Viser resultatene 1 til 6 av 6
    Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2017
    Pondusfaktor
    0

Innrykk Pbn - sanitetsmann

Hei! skal ha innrykk i Panserbataljonen som sanitetsmann. Jeg er veldig motivert for tjenesten og ønsker og tyvstarte på lesing i sanitet som er relevant for en rolle som sanintetsmann i en tropp. Er det noen litteratur som anbefales? er det samtlige her som kan si noe om tjenesten som sanitetsmann også?
    takker for svar!

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

Sv: Innrykk Pbn - sanitetsmann

Innrykket er vel over nå og rekrutten i full gang. Av lesestoff er det kanskje nivå 3 boka som er mest relevant. Den har de sikkert på velferden. Så kommer det an på hvor du vil være sanmann. Storm, patrulje eller santropp?

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2017
    Pondusfaktor
    0

Burde legge til at jeg har innrykk i 2018. På sesjon fikk jeg avklart at jeg skulle drive med sanitet, men han gav nogenlunde uklart svar på om det blir 6Esk, eller 4/3Esk. Han sa jeg skulle fungere som sanitetsmann i en tropp/geværlag, så jeg er usikker på om det blir 6Esk eller noen av StormEsk`ene. blir man inndelt etter rekrutt?

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

Å heisann!
    Skal si sesjonoffiseren så DYP inn i glasskula der gitt.
    Inndeling i lag som feks sanmann, sambandsmann, gevær, mg osv skjer utelukkende i avdeling. I utgangspunktet har du bare blitt tildelt panserbataljonen. Under innrykk vil du bli intervjuet og kan ytre ønsker om hva slags tjeneste du ønsker. Så gjennomfører du rekrutt i eskadronen du blir fordelt til. De fleste vil få roller etter rekrutten. Du kan jo tenke på hvilken type sanitetstjeneste du ønsker. I kavesk-patruljer er sanmannen gjerne eneste behandler i mils omkrets og må ta vare på pasienten over tid med få resurser. I storm er det gjerne over kortere tid, men det oppstår fort masseskader med mange pasienter. I santroppen i esk 6 vil du få den mest spesialiserte sanitetstjenesten der du fungerer som ambulansepersonell.
    Du kommer gjerne ikke først til skadestedet, men du har betydelig bedre resurser og ferdigheter til å drive behandling under evakuering av den skadde. I tillegg vil du kunne jobbe tett med troppens lege/sykepleiere.
    Frem til det anbefaler jeg å bli med i folkehjelpen eller hjelpkorps. Der kan du allerede å førstehånderfaring med pasienter og en grei utdanning før du møter på innrykk. Det er ingen krav til forhåndserfaring eller kunnskaper, men det vil jo alltid hjelpe og vise at du er motivert.
    Så kan du jo lete etter boka som heter "Sanitetstjeneste i Forsvaret Nivå 3" litt usikker på eksakt tittel.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    16

Boka er dessverre utdatert og inneholder en del feil i forhold til hva som kommer til å læres bort når du kommer inn i 2018. Anbefaler å gå på nett og leste opp på TCCC, herunder CUF of TFC. Dette danner kjernen i sanitet i Forsvaret.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av carebear Vis post
    Boka er dessverre utdatert og inneholder en del feil i forhold til hva som kommer til å læres bort når du kommer inn i 2018. Anbefaler å gå på nett og leste opp på TCCC, herunder CUF of TFC. Dette danner kjernen i sanitet i Forsvaret.
    https://www.deployedmedicine.com

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
    Mvh
    Magnus

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter