Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 99

Tråd: Valget 2017

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    6

Valget 2017

De politiske angrepene begynner å ta seg opp, et klart tegn på at valget nærmer seg!

Jeg tror valget blir hovedsaklig å handle om følgende saker:
    -Forsvaret/Sikkerhet
    -Privatisering
    -Landbruk
    -Innvandring
    -Utdanning

Med denne posten, i Milforums ærerike tradisjon, erklærer jeg herved Valgdiskusjon 2017 for åpnet!
    Måtte det bli en konstruktiv debatt.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Sv: Valget 2017

Jeg ser du skriver forsvarspolitikk, men det kan jo fort bli en av to;

Enten en debatt om hvilke styrker vi faktisk skal ha(hva vi trenger...) eller en debatt om hvor det skal plasseres. Det hjelper vel lite for sjøforsvaret å få flere penger på budsjett, hvis disse skal brukes til å drifte en marinebase i Tolga.
    He is happy, whose circumstances suit his temper; but he is more excellent, who can suit his temper to any circumstances.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Styrking av HV kommer til å bli det store valgflesket i år.

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    15

Spår at det blir skole, barnehage, privatisering og helse.. med kommunesammenslåing på halen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    16

Jeg tror folk flest rett og slett driter i forsvarspolitikken uansett hvor mange SH folk som deler diverse ting på sosiale medier...

Jeg tipper det blir:
    - Innvandring
    - Olje
    - Rovdyr og landbruk
    - Helse
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Jeg tror folk flest rett og slett driter i forsvarspolitikken
    jeg er redd du har rett

verden vil bedras osv
    Ad astra per aspera

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Jeg tror ikke det blir det største temaet, men jeg tror sikkerhetspolitikk generelt kommer høyere på valgkampagendaen enn på mange år.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2009
    Pondusfaktor
    0

Kan hende kjem forsvars- og sikkerheitspolitikken noko høgare opp på dagsorden denne gongen, men har inga tru på at det blir noko stort tema. Til det er den tverrpolitiske einigheita for stor.

Tippar Ap kjem til å køyre på skattelettelsane til H & Frp-regjeringa, og nytte desse for kva dei er verdt når det gjeld betre skule- og helsepolitikk, som også i år mest sannsynleg kjem til å bli sentrale tema.

Elles kjem nok Sp til å fokusere på sentrum-periferi og tvangssamanslåingar av kommunar, og vinne stort på det. Dette kan nok også media kome til å vere opptekne av sidan Ap har uttalt at dei går inn for å skilje kommunar som har blitt slått saman ved hjelp av tvang.

Tvilar på at klima og innvandring blir store saker.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Nå er dette et virkelig sidespor, men jeg lurer på om ikke resultatet i valget som nå skal være i UK kan spille inn her.
    He is happy, whose circumstances suit his temper; but he is more excellent, who can suit his temper to any circumstances.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Under stortingsvalget mandag 11. september starter Forsvaret en ukeslang militærøvelse i Oslo og i deler av Akershus, Telemark og Buskerud.*

https://www.aldrimer.no/militaerovel...ortingsvalget/

Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Under stortingsvalget mandag 11. september starter Forsvaret en ukeslang militærøvelse i Oslo og i deler av Akershus, Telemark og Buskerud.*

https://www.aldrimer.no/militaerovel...ortingsvalget/

Og?
    Jeg vil med ganske stor sikkerhet gå utifra at øvelselsstart for Øv Oslofjord har relativt mye mer med stacking av ressurser i det o store flaket å gjøre enn at det skal ha noe som helst med valget og gjøre... selv om aldrimer går langt i å implisere noe annet.

Skille
    Jeg må si meg helt enig med @essal, den jevne innbygger gir en blank f i forsvarspolitikken og er nok snart mer skeptisk til twittersatan over dammen enn noen russisk innblanding i valget her hjemme... og hva SH gjelder så andre jeg de som en relativt marginal gruppe med en veldig liten kjerne av hardlinere som det ikke meg bekjent har når det seg gode nok venner på høyt nok nivå til å måle seg med andre interessegrupper generelt.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Hvis man skal tro på noen trend fra valgene i USA, UK og Frankrike, er det vel at den alle tror skal vinne, ikke nødvendigvis gjør det. Og at resultatet kan avvike fra det tradisjonelle. Nå er vel Norge någet anderledes enn disse landene, men er det f.eks uhørt at veksten i SP holder helt inn til valget, på bekosting av andre partier som er mer åpen for sentralstyring?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Nå er det bare litt over en måned til valget, og det begynner å dra seg til.

Jeg er dessverre ikke spesielt optimistisk på Forsvarets vegne, men håper jeg tar feil. Jeg registrerer at flere partier snakker om 2%-målet, og det er jo bra. Imidlertid skjer dette, så vidt jeg har registrert, bare når det er forsvarspolitiske talspersoner som uttaler seg isolert om Forsvaret. Det jeg savner er utsagn i forbindelse med debatt om helse, utdanning eller veier, hvor vedkommende sier, "Vårt parti ønsker å prioritere helse/utdanning/vei (stryk det som ikke passer)." Jeg ville blitt mye mer beroliget om det istedet ble sagt, "Vårt parti ønsker å prioritere helse/utdanning/vei (stryk det som ikke passer), men selvsagt etter at Forsvaret har fått sitt, for å sikre oppfyllelse av 2%-målet innen 2024."

En helt konkret opptrappingsplan må på plass. Dagens budsjett er en bra start, men 2018-budsjettet må faktisk inneholde en kraftig økning dersom dagens drøye 1,5% skal bli til 2% på seks år.

Ellers synes jeg denne oversikten er bra:
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Partiene har mer å si om Forsvaret både i programmene sine og i valgkampinnlegg, her har jeg bare tatt med det de helt konkret sier om 2%-målet i sine offisielle program for 2017-2021:

Høyre:
    Fortsette med en reell og betydelig økning av bevilgningene til Forsvaret. Høyre slutter opp om beslutningene fra NATOs toppmøte i Wales i 2014, som fastsetter en målsetting for medlemslandene om gradvis å øke forsvarsbudsjettene opp mot 2 prosent-målet i løpet av et tiår. I tråd med dette vil Høyre også fortsette å bruke minimum 20 prosent av forsvarsbudsjettet på investeringer i Forsvaret.
    Arbeiderpartiet:
    Styrke forsvarsevnen i tråd med den vedtatte langtidsplanen, og slutte opp om målsettingene fra NATO-toppmøtet i 2014 om at medlemslandene gradvis øker sine forsvarsbudsjetter opp mot 2 prosent av BNP innen et tiår, og at nye investeringer i Forsvaret utgjør minst 20 prosent av de årlige forsvarsbudsjettene
    Senterpartiet:
    Øke bevilgningene til Forsvaret til 2 % av BNP innen 2024.
    Venstre: Fant ikke noe konkret om dette.

Fremskrittspartiet:
    Forsvarets økonomi må styrkes. NATOs mål om å benytte 2% av BNP på forsvar må nås så snart som mulig, og senest i 2024.
    Rødt: Fant ikke noe konkret om dette.

Kristelig folkeparti:
    Vurdere en gradvis økning av forsvarsbudsjettets bevilgninger til 2 % av BNP, i samsvar
    med de forpliktelser som Norge har sagt ja til å påta seg som medlem i NATO.
    Sosialistisk venstreparti: Fant ikke noe konkret om dette.

Miljøpartiet de grønne: Fant ikke noe konkret om dette.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    5

KrF vil vurdere å oppfylle "de forpliktelser som Norge har sagt ja til å påta seg som medlem i NATO"? Dvs de vurderer å bryte disse forpliktelsene... Enda en god grunn til å styre unna KrF.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

Jeg tviler sterkt på at vi har særlig mange milforum-medlemmer som stemmer noe annet enn H/Frp/A/Sp, så det blir neppe noe problem.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Ser ikke bort fra at noen stemmer V. Alle gode mennesker har minst en gang i livet stemt V. Hvis de var kloke gikk de så over til å stemme H.... jeg må innrømme at jeg stemte V i 1977, 1979, 1981 og 1983. Men i 1985, 1987, 1989, 1991, 1993, 1995, 1997, 1999, 2001, 2003, 2005, 2007, 2009, 2011, 2013 og 2015 stemte jeg H.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Jeg stemmer alltid på meg selv jeg, med unntak av 1999. Da var jeg 18 år og stod ikke på lista.

Ellers registrerer jeg at av de partier som nevner 2 % målet, med unntak av KrF, så er formuleringene så like at de i praksis er like. Det ligger an til et solid flertall for de partier som har en slik formulering. Likevel er jeg ikke overbevist om at dette blir virkeligheten. Det er som flere er inne på et spørsmål om man prioriterer dette når det samtidig ropes om penger til alle andre gode formål.

TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Jeg tror jammen det blir blank stemme også i år
    Ad astra per aspera

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    ..masse om politikk....
    Hentet fra rødt.no og under forsvarspolitikk.
    "Å melde Norge ut av NATO og jobbe for en nordisk forsvarsallianse med Sverige, Danmark, Finland og Island. Arbeide for at NATO legges ned." Dette er vel vanskelig å forene med et eventuelt 2%-mål.

For SV er et av de grunnleggende målene å legge ned Nato, eventuelt, som de selv skriver; "Påvirke NATO i rett retning. Så lenge Norge er medlem i NATO vil SV arbeide for at alliansen forsvarer nærområdene framfor å drive krig utenfor eget område. Vi vil også gå imot videre utvidelser av NATO og for nedrustning av alliansens atomvåpen."

MDG vil derimot dette(blant alt annet i partiprogrammet); "• Arbeide for forutsigbar, langsiktig finansiering av Forsvaret."

Så for å konkludere; 2 av partiene ovenfor vil ha Norge ut av Nato. Men vi skal fortsatt ha en sterkt forsvar. Hvem, hva og hvor blir avgjort på et senere tidspunkt. 1 av partiene har en setning som er like tom for mening som shamporeklamen jeg så på tv.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Jeg tror jammen det blir blank stemme også i år
    Fysj og fy! Det er en rett og plikt å stemme. Men du har i alle fall 4 partier som sier de vil gjøre noe positivt med forsvarsbudsjettet.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Det største problemet for meg er at jeg ikke stoler på partiene og politikere generelt. At et parti sier de vil jobbe for 2% er i mine øyne i beste fall tåkeprat. Talk is cheap, og jeg ser ikke at verken AP+SP eller H+FRP har gjort noe større for forsvaret den tiden de har vært i posisjon.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    KrF vil vurdere å oppfylle "de forpliktelser som Norge har sagt ja til å påta seg som medlem i NATO"? Dvs de vurderer å bryte disse forpliktelsene... Enda en god grunn til å styre unna KrF.
    Nja. Det kan og bety at man ikke vil gjøre det gradvis, men ved ett stort hopp. Eller at man i denne programperioden vil vurdere å starte på en opptrapping fremfor å vente til neste programperiode i 2021-> hvor man må gjøre det om man skal holde løftet.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Uten at jeg skal påberope meg noen større ekspertise innenfor emnet, men såvidt jeg har forstått det så kan man argumentere for at vår BNP er "oppblåst" med oljepenger. Noen som tør spå i kaffegruten om noen kommer til å være kreative rundt dette i fremtiden, f.eks med tanke på forsvarets andel av BNP?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Fysj og fy! Det er en rett og plikt å stemme. Men du har i alle fall 4 partier som sier de vil gjøre noe positivt med forsvarsbudsjettet.

Min god mann, en blank stemme må aldri forveksles med å ikke stemme!
    Ad astra per aspera

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

For at noen parti skal jobbe for å nå 2% målet så må det være en reell trussel mot NATO og da er 2% for lite uansett. Hvis det ikke er en reell trussel og de fortsatt jobber mot 2% målet, så er det for å drive en lokal bygde sysselsetnings politikk og da er kanskje effekten for forsvarsevnen ikke optimal. Det værste som kan skje er en mix av de to alternativene, et dyrt feilslått forsvar. Så hvordan partiene har tenkt å nå 2% og hvordan forsvare skal se ut synes jeg er av verdi for å ta et standpunkt.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Min god mann, en blank stemme må aldri forveksles med å ikke stemme!
    Hva oppnår du med en blank stemme da?
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Skal jeg være tverr tipper jeg i forsvarssammenheng like lite som en stemme på et av de fire partiene nevnt tidligere i tråden. Men jeg skal ikke være tverr så det korte svaret mitt er nada.
    Jeg skal spare deg miget om en stemme til demokratiet og annet fjas. Jeg stemmer blankt fordi jeg ikke opplever politikeres løfter som annet enn valgflesk. Jeg mener våre disse bryr seg mer om neste fireårsperiode enn de neste 40 årene. At alle løfter uten ekstrem tverrpolitisk støtte kan og vil bli undergravd lenge før de er utøvd politikk og at denne tverrpolitiske støtten krever så mange kompromisser og språkvasker at original hensikt forsvinner. Samfunnet har blitt så komplekst med et embetsverk og overnasjonale styringsstrukturer, at jeg mener forskjellen mellom feks en AP- og høyreregjering i praksis er null.

Jeg preges vel dermed av en viss politikerforakt, men å ikke stemme er heller ikke aktuelt.
    Ad astra per aspera

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Som foreleseren min oppsummerte det så greit da jeg rota meg innom statsvitenskap for over 10 år siden, forøvrig den eneste morsomheten han lira av seg hele det semesteret:

- Mannen i gata ble spurt om hvorfor han ikke lenger stemte ved valget, og svaret var enkelt og greit at "uansett hvem jeg stemmer på, så får jeg Bondevik som statsminister!"

Det oppsummerer vel kort og godt min mening om hele systemet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Det er vel litt i samme gate som at "fotball er et spill hvor 22 man jager en lærkule, og hvor Tyskland tilslutt vinner".

De fleste som stemmer, gjør det jo gjerne med en lokal horisont i tankene. At partier da kommer på stortinget og finner at verden ser litt anderledes ut derfra, er vel snarere normen enn noe nytt.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    20

Jeg vurderer å stemme slik som jeg skyter under vindforhold. Det hjelper ikke å stemme Høyre når forhandlinger hit og dit drar sluttresultatet mot venstre/midten. (både internt i partiet og relasjoner til andre partier).

Kanskje er en FRP stemme det som skal til for å få god høyrepolitikk
    Artillery is the God of War

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Og der kom endelig "Styrk HV" ut av skapet på twitter. De presenterer en slags valgomat, hvor alle partiene blir plassert i grønn, gul eller rød bås, avhengig av hva de har sagt om HV. H, Ap og FrP er i den røde båsen, som attpå til har et rødt kryss over seg - "ikke stem på disse". De fleste andre partiene havner i den gule båsen. I den grønne er det bare to - Partiet de kristne samt Sp. Siden bare sistnevnte er representert på Stortinget er moralen klar - en stemme til Sp er en stemme til "Styrk HV". Eller omvendt.

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    42

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Og der kom endelig "Styrk HV" ut av skapet på twitter. De presenterer en slags valgomat, hvor alle partiene blir plassert i grønn, gul eller rød bås, avhengig av hva de har sagt om HV. H, Ap og FrP er i den røde båsen, som attpå til har et rødt kryss over seg - "ikke stem på disse". De fleste andre partiene havner i den gule båsen. I den grønne er det bare to - Partiet de kristne samt Sp. Siden bare sistnevnte er representert på Stortinget er moralen klar - en stemme til Sp er en stemme til "Styrk HV". Eller omvendt.
    En studie i selvradikalisering...

Skille.

Om noen er så forbanna på livet at de ikke stemmer i Norge så er det en mulighet å flytte til ett annet land.
    Gjerne ett du kan finne med mindre idiotiske politikere, mindre korrupsjon, like muligheter for inntekt og samme nivå av ytringsfrihet.

Hint det er ikke så mange av dem...

Vi lever i et ganske greit land, dagens nivå av sutring er faen meg patetisk.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    42

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Jeg vurderer å stemme slik som jeg skyter under vindforhold. Det hjelper ikke å stemme Høyre når forhandlinger hit og dit drar sluttresultatet mot venstre/midten. (både internt i partiet og relasjoner til andre partier).

Kanskje er en FRP stemme det som skal til for å få god høyrepolitikk
    Noen som husker 2001 valget, Ole Paus sto å gaula om hvor forferdelig det var med Bondevik som Statsminister på Høyres valgstand.
    Så fikk vi Bondevik 2.

Om du er enig i hva ett parti mener på generell basis så stemmer man på det partiet, selv om man aldri kan bli helt fornøyd.
    Å stemme taktisk er bare fjas.

Det er heller ikke slik at FRP er mer høyreparti enn Høyre i alt heller, de fleste partier har glidninger på den politiske skalaen.
    Selv om jeg selv(helt uten empiri) ser mer systematikk i Høyre og Arbeiderpartiet enn de andre partiene.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Jeg er personlig av sosialdemokratisk legning. Og fant etter studier av partiprogrammene at Ap var "mest rett" (eventuelt "minst galt"). Jeg meldte meg inn i AUF den gang, og har vært aktiv siden.

Hvis man ikke liker politikerne, så får man bli et alternativ selv. @hvlt har vel bidrar internt i Høyre for å dra i riktig retning, jeg forsøker det samme i Ap. Man tar det som står en selv nærmest og forsøker å dra i rett retning.

Ellers er mitt inntrykk at det er mange hederlige politikere i Norge. Mediehverdagen tvinger frem sider ved dem som de selv egentlig ikke liker. Feks er det egentlig svært sjelden at politikerne "raser" mot hverandre, men i avisa gjør de det støtt og stadig.

En av tingene jeg liker med Ap (og som jeg ser igjen i feks H) er at man forsøker å være realistisk i den alternative politikken. Så finner man sikkert et godstog med eksempler på det motsatte, men grunnholdningen om realisme finner man der.

TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Jeg tror også norske politikere generelt er ganske pragmatiske og samarbeidsvillige. Bortsett fra når det er kamera og mikrofoner i nærheten, og i særdeleshet rett før et valg. Så får vi velgere prøve å se gjennom all støyen og finne de sakene vi synes er viktigst, og se hvem som over tid har vist seg best egnet til å ivareta disse.

Jeg tok forresten tre valgomat-tester nå, bare for å få bekreftet det jeg egentlig visste. Det som var litt forstemmende var at Aftenpostens ikke hadde et eneste spørsmål om Forsvar eller Politi. De to andre hadde et spørsmål om 2%-målet og et om politireformen.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Jeg endte opp med SP, og det tror jeg kun skyldes at bryr meg om forsvaret og at jeg ikke takler tøysegjengen Støre, Lysbakken, Schei-Grande eller alt som har med FRP å gjøre. Spør du meg så er det ikke de som ikke orker å stemme som ødelegger demokratiet, den jobben har heltidspolitikerne gjort for lenge siden. Å leve av å prate kun fjas skulle vært forbudt ved lov, lenge før eiendomsskatten ble innført.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Hva oppnår du med en blank stemme da?
    Det blir registrert at du har stemt blankt, og det blir synliggjort hvor mange som ikke er blitt overbevist av noen av partienes partiprogram/valgkampløgner

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Jeg tviler sterkt på at vi har særlig mange milforum-medlemmer som stemmer noe annet enn H/Frp/A/Sp, så det blir neppe noe problem.
    Så da er målet å få fler milform-medlemmer..
    What happens in the garage, stays in the garage

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter