Viser resultatene 1 til 35 av 35
    Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    2

Tjeneste i forsvaret med Autisme

Burde man kunne ha tjeneste i forsvaret og bli politi når man har mild grad for autisme?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Sv: Tjeneste i forsvaret med Autisme

Her tror jeg at jeg vil si helt klart nei uansett. Det finnes mange velfungerende autister der ute, men krig er vel neppe rammen som passer best. Krig er i beste fall svært krevende og uforutsigbart for de som ikke er autister, så jeg tror det er best for begge parter at autister ikke tjenestegjør. Vansker med å forstå andre mennesker og delta i gjensidig sosialt samspill vil gjøre tjeneste i Forsvar og Politi umulig. Det er mange uten diagnosen autisme som blir luket bort nettopp på grunn av manglende evner på dette området. Så jeg vil forsåvidt tro at selv uten at Forsvaret hadde vist om diagnosen, så ville man blitt luket bort eller plassert i ikke stridende stillinger uansett. Og intervju og opptak på PHS tror jeg også ville blitt vanskelig for de aller fleste autister.

Nå er jeg klar over at variasjonen innenfor autisme er vel så stor som blant oss andre. Og man kunne kanskje funnet endel oppgaver innenfor Forsvaret som kunne passet enkelte, så tror jeg det faller på at man i prinsippet sier at "alle først og fremst er soldat". Man kommer ikke bort fra at man skal kunne fungere i svært pressede og ukjente situasjoner, ta ordre, vurdere engasjementreglene og i ytterste konsekvens ta liv. Dette vil i mange situasjoner kreve god forståelse av menneskelig interaksjon. Som nevnt vil også mange av befolkningen ellers også falle ut som uegnet, særlig i den situasjon Forsvaret er med at man kan velge og vrake blant landets vernepliktige ungdom.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Bare for å ha nevnt det. Norge og Forsvaret har fortsatt et stykke å strekke seg før det i det hele tatt kan begynne å måle seg med hvor langt man har kommet i det israelske forsvaret, mtp. progressivitet og inkludering. Dem tar forøvrig også folk med ganske store fysiske utviklingshemmelser i IDF. Det er en rolle for alle, om man bare gidder å tilrettelegge litt...
    Sitat Opprinnelig skrevet av The Atlantic
    The Israeli Army Unit That Recruits Teens With Autism
    Many autistic soldiers who would otherwise be exempt from military service have found a place in Unit 9900, a selective intelligence squad where their heightened perceptual skills are an asset.
    https://www.theatlantic.com/health/a...autism/422850/
    Samt også:
    http://www.jpost.com/Israel-News/In-...nto-IDF-485334
    Elite Som En Trensoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Best utgangspunkt er jo denne: 'plager det ikke deg, plager det ikke oss.'
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Her tror jeg at jeg vil si helt klart nei uansett. Det finnes mange velfungerende autister der ute, men krig er vel neppe rammen som passer best. Krig er i beste fall svært krevende og uforutsigbart for de som ikke er autister, så jeg tror det er best for begge parter at autister ikke tjenestegjør. Vansker med å forstå andre mennesker og delta i gjensidig sosialt samspill vil gjøre tjeneste i Forsvar og Politi umulig. Det er mange uten diagnosen autisme som blir luket bort nettopp på grunn av manglende evner på dette området. Så jeg vil forsåvidt tro at selv uten at Forsvaret hadde vist om diagnosen, så ville man blitt luket bort eller plassert i ikke stridende stillinger uansett. Og intervju og opptak på PHS tror jeg også ville blitt vanskelig for de aller fleste autister.

Nå er jeg klar over at variasjonen innenfor autisme er vel så stor som blant oss andre. Og man kunne kanskje funnet endel oppgaver innenfor Forsvaret som kunne passet enkelte, så tror jeg det faller på at man i prinsippet sier at "alle først og fremst er soldat". Man kommer ikke bort fra at man skal kunne fungere i svært pressede og ukjente situasjoner, ta ordre, vurdere engasjementreglene og i ytterste konsekvens ta liv. Dette vil i mange situasjoner kreve god forståelse av menneskelig interaksjon. Som nevnt vil også mange av befolkningen ellers også falle ut som uegnet, særlig i den situasjon Forsvaret er med at man kan velge og vrake blant landets vernepliktige ungdom.

Hvorfor er du så negativ allitid om det?
    sist diskusjonen var oppe sa du til og med du kjente folk som jobbet operativ med det. Vet faktisk om en som jobber som politi men har fått diagnosen i ettertid. Jeg hadde mer problemer som barn men har vokst fra det, men er vanskelig og få fjernet diagnosen når du først har fått en. Føler virkelig ikke det stemmer på meg lengre. Står ikke ordrett noen sted heller at jeg har det står bare noen tall som betyr gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, uspesifisert

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Det virker som du har bestemt deg for hva du selv mener, videre spør du i åpningsposten hva andre her mener, liker du ikke andre svar enn ditt er det kanskje ikke noe lurt?

I dag slipper en så liten andel ungdommer inn til førstegangstjeneste at å ikke velge akkurat de få ungdommene forsvaret vil ha/trenger ville bare vært dumt. Har du vært på sesjon har systemet sikkert gjort seg opp en mening om det kan få bruk for deg. Finnes det fortsatt et vernepliktsverk kan du jo ringe de og høre?

Så for å svare på åpningsspørsmålet ditt: Jeg synes forsvaret og politiet burde velge de menneskene de selv mener de trenger, hverken tjeneste i forsvaret eller politiet er en menneskerett..
    Ad astra per aspera

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Bare for å ha nevnt det. Norge og Forsvaret har fortsatt et stykke å strekke seg før det i det hele tatt kan begynne å måle seg med hvor langt man har kommet i det israelske forsvaret, mtp. progressivitet og inkludering. Dem tar forøvrig også folk med ganske store fysiske utviklingshemmelser i IDF. Det er en rolle for alle, om man bare gidder å tilrettelegge litt...

Samt også:
    http://www.jpost.com/Israel-News/In-...nto-IDF-485334
    Rart hvordan villigheten til å tilpasse og finne løsninger for å utnytte slag kraften i populasjonen er når en faktisk har en eksistensiell trussel mot samfunnet en lever i.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Eller for å være mer presis: Erkjenner at man har en potensielt eksistensiell trussel.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Eller for å være mer presis: Erkjenner at man har en potensielt eksistensiell trussel.
    Spot On!

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    3

Tja, gikk da greit med Tom Hanks i Forrest Gump under vietnam krigen.
    Er nok mange eksempler opp gjennom historien om mennesker med mild autisme som har tjenestegjort i den ene eller den andre konflikten.

Burde være mulig å melde seg til den franske fremmedlegionen om man ønsker seg tjeneste i et forsvar med en slik diagnose.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

@Twix1010 Nå er det faktisk ikke slik at folk her er grunnleggende negative,men svaret på spørsmålet ditt er dessverre det du ikke vil høre.Selv om du fungerer aldri så bra i hverdagen,så har forsvaret av størrelselmessige årsaker,ingen problem med å dekke behovene
    sine med folk som fungerer bedre.Hadde det vært for 20+ år siden,så hadde du sikkert kommet inn enten du ville eller ikke.
    Når det gjelder politi,så er det ikke noe krav om å ha gjennomført millitærtjeneste,så vist du har studiekompetanse med gode nok karakterer,og tilfredstiller de fysiske kravene,så er det bare å søke.
    Her er det imidlertidig samme tilstanden som i forsvaret,det er flere søkere en det er behov for,så seleksjonen er tøff.
    Du har imidlertid helt rett på ett punkt:en diagnose sitter som en kotelett i kjeften på en Rottweiler,godt fast.
    When in doubt,empty your magazine.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7

Jeg må si meg enig med @aquila i denne saken, selv om det nok helt sikkert finnes stillinger som nok noen med lettere psykiske utviklingshemminger kunne ha fylt så mener ikke jeg at man av den grunn skal gjøre det. Jeg mener at man må kunne ha full tillit til mine underlagte soldaters fysiske og psykiske helse og det uavhengig om den personen er stormer i Esk 4 eller mediaass eller vernepliktig markedsfører. Og da vil desverre i mine øyne en funksjonsfrisk stille sterkere enn en som har en psykisk utviklingshemming (uavhengig av graden på denne hemmingen).

Og som @mailman over også kommenterer: en diagnose sitter fast... eksempelvis så vil man i pkt 10.1 og 10.2 og tildels i pkt 10.3 i personopplysningsblanketten være pliktig til å opplyse om helsemessige forhold som kan ha påvirkning på sin dømmekraft. Det handler heller ikke om du fysisk sett kan fungere som soldat, men en vurdering av din totale vurderingsevne samt evne til å være i besittelse av og kunne behandle skjermingsverdiginformasjon. Ikke at jeg sier at dette nødvendigvis treffer deg @Twix1010, men som @mailman også sier så er det forsvarets behov som er styrende, og når man nå er på den størrelsen som man er så er det mange flere tjenestedyktige enn hva det er stillinger... noe som medfører at man kan velge fra øverste hylle i samtlige kategorier. Dette gjelder også i aller høyeste grad også for politiet, som tilbyr en av de studiene i landet med høyest søkertall sett opp mot antall studieplasser.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Nå er utgaven jeg har tilgang til av Bestemmelse for militær helsetjeneste og legebedømmelse (FSAN P6) fra 2009 og kan være endret siden, men den sier i hvert fall som anvisning til vurdering i helseprofil:

Kode: F84
    F.nr. (funksjonsnummer): 10 (psykisk helse)
    Diagnose: Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser: Autisme, Aspergers syndrom
    Vurderingssiffer: 1
    Vurdering: Som F79. Bruk av fast medikasjon (Ritalin e.l) gir vurderingssiffer 1. Funksjonssvikten kan forsterkes av dyssosial atferd som er uforenlig med militærtjeneste.
    Vurderingssiffer 1 betyr "Ikke tjenestedyktig".
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Det er flere måter å tjene landet på som er like viktige som det og løpe rundt å skyte. Sivilforsvaret har en gruppe frivillige, tror det heter Fig. De driver med rednings og søksarbeid det samme gjør Røde kors hjelpekorps bare for å nevne noen. De har mange av de samme disiplinene som forsvare.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7

Nå må man vel uansett regnes som tjenestedyktig gjennom sesjon for å tjenestegjøre i Sivilforsvaret @4312? Og da treffes man uansett av FSAN P6... Jeg mener også at FIG - fredsinnsats gruppe (om jeg ikke husker feil) - består av frivillige på samme måte som HV-I, altså allerede innrullert personell som tjenestegjør mer enn normal tjeneste?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Nå må man vel uansett regnes som tjenestedyktig gjennom sesjon for å tjenestegjøre i Sivilforsvaret @4312? Og da treffes man uansett av FSAN P6... Jeg mener også at FIG - fredsinnsats gruppe (om jeg ikke husker feil) - består av frivillige på samme måte som HV-I, altså allerede innrullert personell som tjenestegjør mer enn normal tjeneste?
    Da har jeg misforstått for jeg trodde de var frivillige som meldte sin interesee og kunne bli med.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    2

At konkuransen er tøff til politi er vel ikke relevant for om man blir egnet?
    Enten blir man egnet eller ikke, så går det på karakter om man kommer inn? Skal ikke mer til for å bli egnet selv med høye søkertall.
    Slik jeg leser det sidestiller de f84 som er autisme osv med f84,9 som er forsinket utvikling og autisme lignende symptomer som mange vokser fra. Jeg kan ikke si jeg har autisme diagnose. Nå er jeg like normal som enhver annen person og ingenting som tyder på at jeg ikke har det som skal til psykisk. Når jeg fulgte ut sesjon 1 spørsmål så krysset jeg ut på den som gikk på autisme og diverse men var veldig usikker for den passer ikke helt på meg, men og ikke krysse ut noe som helst hadde jo ikke vært rett heller siden jeg har jo en uspesifik diagnose. Selv om jeg ikke har noen plager lengre. For og si det slik er psyken min faktisk veldig sterkt, har opplevd mye som har styrket meg.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

https://www.nrk.no/rogaland/foler-se...ret-1.12920174

Denne sier vel relativt klart hva Forsvarets innstilling til autisme og førstegangstjeneste er.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    16

Det er vel ingen som er motstander av inkludering, og at det er bra at folk får en sjanse til å vise det de kan. Men vi kan ikke la ønsket om inkludering føre til at vi setter mennesker som ikke takler det til å tjenestegjøre operativt.

Twix, du har stilt spørsmål om autisme i flere tråder, og jeg synes det taler for seg at du ikke tar til deg de svarene du får, men i stedet repeterer spørsmålene med jevne mellomrom. Det vitner ikke om spesielt god selvinnsikt. Dersom det virkelig forholder seg slik du skriver, hvorfor tar du ikke kontakt med lege/psykolog om dette? Hvorfor spør du oss? Det er fagpersoner i helsevesenet som må vurdere hvilket evnenivå du har.

Ut fra tidligere tråder, virker det som at det er uniformen og det visuelle som er viktig for deg. Når det ble foreslått en sivil stilling i politiet, kom det spørsmål om de sivilt ansatte fikk bære uniform. Det er ingenting i veien for at du forsøker å utdanne deg til et yrke som kan være relevant for en sivil stilling innen for eksempel politiet. Når det gjelder IDF og Ro'im Rachok som MMB viste til, så består vel de av personer som er spesialister på tolkning og analyser av satellittbilder etc. Etter det jeg kan se, blir de tett fulgt opp av psykologer og annet personell.

Det som gjør at TS ikke er aktuell som søker til Politihøgskolen eller Forsvaret, er at autisme/Aspergers syndrom er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Selv de som er kognitivt høytfungerende har store utfordringer, noe som synliggjøres av at 80 prosent står utenfor arbeidslivet som voksne. Og det blir litt for lettvint å trekke inn manglende inkludering her, for det krever en god del tilrettelegging for å ansette, og ikke alle bedrifter har mulighet til dette.

Det handler om vansker med planlegging og mental fleksibilitet, problemer med kommunikasjon og sosial interaksjon, atferden kan være lite målrettet, der personen må forholde seg til en plan eller en slags oppskrift for å fungere, det er problemer knyttet til å holde på med flere aktiviteter om gangen (det å ha fleksibel oppmerksomhet/kapasitet i arbeidsminnet), det kan være vanskeligheter med å gjenkjenne personer (til og med familie) eller lese ansiktsuttrykk og kroppsspråk, mange er sensitive for berøring, lyd/lys/lukter/stoff i klær, og selv velmente råd kan fort oppfattes som kritikk/fornærmelse. Det har lett for å oppstå misforståelser, mange har problemer knyttet til sinne og depresjon, det er behov for rutiner og at hverdagen er forutsigbar og tilrettelagt for å unngå stress.

De som har autismespekterforstyrrelser har ofte både somatiske og psykiatriske lidelser i tillegg.

Det jeg nevnte nå er fakta, det er ikke noe jeg bringer på bane for å være negativ og svartmale. Poenget er å vise hva som er årsaken til at en med autisme/Aspergers syndrom får avslag fra for eksempel Politihøgskolen. Det er ikke for å være slemme og negative, og fordi man ikke ønsker å inkludere. Som politimann/-kvinne må du være god på å lese situasjoner og mennesker. Du må kunne takle omstillinger og endringer i planer, og at du møter oppdrag som raskt endrer karakter og krever gode (og riktige!) beslutninger i løpet av veldig kort tid. Misforståelser og feil avgjørelser kan i verste fall føre til at liv går tapt. Det å stå ute i gata og ta beslutninger er noe ganske annet enn å sitte på et forum og tro at man behersker det meste.

Politiet møter alle typer mennesker, og for å si det diplomatisk: Noen av disse menneskene er svært utfordrende å forholde seg til. Da må man kunne holde hodet kaldt og roe ned, man må kunne lytte, forstå, og finne bra løsninger. Det er helt avgjørende at en er i stand til å forstå og sette seg inn i den situasjonen andre er i, og at en har innsikt nok til å kunne handle ut fra en god forståelse av situasjonen. En må ha øye for detaljer, samtidig som en ser det "store bildet", helheten. Hele tiden plukker en opp informasjon, og etter hvert ser en hvordan alt henger sammen.

Men, dersom man i utgangspunktet har problemer med å forstå hva omgivelsene prøver å kommunisere til deg når det skjer mye på en gang, og kanskje heller ikke får gitt omgivelsene klar og tydelig kommunikasjon selv, da kan det skape svært uheldige/farlige situasjoner.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    2

Og hva sier at en med autisme ikke har det som skal til for å takle det å tjenestegjøre operativt. Akkurat som mennesker uten noen diagnose ikke alltid har det som skal til kan det være like mye forskjell fra en person med autisme til en annen. I loven står det også faktisk at man har rett til individuell behandling og vurdering, som vil si det er og bryte loven og kun gi avslag basert på diagnose, noe som er sak på tidligere(http://www.ldo.no/nyheiter-og-fag/kl...soker-med-adhd) Jeg tar til meg svarene jeg har fått jo, men ikke enig i alt.

mitt ønske for å bli politi har ingenting med uniform og gjøre. Jeg er veldig opptatt av ulikhet og rettferdighet. Ting skal være rettferdig og alle skal ha like muligheter. Har en sterk lov og rett sans, at loven skal bli følgt. Har lyst på en varriert hverdag og ikke bare sitte på kontor hele dagen. Har lyst på en jobb der man ikke vet hva som skjer neste vakt og det er mye varriert. Har lyst og bidra og utgjør en forskjell, og sørge for ro og orden i samfunnet. Er veldig samfunnsengasjert så vil og komme tett innpå samfunnet og skyggesider.

Som sagt før har jeg ikke plager nå, og har fått at tjeneste i Forsvaret/Politi ikke vil være et problem slik jeg har det.
    Jeg bare lurer hvorfor du er så på at jeg ikke er aktuell som søker? for det første mange av de som er høytfungerende har lite problemer. Jeg har ingen problemer og sterkt psyke. Vil veldig se din kilde at 80% havner utenfor av de som bare har autisme/asperger diagnose. Veldig mange som har andre diagnoser har også autisme.

Politihøgskolen har faktisk kommet lengre enn du sier, man får ikke automatisk avslag med autisme diagnose. Man bli vurdert akkurat som alle andre

og hva med han du sa du kjente som jobber operativ som hadde det i forsvaret eller hva det var? mener du han og er uegnet?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Søk da. Det verste du får er nei.
    two to the heart, one to the mind...

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Søk da. Det verste du får er nei.
    støttes
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Twix1010 Vis post
    Burde man kunne ha tjeneste i forsvaret og bli politi når man har mild grad for autisme?
    Svar: Nei. Du spør etter våres subjektive meninger om temaet, og når du tydeligvis er uenig i de gode svarene du får så skjønner jeg ikke helt hva du er ute etter. Min mening på temaet skyldes det lille jeg vet om diagnosen sett opp mot det jeg av erfaring vet kreves i Forsvaret og politiet.

Det eneste fasitsvaret får du ved å 1) kontakte fastlege/spesialist og få dokumentert det som angår din helse og 2) kontakte Vernepliktssenteret eller PHS. Du har jo i flere år her spurt om forslag til aktuelle filmer, hvordan man blir soldat, politi, toller, grensekontrollør etc., og dersom ønsket om uniform og den type yrke så stor (som forøvrig er helt forskjellige yrker) bør du heller bruke tiden din på å få utredet helsen din fremfor å være uenig med andre sine meninger her.

Forøvrig redegjør Forsvaret godt mtp. helsekrav på sine nettsider:
    VURDERING AV DIAGNOSER

Generelt er Forsvaret mer opptatt av funksjon enn diagnose. Forsvaret vurderer ikke h​ver enkelt diagnose isolert sett, men du får en individuell totalvurdering der diagnosen ses i sammenheng med resten av din helse og fysikk.
    HVORFOR SÅ STRENGE HELSEKRAV?

Du trenger en viss robusthet, både fysisk og psykisk, for å tjenestegjøre i Forsvaret. For å bli godkjent​ kan man grovt sett si at Forsvaret vurderer tre forhold:

Sikre din og dine medsoldaters helse og sikkerhet
    Hindre forverring av sykdom
    Sikre Forsvarets stridsevne

KRAVENE GJELDER ALLE TJENESTER

Alle soldater får som minimum en grunnleggende soldatutdanning. Forsvaret stiller krav til at du skal være såkalt stridsdyktig og kunne fungere som soldat i strid, selv om du til daglig har en administrativ stilling / kontorjobb i fredstid.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    16

Twix, du stiller spørsmål om hva som gjør at en person med autisme får avslag. Det var jo det jeg forklarte i innlegget mitt.

Du hevder at du er høytfungerende. Aspergers syndrom er en diagnose innen autismespekteret, og det er en livslang funksjonshemming. Dette stemmer dårlig overens med dine påstander om at du er helt "frisk". Selve autismespekteret inkluderer for øvrig alt fra svaktfungerende autister med multifunksjonshemming til svært intelligente og selvhjulpne personer som bare har mindre vanskeligheter.

Men, for å få diagnosen Aspergers syndrom er hovedkriteriene at du har kvalitative forstyrrelser av gjensidige sosiale samspill, du har svekkelse i verbal og nonverbal kommunikasjon, og begrenset, stereotyp, repetitivt repertoar av interesser og aktiviteter.

Ikke for å være ekkel mot deg, men jeg setter dessverre ikke lit til en del av det du skriver her på forumet, det gjelder blant annet påstanden din om at en polititjenestemann har fortalt deg at han har autisme. Den opplysningen har jeg vanskelig for å tro på. Den slags personlig informasjon er normalt ikke noe man går rundt og deler med fremmede. Interessen din for uniformer vises i de mange trådene du har opprettet. Med tanke på at du sier at du er frisk, så har du vel tidligere oppgitt at du har CP i tillegg til autisme.

Du spurte etter link til informasjonen om manglende deltakelse i arbeidslivet, og fant den til deg (her står det også mye om autisme):

http://legeforeningen.no/Fagmed/Nors...orstyrrelser-/

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    2

Men jeg kan ikke si jeg har autisme/Aspergers. Det gjør verken lege eller andre heller.
    Jeg har diagnosen f84,9 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, uspesifisert som jeg fikk som barn.
    Har som sagt ikke de problemene lengre som jeg hadde som barn.
    Du burde lese her https://forskning.no/psykiske-lidels...ergers-syndrom eller herhttp://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article3996751.ece

Tro hva du vil, spurte en med lang erfaring som jeg kjenner om det, og da sa han at han visste om noen som hadde fått slik diagnose senere uten at det hadde noe og si.

Jeg har ikke cp nei, og bryr meg ingenting om uniform som nevnt over. Det du nevner er årevis siden og har ikke laget mange tråder om det.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    5

Det er dessverre sånn at diagnoser av den typen setter begrensninger, og som flere har forklart er det med god grunn. Man kan gjerne være uenig i dette, men det er vesentlig evidens for at det er en diagnose som ikke er forenelig med visse oppgaver. Jeg tror du får en tung kamp å kjempe hvis du vil endre på dette.

Hvis du mener at du har en diagnose som ikke stemmer, så vil mitt bud være å gå til fastlegen din og be om henvisning til en spesialist i barne og ungdomspsykiatri for å få en reevaluering og nyvurdering av diagnosen. Hvis det stemmer at diagnosen ikke passer for deg så vil du kunne få den fjernet, og stille på linje med alle andre.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Eiriks Vis post
    Hvis du mener at du har en diagnose som ikke stemmer, så vil mitt bud være å gå til fastlegen din og be om henvisning til en spesialist i barne og ungdomspsykiatri for å få en reevaluering og nyvurdering av diagnosen. Hvis det stemmer at diagnosen ikke passer for deg så vil du kunne få den fjernet, og stille på linje med alle andre.
    Selv om en utredning nå skulle ende med at diagnosen omgjøres så vil fortsatt den foregådende diagnosen ligge inne og være et aspekt som vil påvirke en sikkerhetsklarering slik som jeg har beskrevet over. Den enkeltes informeringsplikt går ti år tilbake i tid, men en diagnose av den typen som trådstarter her beskriver vil nok uansett være et aspekt som klareringsmyndighet er meget interessert i, og dette gjelder både ovenfor avtjening av verneplikt, eller politistudier.

Skille
    Det som @Twix1010 må være helt klar over er at selv om nåværende diagnose blir omgjort så er ikke dette nok til at du kommer til å bli vurdert opp mot å tjenestegjøre eller på et politiskoleopptak og dette ligger som nevnt over i prosessen med å bli sikkerhetsklarert. Jeg har problemer med å tro på at du kommer til å få når det når det skal utrolig lite til for at de som allerede er klarert mister den klareringen.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    16

Jeg skal ikke terpe så mye mer på dette, men siden jeg ser at du tilbakeviser at du har CP: Under samme brukernavn på et annet nettforum, har du (i tråd for de som søker Politihøgskolen) opplyst at du har autisme og cerebral parese (som er betegnelsen på bevegelseshemninger som skyldes en skade i hjernens motoriske senter). Du har også opplyst at du har nedsatt syn, noe du også har skrevet om her inne.

Jeg er av den oppfatning at du bør bruke tiden din til å vurdere hvilke yrker/utdannelser du har evner og fysiske/psykiske forutsetninger for å kunne satse på. Det finnes så mange forskjellige muligheter at jeg er sikker på at du kan finne noe som passer for deg. Jeg ønsker ikke å ta fra noen drømmen, men det er nå en gang slik at man ikke alltid oppnår det man ønsker, enten det er i yrkeslivet eller på andre plan. Da må man gjøre det beste ut av den situasjonen man er i og satse videre, i stedet for å dvele ved ønsker som det ikke blir noe av. Det er viktig å være realistisk, og ærlig. Se på hva som er styrken din og hva som er svakheter, uten å forsøke å lure deg selv eller andre til å tro at du ikke har noen utfordringer.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    2

Vet ikke hvor du har det fra at jeg har CP, vil se hvor du mener det står eventuelt.
    For jeg vet veldig godt selv om jeg har CP eller ikke, noe jeg ikke har. Jeg kommer til og satse på politi fordi jeg har det som skal til.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.
    Skrevet av Twix1010 17. oktober 2012 - 21:33 i Annen utdanning
    Er det noen som kjenner noen som er politi og har CP
    Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013
    Skrevet av Twix1010 19. oktober 2012 - 16:29 i Annen utdanning
    Jeg har så lite CP at legene og fysiterapeutene sier det ikke vil diagnostisere
    Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014
    Skrevet av Twix1010 28. februar 2014 - 21:31 i Annen utdanning
    kan man bli politi når man har Autisme?
    fravær
    Skrevet av Twix1010 28. januar 2015 - 12:48 i Skole og leksehjelp
    hvor mye fravær skal til for og ikke få fullført et skoleår?
    har krystallsyken og er nesten ikke på skolen for tiden. begynner og bli redd for at jeg må gå om igjen
    har kansje fått 10-12 fravær dager allerede denne måneden
    skolen vet om at jeg har krystallsyken, og det varierer veldig hvor lang tid det tar for folk og bli frisk av den
    hvilket yrke skal jeg velge
    Skrevet av Twix1010 17. februar 2016 - 20:34 i Annen utdanning
    hvilke jobber tjener man 500 000 eller mer i året?
    jeg kommer til å gå ut av videregående med rundt 4 i snitt som vil si at jeg maks kan oppnå 5 hvis jeg venter med å studere til jeg er 25. jeg er villig til å bruke nesten hele livet på jobb, og ha lite fritid
    [Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016
    Skrevet av Twix1010 18. juni 2016 - 20:11 i Annen utdanning
    Hvordan ser nemda på personer med høytfungerende aspergers?
    Ser ikke noen sted at det er diskvalifiserende
    Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017
    Skrevet av Twix1010 22. mars 2017 - 14:14 i Annen utdanning
    Om synskraver til phs er slik hvis man oppnår det med linser er det greit men ikke briller?
    Jeg har synstyrke på -4 omtrent.
    Osv. Det virker også ut ifra de andre postene dine der, som her, at interessen og fokuset er på feil ting. Du skriver også at den største drømmen er å bli advokat samt vurderer dataingeniør etc. Hør på de gode rådene du har fått her inne, og så foreslår jeg at du tar kontakt med en utdanningsrådgiver på skolen din, som har lang erfaring med ulike problemstillinger. Man kan også bruke utdanningsrådgiveren på skolen man gikk ut fra i inntil 4 år etter du gikk ut. Lykke til!

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post
    Osv. Det virker også ut ifra de andre postene dine der, som her, at interessen og fokuset er på feil ting. Du skriver også at den største drømmen er å bli advokat samt vurderer dataingeniør etc. Hør på de gode rådene du har fått her inne, og så foreslår jeg at du tar kontakt med en utdanningsrådgiver på skolen din, som har lang erfaring med ulike problemstillinger. Man kan også bruke utdanningsrådgiveren på skolen man gikk ut fra i inntil 4 år etter du gikk ut. Lykke til!
    Som sagt før jeg vet selv om jeg har det eller ikke. Jeg har ikke cp og var i tvil før for mange år siden.
    Dataineniør var bare en periode men liker ikke realfag eller matte så slo det fra meg, min største drøm er og bli politi. Det er det jeg kommer til og gå for. Har ikke behov for utdanningsrådgiver for er politi jeg skal bli.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Det er en ærlig sak det,men nå er verden faktisk slik at man må akseptere at ens største drømmer ikke alltid går i oppfyllelse uansett hvor hardt man jobber for det.Da kan det være lurt å ha en plan B.
    Det er langt flere som har de samme drømmene som deg enn det er plass til på Phs,så det er langt vanskeligere å komme inn enn du tror.Når det er sagt,så er ingenting umulig,det umulige tar bare litt lengre tid.
    Men en plan B bør du absolutt skaffe deg.
    When in doubt,empty your magazine.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    Det er en ærlig sak det,men nå er verden faktisk slik at man må akseptere at ens største drømmer ikke alltid går i oppfyllelse uansett hvor hardt man jobber for det.Da kan det være lurt å ha en plan B.
    Det er langt flere som har de samme drømmene som deg enn det er plass til på Phs,så det er langt vanskeligere å komme inn enn du tror.Når det er sagt,så er ingenting umulig,det umulige tar bare litt lengre tid.
    Men en plan B bør du absolutt skaffe deg.
    Har plan b og hvis det ikke går ja. Fullt klar over søkertall til phs/ hvor mange som møter på opptak og hvor mange som bli egnet/ kommer inn. Så vet hvor vanskelig det er.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Selv om en utredning nå skulle ende med at diagnosen omgjøres så vil fortsatt den foregådende diagnosen ligge inne og være et aspekt som vil påvirke en sikkerhetsklarering slik som jeg har beskrevet over. Den enkeltes informeringsplikt går ti år tilbake i tid, men en diagnose av den typen som trådstarter her beskriver vil nok uansett være et aspekt som klareringsmyndighet er meget interessert i, og dette gjelder både ovenfor avtjening av verneplikt, eller politistudier.

Skille
    Det som @Twix1010 må være helt klar over er at selv om nåværende diagnose blir omgjort så er ikke dette nok til at du kommer til å bli vurdert opp mot å tjenestegjøre eller på et politiskoleopptak og dette ligger som nevnt over i prosessen med å bli sikkerhetsklarert. Jeg har problemer med å tro på at du kommer til å få når det når det skal utrolig lite til for at de som allerede er klarert mister den klareringen.
    hvorfor skulle det ha noe og si om diagnose blir omgjort betyr jo det at den var feil i utganspunktet og at det ikke skal telle.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Ikke ment å være ufin, men jeg føler for å påpeke at det ikke er milforum sine deltakere som nødvendigvis ansetter eller vurderer din kompetanse og medisinske tilstand opp mot det å jobbe som politi eller komme inn i forsvaret. De fleste er her for å gi deg gode svar og rettlede deg ut fra sin egen erfaring, ikke bestemme over deg og fortelle deg hva du egner deg til eller ikke.

Dette er veldig enkelt - vil du jobbe som politi, så søk politihøgskolen, det er eneste veien inn i etaten enten du er enig eller ikke. Vil du jobbe i forsvaret - søk forsvaret.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter