Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Hjelp til valg: Fallskjermjeger, Kystjeger, Grensejeger?

Rekrutt
    Ble medlem
    Dec 2017
    Pondusfaktor
    0

Hjelp til valg: Fallskjermjeger, Kystjeger, Grensejeger?

God kveld.
    Jeg ser etter råd fra folk med et godt innsyn i det norske Forsvaret ang. valg av tjeneste. Jeg har søkt på dette forumet og lest det jeg kan på Forsvarets nettsider.
    Jeg er i utgangspunktet innkalt til tjeneste ved GSV med innrykk 30. januar men etter et brev fra FSK hvor det sto jeg var en "aktuell kandidat" for tjeneste som fallskjermjeger har tankene begynt å spinne litt

Jeg er nervøs for å få en kjedelig tjeneste i nord, og har virkelig lyst til å få mest mulig ut av tiden min i Forsvaret. Jeg ville egentlig søke UB, men hele vinter-FOS er jo lagt ned for i år.

Hvis jeg vil forsøke meg på fallskjerm må jeg sannsynligvis laserbehandle synet mitt, i tillegg til å droppe GSV nå i januar.
    Sånn jeg har forstått det vil jeg selv om jeg drar til GSV kunne søke meg til Kystjegerkommandoen, hvor kravet til perfekt syn er litt lavere. Er det en givende tjeneste?

Jeg tviler ikke på at jeg vil klare en hard tjeneste. Jeg er en friluftsmann, har drevet med styrkeløft, jobbet til sjøs og bodd på internat i lange tider. Kanskje irrelevant, men poenget er at jeg tror jeg er godt forberedt fysisk og mentalt til det meste man kan erfare i norsk førstegangstjeneste.

Jeg er ikke nødvendigvis på jakt etter en hardest mulig tjeneste; dvs - deler av grunnen til at jeg overhodet vil i Forsvaret er jo for å teste mine fysiske og mentale kapasiteter, men jeg vil også ha et givende år. Jeg vil lære noe og sitte igjen med nye vennskap.

Jeg ser ikke nødvendigvis for meg å bli i Forsvaret i mer enn 12-18 måneder. Men kanskje.

Oppsummert:
    Fallskjermjeger?
    Kystjeger?

eller

Grensejeger + evt. befal senere ?

Vh

Villads

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    87

Sv: Hjelp til valg

Hei, og velkommen til forumet! Det er sikkert andre her som ønsker å uttale seg, men om du er redd for å få en kjedelig tjeneste på GSV, tror jeg ikke du behøver å engste deg - det fremstår for meg som en av de mest givende tjenestene du kan ha under førstegangstjenesten.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Tror det skal godt gjøres å ikke finne en tjeneste i forsvaret som ikke til tider blir "vent for å vente litt til". Men alle tre alternativene du lister opp kommer opp på lista over de tjenestene som folk anser som de mest spennende. Mange holder sikkert en knapp på fallskjermjeger som det mest spennende, og det er vel det som har høyest "status". Personlig hadde jeg gått for grensejeger, og så vurdert befalsutdanning om det falt i smak. I HV i alle fall ser vi at grensejegere generelt har fått en god militær utdanning. Og grensevakta er jo et pågående oppdrag, man gjør faktisk jobben man trener på. Jeg ser for meg at det er mer motiverende enn mye annet.

Men dette er det minst like mange oppfatninger om som det er folk.

Når det gjelder syn så er det mange som advarer mot å laserbehandle synet i for ung alder, da vil synet lett kunne endre seg også i etterkant. Det kan også være andre årsaker til at du ikke kommer inn, og da er det dumt å ha tatt en operasjon du ellers ikke ønsket. Merk også at f.eks. kystjeger ikke godtar synsoperasjoner som innebærer at hornhinnen løsnes under operasjonen. Nederst på siden om helsekrav kan man lese om forsvarets syn på synsoperasjoner: https://forsvaret.no/helsekrav
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    16

Hva med fallskjermjeger og deretter befalsutdanning?

Har tjenestegjort i utlandet og i forsvaret her hjemme med en drøss med folk fra GSV, og de er stort sett de beste jeg har hatt i lag og patruljer opp igjennom åra. Samtlige er ærekjære som få og har aldri hørt noe annet enn at GSV er en bra plass å tjenestegjøre.

Det er ingen tjeneste i forsvaret som er 100% full baluba uansett hvor mye man tørster etter action, men Fallskjermjeger og GSV er vel de med nok innhold for de fleste.

Valget er uansett ditt.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

I denne tråden : http://milforum.net/showthread.php/1...78#post1308678

Snakkes det om at det blir nye krav til befalsskule.

BS kommer i fremtiden til å være forbeholdt personell med minimum gjennomført førstegangstjeneste
    Så mitt tips er å bruke Grensetjensten til å skaffe seg eit godt grunnlag innenfor det militære fagfelt. Før ein søker opptak på FSK, KJK eller befalsskule.

Det vil i framtiden ikkje være krav til befalsskule i begyndelsen av karrieren. Viss ein går soldatvegen, dvs får ansettelse som yrkesmilitær. Så befalsskulen kommer etter nokre år i tjensten. Når ein ser at ein vil bli lagfører/troppsbefal.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    4

Ved GSV er det også mulighet for 18mnd førstegangstjeneste, noe som vil passe utmerket for deg om du vil søke grenader etterpå, da det vil resultere i at du dimmer rundt tida grenaderopptaket går.

Edit: Leste jo nå at trådstarter er klar over dette.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Menig
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    0

En tjeneste som du også kan vurdere, som ikke stiller like strenge krav til syn som fallskjermjeger, men som kan sammenlignes på mange måter er artillerijeger. Ikke like kjent og omtalt som fallskjermjeger og KJK, men tjenesten innebærer mye av de samme tingene, og kan være vel så givende. Er eget opptak som pleier å gå rund August. Gode muligheter for videre tjeneste etter fullført førstegangstjeneste, både videre som jeger, men også ellers i forsvaret.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Fra sivil IT utdannelse til karriere i forsvaret? hjelp til valg og veien videre
    By Rabz182 in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 28-11-11, 12:47
  2. Hjelp til valg av skibindinger og sko
    By struksa in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 25-01-11, 20:50
  3. Hjelp til valg av ny sekk
    By essal in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 07-01-10, 15:09
  4. Førstegangstjeneste januar 2010. Hjelp til godt valg