Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Endret helse

Menig
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    0

Endret helse

Hei

Er det noen her som kjenner til reglene for å informere HV om endret helse?

Dersom man har tjenestegjort i HV i mange år og opplever selv at tjenesten fungerer bra og motivasjonen er på topp, men helsen ikke lenger er slik den var. For eksempel at personen har fått en kronisk sykdom som må behandles med tabletter eller generelle problemer med rygg, nakke, knær osv. som mest trolig ville vært ekskluderende for førstegangstjeneste.

Hvis man tenker seg at dette gjelder en person som er motivert for videre tjeneste og selv opplever at det fungerer bra og ønsker å tjenestegjøre, men er redd for at det kan få konsekvenser senere dersom han ikke opplyser om dette til riktige instanser eller blir skadet på øvelse osv.

Slik jeg har forstått det så er det straffbart å ikke opplyse om slike endringer, men når, hvordan og til hvem skal man rapportere dette? Jeg tenker at dette gjerne kan være sensitive opplysninger som det kanskje ikke er ønskelig at troppssjef, områdesjef el. nødvendigvis bør ha kjennskap til.

Noen som kjenner til riktig prosedyre for dette?

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Sv: Endret helse

Ta en prat med områdesjefen. Kjenner personlig personell som har tjenestegjort selv med kreft i begrensede kapasiteter på HV-rep.
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Menig
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    0

Takk for tilbakemelding.
    Men er det ingen som kjenner riktig prosedyre for slike situasjoner?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av HLM Vis post
    Takk for tilbakemelding.
    Men er det ingen som kjenner riktig prosedyre for slike situasjoner?
    Ta det opp med områdesjef. Det er til det beste for deg og området. Det skal mer til for å bli dimittert pga helse i HV enn det skal til for å ikke bli innkalt til førstegangstjeneste for å si det mildt. Vanlige HV-soldater har tjeneste til de er 44 år. De fleste vil oppleve noe slitasje på kroppen innen det. Sammen med områdesjef kan dere finne ut hva som funker for deg. Kan du ha samme stilling? Eller kanskje du bør bytte?

Selv var jeg mening i HV for et par år siden, nå har jeg offiserstilling i områdestaben. Og starten på det var faktisk delvis en samtale med områdesjef om at min helse ikke passet til å leke fjellgeit i oppklaringslag.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Jeg har vært i tropp med to soldater/offiserer som har måttet ha tilpasset øvelse; vedkommende måtte ha tilgang til strøm/nattpermisjon pga snorkemaske... Hvordan noen kan regnes som tjenestedyktige da forstår ikke, jeg...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter