Viser resultatene 1 til 12 av 12
    Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Pistol til egentrening og praktisk skyting.

Hei, jeg har siden jeg gikk PHS akkurat vært "god nok" med pistol, for ett drøyt år siden økte jeg treningsmengden på pistol til omtrent maks av det jeg klarer å forsvare i arbeidstiden, og så resultatet på at det faktisk hjelper å trene. Jeg oppdaget også at å skyte er gøy, spesielt feltskyting og praktisk. Jeg har fram til nå utelukkende skutt med tjenestepistol (klarert med sjef). Jeg merker at jeg har litt lyst på egen pistol, litt fordi det blir litt feil å bruke tjenestevåpen og litt fordi jeg begynner å bli mer intressert i skytesport og dermed også i våpen også i privat sammenheng.

Jeg har mest lyst å skyte IPSC mathcer, og ellers trening på bane. Jeg har ikke ambisjoner om å bli best, Men jeg syns det er festlig å skyte konkurranse, og jeg føler også at målrettet trening gir meg en ekstra trygghet om jeg kommer i en situasjon der jeg blir nødt til å bruke tjenestevåpenet.

Så, jeg vil ha pistol, siden jeg tidligere kun har ansett våpen som redskap, og brukt det som er utlevert har jeg ikke helt den store innsikten, men siden jeg er medlem her, og kompetansen på det aller meste virker å være nærmest ubegrenset, henvender jeg meg til dere.

Mine ønsker:
    Kaliber: 9mm
    lovlig i produksjon eller standard divisjon. om den også funker i militærfelt er det veldig fint.
    Ramme og grep som passer litt store hender, men ikke stekepanner.
    Egentlig, så vil jeg ha noe som er så likt som mulig HKen jeg er vant til, men gjerne litt mer spisset mot mactch-skyting.
    Helst så nøytalt utseende som mulig. Fikk prøve en 22. konkurrannsepistol for en tid tilbake, og den så ut som noe fra kondomeriet.

Pistoler jeg har sett på:
    P30L
    Glock 17
    CZ 75.

De to første er våpen jeg er godt kjent med, og CZ er den internett sier jeg bør kjøpe.

Forslag til våpen jeg bør vurdere før jeg tar en avgjørelse?
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sv: Pistol til egentrening og praktisk skyting.

Hva er budsjettet du har sett for deg?

Jeg kjenner mange politifolk som skyter IPSC, flere av de er i Norges-eliten, og ingen skyter HK.....

Eneste fordelen med HK for deg er at det er samme som tjenestevåpenet ditt, slik at ildhåndgrep, avtrekk og ergonomi blir den samme. Dog, i min erfaring så har ikke det så mye å si - jeg kan bytte mellom forskjellige typer pistoler uten noe særlig utfordring. Skyting er skyting.

Fordelen med Glock er at deletilgang og aftermarket support er så og si uendelig. Det sagt så er det ikke et spes godt valg i Prod, bedre i Standard med f.eks en G34 eller G35, hvor man kan tune og få til et bedre avtrekk. Dog er 2 av de beste skytterne i Norden Glock-skyttere (begge er svensker, en er politimann og han andre jobber i Forsvarsmakten).

CZ75 SP-01 Shadow var den mest populære pistolen på markedet en lang periode, pga pris, kvalitet og deletilgang. Det er en god og driftssikker pistol, med god presisjon. Det sagt så er ikke dette en kjempegod pistol hvis man har litt store hender. Man kan kjøpe tykkere grepsplater, men fortsatt litt smalt grep - etter min mening.

Til Prod, og litt store hender, så er f.eks Tanfo Stock II eller Beretta 92 gode valg. SIG kan og funke, avhengig av modell.

Men, budsjettet er styrende her.
    It's not about surviving, it's about winning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Hvor holder du forresten hus? Kanskje jeg kan peke deg i riktig retning sånn at du får prøvd litt pistoler.
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Hei, og tusen takk for informativt svar.

Budsjett tenker jeg at det gjør ingenting om det ikke er det dyreste, men om jeg finner en pistol jeg trives ekstra godt med kan jeg strekke meg litt. Jeg håpet å havne på riktig side av 25 lapper med rigg og 3 ekstra magasin.

Jeg holder til i det sentrale østlandsområdet, men har fram til medio september veldig lite tid. men å treffe en milfer for å snakke litt pistol hadde vært supert
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7

Når @AGR416 slår til med våpenutgaven av tupperwareparty så er det bare å ta turen @bjartulf!

Skille
    Nå er jo det fine med både Glock og CZ at det som AGR sier, deletilgangen er god og for glock sin del nærmest uendelig og med en G34/35 kan du modde deg til open på sikt om det skulle friste
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Eier både Glock og CZ og kan anbefale begge deler generelt til alt fra skyting i NROF til dynamisk. Glock er lettest å drive vedlikehold på, og deletilgangen er svært god. CZ SP01 Shadow med .22 kadett er et opplagt valg dersom man vil ha et våpen som er godt satt opp, med mulighet til innendørsskyting der 9 mm er begrenset eller man vil ha mengdetrening med billig ammo.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2017
    Pondusfaktor
    1

Har ikke personlig erfaring med mye annet enn Glock17, Beretta 92, 1911, men ha hørt mye bra om HK VP9.
    Grep skal være tilnærmet likt P3 (som den bygger på), men med mye bedre avtrekker. Men, prisen er (som med alt fra HK) noe høy.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Hk vp9,eller sfp9 som den heter i Europa,er helt lik p30.Avtrekket er veldig bra til å være strikefired.
    Prisen er faktisk ikke "you suck and we hate you",den koster omtrent det samme som en Glock 17.
    Magasinene derimot er noe dyrere en Glock sine.
    When in doubt,empty your magazine.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2017
    Pondusfaktor
    1

I stand corrected.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Bare hyggelig :-) Har hatt Sfp9 siden den kom,og kan absolutt anbefale den.
    Walther Ppq er også verdet å se på,veldig bra avtrekk og ergonomitri.
    When in doubt,empty your magazine.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Jeg har, Innimellom endel kjør på jobb fått tuklet litt med diverse av de nevnte pistolene, Jeg tror jeg lander på Glock 34, Jeg fikk skutt endel skudd med en kollega sin utgave, og oppdaget at jeg trivdes veldig godt bak en G4 Glock. Han hadde satt på noen uoriginale håndgrep, og bortsett fra at Pistolen hans ikke var teipet opp med grip tape slik jeg er vant til og grepene hans kanskje var noe glatte så holdt jeg veldig godt i pistolen. Beretta og CZ føltes ikke fullt så bra ut, men jeg hadde nok blitt vant til dem og. Jeg har avtale med en i klubben (ASK) om prøve hans Tanfoglio (?) før jeg bestemmer meg helt.

Jeg merker at det kanskje var litt false flag å nevne store hender, Jeg har ikke abnormt store gorillahender, de er bare litt større enn vanlig tror jeg. undersøkelseshandsker pleier jeg å ha godt lager med på kropp når jeg er i tjeneste, da det som regel er størrelse M/L som er utplassert, mens jeg har en lei vane med å revne disse.

Takk for god hjelp sålangt.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Da antar jeg at Glock 26 blir minste laget?
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter