Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 46
    Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

Lett Kampuniform M-17

Den nye "kampuniformen" M-17 er på plass i diverse depoter og utleveres fortløpende.
    Hærens storsjant har lagt mye prestisje i denne og erfaringer og inntrykk bør diskuteres.
    Bilder og info finnes her: Link

Navn:		M17.jpg
Visninger:	298
Størrelse:	154,3 KB
    Sist endret av Rittmester; 30-08-17 kl 09:07 Begrunnelse: La inn et bilde

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    4

Sv: Lett Kampuniform M-17

M17 som fås på depot nå har borrelås rundt armene, knapper fremme på jakka samt snøring, ikke strikk, nede på buksebena. Det ryktes at det senere kommer en ny versjon av M17 med glidelås på jakka og strikk på buksebena. Noen som kan verifisere dette?
    "Adventure is just bad planning."
    - Roald Amundsen

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    6

Aner ikke, men det hadde vært bra. Snøring i buksebeina er jeg ingen fan av.

Flere nevner at man må gå ned ett nr. i størrelse, da selve kroppen er noe stor. Samtidig er ermene akkurat korte nok til at det er plagsomt. Kvaliteten i de første batchene er visst ræv, revner i hytt og pine. Av en eller annen grunn er borrelåsen til navnstripene kortere enn på M-04, så enten må jeg bytte navn eller kutte et par bokstaver...
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

Mitt førsteinntrykk etter å ha brukt uniformen en stund nå:

Snittet er en lett modifisert versjon av "tropeuniformen"
    Stoffet er svært tynt og lett. Ligner det som brukes i den nyeste batchen av M-04
    Størrelsene er som tropeuniformen: God plass, gå gjerne en størrelse ned. Armene er derimor lengre slik at det ikke like plagsom å gå ned ett hakk
    M-17 skal gjennom forbedringer, men per nå er ståa slik:

Jakke: Kun knepping i front, to BITTESMÅ lommer på brystet som ikke er store nok for skriveblokker eller dype nok for karttusjer. Lommene har KUN borrelåslukking.
    Lommene er også skråstilt.
    Over lommen er det sydd korte borrelåser for navnestripe. Stripene er betydelig kortere enn de på M-04 og for sikkerhetsskyld har vi nå en på hver side. Årsak ukjent.
    Distinksjonsklaffen er sydd oppå en åpen "mobillomme" som ikke holder på en skitt om du skulle bøye deg frem.
    På begge armene er det store, skråstilte lommer. Lommene lukkes med en stor mengde borrelås og er tungvindt å åpne eller lukke skikkelig. Oppå lommene er det borrelås for patcher. Størrelsen på disse tilsvarer fallskjermvingen og de andre merkene man har over brystlommene på M-04. Vet ikke om tanken er at slike merker nå skal festet på armene?
    På armlommene er også STORE borrelåser for avdelings merker. Disse blir populære i avdeling siden man nå får plass til TO avdelingsmerker på hver arm.
    Ermene har borrelås stramming som fungerer bra, samt innleggsmuligheter for albuebeskyttere (som gamle combatshirt) eller liggeunderlag.
    Kragen kan brettes opp til turtleneck modus og sikres med, ja du gjettet rett, borrelås.

Snittet på jakken er bra og armene er endelig lange nok.

Bukse:
    Ligner M-04 buksen, men har mistet baklommene og knappene for bukseseler.
    Den har fått snøring i front slik at man kan stramme i livet uten belte. Knapp, smekk og lommer på hoften og forsterket sete som før. Lårlommene er derimot mindre enn M-04 og har ikke "ekspansjonsbrettene" og igjen lukkes lommene med en STOR mengde borrelås. Innleggsmulighet på knørene i front og lisser i bånn.

Snittet er greit og virker noe mer tettsittende enn M-04.

Oppsummert:
    Bedre passform enn M-04, men dårlig med lommeplass. Hadde det vært en rein feltuniform hadde det nok vært nok og det ville forklart de bittesmå lommene på brystet (mtp å ha minst mulig mellom deg og ballistisk vest). Men uniformen skal jo bytte ut M-04, også i garnison. Siden de fleste er mest i garnison til daglig vil det nok oppleves som mangelfull bæreløsninger. Alt av lommer lukkes også med borrelås, tidvis STORE mengder som på lårene. Borrelås bråker som kjent mye og sitter dårlig etter en runder i lyng og gjørme. Dette oppleves som en svakhet. Fordelen med borrelås er at lommen lukkes i hele åpningens lenge, noe som gjør den "tettere" og sikrere, når den fungerer. Lommene har i tillegg en funksjon som gjør at man bretter øverste delen av lommen når man lukker den. Dette er smart og gjør den tett, men hadde gjort seg bedre i kombinasjon med knapper.
    Snøring i stedet for strikk i bånn virker også som et skritt tilbake.
    Stoffet er svært tynt og jeg stiller store spørsmålstegn ved "testen" som er avbildet på FB. Man ser jo blant annet at man har brukt innlegg i M-04, mens man ikke har brukt det på M-17.

I tillegg er mangler det et reglement for bruk av uniformen. Det virker noe uproft å dele ut ny uniform før den er hjemlet i reglement.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

Og ja, det er tydelig at noen i prosjektet har investert tung i borrelåsrelaterte aksjer....

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    4

Snorrelaterte aksjer derimot, er det nok bare til å selge. Jeg tipper snorbruken i hæren sakte kommer til å dø ut med overgangen til M17, som som kjent ikke har de knappene på skulderene slik som M04. Nå har jo ikke en snor noe å gjøre på et feltantrekk, men det er jo synn at historie som dette forsvinner. Utenom M04 er det kun M75 jakke (Som en gang skal erstattes den og) samt kontor- og sommerantrekk det er tillat å bære snor til, og dette er det jo ikke så ofte man går i...
    "Adventure is just bad planning."
    - Roald Amundsen

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

Snorrelaterte aksjer derimot, er det nok bare til å selge. Jeg tipper snorbruken i hæren sakte kommer til å dø ut med overgangen til M17
    Snorer har ikke vært tillat brukt til M-04 i laaaaang tid nå. Det er bare enkelte snor-avdelinger som lever i fornektelse...
    M75 blir jo ikke utdelt som grunnsats i Hæren lenger den heller.
    At snor hører til et garnisonsantrekk som tjenesteuniformene er synes jeg er helt OK.

Det blir derimot spennende å se hvordan man løser alt av merker, vinger og kvalifiseringstegn. Ser helt rævva ut på eller over de ørsmå, skråstilte lommene.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner enkelte ting med denne uniformen, virker som om det har gått litt fort i svingene- som det sikkert har IOM at den er anskaffet gjennom M04 kontrakten så vidt jeg har skjønt. Det kan nesten se ut som om de har tatt et COTS design og gått for det...

Ting som snor på bunnen av buksen er jo ting som gikk ut i 2007/08 produksjonen av M04 og har vært strikk siden.
    Merker i Forsvaret har vært standardisert til 50x50 firkanter rimelig lenge nå.
    Vi har kun 1 navnestripe- og det står ikke "Hæren" osv. på motsatt side.

Ellers liker jeg personlig bedre måten lommene på US Army sin ACU sitter og åpnes. Den oppover åpningen er litt knotete syntes jeg. Jeg liker heller ikke knapper på overkroppen, og jeg liker heller ikke glidelås.

Skal innrømme at jeg også er litt skeptisk til den slitasjetesten, men det er stort sett fordi det ikker en standardisert slitasjetest for tekstil.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

Begynner å dra greit OT nå:

Min personlige mening er at M-17 er et resultat av å ha vært OR systemets mest synlige "fanesak". Jeg husker selv at de nyutnevnte sersjantmajorene var svært tidlig ute med løfter om en helt "awsome" uniform i nær fremtid.
    Det er tydelig trump-aktige påfunn som er ment for å synes, samt lage en illusjon av bevegelse og handlekraft. Så har man ikke helt regnet med TTT-sirupen i det militære system og havner derfor på en 25% løsning som skal erstatte en 75% løsning. Men man kan fortsatt si at man har fått ting gjort. I forlengelsen er jeg spent, og mer og mer skeptisk til de nye feltluene og støvlene som stormajoren proklamerer. Igjen virker det som om man må få ting gjort og helst der det syns mest. Resultat synes ikke å være så viktig på lang sikt. Fremgang og utvikling måles for tiden i FB likes....
    Har sett alternativene til ny feltlue (ikke den nye gamle med borrelås i panna) som alle ser verre ut enn den gode gamle.

Så lurer jeg også litt på hvor mye penger som er brukt til:
    1. lage en ny, midlertidig batch M-04 (ja den med det rare stoffet og 20m borrelås på brystet) ettersom M-17 dro i tid
    2. Lage flere versjoner av M-17, som igjen kun er en midlertidig uniform til
    3. Ny kampuniform blir utviklet. Mitt lille glimt av håp er at man venter med den skikkelige kampuniformen til man har utviklet og testet det nye kamuflasjemønsteret. Blir moro å se hvor godt den stemmer med FFI sin anbefaling.

Lille meg hadde jo kanskje bare holdt liv i M-04 maskinen i to år til før jeg hadde fyrt opp kampuniformfabrikken....

For feltstøvlene sin del har jeg 3:1 odds på borrelåslukking.
    Mengder med borrelås på ny M-04, på gammel feltlue, på ny feltlue, på nye fotposer, M-17... Blir fint det...

Kanskje sjantmajoren kunne lest denne US Army Ditches Velcro Uniforms
    Vi MÅ jo ikke alltid være sist med det nye og aldri lære av andres feil

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Må innrømme at jeg foretrekker knapper fremfor borrelås.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Snorrelaterte aksjer derimot, er det nok bare til å selge. Jeg tipper snorbruken i hæren sakte kommer til å dø ut med overgangen til M17, som som kjent ikke har de knappene på skulderene slik som M04. Nå har jo ikke en snor noe å gjøre på et feltantrekk, men det er jo synn at historie som dette forsvinner. Utenom M04 er det kun M75 jakke (Som en gang skal erstattes den og) samt kontor- og sommerantrekk det er tillat å bære snor til, og dette er det jo ikke så ofte man går i...
    De fleste snorene kan bare bæres til Kontorantrekk (K2) og Sommerantrekk (S). (TJ 12-3-2)
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Altså det koster ikke noe ekstra penger hvis M17 produseres på samme kontrakt som M04. Om ikke jeg husker feil så sa de at de har gjort de endringene som de har lov til innenfor kontrakten, dvs. at prisen er lik/lavere (eller at leverandøren tar mindre fortjeneste) og den oppfyller kravene. Her har de, slik jeg forstår det, kommet med en forbedring av et eksisterende produkt- som betyr at en slipper å kjøpe inn mer av det dårlige og heller får kjøpe inn det som er litt bedre frem til det skal deles ut en ny kontrakt/NCU realiseres.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Kan vi bare kutte ut dette med skråstilte lommer?
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

Altså det koster ikke noe ekstra penger hvis M17 produseres på samme kontrakt som M04.
    Ok, hvis det er tilfellet koster det kanskje ikke så mye mer med M-17. Men forbedret M-04 er det nå fortsatt ikke. Hadde man bare gått for "jungeluniformen". Altså M-04 med de nederste lommene på jakka flyttet til overarmene. Tipp topp uniform som faktisk er i produksjon.

Kan vi bare kutte ut dette med skråstilte lommer?
    Hvis de skal være skråstilte må de i alle fall ha en hensikt. M-17 lommene er bare irriterende. For lite skrå til å være mer tilgjengelig, men skrå nok til å se teit ut.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Det er jo hyggelig at folk engasjerer seg. Trist hvis ingen hadde brydd seg om uniformen sin.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

M/17 er designet av HVS i samarbeid med FMA og FLO, etter tilbakemeldinger fra et uniformsforum med representanter fra avdelingene. Det er ikke noe COTS design.

FMA og FLO eier spesifikasjonen på denne, og kontraktseieren syr etter spesifikasjonen.

Denne uniformen har IKKE kostet noe mer, og er utviklet over M/04 kontrakten som en produktforbedring - noe som kontrakten åpner for.

Hvis det er ting som dere er misfornøyd med så er det bare å sende tilbakemelding til HVS - eller relevant avdeling for din Forsvarsgren.
    It's not about surviving, it's about winning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Hva gjelder stoffet og kvaliteten så er dette fikset, og batch 2 kommer med nytt tekstil.

Det var et issue med vevingen som kun manifesterte seg etter mer bruk enn det den tekniske testen tok for seg.

@essal: Jo, det er standardiserte tester for dette. Jeg kan gi deg henvisningene neste uke.

Slitasjetesten er reell, ikke noe juks eller fanteri.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Og borrelås vs knapper er en uvinnelig debatt - noe ansvarlig ved HVS er smertelig klar over.
    Uansett hva man velger så er det noen som blir misfornøyd.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

Tipp topp at noen med litt kvalifisert innsikt gir gode svar. Ikke at du skal være den som må forsvare svakheter og mangler.

Og borrelås vs knapper er en uvinnelig debatt - noe ansvarlig ved HVS er smertelig klar over.
    Uansett hva man velger så er det noen som blir misfornøyd.

Denne debatten må ga gått meg hus forbi. Uansett er selve løsningen for borrelåsen svært mangelfull og lite gjennomtenkt på samtlige lommer.
    Det er kun 5mm med stoff å ta tak i på lommeklaffene før borrelåsen. Dette gjør det frustrerende vanskelig å åpne lommene med hansker, for ikke å snakke om umulig med votter.
    Dette kombinert med den enorme mengden borrelås gjør at du drar buksen opp på knærne hvis du skal åpne lårlomma med én hånd. Uheldige vinkler på både arm og brystlommene gjør det knotete og vanskelig å betjene også disse.
    Vet ikke om dette er noe som blir utbedret i fremtidige batcher?
    Kommer det noe tillegg i uniformsreglementet for sammensetting og bruk for M17 og evt når?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Er det flere argumenter for borrelås enn at den kan tette en åpning fullstendig?
    Ad astra per aspera

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2012
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Er det flere argumenter for borrelås enn at den kan tette en åpning fullstendig?
    Kan åpnes (og lukkes!) med vindvotter.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Godt poeng @Spitfire396 . Men jeg forstår det slik på jarngreipr over at det argumentet er ugyldig i nåværende utforming..
    Ad astra per aspera

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Jarngreipr Vis post
    Kommer det noe tillegg i uniformsreglementet for sammensetting og bruk for M17 og evt når?
    M17 er vel betegnet som "M04 med tropesnitt" i Uniformsreglementet. Det er vel sånn sett ikke behov for noen tillegg utover at man retter dette til M17?
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Snorer har ikke vært tillat brukt til M-04 i laaaaang tid nå. Det er bare enkelte snor-avdelinger som lever i fornektelse...
    M75 blir jo ikke utdelt som grunnsats i Hæren lenger den heller.
    At snor hører til et garnisonsantrekk som tjenesteuniformene er synes jeg er helt OK.

Det blir derimot spennende å se hvordan man løser alt av merker, vinger og kvalifiseringstegn. Ser helt rævva ut på eller over de ørsmå, skråstilte lommene.
    WOW, nytt for meg; betyr det at nå har en i hæren kun valg mellom en tett og klam plastpose bukse (membran bukse) eller en tynn Pluss 15 grader og tørt både bakke og luft (M-04/M-17) bukse?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Hadde man bare gått for "jungeluniformen". Altså M-04 med de nederste lommene på jakka flyttet til overarmene. Tipp topp uniform som faktisk er i produksjon.
    Nå kan det tenkes at HVS/FLO/FMA ikke eier snittet til tropeuniformen og derfor måtte utvikle sin egen? Vet du noe her @AGR416 ? Fordi det virker jo som om samtlige i hele Forsvaret er enige i at tropeuniformen er det beste som finnes av uniformer som er utlevert.

Ellers, er M17 flammehemmende? Er tekstilets fibere endret eller kun vevingen?

Borrelås er fint fordi det ikke krever noen form for fingerferdighet, er tilnærmet flatt og kan lukke seg selv. Type på armer og overkropp mener jeg det er en veldig enkelt valg- forutsatt at en designer/bruker en løsning som ikke er håpløs.
    På lårlommer ol. så har jeg brukt begge deler, og jeg har egentlig ikke noen favoritt, men så bruker jeg ytterst sjeldent lårlommene til noe annet enn en tynn hjelmlue og hansker.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Da regner jeg denne er allment distribuert omtrent når F-35 utfases? Her på moen er kun buksene kommet, og de leveres ut/skal være kompatible med eksisterende M-04 jakker.
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Alle uniformene av denne typen i Forsvaret heter nå M/17 og skal ha samme snitt. Det som skiller er type tekstil (FR og permethrin behandlinger primært).

FLO/FMA eier snittet/spesifikasjonen på alle uniformene, samt at de holder tekstilet til noen uniformer via separat rammeavtale.

Det er ingen krav til FR på tekstilet til M/17.

Når det gjelder kommentaren ang borrelås vs knapp så har det ikke vært noen formell diskusjon, poenget var at hvis man velger knapper så er det noen som heller vil ha borrelås og hvis man velger borrelås så er det noen som heller vil ha knapper.
    I UK MOD så ble det gjennomført en undersøkelse på dette, og det var 50/50 fordeling mellom knapper og borrelås.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    3

Kommer denne kun i kamo, eller skal sjø få en blå utgave? Er litt lei av lommer som ikke kan brukes siden knappene ikke tåler å tas ut av plastemballasjen..

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Sjø får nok blå og khaki utgave etterhvert ja.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

Noen detlajbilder av løsninger og vaskelapper for de som er interessert i slikt:

Navn:		_432690554.jpg
Visninger:	277
Størrelse:	114,7 KB
    Vaskelapp Jakke

Navn:		_1432976234.jpg
Visninger:	272
Størrelse:	93,2 KB
    Vaskelapp Bukse

Navn:		_1414765918.jpg
Visninger:	273
Størrelse:	58,3 KB
    Bitte bittesmå brystlommer sammenlignet med de vanligste skriveblokkene. Merk karttusjen som ligger så dypt den kan.

Navn:		_1065719532.jpg
Visninger:	275
Størrelse:	68,8 KB
    Armlomme. Merk lite stoff i forkant av borrelås å ta tak i ved åpning av lommen. Merk også at man ofte vil lukke lommen forlangt ned på patch borrelåsen og se ut som en dust. Siden lommen er plassert lagt bak på armen er det tungvindt å lukke den "skikkelig"

Navn:		_1028282094.jpg
Visninger:	274
Størrelse:	54,5 KB
    Lårlomme. Merk den umenneskelige mengden borrelås som lukker lommen, og igjen lite stoff å ta tak i for å åpne lommen. Per nå må man bruke to hender for å åpne lomma uten å trekke buksa opp på knærne. Kan være det blir bedre når borrelåsen blir slitt eller full av dritt. Merk også at det er et helvete med beret på og av fordi man ikke kan smyge den ned i lomma lenger.

Navn:		_2109876492.jpg
Visninger:	271
Størrelse:	74,9 KB
    Nye patchplassen på armen. Som sagt skråstilt av en eller annen grunn og større enn M-04. Det morsomme er jo at Hæren har kjøpt inn en masse nye patcher som skulle dekke hele borrelåsen på M-04. Som man ser kunne man spart seg denne utgiften siden de blir for små. Er tanken at patchen egentlig skal stå rett?

Igjen slår mangelen på et reglement for sammensetning og bruk av M/17 meg som uforståelig. Hvorfor var ikke dette på plass før innfasingen? Virker uproft og gir hele M/17 et preg av å være et forhastet PR stunt. M/04 har jo et utmerket reglement og det ville kanskje kostet en god NA dag å konvertere dette.
    Sist endret av Jarngreipr; 30-08-17 kl 16:28

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Jaja, er ikke som slikt ikke har skjedd før.. huske at ved både innføring av Cato hjelmen og Ops-core kom hjelmtrekkene diltene måneder, om ikke år etterpå.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

M/04 = M/17

Er ikke verre enn det.

Og reglementet blir sikkert oppdatert etterhvert.

Akkurat det er et non-issue.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

M/04 = M/17

Er ikke verre enn det.

Og reglementet blir sikkert oppdatert etterhvert.

Akkurat det er et non-issue.
    Nja la gå... Savner likevel noe som sier noe om uniformen som burde kommet FØR uniformen ble delt ut.
    Hvilke tester er gjort og hva er resultatet?
    Hva er feks den ekstra navnestripen på venstre eller borrelåsen oppå lommekladden på armlommenetil?
    Jeg mistenker jo med at miniatyrlommene på brystet er så små fordi man i utgangspunktet ikke bør ha noe mellom plata og kroppen når man bærer vest.
    Synes likevel argumentet faller noe kort ettersom de aller fleste har garnisonstjeneste i 75% av tiden eller mer og noe større lommer ikke ville skadet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Ingen forstår hva testene i praksis betyr med mindre man er tekstilingeniør og har spisset kompetanse om ISO standardene som brukes.

Jeg kan si så mye som at det først var en pre-kvalifisering av tilbydere, og av disse så var det ikke alle som klarte å møte kravene til tekstilet - det bør si noe om hvor strengt dette er.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

Men jeg regner jo med at uniformen er testet på andre måter enn kun tekstilkvalitet. Nå kom jo første batch gjennom nåløyet, så videre imponert er jeg ikke. Men det skal jo som du sier bli bedre.
    Hvem har feks vært testavdeling for uniformen og i hvilke miljøer har den blitt testet?
    Og kjenner du til hensikten bak all den ekstra borrelåsplassen?

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Jeg prøver igjen.

Dette er en uniform som er anskaffet som en produktrevisjon, over M/04 kontrakten.

Det er gjort endringer i snittet og funksjonelle løsninger (lommer og andre detaljer).

Dette krever ikke nye troppeprøver. FMA/FLO og HVS har implementert endringene etter tilbakemeldinger gitt av avdelingene i et uniformsforum.

Kravet til tekstil, søm, størrelser, plassering av lommer, kvalitet på tråd, borrelås, knapper osv er alt styrt i FS'en.

I den første batchen så var det et problem med tekstilet, som ikke ble oppdaget før etter tjenestebruk - tekstilet består alle testene i kravspec, så det var litt forundring over hva som har skjedd.

De utviklet et nytt tekstil med en annen veving (twill, og ikke satin) og problemet er nå løst - ref bildene på Hærens Sersjantmajor sin side.

Som sagt, er du misfornøyd med funksjonelle løsninger så kan du lete deg frem til rette instans å sende tilbakemelding til.

Nei, jeg er ikke kjent med bakgrunnen for valg av den type borrelås på armlommene - dog kan en tanke være at det er for IFF iht SOP Brig N.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Jeg regner med at når man lager en slik (protoype?) så ønsker man innspill og tilbakemeldinger. Det viktigste i så måte er at disse tilbakemeldingene faktisk gis, og ikke bare blir stående på internettet...
    Og seriøst: Selv om man skulle beholde skråstilte lommer for en grunn, vær vennlig å tilpasse patchborrelåsen til patchens størrelse, og sett denne riktig vei. Dette får ikke betydning for funksjonaliteten, men det ser ekstra noldus ut med skråstilte patcher på store borrelåsfelt...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    2

Ikke meningen å frustrere deg @AGR416
    Som du sikkert har skjønt så er jeg kritisk, om ikke direkte negativ til typen tiltak som M/17.
    Ikke fordi det ikke er rom for forbedringer med dagens PBU, men fordi jeg mener dette er ett av mange symptomer på en uheldig utvikling i Hæren og Forsvaret generelt. Det har vært litt vel mye brød og sirkus i det siste, mens Forsvaret, og særlig for min del Hæren står overfor noen prinsipielle, nærmes eksistensielle utfordringer.
    Dette er nå bare min mening og jeg tror ikke jeg skal ikke argumentere så mye videre på denne tråden.
    Men det forklarer kanskje hvorfor jeg, muligens noe urimelig, ikke har gitt uniformen tvilen tilgode

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Hva er grunnen til at du er kritisk/negativ?

Borrelås, små lommer og manglende referanse i Uniformsreglementet?

Dette har ikke kostet Forsvaret mer penger, og hadde ikke M/17 kommet så hadde man fortsatt betalt det samme for M/04.

For Forsvaret er dette en stor forbedring av logistikken, da man har ett snitt på alle uniformer, og ikke 5-6 forskjellige.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

I fare for å gjenta meg selv: Det mangler jo ingen referanse til M/17 i TJ 12-3-3. Den er bare omtalt som "M/04 med tropesnitt" og ikke som M/17. Reglementet for uniformen var altså på plass i god tid før uniformen ble delt ut.
    @Jarngreipr: Selv uten å være ansatt i Hæren (eller Forsvaret generelt), så kan en jo få magesår over de utfordringene man står ovenfor. Det er allikevel en ganske annen diskusjon som det finnes x antall tråder om her på forumet. I mitt hode blir det noe snodig å stille seg kritisk til en ny uniform på bakgrunn av dette - for det er jo det du mer eller mindre direkte skriver - og det vitner om at man ikke helt klarer å holde to tanker i hodet samtidig.
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter