Viser resultatene 1 til 5 av 5
    Menig
    Ble medlem
    Aug 2017
    Pondusfaktor
    0

Fikk ikke medhold på klage om sesjon del 1/2, hva nå?

En gang i 2013 svarte jeg på sesjon del 1, som ikke førte til innkallelse til sesjon del 2 (noe som passet meg ganske fint). I etterkant av 2 år med studier, har jeg hatt veldig lyst på å tjenestegjøre i forsvaret. Kort fortalt, så endte jeg opp med å klage på resultatet av sesjon del 1 for litt siden. Svaret jeg fikk var på 3 sider, og 2 av de var svarene mine fra sesjon del 1. Som nevnt i tittelen, ble dette et avslag, og begrunnelsen som ble gitt var "en helhetsvurdering av dine muligheter til å kunne gjennomføre militærtjeneste, sammenlignet med de øvrige som har gjennomført sesjon del 1. Det var summen av svarene dine som gjorde at du ikke kom videre til sesjon del 2." Så snakkes det om at det er stor konkurranse om plassene (både til sesjon del 2 og fgtj), og at jeg ikke kan svare på sesjon del 1 flere ganger, noe jeg for så vidt var klar over.

Det avsluttes med at kort avsnitt om at resultatet ikke kan påklages, jf. vernepliktsloven paragraf 47a. Jeg tenkte uansett å klage på nytt (det vil si at jeg ber om å bli vurdert enda en gang), fordi dette er noe jeg virkelig har lyst på å gjøre etter mye tenking. Ville det kanskje vært en god ide å gå igjennom svarene mine fra del 1, og "rette" opp i alt som har forandret seg siden da? Eller er løpet faktisk kjørt, med tanke på at de spesifikt nevner at jeg egentlig ikke har rett på å klage?

Setter stor pris på all hjelp, takk på forhånd.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    0

Sv: Fikk ikke medhold på klage om sesjon del 1/2, hva nå?

Da lurer jeg veldig på hva du svarte, det skal ikke mye til for å komme gjennom S1. Vet samtidig at de legger vekt på utdanningen du har valgt på VGS, mulig en faktor, men det vet du best.

Send likevel et motivasjonsbrev til VPV. Mottar du enda et nei og fortsatt vil, finnes det alternative lange løsninger for å komme inn.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2017
    Pondusfaktor
    0

Jau, var liksom det. Det jeg hadde svart på S1 som telte negativt var vell det at jeg nevnte at jeg ikke trente mer enn en gang i uka, at jeg sjeldent sto på ski og at jeg ikke var motivert for tjeneste. I motivasjonsbrevet jeg sendte var dette ting jeg tok opp ("jeg trener masse, er meget motivert for tjeneste bla bla"). Resten av svarene var sånn noenlunde ok (jeg mente jeg var i gjennomsnittlig form, normal vekt/høyde, ingen sykdommer osv). Jeg gikk realfag hvis det skulle ha noe å si.

Da sender jeg inn enda et brev.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    4

Brodern min var litt i samme situasjon. Han ønsket å utsette sesjon og førstegangstjeneste til han hatte tatt svennebrevet og påbygg, og når han først var ferdig og ringte inn svarte FPVS at dr ikke var interessert i han fordi de vasset i ungdommer fra yngre årskull enn han. Han gav seg ikke og sendte med jevne mellomrom mail og ringte inn, til slutt gikk dem vel lei og sa han kunne få komme på sesjon del 2. Nå er han inne og stortrives. Mitt tips er å ringe og forklare din situasjon og at du nå er motivert for tjeneste. Ikke skjønner jeg hvorfor de skal være så vanskelige på å kalle inn folk som har litt mer i huet enn russesanger.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    1

Tidene har forandret seg gitt.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter