Viser resultatene 1 til 8 av 8
    Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2017
    Pondusfaktor
    0

Utskrevet befalskurs 2018

hei, har noen spørsmål angående vinteropptaket til ub kurset.

1) Står på forsvarets sider at det skal bli endringer og befal/offiserer jeg har snakket med kommer med mye forskjellig info. Noen som vet om dette opptaket forblir eller blir det lagt ned?

2) Har fått forlengelse i stillingen min og vil da dimmitere i mars/april istedet for nå i september. Burde jeg fullføre 18mnd eller starte på befalsutdanning evt en annen utdanning så snart jeg har mulighet?

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Pondusfaktor
    0

Sv: Utskrevet befalskurs 2018

Etter min kjennskap ble siste kullet fra HVUB uteksaminert nå i sommer, og denne er nå lagt ned. Hvordan det står til med UB luft og UB sjø har jeg ingen kjennskap til, men mener at disse skal videreføres. Regner med at det er HVUB du sikter til?

Om noen sitter på annen info om dette så korriger meg gjerne.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

HVUB er lagt ned for godt ja. Siste kullet var med oss på øvelse på Voss nå i september, forøvrig meget dyktige og flinke kandidater til en videre karriere i forsvaret.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2016
    Pondusfaktor
    0

HVUB har nå vært lagt ned to-tre ganger før? dem finner vell ut etterhvert at de trenger det igjen.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    0

Er HVUB og HVBS det samme?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Sitat Opprinnelig skrevet av Vognføreren Vis post
    Er HVUB og HVBS det samme?
    I prinsippet var HVUB en av flere utdanninger under HVBS, men de senere årene, etter at to-årig befalsskole på Værnes ble nedlagt og restene ble flyttet til Porsangmoen, har HVUB med to kull HV jeger pr. år vært det eneste som har foregått ved HVBS (som nå altså er nedlagt).

Edit: Heimevernets befalsskole ble opprettet på Værnes i 2006 og hadde da vanlig (1+1 årig) befalsskole og UB-kurs. Før det hadde HV UB-utdanning i Kongsvinger. I 2009 ble Heimevernets utdanningssenter Værnes (der også HV-soldater hadde 6 måneders førstegangstjeneste/rekruttopplæring i tiden 2002-2009) og med det den vanlige befalsskolen nedlagt, og kun HVUB jegerlinje var igjen. Den ble flyttet på temmelig dramatisk vis til Porsangmoen ved at UB-kullet vinter/vår 2009 gikk på ski fra Værnes til Porsangmoen fra 3. februar til 15. mai og hadde mye av utdannelsen sin på veien.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    2

HVBS (HVUB for de litt eldre) har opptak i vinter, søknadsfrist 1 november. Merk at bestått UB kun gir 12 måneders tjeneste, og du dermed mangler 12 måneder for godkjent GBU.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Beklager, det var i 2016 for kullet som begynte i januar 2017. Se her fra 4. april 2017: Det siste kullet.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter