Viser resultatene 1 til 7 av 7
    Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2017
    Pondusfaktor
    0

Bære medaljer til sivilt antrekk.

Beklager hvis dette er feil sted og flytt for all del tråden om så er tilfelle.

Jeg kommer dessverre til å måtte gå i begravelsen til en nær venn innen relativt kort tid og vurderer hvorvidt jeg for aller første gang skal bære medaljene mine. Problemet er at jeg mangler miniatyren til en av medaljene og ordensbåndet til en annen. Dermed har jeg to alternativer: to miniatyrer og et ordensbånd eller to ordensbånd og en miniatyr.

Er disse alternativene akseptable, eller bør jeg da heller la dem forbli i eskene sine?

På forhånd takk for svar.

- A

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Bære medaljer til sivilt antrekk.

Mulig jeg er helt på jorde her og uten å videre har satt meg inn i regelverket; men hadde det vært meg som skulle deltatt i en begravelse så hadde jeg stilt i mørk dress og spart medaljer og annet til lystigere stunder.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Sv: Bære medaljer til sivilt antrekk.

Med "ordensbånd", mener du båndstriper? Ordensbånd er de digre båndene som bæres på skrå over brystet om man er tildelt en orden.

Båndstriper skal aldri brukes på sivilt antrekk. Miniatyrer brukes bare til smoking, og smoking er vel ikke begravelsesantrekk? Til mørk dress bruker du full størrelse medaljer. Om kompisen er en du kjenner fra militær sammenheng synes jeg godt det kan være naturlig å bruke medaljene dine, hvis ikke blir det som @Pinch skriver litt rart.
    Disiplin er å gjøre ting skikkelig selv om ingen ser på.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Min tolkning er at under begravelser er det den avdøde og dens minne som skal stå i fokus, da er det oftest greiest å kle seg pent, "nøytralt" og uten sterke farger/dekor mm.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2017
    Pondusfaktor
    0

Jeg mente definitivt båndstriper. Store ordensbånd har jeg lite av....

Det er snakk om en venn jeg deler en (kort) militær fortid med, derav tanken om å bære medaljene mine for første gang. Ellers er jeg selvsagt vel kjent med hvordan man kler seg i begravelser og har ingen planer om å trekke i bermudashorts og hawaiiskjorte. Jeg var imidlertid ikke klar over at båndstriper ikke skal bæres i sivil, så da får medaljene heller ligge i fred inntil jeg selv kryper i penalet.

Mange takk for informasjonen.

- A

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2017
    Pondusfaktor
    1

Kondolerer.

Medaljer til sivilt antrekk er normalt ved militære arrangementer eller minnestunder. Personlig ville jeg ikke benyttet medaljer i en sivil begravelse, med mindre avdøde var stadig tjenestegjørende eller at det er militær/statlig begravelse.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0

Hei,

Jeg antar medaljespørsmålet ditt løste seg praktisk.

For øvrig er det ingen "regler" om bruk av medaljer til sivilt antrekk. Du kan bære akkurat det du vil til sivilt antrekk, også båndstripene alene - selv om det ikke er vanlig. Tidligere bar lakeiene på Slottet båndstriper til vanlig, men det kan vel diskuteres hvorvidt deres arbeidsantrekk var å anse som sivilt plagg.

I faleristiske kretser er det likevel ansett noe "upassende" å kombinere båndstriper, minityrer og store medaljer i samme bæring (med unntak av dem som bæres rundt halsen eller over skulderen). Man bør tilstrebe å bære enten miniatyrmedaljer eller store medaljer, og ikke blande dem.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter