Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 25 av 25

Tråd: Sikkerhet(safety) og samband

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    37

Sikkerhet(safety) og samband

I går kom denne saken opp på forsiden av VG.no.

Navn:		c74dd838e8d49e4eec71905996e54854.jpg
Visninger:	391
Størrelse:	194,5 KB

Under militærøvelsen Joint Viking 2017 plasserte norske soldater en vogn så nær en høyspentledning at de satte seg selv i livsfare, ifølge energimontør.

I mars i år møtte energimontør Raymond Amundsen og en kollega norske soldater som holdt på med militærøvelsen Joint Viking 2017 i Finnmark. Amundsen og kollegene var ute på jobb ikke så langt fra Lakselv.

Soldatene satt i en av Forsvarets kampvogner, like under en høyspentlinje.

En kollega av Amundsen hastet bort for å advare om den alvorlige faren soldatene befant seg i. Det var små marginer som gjorde at det hele gikk bra.
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...re/a/24169654/

Saken her er ganske enkelt. UD 2-1 gir klare føringer på hvordan man skal plassere seg ift en høyspent ledning.

5.18.8 Plassering av sambandsinstallasjon, radio/radiolinje nær høyspentledning
    5.18.8.1
    En sambandsinstallasjon, radio/radiolinje, eller kjøretøy som inneholder
    sambandsmateriell skal ikke plasseres nærmere en strømførende høyspentledning
    enn 20 m. Denne avstanden gjelder også installasjonens tilleggsutstyr, så som
    antenner, barduner og generatorsett.
    https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...s/UD%202-1.pdf

Det finnes desverre mange eksempler hvor personer har omkommet etter å ha fått støt, både sivilt og i forsvaret. Bl.a annet i 2000 under oppsetning til Kosovo. (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...all/a/2383964/)

Det har også vært nestenulykker som heldigvis har gått bra, men da har personellet hatt godt med flaks.

Det som skremmer meg mest er hvor lite folk skjønner at dette kan være farlig. Selv om disse linjene ikke er av de som fører mest strøm eller har høyest spenning så trenger ikke materiellet berøre ledningene for at man skal få strøm inn i kjøretøyet med stort potensiale for skader.
    Svolten og tyst, samband fyst

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Sv: Sikkerhet(safety) og samband

Spenningsnivået på den linjetypen tilsier at spenningen kan slå over 20-25cm i fri luft. Og da har en tapt...
    Kommer enn opp i de største linjene i landet er en faktisk opp i nærheten av 3m! Ikke noe å eksperimentere med altså :-P

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Det der er farlig ja.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Billyz Vis post
    Spenningsnivået på den linjetypen tilsier at spenningen kan slå over 20-25cm i fri luft. Og da har en tapt...
    Kommer enn opp i de største linjene i landet er en faktisk opp i nærheten av 3m! Ikke noe å eksperimentere med altså :-P
    Klarer du å sjå spenningsnivået?
    Er det 22 kV? 10?

Der er det jo óg spennande med nullpunktsjordinga om feilen i det heile tatt blir kobla ut før vogna har brent opp...

men blikket opp og frem

Menig
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Klarer du å sjå spenningsnivået?
    Er det 22 kV? 10?

Der er det jo óg spennande med nullpunktsjordinga om feilen i det heile tatt blir kobla ut før vogna har brent opp...

Gnistgapene og antall tallerkener kan tyde på 15Kv eller 22Kv, iallefall bygget for den spenningen. Men driver lite med så små spenninger så er ikke sikker :-)

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Men hvor sitter hjernen når du får en heads up på å ha driti på leggen og så bare avfeier du vedkommende?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    54

1. Kanskje burde alle SB/ko folk få en sikkerhetsleksjon av typen man får før arbeid på jernbanen. Brennemerker etter mennesker glemmes ikke så fort.

2. Det er heller ikke slik at en antenne ved siden av kraftlinje øker sambandsforholdene heller.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    22

Lions led by donkeys...

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    5

Vi fikk aldri se brennmerker etter grillede mennesker, men dæven dette med antennemaster og kraftlinjer/telefonlinjer fikk vi da høre var fullstendig no-go hele førstegangstjenesten i SBBN. (Både farene og innvirkningen slikt har på samband var faktorer trukket frem.) Hadde dette vært HV-gubbs tror jeg hoder ville rullet. Håper det sanne skjer her
    Aldri mer 13

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Sånn apropos så kom jeg over dette stemningsbildet fra en seiltur:

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Døme på feil mot tre som ikkje blir kobla ut. Angivelig 22 kV.

Legg merke til at lysbuen gjentatte ganger driv bort pga oppvarming for så å gjenantenne.

https://youtu.be/crb6bjVpouk

(Ein har jo óg den med inderen oppå toget, men det er ikkje så kult.)

men blikket opp og frem

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Døme på feil mot tre som ikkje blir kobla ut. Angivelig 22 kV.

Legg merke til at lysbuen gjentatte ganger driv bort pga oppvarming for så å gjenantenne.

https://youtu.be/crb6bjVpouk

(Ein har jo óg den med inderen oppå toget, men det er ikkje så kult.)

Hvordan i svarte har den videoen kun 97 views? Den flegmatiske stoiskheten til de som befinner seg rett ved er jo internettgull.

Denne husker jeg fra gamle dager:
    https://www.youtube.com/watch?v=g4ph-h7l_aM

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Indere er vant til så mangt

men blikket opp og frem

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    37

I nivå 2 og nivå 3 kursene både for Hærens radioer og i alle mastkursene nivå 1 så er avstand til høyspent undervist på.
    Både med tanke på faren og oddsen for dårligere samband på grunn av støy/interferense fra høyspenten.

Men det skal ikke mer til enn sløvhet under etablering, kanskje spesielt i mørke. Eller at instuktører har tatt litt lett på dette under utdanning eller at LF tenker at dette ikke er så farlig osv.... før man havner i en situasjon som dette.

Det finnes et veldig godt bilde på dette som jeg ikke klarer å google-fu frem. På Cold Response 2012 så mener jeg at det ble tatt et bilde som ble brukt i Forsvarets forum ettter øvelsen hvor man kan se store deler av stridsvognseksadronen til Tmbn gruppert samlet under eller tett ved (litt vanskelig å se pga vinkelen) 420 KV linjene som går igjennom Salangsdalen.

Om de hadde noe som helst samband med normal rekkevidde her så ville jeg være svært overrasket. Nå er heldigvis disse mastene svært høye men jeg ville vært svært skeptisk til å etablere meg så tett opp i dem.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Har det så mykje å seie for samband altså? Skulle tru frekvensen var så låg at det ikkje var merkbart, men så er ikkje eg radiomann heller altså...

men blikket opp og frem

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    37

Høyspent, transformatorer, generarorsett, bygninger, projektor, lysarmatur osv gir økt støy på samband. Fysikken bak har jeg ikke så kontroll på men jeg har opplevd støy på VHF av alle disse grunnene.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    13

Håper det her er kjent, er jo minst like grunnleggende som maskeklarering for artilleri/BK.

SKILLE

Også skikkelig "gøy" når senderetningen din går over et havnebasseng med supplyskip....de har LITT juice i senderene sin
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

I ein annen tråd http://milforum.net/showthread.php/1...20#post1309320

Diskuteres det utstyr

Mtp på GPS, uten at vi går vi helt OT her, så er det nok flere sivile GPSer ute blant verva og befal enn det er utlevert eller "mil-spec" varianter
    Kva er det som er sagt når det gjelder OPSEC på utstyr med GPS. sivilgps, klokke med GPS.

Kjenner ikkje til om det noken kjente rutiner eller saker rundt dette med OPSEC på klokker og sivil gps, som ein kopler til pc.

noken som kjenner til noke rundt dette.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    37

Hva mener du med OPSEC?

Ikke lov å bruke eller ikke å snakke om?

At det brukes sivile GPSer av soldater og befal i tjeneste er helt uproblematisk.

På BMS systemene så skal det brukes godkjente GPSer for å sikre bruk i alle scenarioer.

Det som derimot ikke er tillatt er utstyr med radiosender og/eller mottakere i områder som er sperret iht sikkerhetsloven som f.eks GPS klokker, fjernstyring til garasjeporten, mobiltelefon osv.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Hva mener du med OPSEC?

Ikke lov å bruke eller ikke å snakke om?

At det brukes sivile GPSer av soldater og befal i tjeneste er helt uproblematisk.

På BMS systemene så skal det brukes godkjente GPSer for å sikre bruk i alle scenarioer.

Det som derimot ikke er tillatt er utstyr med radiosender og/eller mottakere i områder som er sperret iht sikkerhetsloven som f.eks GPS klokker, fjernstyring til garasjeporten, mobiltelefon osv.
    F.eks bruk av klokke med gps, mens ein går på grensa. Eller intops.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    28

GPS i seg selv sender ikke ut signaler. Men sivil GPS kan bli skrudd av/ned nøyaktigheten av eier av systemet. Om USA ønsker kan sivil GPS altså bli ute av praktisk funksjon. Så man bør ikke basere seg på sivile GPSer, forsåvidt ikke GPS generelt, ganske lett å forstyrre.

Utfordringen er systemer med radiosender i tillegg. Feks mobil. Da kan nøyaktig posisjon (fra GPS) bli transmitter usikkert.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    63

Om klokke, mobil eller GPS lagrer tracks som i sann tid eller i ettertid blir tilgjengelige på nett, kan de være interessante for en som vil kartlegge bevegelsesmønster inne på et baseområde eller for mer eller mindre faste patruljer. Hvis du ikke er komfortabel med å offentliggjøre et kart over hvor du har vært i løpet av dagen(e) bør du altså skru av GPS på smartdingsene dine eller legge dem igjen.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    106

Dette er da uansett noe avdelingen skal ha et forhold til, og gi føringer for, ikke noe som er opp til enkeltmanns vurdering.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    37

Dette blir opp til avdelingen og oppdragets art. Hvis man trenger å beskytte ruter, mønster for operasjonen, osv så reguleres det.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    63

Yup. Og bestemte avdelingers konkrete sikkerhetsregler skal selvfølgelig ikke deles på Internett.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Nyeste innlegg: 27-10-16, 18:17
  2. Sikkerhet på stortinget
    By Sofakriger in forum Mannskapsmessa
    Svar: 23
    Nyeste innlegg: 21-11-09, 21:41
  3. Svar: 1
    Nyeste innlegg: 18-06-07, 09:31
  4. Kongefamiliens Sikkerhet
    By admin in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2