god hodelykt på aaa batterier og et multiverktøy er nok det de fleste har bruk for utover standardsatsen i førstegangstjenesten.
    Svolten og tyst, samband fyst

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    85

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Et lommeur pleide i hvert fall tidligere å inngå i de forskjellige Ildledningssettene i Artilleriet, men de fleste brukte allikevel sin egen klokke.
    Jeg regner med at det kan ha vært slik i BK-tropper også?
    Vi hadde en ko-veske med skrivesaker, inklusive fargeblyanter til plotting, reglementer, ildplanblanketter, radiodagbok, skytetabeller etc., og i en egen lomme et lommeur. Det brukte vi faktisk hele tiden, spesielt til å varsle OP om når granatene skulle treffe (melde "Observer over" 10 sekunder før granatene traff, dvs. vi tok tiden fra granaten ble skutt og trakk 10 sekunder fra flyvetiden). Dessuten selvfølgelig for tidsbundne skytinger i angrep, der vi i hvert fall måtte ha klokke som var synkronisert nærmest å sekundet med OPs klokke. Dette var før GPS etc. der man kunne stole på å ha korrekt tid. Men med stor sekundviser var den spesielt fin til å ta granatenes flyvetid og melde til OP når de skulle observere.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    3

Dropp det meste av utstyrskjøp til du i hvert fall er ferdig med rekrutten, så vet du hva du har lov til å bytte. Det å bruke egne hansker f.eks vil neppe tas særlig godt i mot på rekrutten.

- Digital klokke. Ikke kjøp ladbar pulsklokke som bare har strøm for et par dager.
    - Hengelåser med kode, man får hengelås med nøkler men kjipt å miste nøkkel.
    - Bra idrettstøy og løpesko, begge deler er utlevert men ingen garanti for at dette passer deg. Utleverte boksere synes mange er dårlige.
    - Inngåtte M77-feltstøvler evt. med innleggsåler.
    - Løpesokker, bomullssokker gir lett gnagsår.
    - Hodelykt med rødt og hvitt lys. Mange, om ikke alle har dette utlevert.
    - Multitool med lomme, noen har dette utlevert.
    - Sportstape for å merke saker og evt. teipe føtter.
    - Notatblokker, tusjer og penner. Dette får man men lett å miste og kan hende de er gjerrige hvis du vil ha nytt.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Vi hadde en ko-veske med skrivesaker, inklusive fargeblyanter til plotting, reglementer, ildplanblanketter, radiodagbok, skytetabeller etc., og i en egen lomme et lommeur. Det brukte vi faktisk hele tiden, spesielt til å varsle OP om når granatene skulle treffe (melde "Observer over" 10 sekunder før granatene traff, dvs. vi tok tiden fra granaten ble skutt og trakk 10 sekunder fra flyvetiden). Dessuten selvfølgelig for tidsbundne skytinger i angrep, der vi i hvert fall måtte ha klokke som var synkronisert nærmest å sekundet med OPs klokke. Dette var før GPS etc. der man kunne stole på å ha korrekt tid. Men med stor sekundviser var den spesielt fin til å ta granatenes flyvetid og melde til OP når de skulle observere.
    Det var selvsagt dette de aktuelle lommeurene var ment til, også i Artilleriet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    50

Dette burde ligge I Førsteverdenskrigstråden.

Menn brukte ikke arbåndsur før verdenskrigen, da det var feminint.
    Krigens nødvendighet førte til at flere frontoffiserer satte lommeuret på armen.

Etter en tid ble det egne armbåndsur for menn.
    Død ved Kølle!

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Daniboo Vis post
    Hei

Jeg skal inn i Førstegangstjeneste i 2018 i HMKG.
    Jeg har en kompis som for et par år siden var i HMKG, og som har fortalt meg at det er flere ting du ikke får av Forsvaret, men som kan være "kult/greit" å investere i selv, spesielt hvis du planlegger en fremtid i Hæren (Som jeg gjør).
    Blant annet kjøpte han visst en drikkesekk fra Milrab, knebeskyttere (Som han visst nok fint kunne greid seg uten, men som han mente også var greit å ha for en billig penge), og et par hansker som han syntes var bedre enn de han fikk i Forsvaret.

Jeg har også fått høre fra andre at du kan ikke bruke ekstra utstyr i for eksempel en felt øvelse, der alle skal være like.

Hvilken av disse to stemmer egentlig?

Det er ikke sånn at jeg skal ha det som har blitt nevnt ovenfor, men det kan være greit å vite om man faktisk har lov til å slenge på nye hansker, ta i bruk knebeskyttere, bruke en vannsekk, osv.
    TL;DR:
    Kjøp:
    Klokke (Suunto Core, billig casio eller Fenix5 klokke du ikke er redd for å dra gjennom gjørme)
    Løpesko (type allround/sti)
    Skjøteledning, 5-6m (eller lek "når oppdager far at denne er borte"...)

Vurder:
    Barbermaskin (digg å slippe å kutte seg, raskere, etc)
    Arcteryx knebeskyttere (dersom befal gir tommel opp/lar det gå)
    Godt treningsprogram siktet mot opptak (Treneren Din er et godt selskap)

Alt annet kan ta seg en bolle inntil videre. Du finner ut når du trenger, når du faktisk trenger det.

Klokke, barbermaskin, skjøteledning til å trekke inn i skapet (kan du lade said maskin og alt mulig anna pjask når du er i daglig tjeneste, og ikke alle senger har prime real estate aka støpsel). Klokka bør være digital, så mye av G-Shock klokkene med taktisk faktor utgår, og med en holdbar reim. I min avdeling ser vi en likevekt mellom Casio-klokker til 200 spenn og Fenix/Suunto klokker til 4-5k. Personlig bruker jeg en Fenix 5 i daglig tjeneste, gammel Fenix 2 på øvelse og synes Suunto Core er helt ok. Ikke la deg lure deg av all verden taktiske funksjoner. Tid og godt batteri er det som teller.

Camelbak, den kjente drikkeflasken, kan ta seg en bolle. Uansett stilling vil du ende med å ha noe annet mot ryggen, enten det er sekk eller seterygg. De som trenger slikt til å ha på sekken får det utlevert, og selv mange som har det utlevert foretrekker feltflaske (meg selv inkludert. Prøv å fyll en camelbak fra en liten bekk uten at hele saken drypper deg ned med vann etterpå...). Ser at flere vpl med camelbak lider av dehydrering også. Tanken er gjerne at det er enklere å drikke, men det er også vanskeligere å fylle, utøve makkerkontroll av drikking og klore vannet. I tillegg bygger det seg opp et bakteriebelegg på innsiden etter noe bruk, og du kan ikke ha på det energipulveret som følger med feltrasjonen.

Av knebeskyttere så kan det hende du får ut noen skikkelig ræva. Enten klipp til liggeunderlag og dytt inn i M04 buksa selv, eller skaff Arcteryx sine. De er supre, og mange i min avdeling foretrekker disse framfor Crye/Garm super-SOF bukser.

Forsvaret sine stridshansker er langt bedre enn noe annet på markedet. Anse det som forbruk, de blir ødelagt over tid. Slik er det med hansker som brukes. De er laget i nomex og skinn, og det er dermed trygt å jobbe rundt varme og ild med dem. De er tynne nok til at du har meget god fingerferdighet med dem, men de er slitesterke nok til at du kan skrape langs grus under stridsteknikk. Om du anskaffer andre hansker, husk to ting: Alt av "knuckle protection" gjør at du ser ut som tidenes Call of Duty idiot og mister mye bevelighet i hånda, og alt som ikke er kevlar/nomex/skinn/dynema eller lignende smelter om du tar på varmt metall (som multifuel ovnen du sannsynligvis vil bruke i felt) eller kommer nær ild. Dette er en fin måte å bli delvis arbeidsufør, ettersom brannskadet hud har liten eller ingen elastisitet. Og om du bruker noe annet enn utlevert utstyr er Forsvaret ikke erstatningspliktig. Du vil derfor bli dimitert eller overført en stabstilling hvor du kun trenger en hånd, ikke få erstatning og ha et synlig merke på idioti på huden din.

Før du planlegger en tjeneste i Hæren: Du har beinhard konkurranse. Om du bruker penger på noe for å få til dette, bruk det på trening mot seleksjon. Jeg hadde noen hundre vpl før jeg søkte meg til verva avdeling, og kun 4 som jeg vet om har klart å komme inn. Du slåss mot folk som er godt trente om den ene plassen, og mye av seleksjonen baserer seg på skikkethet. Er du en lagspiller, takler du motgang, kan du prestere uten søvn og mat? Bruk pengene dine på et treningsprogram eller PT som har vært i Forsvaret selv, et par gode sko og en sekk du kan trene på å bære tungt med (og kanskje få bruke i tjeneste, Forsvaret sin anatomiske er dritt).

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Når det kommer til klokke; Ikke kjøp noe fancy greier som koster deg dimmepengene. Kjøp en som viser deg timer, minutter og forsåvist sekunder, med god batteritid og som du faktisk kan miste i skogen uten at det ruinerer deg. Å bruke klokke til 4-5000 i tjeneste er for meg uforståelig, lykke til den dagen du er uheldig i stridsteknikk og den ryker uten at du merker det...

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Ikke kjøp "smartklokke" med Bluetooth som første/eneste klokke. De er sikkerhetsmessig å betrakte som mobiltelefon og må legges igjen i tide og utide om du havner i en tjeneste som innebærer opphold på begrenset område eller gradert tale.

Jeg ser ikke bort i fra at de kan bli helt forbudt å bruke i tjeneste i løpet av de neste årene.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Når det kommer til klokke; Ikke kjøp noe fancy greier som koster deg dimmepengene. Kjøp en som viser deg timer, minutter og forsåvist sekunder, med god batteritid og som du faktisk kan miste i skogen uten at det ruinerer deg. Å bruke klokke til 4-5000 i tjeneste er for meg uforståelig, lykke til den dagen du er uheldig i stridsteknikk og den ryker uten at du merker det...
    Jeg har brukt det daglig siste 5 årene, og synes det funker bedre enn noe annet jeg har hatt med meg. Har også ødelagt flere av disse, og var fornuftig nok til å skaffe en forsikring som dekket slik i førstegangstjenesten. Siden den gang har Sparebank 1 reddet meg noen tusenlapper.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Men det du da sier er at du a) bruker tusenvis av kroner på klokka, og b) ekstra utgifter på forsikring. Siden du på toppen av det hele sier du har ødelagt flere av disse, i.e. er avhengig av forsikring, mener jeg av personlig erfaring at det er bedre for en menig 19-åring med 4k månedlig tjenestetillegg å bruke noen hundrelapper på en billig digital klokke som gjør samme jobben. Tilleggsfunksjoner som f.eks. GPS bør være milspec om den skal brukes i tjenesten, og det vil da være avdelingsmateriell.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    3

Tenker jeg bare referer til TL;DR seksjonen min: "Klokke (Suunto Core, billig casio eller Fenix5 klokke du ikke er redd for å dra gjennom gjørme)". Du nevnte det var uforståelig for deg hvorfor noen ville brukt en klokke til 5k i daglig tjeneste, og der har du svaret ditt i hvert fall 1 av tilfellene. Mtp på GPS, uten at vi går vi helt OT her, så er det nok flere sivile GPSer ute blant verva og befal enn det er utlevert eller "mil-spec" varianter

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Utstyr
    By dno256 in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 20-12-12, 09:48
  2. Utstyr
    By Crazy_K in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 128
    Nyeste innlegg: 17-08-06, 20:41

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder