Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Marinejegeropptak etter endt førstegangstjeneste i Sjøforsvaret

Menig
    Ble medlem
    Oct 2017
    Pondusfaktor
    0

Marinejegeropptak etter endt førstegangstjeneste i Sjøforsvaret

Hei! Jeg skal inn til førstegangstjeneste Januar 2018 i Sjøforsvaret, og min store drøm er å bli Marinejeger. Jeg lurer da på hvilken stilling jeg burde sikte etter i Sjøforsvaret for å komme ''best mulig'' forberedt til Marinejegeropptaket, som da blir i 2019. Jeg lurer da på om jeg burde søke kystjeger eller spesialbåtoperatør, som er opptak sommer 2018, og der kan jeg søke som påbegynt førstegangstjeneste.

Takker for svar!

Menig
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    0

Sv: Marinejegeropptak etter endt førstegangstjeneste i Sjøforsvaret

Hei, liker tankegangen din! Men både SBO (spesialbåtoperatør) og KJK (Kystjegerkommandoen) er utrolige harde tjenester, vertfall for en førstegangstjeneste. SBO har samme minstekrav og (til min viten) veldig likt opptak. KJK har litt lavere minstekrav og 3 ukers opptak, men du må nok være forberedt på og gi alt du har der og. Om du vil bruke en av disse tjenestene som en førstegangstjeneste til MJK kan det bli et vanskelig valg, ettersom mange som kommer inn på enten SBO eller KJK gjerne skriver kontrakt der for å jobbe som operatører noen år. Eg ville gått for en skikkelig soldat tjeneste i førstegangstjenesten, og så venta med og søke feltoperatør til endt tjeneste.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    3

Kanskje skipsdykker fra januar og utover, for så å søke en krevende jegertjeneste fra sommeren av? Vær obs på at en del stillinger, f.eks på båt vil kunne være begrensende på treningsmuligheter. Noen muligheter som burde gi et godt grunnlag for marinejegeropptak vil være fallskjermjeger, feltoperatør, kystjeger og helt klart som du nevner spesialbåtoperatør. Men skulle du orke og evne å gjennomføre sistnevnte ligger det vel kanskje i kortene at du fortsetter som spesialbåtoperatør heller enn å starte på nytt for å bli marinejeger? Forutsatt at MJK ikke er fleksibel på slikt.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2017
    Pondusfaktor
    0

Takker for gode råd Som nevnt, så er Skipsdykker et stort ønske når jeg skal inn til førstegangstjeneste i Januar! Hva ville dere ha gjort? Søkt opptak til SBO etter et halvt år i førstegangstjenesten? Eller ville det lureste vært å vente med å søke etter endt førstegangstjeneste ?

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Fortsette i forsvaret etter endt førstegangstjeneste ?
    By Hveding in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 02-08-13, 18:13
  2. Søke etter endt fgtj?
    By Rant in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 18-10-12, 19:25
  3. Svar: 6
    Nyeste innlegg: 30-09-12, 22:19
  4. Etter endt førstegangstjeneste
    By bsandaker in forum Mannskapsmessa
    Svar: 14